Är ni ett kompisgäng som spelar magic ofta? Då kanske ni borde starta ett SvenskaMagic lag. Vare sig ni är ett gäng som spelar köksbordsmagic eller har siktet inställt på pro-touren så kan det vara något för er.
Vad är ett SvenskaMagic-lag?
Ett SvenskaMagic-lag är en avdelning inom Föreningen SvenskaMagic. En avdelning är en samling av föreningens medlemmar som vill bedriva verksamhet ihop. Verksamhet är ett annat ord för allt som ryms under hobbyn: spela, samla, göra lekar etc.
Vad får vi ut av det?
"Vi gör redan allt det där" kanske ni tänker. Så vad är poängen med att göra det till ett lag? Jo, om ni uppfyller kraven nedan så får ni ersättning från föreningen för er verksamhet. Vill ni tex köpa in boosters, plastfickor eller betala inträde/resa till en turnering: Go for it!
Som en lagavdelning kan ni plocka ut 1000 kr/år i bidrag från föreningen.
Får ni sedan mersmak kan ni utvidga er lagavdelning till en officiell SvenskaMagic lokalavdelning (tex SvenskaMagic Linköping). Då kan ni få ännu mera bidrag från oss, det kräver dock att ni aktivt vänder er mer utåt och rekryterar nya spelare!
Vad är kraven?
För att kunna räknas som en avdelning måste följande vara uppfyllt:
Minst 3 medlemmar
Minst 60% av alla medlemmar måste vara 6-25 år
Ni måste bedriva regelbunden verksamhet
Ni måste ha ett årsmöte varje år
Nedan förklaras varje krav i mer detalj
Spoiler:
Minst 3 medlemmar:
Ni måste vara minst 3 personer som vill bilda lagavdelningen.
Minst 60% av alla medlemmar måste vara 6-25 år:
Detta är den så kallade bidragsberättigande åldern, som gör att vi kan söka bidrag för er från Sverok. Intervallet avser fram till och med det år man fyller 25. Om du alltså fyller 26 i år men ännu inte haft födelsedag är du inte i bidragsberättigande.
För 2019 är det de som är födda 1994 eller senare som är i bidragsberättigande ålder.
Ni måste bedriva regelbunden verksamhet:
Vad är regelbunden verksamhet? Det finns ingen hård definition, men det får inte vara verksamhet som är begränsad i tiden till en väldigt kort period, tex en "vi åker på GP Paris"-avdelning. Det är fritt fram att spendera alla era pengar på en sådan resa, men det får ej vara all verksamhet ni gör. Om ni är osäkra på om ni har regelbunden verksamhet så fråga oss först.
En gång i halvåret vill vi ha en liten rapport från er hur det går. En sådan rapport kan bestå i allt från 2-3 meningar om vad ni sysslat med sen senast, upp till en halv A4-sida om ni gjort mycket.
Ni måste ha ett årsmöte varje år:
Varje år måste ni ha ett årsmöte. På ett årsmöte samlar man alla medlemmar, pratar om hur det gått under året som varit, sedan väljer man en ny (eller samma) styrelse.
Vi har blanketter och material som visar precis hur ni ska göra för att få ett snabbt och smidigt årsmöte. Efter årsmötet är klart fyller ni i blanketten och skickar till oss, och så är det hela klart.
Så här skapar ni ett lag
Steg 1
Samla dina vänner och kom överens med dem om att ni borde bilda ett lag. Välj ett namn på ert lag. Alla lag måste heta enligt följande formel: SvenskaMagic Team XXXXX, där XXXXX är ett namn ni väljer.
T.ex: "SvenskaMagic Team Bävrarna". Namnet ni väljer får ej vara sexistiskt, rasistiskt eller på annat sätt direkt uteslutande mot någon folkgrupp eller individ.
Steg 2
Kolla att ni uppfyller alla krav vi har på en avdelning; Minst 3 personer, 60% i rätt ålder, osv. (se ovan).
Steg 3
Kontakta den person i Styrelsen som är avdelningsansvarig. I skrivande stund är denna person Hoogard.
Skriv ett internbrev till ovan person och berätta att ni vill starta ett lag. Inkludera följande i mailet:
Hur många är ni?
Hur gamla är ni?
Var bor ni?
Vad vill ni att ert lag ska heta?
Steg 4
När ni fått klartecken från avdelningsansvarige så behöver ni hålla ett möte där ni grundar avdelningen. Det grundande mötet räknas också som ett årsmöte, så ni behöver inte hålla ett (extra) årsmöte det år ni grundar avdelningen.
