Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 671 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Oath Of Nissa + Eldrazi Länder... Thunderbreak Regent och osynli ...
Wandering Fumarole + powerpump
Senast läst: 17:29:35, 17/4 -24. Läst 2263 gånger.
redmaster
MEDLEM
Trelleborg
@svm s. 17/6 -03

89 rubriker
846 svar

Wandering Fumarole + powerpump 23:17:33, 28/2 -16  
Jag har en Wandering Fumarole och en Kolaghan, the Storm's Fury.

Jag aktiverar Fumarole för han till 4/1 och sedan attackerar med både draken o landet blir landet en 4/2 eller eller en 5/1?

coffeannan
MEDLEM
Västerås
@svm s. 4/2 -07

92 rubriker
1696 svar

#1 PWP Seasonal

1. Den blir en 4/2a. Pump applice... 01:12:08, 29/2 -16  
Den blir en 4/2a. Pump appliceras i ett tidigare lager än effekter som byter power och toughness.
 
På en FNM i Västerås:
Johan: grön command, jag studsar din martyr of sand och letar en gubbe.
Jocke: Jag svarar med att sacca min martyr.
Johan: Då letar jag upp siege-gang commander.
Jocke: OK
Langeon
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 4/9 -12

56 rubriker
902 svar

2. Du bör inte svara på frågor om... 06:36:56, 29/2 -16  
soppanootanten skrev 23:24, 28/2 -16 Det beror på, du får 3 val.
1: aktivera fumarole i beginning of combat step. Detta gör landet till en 5/1 då den är en 4/1 när du går in i declare attackers
2: aktivera landet som svar på triggern kolaghan ger, detta är effektivt samma sak som alternativ 1 i ett vakum.
3: aktivera fumarole i declare attackers efter att alla triggers resolvat. Då kommer landet vara en 2/4 när du byter p/t och därför vara en 4/2 när allt är klart

Du bör inte svara på frågor om du inte kan det helt själv.

Vad Coffeannan säger är helt rätt. Switch av P/T är det sista lagret i P/T layer vilket gör att vad som än händer så blir det en 4/2 av gubben.
 
"Blind flipping counterbalance should be banned" - LSV 2015
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

3. Betyder det att ett emblem frå... 07:55:39, 29/2 -16  
Betyder det att ett emblem från Sorin, Lord of Innistrad gör landet till en 4/2 om man aktiverar dess förmåga?
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

4. Ja. Ska lägga upp relevanta ... 09:56:17, 29/2 -16  
Ja.
Ska lägga upp relevanta regelstycken med förklaring när jag är hemma med en dator.
Kort sagt kommer du att räkna alla +/- effekter först. Sedan byter de plats.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

5. Det finns en bra artikel om la... 11:33:49, 29/2 -16  
Det finns en bra artikel om layers annars. Sök efter den.
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

6. Denna: http://www.svenskama... 11:36:53, 29/2 -16  
Bjorn skrev 11:33, 29/2 -16 Det finns en bra artikel om layers annars. Sök efter den.

Denna:

http://www.svenskamagic.com/artiklar/index.php?ID=844

?

EDIT: fel URL.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
Uppdaterad: 11:38:19, 29/2 -16
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

7. Wtf? Så om Power switch görs i... 12:12:05, 29/2 -16  
Wtf? Så om Power switch görs i main phase och pump i slutet av beggining of combat kollar reglerna retroaktivt om det skett en powerswitch tidigare och lägger på pumpen som om den skedde innan Power switch? Förklaring tack!? Många sjuka regler har man ju hört talas om men tidsresande sådana har jag inte stött på innan.
 
"Not Gruul? Then die!"
Langeon
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 4/9 -12

56 rubriker
902 svar

8. Det är inte fråga om tidsresan... 12:25:21, 29/2 -16  
Bloodspawn skrev 12:12, 29/2 -16 Wtf? Så om Power switch görs i main phase och pump i slutet av beggining of combat kollar reglerna retroaktivt om det skett en powerswitch tidigare och lägger på pumpen som om den skedde innan Power switch? Förklaring tack!? Många sjuka regler har man ju hört talas om men tidsresande sådana har jag inte stött på innan.

Det är inte fråga om tidsresande utan att olika effekter appliceras i olika lager. Det finns t.ex 5 sublager i P/T lagret(nr 7):

A CDA, Characteristic definiting abilities. (T.ex Tarmogoyf)
B saker som bestämmer en specifik P/T (Humility, Sudden Spoiling)
C Effekter som ökar eller minskar P/T (Giant Growth)
D Counters på permanenten
E Saker som switchar P/T

Vid vilket tillfälle som helst i ett game så appliceras dessa lager i denna ordningen. Wandering Fumarole kommer alltså att bli en 1/4 i lager 7B, få +1/+0 i lager 7C för att bli 2/4 och sedan byta P/T i lager 7E och bli en 4/2.

Ursäkta eventuella felskrivningar då jag skriver detta på telefonen på lunchrasten.
 
"Blind flipping counterbalance should be banned" - LSV 2015
Uppdaterad: 12:26:18, 29/2 -16
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

9. Ok, tack för förklaringen. Kän... 13:42:37, 29/2 -16  
Langeon skrev 12:25, 29/2 -16
Bloodspawn skrev 12:12, 29/2 -16 Wtf? Så om Power switch görs i main phase och pump i slutet av beggining of combat kollar reglerna retroaktivt om det skett en powerswitch tidigare och lägger på pumpen som om den skedde innan Power switch? Förklaring tack!? Många sjuka regler har man ju hört talas om men tidsresande sådana har jag inte stött på innan.

Det är inte fråga om tidsresande utan att olika effekter appliceras i olika lager. Det finns t.ex 5 sublager i P/T lagret(nr 7):

A CDA, Characteristic definiting abilities. (T.ex Tarmogoyf)
B saker som bestämmer en specifik P/T (Humility, Sudden Spoiling)
C Effekter som ökar eller minskar P/T (Giant Growth)
D Counters på permanenten
E Saker som switchar P/T

Vid vilket tillfälle som helst i ett game så appliceras dessa lager i denna ordningen. Wandering Fumarole kommer alltså att bli en 1/4 i lager 7B, få +1/+0 i lager 7C för att bli 2/4 och sedan byta P/T i lager 7E och bli en 4/2.

Ursäkta eventuella felskrivningar då jag skriver detta på telefonen på lunchrasten.

Ok, tack för förklaringen. Känns betydligt rimligare nu :)
 
"Not Gruul? Then die!"
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

10. Läs artikeln jag länkade - myc... 14:56:17, 29/2 -16  
Bloodspawn skrev 13:42, 29/2 -16
Langeon skrev 12:25, 29/2 -16
Bloodspawn skrev 12:12, 29/2 -16 Wtf? Så om Power switch görs i main phase och pump i slutet av beggining of combat kollar reglerna retroaktivt om det skett en powerswitch tidigare och lägger på pumpen som om den skedde innan Power switch? Förklaring tack!? Många sjuka regler har man ju hört talas om men tidsresande sådana har jag inte stött på innan.

Det är inte fråga om tidsresande utan att olika effekter appliceras i olika lager. Det finns t.ex 5 sublager i P/T lagret(nr 7):

A CDA, Characteristic definiting abilities. (T.ex Tarmogoyf)
B saker som bestämmer en specifik P/T (Humility, Sudden Spoiling)
C Effekter som ökar eller minskar P/T (Giant Growth)
D Counters på permanenten
E Saker som switchar P/T

Vid vilket tillfälle som helst i ett game så appliceras dessa lager i denna ordningen. Wandering Fumarole kommer alltså att bli en 1/4 i lager 7B, få +1/+0 i lager 7C för att bli 2/4 och sedan byta P/T i lager 7E och bli en 4/2.

Ursäkta eventuella felskrivningar då jag skriver detta på telefonen på lunchrasten.

Ok, tack för förklaringen. Känns betydligt rimligare nu :)

Läs artikeln jag länkade - mycket bra!
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!