Magic the Gathering
Magic the Gathering31091 medlemmar 982 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Oops all Foils: Search for Azc... Colour identity ...
Blood Divination + Cathodion
Senast läst: 22:48:41, 14/3 -19. Läst 490 gånger.
Pelletz
MEDLEM
Linköping
@svm s. 30/8 -17

2 rubriker
1 svar

Blood Divination + Cathodion 15:47:19, 19/1 -19  
Hej!
Om jag vill spela Blood Divination och har en Cathodion i spel. Kan jag betala den additional casting costen = sacca 1 creature "först" och på så sätt få de 3 colorless som Cathodion ger när den dör för att betala ordinarie casting cost ?
Dvs bara betala en Swamp utöver sacca Cathodion?

Ursäkta krånglig förklaring, men ni fattar säkert

Tacksam för svar / Pelle

latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

481 rubriker
8311 svar

1. Nej. En domare får förklara va... 15:51:18, 19/1 -19  
Nej. En domare får förklara varför.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
anthrox
TOMTE
JUDGE L2
Fristad
@svm s. 16/4 -04

518 rubriker
12023 svar

2. Cathodion ger inte mana medan ... 20:16:21, 19/1 -19  
Cathodion ger inte mana medan du kastar en spell, utan efter.
 
Anthrox utvecklar spel och pratar om nörderier.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

55 rubriker
1715 svar

3. Och anledningen till det är at... 21:06:11, 19/1 -19  
Och anledningen till det är att den inte klassas som en mana ability. Det är en random trigger som ger dig mana, dvs den använder stacken.

605.1b A triggered ability is a mana ability if it meets all of the following criteria: it doesn’t have a target, it triggers from the resolution of an activated mana ability (see rule 106.11a) or from mana being added to a player’s mana pool, and it could add mana to a player’s mana pool when it resolves.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

481 rubriker
8311 svar

4. choper, känner du till något k... 23:54:47, 19/1 -19  
Choper skrev 21:06, 19/1 -19 Och anledningen till det är att den inte klassas som en mana ability. Det är en random trigger som ger dig mana, dvs den använder stacken.

605.1b A triggered ability is a mana ability if it meets all of the following criteria: it doesn’t have a target, it triggers from the resolution of an activated mana ability (see rule 106.11a) or from mana being added to a player’s mana pool, and it could add mana to a player’s mana pool when it resolves.

choper, känner du till något kort med en triggered ability som når det villkoret? Rödgröna mana & ping-shamanen?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

55 rubriker
1715 svar

5. Den är en activated mana abili... 08:14:49, 20/1 -19  
Den är en activated mana ability.
Triggers är saker som Heartbeat of Spring
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

481 rubriker
8311 svar

6. Nja, jag letar efter det här i... 09:11:40, 20/1 -19  
Choper skrev 08:14, 20/1 -19 Den är en activated mana ability.
Triggers är saker som Heartbeat of Spring

Nja, jag letar efter det här i regeltexten:

"it triggers from the resolution of an activated mana ability"

Heartbeat of Spring har ju ingen egen mana-ability, men är det just sådana kort som åsyftas i denna regeltext?

Heartbeat of Spring doesn’t have a target = check
Heartbeat of Spring triggers from the resolution of an activated mana ability or from mana being added to a player’s mana pool = osäker
Heartbeat of Spring could add mana to a player’s mana pool when it resolves = check.

Jag tyckte det lät som att ett korts egen activated mana-ability ska skapa en trigger, men an är förstås inte alls nödvändigtvis its som jag tänkte?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Uppdaterad: 09:15:17, 20/1 -19
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

55 rubriker
1715 svar

7. Som sagt, regeln är definition... 12:03:58, 20/1 -19  
Som sagt, regeln är definitionen av en Triggered Mana Ability.
En triggered ability kan aldrig vara en activated ability. Helt enkelt för att trigger och activated abilitys är olika saker.

Precis som vid alla triggers så känns de igen med att de börjar med when/whenever/at.
"Whenever a player taps a land for mana,...." When=trigger. Vad triggar den på? Att du tappar ett land för mana (dvs en mana ability).
Som du själv citerade: "it triggers from the resolution of an activated mana ability"


Det finns även en definition för vilka aktiverade förmågor som är mana-förmågor med.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 12:06:19, 20/1 -19



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!