34880 medlemmar
656 inloggade
LinCon 9-12 maj
Sök
Nyheter
Center
Artiklar
Forumet
Torget
Leklådan
Verkstaden
Kortpärmen
Sverige
Turneringar
Regelboken
Guld
PT Picks
Watchlist
Bloggar & Poddar
Klädesbutik
Ligan
Om oss
Butiken
Föreningen !
SvM @ Facebook
SvM @ Twitter
SvM @ Discord
Magic Quiz!
Användare:
Lösenord:
Loggar in...
Bli medlem
Glömt lösenord?
Forumnytt
-
L2 Judge
av MenthalAssassin
-
Mercadian Masques Blockdraft på LinCon
av HappyMagicHardcore
-
Kort kommer inte in på have efter avslutaad bizz...
av prinsallan
-
OTJ Draft Weekend i Uppsala - 19-20/4
av pelle
-
Får inte ta bort/uppdatera kontonr
av CrowZoneMan
-
BuM och RCQ på Röda Goblinen i Västerås 20/4 & 27/4
av HappyMagicHardcore
-
Skickgradering av gamla foils?
av Motz4
-
Äntligen KMC inner sleevs i saldo igen
av Butiken
-
Fråga om EDH-regel
av Iniovan
-
Deckbox till 540 korts kub
av ross
Torgetnytt
Mycket nytt inlagt.
av IHAVESPOK3N
Köp lite April godis
av Blinking
Nice grejer! RETRO
av allek
EDH;Metalworker, Tre
av Septimius
Rensar playsets!
av MaxLof
Sök SvenskaMagic
Sök kort:
Sök medlem:
Sök stad:
Sök forumet:
Sök regelterm:
Sök lek:
FORUMET
Start
|
Forumnytt
|
Sök
|
Regler
|
Privata bord
REGELFRåGOR
Part The Waterveil - Awaken...
[creaturetypes] fråga som komm ...
Shortcuts osv.
Senast läst: 00:25:07, 19/4 -24. Läst 7783 gånger.
1-20
21-40
41-60
61-61
Steamliner
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
@svm s. 7/9 -13
34 rubriker
538 svar
21.
Kitchen Finks-combon är ok att
... 20:18:51, 12/1 -16
Kitchen Finks
-combon är ok att shortcutta då den ger exakt samma resultat varje gång.
Warp World
går inte att shortcutta då den ger ett nytt gamestate som inte garanterat för spelet vidare.
Rätta mig om jag har fel här, men skillnaden mellan Horsemen och WW är väl att Horsemen riskerar att göra samma sak gång på gång på gång med oförändrat gamestate medan WW faktiskt möblerat om rejält?
Reprinta Back to Basics!
För övrigt anser jag att Staffanstorp bör förstöras.
kasska
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
@svm s. 12/5 -09
2 rubriker
146 svar
22.
warp world kan mycket väl ge e
... 22:47:45, 12/1 -16
warp world kan mycket väl ge en gamestate på din sida bordet som gör att du använder hela din lek varje warp, vad som sen händer på motståndarens sida kan inte kontrolleras
En vanlig dag på mtgo, jag fick spela 3 spel och fizzla 6...
Gottfrid
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
@svm s. 28/12 -05
49 rubriker
521 svar
23.
För åratal sen hade jag en kom
... 23:34:59, 12/1 -16
För åratal sen hade jag en kombolek som kunde milla motståndaren inf men bara i omgångar om tre kort (m.h.a. inf aktiveringar av Grinding station med multipla Myr retrievers som var gratis att spela pga. Locket of yesterdays). Min motståndare spelade hive mind (leken) och hade 3x Emrakul i sin lek. Jag ville då milla honom till det bara är emrakulerna kvar, vilket borde funkat eftersom hans library hade multipel på 3 kort kvar.
Gick inte hem hos den danske domarn.. Ingen aning om varför men det var något om att man inte fick loopa om det inte är tillräckligt förutsägbart vad som sker i varje iteration (jag kunde aldrig veta exakt när emrakul nr 1 skulle komma att millas om den skulle komma att millas). Han sade även något i stil med att jag fick göra det manuellt om jag ville men att efter en arbiträr tidsmängd skulle han börja varna mig för slowplay i så fall
Gottfrid
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
@svm s. 28/12 -05
49 rubriker
521 svar
24.
Är rätt säker på att de flesta
... 23:37:42, 12/1 -16
Är rätt säker på att de flesta domare på samma sätt inte skulle ge dig längre tid innan en slowplay varning under warp world rundan än vad en kontrollspelare får på sig i ett halv invecklat gamestate.
Detta för att magicdomare precis som wizards har någon tramsig idé om att "så skall inte magic spelas"
Bjorn
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
Linköping
@svm s. 24/8 -09
119 rubriker
4620 svar
25.
Annat val än vadå? Båda bjuder
... 01:27:10, 13/1 -16
Steamliner skrev 14:49, 12/1 -16
Förr eller senare tvingas active player göra ett annat val för att bryta loopen, vilket leder till torsk såvida hen inte sitter på något som förhindrar en förlust.
Annat val än vadå? Båda bjuder ju högre hela tiden. Varje val är ett nytt val. Du kan inte säga oändligt eftersom det inte är ett tal.
Steamliner
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
@svm s. 7/9 -13
34 rubriker
538 svar
26.
Ett annat val än att buda över
... 01:48:20, 13/1 -16
Bjorn skrev 01:27, 13/1 -16
Steamliner skrev 14:49, 12/1 -16
Förr eller senare tvingas active player göra ett annat val för att bryta loopen, vilket leder till torsk såvida hen inte sitter på något som förhindrar en förlust.
Annat val än vadå? Båda bjuder ju högre hela tiden. Varje val är ett nytt val. Du kan inte säga oändligt eftersom det inte är ett tal.
Ett annat val än att buda över. Se regel 716:3.
Reprinta Back to Basics!
För övrigt anser jag att Staffanstorp bör förstöras.
partysmurphen
JUDGE L1
JUDGE L1
Folk i denna grupp är DCI-sanktionerade Level 1-domare.
REDAX
REDAX
Redaktionen skriver nyheter, skriver Veckans kort/undersökning och uppdaterar lite här och var.
HEDERSMEDLEM
HEDERSMEDLEM
Guldmedlem to the max! Stor tacksamhet till de generösa Hedersmedlemmarna.
FSVM - LEDAMOT
FSVM - LEDAMOT
Medlemmen är Ledamot i en SvenskaMagic-förenings styrelse i år
Linköping
@svm s. 19/2 -03
175 rubriker
7354 svar
27.
I egenskap av domare: Det är
... 08:22:02, 14/1 -16
Gottfrid skrev 23:37, 12/1 -16
Är rätt säker på att de flesta domare på samma sätt inte skulle ge dig längre tid innan en slowplay varning under warp world rundan än vad en kontrollspelare får på sig i ett halv invecklat gamestate.
Detta för att magicdomare precis som wizards har någon tramsig idé om att "så skall inte magic spelas"
I egenskap av domare:
Det är viktigt att alla domare världen över dömer lika i samma situation. Därför tillåter reglerna inte sådana här osäkerheter. Troligen finns även en koppling till att det är lite svårt att koda så att du skulle kunna göra sådana loopar online, och då blir det ju olika online vs irl. Med påföljd om att "Wizards har dåliga programerare".
I egenskap av spelare:
Jag har själv en casual lek vars kombo mynnar ut i valfritt antal ("oändligt")
Millstone
aktiveringar. Den faller dock på att motståndaren kan ha
Emrakul, the Aeons Torn
/
Progenitus
. Och det är rätt surt när det är bortom allt rimligt tvivel att man skulle kunna iterera tills det bara är dessa kvar i leken att man inte får det. Men nu är det så.
Man kan tycka att id+en är tramsig om man blir gladare av det. Själv tror jag det just nu är det minst dåliga alternativet man kommit fram till än så länge.
Rosholm
FORUMPLAYAH
FORUMPLAYAH
Rosholm vann SvM-mästerskapen 2001!
Malmö
@svm s. 24/11 -01
42 rubriker
2244 svar
28.
Om man omformulerar frågan då,
... 11:30:24, 14/1 -16
Om man omformulerar frågan då, låt säga att man på ca 5-10 minuter från att man lägger sin första
Warp World
kan sätta upp en loop där man som baggeman säger träffar hela sin lek hela tiden och motståndaren inte har några permanenter kvar- i det läget håller jag det för rimligt att man kan shortcutta och säga "jag gör det här hundra miljoner gånger" är det fel?
Får man de 5-10 minuterna på sig i ett sånt scenario?
<Barneyk> dakka hälsar att ni är cepe
partysmurphen
JUDGE L1
JUDGE L1
Folk i denna grupp är DCI-sanktionerade Level 1-domare.
REDAX
REDAX
Redaktionen skriver nyheter, skriver Veckans kort/undersökning och uppdaterar lite här och var.
HEDERSMEDLEM
HEDERSMEDLEM
Guldmedlem to the max! Stor tacksamhet till de generösa Hedersmedlemmarna.
FSVM - LEDAMOT
FSVM - LEDAMOT
Medlemmen är Ledamot i en SvenskaMagic-förenings styrelse i år
Linköping
@svm s. 19/2 -03
175 rubriker
7354 svar
29.
Det här låter väldigt likt hur
... 13:31:28, 14/1 -16
Rosholm skrev 11:30, 14/1 -16
Om man omformulerar frågan då, låt säga att man på ca 5-10 minuter från att man lägger sin första
Warp World
kan sätta upp en loop där man som baggeman säger träffar hela sin lek hela tiden och motståndaren inte har några permanenter kvar- i det läget håller jag det för rimligt att man kan shortcutta och säga "jag gör det här hundra miljoner gånger" är det fel?
Får man de 5-10 minuterna på sig i ett sånt scenario?
Det här låter väldigt likt hur eggs-matcherna tenderade att sluta. Dvs snurra runt hur länge som helst tills man till slut har vinsten. Med skillnad då i att för eggs del slutar det med att motståndaren är död, i det fall du beskriver har man uppnått ett tillstånd där man faktiskt kan definiera en väldefinierad och därmed legal kombo som vinner (förstod jag det rätt?).
Två saker:
1. Att redogöra för sin kombo (som alltså måste vara deterministisk) och sedan säga det tal man vill göra denna kombo tar ju ingen märkbar tid i anspråk. Inget problem med det.
2. Att iterera manuellt över en sekvens av actions som inte märkbart leder spelet framåt är inte acceptabelt, och kommer leda till varning för slow play. Dvs om du bara snurrar warp World och det i princip inte leder någonstans* så kommer domaren hindra detta.
*Låt mig förtydliga detta. Det spelar alltså ingen roll att du faktiskt kan, och kommer, uppnå en fördel på sikt. Mill kombo mot lek med x
Progenitus
är ett typiskt exempel på detta. Även om du kommer till slut uppnå ett tillstånd där motståndaren bara har sina
Progenitus
kvar i leken, så får du inte försöka. För de actions du tar för i praktiken inte spelet framåt. Att du kanske eventuellt (oavsett sannolikhet < 100) skulle uppnå det där bra tillståndet till slut spelar ingen roll. Play on.
Bjorn
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
Linköping
@svm s. 24/8 -09
119 rubriker
4620 svar
30.
Grejen med Progenitusvarianten
... 13:44:47, 14/1 -16
Grejen med
Progenitus
varianten är väl att det finns en liten, om ändå oändligt liten, risk att man aldrig kommer till det tillstånd som är att det bara är
Progenitus
i leken. Är inte vinsten 100% säker så får man inte genväga sig.
Uppdaterad
: 13:45:01, 14/1 -16
PsssT
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
Malmö
@svm s. 30/12 -06
160 rubriker
1259 svar
31.
Jag försöker förstå ideen att
... 14:04:49, 14/1 -16
partysmurphen skrev 13:31, 14/1 -16
Rosholm skrev 11:30, 14/1 -16
Om man omformulerar frågan då, låt säga att man på ca 5-10 minuter från att man lägger sin första
Warp World
kan sätta upp en loop där man som baggeman säger träffar hela sin lek hela tiden och motståndaren inte har några permanenter kvar- i det läget håller jag det för rimligt att man kan shortcutta och säga "jag gör det här hundra miljoner gånger" är det fel?
Får man de 5-10 minuterna på sig i ett sånt scenario?
Det här låter väldigt likt hur eggs-matcherna tenderade att sluta. Dvs snurra runt hur länge som helst tills man till slut har vinsten. Med skillnad då i att för eggs del slutar det med att motståndaren är död, i det fall du beskriver har man uppnått ett tillstånd där man faktiskt kan definiera en väldefinierad och därmed legal kombo som vinner (förstod jag det rätt?).
Två saker:
1. Att redogöra för sin kombo (som alltså måste vara deterministisk) och sedan säga det tal man vill göra denna kombo tar ju ingen märkbar tid i anspråk. Inget problem med det.
2. Att iterera manuellt över en sekvens av actions som inte märkbart leder spelet framåt är inte acceptabelt, och kommer leda till varning för slow play. Dvs om du bara snurrar warp World och det i princip inte leder någonstans* så kommer domaren hindra detta.
*Låt mig förtydliga detta. Det spelar alltså ingen roll att du faktiskt kan, och kommer, uppnå en fördel på sikt. Mill kombo mot lek med x
Progenitus
är ett typiskt exempel på detta. Även om du kommer till slut uppnå ett tillstånd där motståndaren bara har sina
Progenitus
kvar i leken, så får du inte försöka. För de actions du tar för i praktiken inte spelet framåt. Att du kanske eventuellt (oavsett sannolikhet < 100) skulle uppnå det där bra tillståndet till slut spelar ingen roll. Play on.
Jag försöker förstå ideen att föra spelet framåt. I
Warp World
combon så leder i princip varje iteration till en valakut som kommer göra en ansenlig mängd skada. Oftast minst 40. Så enl de flesta definitioner förs spelet framåt, problemet är alltså att det finns en annan faktor som gör att det kommer ta mig lång tid att nå målet. I de absolut flesta partier så kommer man vinna med en iteration av kombon.
Jag försöker inte bedriva polemik, men det har sagts mycket olika saker i tråden så jag vill försäkra mig om att vi är överens om vad de relevanta punkterna är, jag har inte riktigt förstått det ännu. Analogierna som lagts fram (progenitus etc.) beskriver ju scenarion där det är en liten sannolikhet att scenariot lyckas, här är det en liten sannolikhet att det misslyckas _och_ det sker någonting viktigt varje iteration.
ZIM shall lead!
Rosholm
FORUMPLAYAH
FORUMPLAYAH
Rosholm vann SvM-mästerskapen 2001!
Malmö
@svm s. 24/11 -01
42 rubriker
2244 svar
32.
Min fråga är väl lite mindre s
... 14:39:25, 14/1 -16
partysmurphen skrev 13:31, 14/1 -16
Rosholm skrev 11:30, 14/1 -16
Om man omformulerar frågan då, låt säga att man på ca 5-10 minuter från att man lägger sin första
Warp World
kan sätta upp en loop där man som baggeman säger träffar hela sin lek hela tiden och motståndaren inte har några permanenter kvar- i det läget håller jag det för rimligt att man kan shortcutta och säga "jag gör det här hundra miljoner gånger" är det fel?
Får man de 5-10 minuterna på sig i ett sånt scenario?
Det här låter väldigt likt hur eggs-matcherna tenderade att sluta. Dvs snurra runt hur länge som helst tills man till slut har vinsten. Med skillnad då i att för eggs del slutar det med att motståndaren är död, i det fall du beskriver har man uppnått ett tillstånd där man faktiskt kan definiera en väldefinierad och därmed legal kombo som vinner (förstod jag det rätt?).
Två saker:
1. Att redogöra för sin kombo (som alltså måste vara deterministisk) och sedan säga det tal man vill göra denna kombo tar ju ingen märkbar tid i anspråk. Inget problem med det.
2. Att iterera manuellt över en sekvens av actions som inte märkbart leder spelet framåt är inte acceptabelt, och kommer leda till varning för slow play. Dvs om du bara snurrar warp World och det i princip inte leder någonstans* så kommer domaren hindra detta.
*Låt mig förtydliga detta. Det spelar alltså ingen roll att du faktiskt kan, och kommer, uppnå en fördel på sikt. Mill kombo mot lek med x
Progenitus
är ett typiskt exempel på detta. Även om du kommer till slut uppnå ett tillstånd där motståndaren bara har sina
Progenitus
kvar i leken, så får du inte försöka. För de actions du tar för i praktiken inte spelet framåt. Att du kanske eventuellt (oavsett sannolikhet < 100) skulle uppnå det där bra tillståndet till slut spelar ingen roll. Play on.
Min fråga är väl lite mindre semantisk och lite mer praktisk men på nån nivå handlar det också om att föra spelet framåt. Vi kan ju ta en relevant leklista för att förklara lättare:
27 land (valakuts, fetchar etc)
4
Warp World
3
Scapeshift
4
Primeval Titan
3
Eternal Witness
4
Solemn Simulacrum
3
Lotus Cobra
1
Pia and Kiran Nalaar
3
Courser of Kruphix
+assorted rampspells
Det är alltså inte (i det här fallet, PsssT kanske hade en annan lek i åtanke) en "man håller på och lägger
Warp World
i all oändlighet och till sist dör motståndaren"-lek utan oftast vinner man helt rättfram på
Warp World
in träffa lite
Valakut, the Molten Pinnacle
+ berg och göra 30+ skada i motståndaren.