Innan ni startar mötet är det bra om ni kommer överens om vem ni vill ska leda mötet (ordförande), vem ni vill ska vara ansvarig för att skriva ned alla beslut (sekreterare) som vem som ska kontrollera sekreterarens jobb (justerare).
Så här håller ni ett årsmöte
Spoiler:
Ladda ned vår protokollmall för bilda en avdelning. Mallen har öppna redigerbara fält som ni kan fylla i. Ni kan och bör använda den för alla beslut ni tar, och kan sedan spara och skicka in till oss.
Låt en person öppna mötet. Det brukar man göra genom att personen som kallade till mötet säger "Jag förklarar mötet öppnat", och eventuellt kan man slå med en klubba om man vill ha extra roligt. Anteckna under punkt 1 i mallen.
Anteckna vilka som är med på mötet under punkt 2 i mallen.
Kom överens om huruvida mötet är behörigt. Detta regleras normal i stadgarna, men ni har inte valt några stadgar än så det är bara att komma överens själva. Bocka för rutan i punkt 3 i mallen.
Välj mötets ordförande, sekreterare och justerare. Detta måste vara 3 olika personer. Om ni redan kommit överens om detta innan så går detta väldigt snabbt. Anteckna under punkt 4 i mallen.
Besluta att ni vill bilda en SvenskaMagic-lagavdelning och besluta att ni vill anta SvenskaMagics standardstadgar. Bocka för under punkt 5 i mallen.
Välj vem som ska vara lagets ledare (ordförande) och vem som ska vara vice ledare (vice ordförande). Dessa personer kommer inneha den rollen till nästa årsmöte. Anteckna namnen under punkt 6 i mallen.
Besluta om att överlåta revision och ekonomi till Förbundet. Detta betyder att vi söker bidrag för er och hanterar utbetalning och revisionsarbete etc. (Notera, om ni inte beslutar om detta kan vi inte acceptera er avdelning). Bocka för under punkt 7 i mallen.
Om ni har övriga frågor att ta upp och besluta om så gör det här. Anteckna beslut under punkt 8 i mallen.
Avsluta mötet. Bocka för under punkt 9 i mallen.
Fyll i dagens datum och vilken ort ni var på längst upp till höger i mallen.
Fyll i nickname på SvenskaMagic för justeraren och sekreteraren och kontrollera samtidigt att den email som står angiven på SvM för dessa två users stämmer.
När sekreteraren fyllt i allt ska justeraren titta på protokollet. Om justeraren håller med om att detta är vad som beslutats så skickar ni in protokollet till styrelsens ansvarige (se ovan).
Steg 5
När vi fått in ert protokoll kommer vi titta på det och kontrollera att allt verkar stämma etc. När vi är nöjda kommer vi skicka protokollet för elektronisk signering. Detta kommer ske genom mail till Sekreteraren och Justeraren (vi tar er e-mail från era SvM-profiler. Kontrollera att de stämmer!). Signera protokollen!
Steg 6
När ni har signerat protokollet kommer vi skapa en avdelning åt er i Sveroks system. När detta är gjort kommer vi ge er en länk som alla medlemmar ska använda för att officiellt gå med i Avdelningen.
Så fort alla gått med är ni klara! Ni är nu en riktig lag-avdelning och vi kan söka pengar för er, och ni är berättigade till pengar från oss.
Vad händer sedan?
Nu är det upp till er att bedriva verksamhet i laget! Dvs, spela magic, åk på turneringar, eller ha hemmakvällar med magic!
En gång i halvåret vill vi ha en liten rapport om hur det går för er. Se kravet om Regelbunden Verksamhet ovan.
Nästa år behöver ni hålla ett nytt årsmöte. Det mötet kommer gå till på ungefär samma sätt som det grundande mötet ni hade, fast med lite färre punkter. Det kommer snart finnas en mall även för detta mötet.
Även efter detta mötet kommer processen vara snarlik. Ni kommer behöva signera det och sedan följa en länk för att förnya ert medlemskap.
Hur söker vi pengar?
Pengar betalas som regel ut i efterhand. Spara kvitton från utgifter som ni vill ha ersättning för. Minsta summan ni kan ansöka om är 300 kr. Dvs ni kan behöva spara ihop ett antal kvitton innan ni kan begära ersättning.
Undantag för endera regel kan göras om det är väl motiverat. Kontakta avdelningsansvarig (Hoogard) för mer information om hur ni ska få få ersättning.
Vill du engagera dig i SvM? Hjälp oss sprida SvenskaMagic över landet: