Magic the Gathering
Magic the Gathering34893 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LEGACY Brädkort mot Control i UR Delv... Lands, råd och tips. ...
Containment Construct - kan den bli den perfekta Stormen?
Senast läst: 04:47:35, 22/4 -24. Läst 1824 gånger.
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

Containment Construct - kan den bli den perfekta Stormen? 11:16:03, 12/3 -22  
Hej forumet!

Nån gång ibland trycks det ett kort som bara ber mej att försöka bygga en dålig lek runt. I år släpptes Containment Construct som känns som det potentiellt brutnaste standardlegala kortet sen Underworld Breach. Jag har satt ihop en lista med målet att storma iväg mot solnedgången med hjälp av LED, Echo of Eons och de vanliga stormfavoriterna. Jag är nyfiken på feedback från er som faktiskt kan formatet, och särskilt av er som till skillnad från mig kan räkna till tio.

Robot Storm

Legacy / Turneringsspel

Av: Lazarus
14:07, 11/3 -22

Lazarus kommenterar:
Det här mitt första försök att bryta Containment Construct i legacy. Jag är sådär på magic, dålig på storm men gillar verkligen tanken på att vinna tur ett pga en 2/1 för 2.

Vore toppen om någon har lite feedback att ge.
Kategori: Turneringsspel
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
36261:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]255898[/lek]
Köp leken! Proxa leken!


Borde listan ha fler tendrils main eller i brädan? PiF i brädan? Mer ritualer? Guldfiskandet får mig att misstänka att det är lite obalans i den men har svårt att säga vad.

HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

1. Intressant! Så du tog bort Cab... 11:42:28, 12/3 -22  
Intressant! Så du tog bort Cabal Ritual för Containment Construct, i stort sett? Jag kan tänka att det skadar lekens förmåga att "go off" lite, men det är ju lätt att se fördelarna i det som redan är etablerat. :p Vad är den största vinsten med Containment Construct, tycker du?
 
Tja...
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

2. Att den skapar coola synergier... 11:56:31, 12/3 -22  
Att den skapar coola synergier med LED, Echo, looting/study som ger potentiell möjlighet att grinda ut rättvisa lekar, då du kan exila kort ist för att diska dem. Det är nice med Tutor efter LED också då du kan välja om du vill behålla delar av handen i exil eller om du vill ha dem i graven. Den tvingar också motståndarna att behålla removal trots att leken i teorin kan funka utan CC.

Jag är som sagt ingen stormspelare men jag tycker det finns potential i att sänka tempot lite mot att kunna grinda gudomligt.
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

3. Mm, jag håller med om att ConC... 12:46:21, 12/3 -22  
Mm, jag håller med om att ConCon kan ge bättre möjlighet för comebacks med loot-korten. Kanske kan vara ett brädkort i vanlig TES mot kontroll. Gillar kortet, för övrigt. :)
 
Tja...
Uppdaterad: 12:47:02, 12/3 -22
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

4. Tack för dina frågor och synpu... 14:57:40, 12/3 -22  
Tack för dina frågor och synpunkter! Är ju sugen på att öppna mitt gamla MTGO-konto och börja testa lite...
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

5. Jag tror den hade kunnat funka... 15:10:02, 12/3 -22  
Jag tror den hade kunnat funka i ett med typiskt blått mud skal med t.ex. emry, chalice, LED, echo, Karn. Sen med nya tezzeret, om leken kan spela t.ex. 3 mana Narset, så får du en bra looting effekt och creature skapare utan att gå in i rött och dack feyden.
Kan bli en cool lek :)

(Jag gillar veeerkligen kortet)

Uppdaterad: 15:12:04, 12/3 -22
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

6. I ett blått stompy-skal vill m... 15:18:04, 12/3 -22  
RolloTomasi skrev 15:10, 12/3 -22 Jag tror den hade kunnat funka i ett med typiskt blått mud skal med t.ex. emry, chalice, LED, echo, Karn. Sen med nya tezzeret, om leken kan spela t.ex. 3 mana Narset, så får du en bra looting effekt och creature skapare utan att gå in i rött och dack feyden.
Kan bli en cool lek

(Jag gillar veeerkligen kortet)