Alternativt kan man efter en
Warp World
räkna med att man har mer permanenter än man hade innan och att motståndaren har färre permanenter (eftersom många av korten ger 2+ permanenter i spel och det bara finns 7 duds i leken). I det tillfälle man då träffar t ex
Eternal Witness
+
Lotus Cobra
är det såklart bara att lägga
Warp World
igen tills man träffar tillräckligt med mountains + valakut för att döda motståndaren.
Det här är ett scenario som bara uppstår om motståndaren tidigare har gainat en driljon liv, annars dör folk på 1-3 warp worlds. Men på lång sikt, efter idogt blandande och att man tömt leken på döda kort* kommer man att kunna sätta upp en loop som är att lägga
Warp World
med 0 kort i libban, dvs exakt samma kort kommer att komma i spel varje
Warp World
dessa kort kommer att göra 99 skada i motståndaren, generera runt 70 mana och plocka upp Warp på handen.
Det finns en mycket liten chans att man fizzlar på vägen dit, men det är alltså inte "milla tills hans 3 understa kort är
Progenitus
" utan det är typ "Warp på 12 permanenter, Warp på 15 permanenter, Warp på 16 permanenter, Warp på 21 permanenter, Warp på 28 permanenter" där motståndaren dessutom får mindre permanenter varje iteration. Som sagt tar det 5-10 minuter att komma dit.
I en sista extrarunda mot en driljon liv, är dessa 5-10 minuter acceptabla att spela ut eller kommer en domare att säga "vet du vad, nu räcker det faktiskt"?
*) Genom att döda sina simulacrums när man har courser och kan se att översta kortet är en spell
<Barneyk> dakka hälsar att ni är cepe
Bjorn
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
Linköping
@svm s. 24/8 -09
119 rubriker
4620 svar
33.
Jag skulle gissa på att det so
... 15:11:03, 14/1 -16
Jag skulle gissa på att det som avgör i det scenariot är att du närmar dig ett state där du kan iterera med 100% säkerhet av vad som händer. När man väl nått det går det att ta en genväg. Inte innan det, eftersom det finns risk att man inte kan nå hela vägen. Däremot så leder du ju saker framåt sålänge du visar på att du närmar dig ditt state.
partysmurphen
JUDGE L1
JUDGE L1
Folk i denna grupp är DCI-sanktionerade Level 1-domare.
REDAX
REDAX
Redaktionen skriver nyheter, skriver Veckans kort/undersökning och uppdaterar lite här och var.
HEDERSMEDLEM
HEDERSMEDLEM
Guldmedlem to the max! Stor tacksamhet till de generösa Hedersmedlemmarna.
FSVM - LEDAMOT
FSVM - LEDAMOT
Medlemmen är Ledamot i en SvenskaMagic-förenings styrelse i år
Linköping
@svm s. 19/2 -03
175 rubriker
7354 svar
34.
Så länge man inte är i ett sta
... 22:26:53, 14/1 -16
Så länge man inte är i ett state där man på alla punkter exakt kan påvisa som händer efter x iterationer (oavsett x!) så är det inte en komba man får göra. Det räcker alltså inte ens med att man kan visa att man kommer få fler permanenter med 100% säkerhet; Kan du inte påvisa exakt hur game state ser ut efter iteration X så är det inte tillåtet. Jag tycker också att det suger, är orimligt etc. Nonetheless så är det så det är.
Vad gäller "5-10 min acceptabla att spela ut" säger jag som tidigare: Titta på eggs och hur den leken hanterades i extrarundor och du har svaret.
Uppdaterad
: 22:29:40, 14/1 -16
partysmurphen
JUDGE L1
JUDGE L1
Folk i denna grupp är DCI-sanktionerade Level 1-domare.
REDAX
REDAX
Redaktionen skriver nyheter, skriver Veckans kort/undersökning och uppdaterar lite här och var.
HEDERSMEDLEM
HEDERSMEDLEM
Guldmedlem to the max! Stor tacksamhet till de generösa Hedersmedlemmarna.
FSVM - LEDAMOT
FSVM - LEDAMOT
Medlemmen är Ledamot i en SvenskaMagic-förenings styrelse i år
Linköping
@svm s. 19/2 -03
175 rubriker
7354 svar
35.
En sak som slog mig är att Ros
... 07:07:04, 15/1 -16
En sak som slog mig är att Rosholms lek i princip aldrig (nåja) kommer nå tillståndet att varje snurr ser exakt likadantut , om den inte redan var det från början.
Du måste nämligen, varje gång, träffa minst så många permanenter som du har kort i leken + battlefield (dvs så att du garanterat träffar alla korten) och brädet måste se likadant ut varje gång. Det betyder att du måste antingen träffa Pia + Kiran varje gång (eller lättare: ingen gång). Men samtidigt får du inte ha fler non-permanents i leken än vad du garanterat gör permanenter. Det förutsätter - ta-da! - Pia + Kiran. Eller att du verkligen har spelat varenda non-permanent spell i hela leken. Om jag räknar rätt är det (minst) 15 spells i leken (= 8 assorted ramp spells) dvs 25% av leken.
Ergo: Även om du fick 5-10 min, eller till och med 30 min, skulle du aldrig kunna komma till ett game state där du kan generera tillräckligt med skada mot en inf kombo (såvida inte motståndaren tyckte att typ 1000 liv räckte).
Kan ju passa på att göra ett förtydligande:
Jag har inte sett någon policy om hur länge man får eller inte får snurra, eller nån välformulerad definition på "progressing the game".
Å andra sidan har jag heller aldrig sett en välformulerad definition av slow play eller sufficient shuffle heller. Det finns uppenbara "Ja" och uppenbara "nej". Och sen finns det gråzonen. På samma sätt är det inte så att snurra 5 min är ok, men att 6 min inte skulle vara det. Jag inser att detta inte ger det raka svar som efterfrågas. Det beror på att det raka svaret inte finns.
Uppdaterad
: 07:09:42, 15/1 -16
Bjorn
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
Linköping
@svm s. 24/8 -09
119 rubriker
4620 svar
36.
Jag ser inte problemet? Så län
... 07:27:56, 15/1 -16
Jag ser inte problemet? Så länge de kort som kommer ut på battlefield genererar minst 15 extra permanenter kommer hela leken åka ut varje gång. Det kommer ju inte ske med leken som är ovan om du inte fått bort alla utom 2 spells ur leken (vi genererar ju bara 2 tokens) men om man har lite fler tokengeneratorer så blir det ju lättare.
Men ändå, måste varje state se likadant ut? Räcker det inte med att visa att det är deterministiskt och 100% sannolikhet att lyckas?
partysmurphen
JUDGE L1
JUDGE L1
Folk i denna grupp är DCI-sanktionerade Level 1-domare.
REDAX
REDAX
Redaktionen skriver nyheter, skriver Veckans kort/undersökning och uppdaterar lite här och var.
HEDERSMEDLEM
HEDERSMEDLEM
Guldmedlem to the max! Stor tacksamhet till de generösa Hedersmedlemmarna.
FSVM - LEDAMOT
FSVM - LEDAMOT
Medlemmen är Ledamot i en SvenskaMagic-förenings styrelse i år
Linköping
@svm s. 19/2 -03
175 rubriker
7354 svar
37.
Alltså, deterministiskt betyde
... 07:53:25, 15/1 -16
Bjorn skrev 07:27, 15/1 -16
Jag ser inte problemet? Så länge de kort som kommer ut på battlefield genererar minst 15 extra permanenter kommer hela leken åka ut varje gång. Det kommer ju inte ske med leken som är ovan om du inte fått bort alla utom 2 spells ur leken (vi genererar ju bara 2 tokens) men om man har lite fler tokengeneratorer så blir det ju lättare.
Men ändå, måste varje state se likadant ut? Räcker det inte med att visa att det är deterministiskt och 100% sannolikhet att lyckas?
Alltså, deterministiskt betyder ju att det är förutsägbart
Varje game state likadant är kanske dumt formulerat. Men varje iteration i kombon måste vara väldefinerad.
Antag t ex scenariot att vi har X permanenter i spel. En av dessa är ett vittne. Library består av en permanent. Vi har
Valakut, the Molten Pinnacle
och en bunt med mountains. Och spelar
Warp World
.
Vi kommer då garanterat generera åtminstone N valakut triggers, om vi har N+1 mountains totalt. Men då man ibland kommer ha ett mountain som det där kortet man inte fick in med
Warp World
så kan man inte deterministiskt säga "Du kommer ha fått så här mycket skada efter så här många iterationer".
Denna kombo kommer till slut vinna. Men du får inte komba loss i den mening att "jag gör det här 100 miljarder gånger". För du kan inte säga hur mycket skada som då genererats. Du kan ge en statistiks skattning, men det bryr sig inte Magics regelverk om.
Bjorn
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
Linköping
@svm s. 24/8 -09
119 rubriker
4620 svar
38.
Right, men du kan ge en minsta
... 08:00:07, 15/1 -16
Right, men du kan ge en minstanivå om du garanterat har minst en trigger varje gång. Så om motståndaren har 10000 liv och du gör kombon 10000 gånger kommer du garantera göra minst 30000 skada. Det borde räcka för att kunna använda en genväg. Sannolikheten för vinst är 100%, även om varje iteration inte gör lika mycket skada och man inte vet den exakta skadan vid varje iteration i förväg.
PsssT
MEDLEM
MEDLEM
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
Malmö
@svm s. 30/12 -06
160 rubriker
1259 svar
39.
Tack, jag känner mig nöjd med
... 08:17:00, 15/1 -16
partysmurphen skrev 07:07, 15/1 -16
En sak som slog mig är att Rosholms lek i princip aldrig (nåja) kommer nå tillståndet att varje snurr ser exakt likadantut , om den inte redan var det från början.
Du måste nämligen, varje gång, träffa minst så många permanenter som du har kort i leken + battlefield (dvs så att du garanterat träffar alla korten) och brädet måste se likadant ut varje gång. Det betyder att du måste antingen träffa Pia + Kiran varje gång (eller lättare: ingen gång). Men samtidigt får du inte ha fler non-permanents i leken än vad du garanterat gör permanenter. Det förutsätter - ta-da! - Pia + Kiran. Eller att du verkligen har spelat varenda non-permanent spell i hela leken. Om jag räknar rätt är det (minst) 15 spells i leken (= 8 assorted ramp spells) dvs 25% av leken.
Ergo: Även om du fick 5-10 min, eller till och med 30 min, skulle du aldrig kunna komma till ett game state där du kan generera tillräckligt med skada mot en inf kombo (såvida inte motståndaren tyckte att typ 1000 liv räckte).
Kan ju passa på att göra ett förtydligande:
Jag har inte sett någon policy om hur länge man får eller inte får snurra, eller nån välformulerad definition på "progressing the game".
Å andra sidan har jag heller aldrig sett en välformulerad definition av slow play eller sufficient shuffle heller. Det finns uppenbara "Ja" och uppenbara "nej". Och sen finns det gråzonen. På samma sätt är det inte så att snurra 5 min är ok, men att 6 min inte skulle vara det. Jag inser att detta inte ger det raka svar som efterfrågas. Det beror på att det raka svaret inte finns.
Tack, jag känner mig nöjd med svaret :)
ZIM shall lead!
partysmurphen
JUDGE L1
JUDGE L1
Folk i denna grupp är DCI-sanktionerade Level 1-domare.
REDAX
REDAX
Redaktionen skriver nyheter, skriver Veckans kort/undersökning och uppdaterar lite här och var.
HEDERSMEDLEM
HEDERSMEDLEM
Guldmedlem to the max! Stor tacksamhet till de generösa Hedersmedlemmarna.
FSVM - LEDAMOT
FSVM - LEDAMOT
Medlemmen är Ledamot i en SvenskaMagic-förenings styrelse i år
Linköping
@svm s. 19/2 -03
175 rubriker
7354 svar
40.
Matematiskt, logiskt, rättvist
... 09:28:56, 15/1 -16
Bjorn skrev 08:00, 15/1 -16
Right, men du kan ge en minstanivå om du garanterat har minst en trigger varje gång. Så om motståndaren har 10000 liv och du gör kombon 10000 gånger kommer du garantera göra minst 30000 skada. Det borde räcka för att kunna använda en genväg. Sannolikheten för vinst är 100%, även om varje iteration inte gör lika mycket skada och man inte vet den exakta skadan vid varje iteration i förväg.
Matematiskt, logiskt, rättvist och mänskligt håller jag med dig. Principiellt sett har du ju vinsten, det är tydligt. Men Magic Tornament Rules tillåter det inte. Det räcker inte att göra "tillräckligt" med skada, eller visa att du kan. Det måste vara förutsägbart exakt hur game state ser ut efter varje iteration. Denna brist grundar sig som tidigare nämnt på att du inte ska vara beroende av vilken domare som dömer.
Ja, det är långsökt att en domare inte skulle se logiken. Detta är en brist i regelverket, inte hos domarna.
Inser att jag formulerade mig fel innan. Givetvis är det inte samma game state som ska uppnås, utan ett deterministiskt; Att uppnå samma game state varje gång skulle ju innebära stalling då man i så fall har noll progress
1-20
21-40
41-60
61-61
Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!
BYT BORD TILL
__Klassiker__
Allmänt
Artikel-feedback
Butiken
Byten
Cocktail
Hitta spelare
Köp & Sälj
Kortlåning
Kortvärderingar
Ligan
Magic Online: Köp/Sälj/Byt
MTG Arena
Online Magic
Regelfrågor
Reklam-bordet
Skamvrån
Synpunkter & Support
Turneringar
__I luften__
Murders at Karlov Manor
Outlaws of Thunder Junction
Torget 2
__Föreningen SvenskaMagic__
Föreningen SvenskaMagic
SvenskaMagic Domare
SvenskaMagic Linköping
__Lekis__
Explorer
Historic
Explorer
Limited
Pioneer
Standard
Modern
Block Constructed
Legacy
EDH / Commander
Vintage
Pauper
Multiplayer
Combos
Casual
__Privata bord__
__Arkivet__
[Arkiv] Årsmöte 2021: Föreningen SvenskaMagic
[Arkiv] Årsmöte 2021: SvenskaMagic Junior
[Arkiv] Årsmöte 2021: SvenskaMagic Senior
10th Edition
8th Edition
9th Edition
Aether Revolt
Alara Reborn
Amonkhet
ÅRSMöTE 2016 FöRBUNDET SVENSKAMAGIC
Årsmöte 2017: Förbundet SvenskaMagic
Årsmöte 2018: Föreningen SvenskaMagic
Avacyn Restored
Battle for Zendikar
Betrayers of Kamigawa
Borås Spelkonvent 2008
Borås Spelkonvent 2018
Born of the Gods
BSK 2004 - the SvM-way
BSK 2005
BSK 2006
BSK 2007
BSK 2009
BSK 2010
BSK 2013
CalCon
CalCon 2006
Champions of Kamigawa
ColdSnap
Commander 2013
Commander 2014
Conflux
Conspiracy
Core 2019
Core Set 2020
Core Set 2021
Dark Ascension
Dissension
Dominaria
Dominaria United
Dragon's Maze
Dragons of Tarkir
Dungeons & Dragons: Adventures in the Forgotten Realms
Eldritch Moon
Eternal Masters
Eventide
Extended
Fate Reforged
Future Sight
Gatecrash
GothCon 09
GothCon 2006
GothCon 2007
GothCon 2010
GothCon 2011
GP Göteborg
GP Malmö
GP Malmö
GP Stockholm 2014
Guildpact
Guilds of Ravnica
Hour of Devastation
Ikoria
Innistrad
Innistrad: Crimson Vow
Innistrad: Midnight Hunt
Ixalan
Journey into Nyx
Kaladesh
Kaldheim
Kamigawa: Neon Dynasty
Khans of Tarkir
LinCon 09
LinCon 2005
LinCon 2006
LinCon 2008
Lincon 2010
LinCon 2011
Lincon 2015
Lord of the Rings: Tales of Middle-earth
Lorwyn
Lost Caverns of Ixalan
Magic 2010
Magic 2011
Magic 2012
Magic 2013
Magic 2014
Magic 2015
Magic Origins
MagicPokerTour
March of the Machine
Mirran!
Mirrodin Besieged
Modern Horizons
Modern Horizons 2
Modern Masters
Modern Masters 2015
Modern Masters 2017
Modern-SM, BuM & Lincon 2018
Morningtide
New Phyrexia
Oath of the Gatewatch
Phyrexia: All Will Be One
Phyrexia!
Planar Chaos
Ravnica
Ravnica Allegiance
Return to Ravnica
Rise of the Eldrazi
Rivals of Ixalan
RixHack!
Saviors of Kamigawa
Scars of Mirrodin
Shadowmoor
Shadows over Innistrad
Shards of Alara
SM & BuM 2015
SM 2005!
SM 2006
SM, BuM & Lincon 2014
SM, BuM & Lincon 2016
Streets of New Capenna
Strixhaven: School of Mages
SvenskaMagic Alingsås
SvenskaMagic Eskilstuna
SvenskaMagic Junior
SvenskaMagic Senior
Sydcon 2008
The Brothers' War
Theros
Theros: Beyond Death
Throne of Eldraine
Time Spiral
Time Spiral Remastered
Unhinged
War of the Spark
Wilds of Eldraine
Worldwake
Zendikar
Zendikar Rising
LinCon 2007
Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!