Magic the Gathering
Magic the Gathering31311 medlemmar 868 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Footlight Fiend, Glass of the ... Oops all Foils: Search for Azc ...
Fråga om Necropotence och endstep
Senast läst: 00:06:33, 20/5 -19. Läst 300 gånger.
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

69 rubriker
2046 svar

Fråga om Necropotence och endstep 12:05:07, 21/1 -19  
Hejhej!

Jag har en eller flera frågor.

Jag har Necropotence i spel med ett kort som triggar i endstep, som t.ex. Wall of Reverence. Jag har även Oloro, Ageless Ascetic i spel. Wall of Reverence of Necros förmågor triggar i ens endstep.

I detta scenariot har jag betalat liv så jag kommer ha mer än 7 kort på hand vid slutet av rundan.
Jag går till endstep. Necros delayed trigger läggs på stacken, lika så Wall of Reverence.
Jag får korten och livet.
Oloro triggar, jag använder den inte.
Jag går till cleanup för att discarda kort.
Om jag discardar kort till Necro, är det en replacement effect eller trigger? För om det är en trigger betyder det att spelare kan få prioritet.
Och för att vi ska få prioritet i cleanup så går man väl tillbaka till ens endstep/skapar ett nytt endstep?
Och isåfall, kommer Wall of reverence trigga igen så jag får liv? Vilket då kan trigga oloro så jag kan dra ett kort, vilket då får min hand att bli större än 7 igen.
Jag kan åter betala liv med necro för att exila kort.
Cleanup sker, discardar, triggers på stacken.
Går till nytt endstep.
Wall of Reverence och Necros triggers går på stacken.
Oloro triggar på Wall of Reverence. Jag drar kort.
Rinse and repeat.

Funkar detta?
Eller tänker jag helt galet?

Hoppas jag har lyckats göra mig någorlunda förstådd.

EDIT: Eller blir det bara ett nytt cleanup?...

Uppdaterad: 12:39:00, 21/1 -19

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

56 rubriker
1727 svar

1. 514.3a514.3a. At this point, t... 13:15:37, 21/1 -19  
514.3a514.3a. At this point, the game checks to see if any state-based actions would be performed and/or any triggered abilities are waiting to be put onto the stack (including those that trigger "at the beginning of the next cleanup step"). If so, those state-based actions are performed, then those triggered abilities are put on the stack, then the active player gets priority. Players may cast spells and activate abilities. Once the stack is empty and all players pass in succession, another cleanup step begins.



TLDR: ett nytt cleanup, inte end step.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 13:16:52, 21/1 -19
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

69 rubriker
2046 svar

2. Ok ok, tack!... 13:43:04, 21/1 -19  
Choper skrev 13:15, 21/1 -19
514.3a514.3a. At this point, the game checks to see if any state-based actions would be performed and/or any triggered abilities are waiting to be put onto the stack (including those that trigger "at the beginning of the next cleanup step"). If so, those state-based actions are performed, then those triggered abilities are put on the stack, then the active player gets priority. Players may cast spells and activate abilities. Once the stack is empty and all players pass in succession, another cleanup step begins.



TLDR: ett nytt cleanup, inte end step.

Ok ok, tack!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!