I ett blått stompy-skal vill man definitivt spela Artificer's Intuition
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd

"Det är mitt problem att alla kort ligger hemma hos gamla gubbar som aldrig kommer iväg för att spela eftersom dom har en grinig klimakteriekärring och 2 snorungar hemma." -214
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

7. Det där lät ju också jäkligt m... 16:57:00, 12/3 -22  
RolloTomasi skrev 15:10, 12/3 -22 Jag tror den hade kunnat funka i ett med typiskt blått mud skal med t.ex. emry, chalice, LED, echo, Karn. Sen med nya tezzeret, om leken kan spela t.ex. 3 mana Narset, så får du en bra looting effekt och creature skapare utan att gå in i rött och dack feyden.
Kan bli en cool lek

(Jag gillar veeerkligen kortet)

Det där lät ju också jäkligt mätt. CC känns så starkt ihop med LED att jag kan tänka mig hur många skal som helst till lekar
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

8. Glöm inte att om en sån ConCon... 01:02:55, 13/3 -22  
Glöm inte att om en sån ConCon får slå två gånger så behövs det knappt någon storm längre.
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

9. Sant. Samtidigt lär ConCon var... 09:58:56, 13/3 -22  
useL skrev 01:02, 13/3 -22 Glöm inte att om en sån ConCon får slå två gånger så behövs det knappt någon storm längre.

Sant. Samtidigt lär ConCon vara en removalmagnet i nivå med Marit Lage. Jag undrar vad du tycker om dess potential, jag saknar fortfarande snapcast ibland.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

10. Jag tror att de gör sig bra i ... 13:29:22, 13/3 -22  
Lazarus skrev 09:58, 13/3 -22
useL skrev 01:02, 13/3 -22 Glöm inte att om en sån ConCon får slå två gånger så behövs det knappt någon storm längre.

Sant. Samtidigt lär ConCon vara en removalmagnet i nivå med Marit Lage. Jag undrar vad du tycker om dess potential, jag saknar fortfarande snapcast ibland.

Jag tror att de gör sig bra i en sådan här lista. Det kommer aldrig bli lika bra som Oraklet och Doomsday tror jag men man kan anfalla på andra axlar. Dock blir man ju som vanligt superkänslig mot kort som redan finns i brädan såsom gravhat, något andra kombolekar inte bryr sig om så mycket.

Jag saknar Snapcast med, nuförtiden har jag nästan lämnat legacy dock så jag hade inte gjort det rättvisa.
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

11. Förstår inte vad du menar med ... 19:42:54, 13/3 -22  
Lazarus skrev 16:57, 12/3 -22
RolloTomasi skrev 15:10, 12/3 -22 Jag tror den hade kunnat funka i ett med typiskt blått mud skal med t.ex. emry, chalice, LED, echo, Karn. Sen med nya tezzeret, om leken kan spela t.ex. 3 mana Narset, så får du en bra looting effekt och creature skapare utan att gå in i rött och dack feyden.
Kan bli en cool lek :)

(Jag gillar veeerkligen kortet)

Det där lät ju också jäkligt mätt. CC känns så starkt ihop med LED att jag kan tänka mig hur många skal som helst till lekar

Förstår inte vad du menar med mätt. Är det bra eller dåligt i detta exempel?
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

12. Mätt är ett positivt laddat or... 20:16:12, 13/3 -22  
RolloTomasi skrev 19:42, 13/3 -22
Lazarus skrev 16:57, 12/3 -22
RolloTomasi skrev 15:10, 12/3 -22 Jag tror den hade kunnat funka i ett med typiskt blått mud skal med t.ex. emry, chalice, LED, echo, Karn. Sen med nya tezzeret, om leken kan spela t.ex. 3 mana Narset, så får du en bra looting effekt och creature skapare utan att gå in i rött och dack feyden.
Kan bli en cool lek

(Jag gillar veeerkligen kortet)

Det där lät ju också jäkligt mätt. CC känns så starkt ihop med LED att jag kan tänka mig hur många skal som helst till lekar

Förstår inte vad du menar med mätt. Är det bra eller dåligt i detta exempel?

Mätt är ett positivt laddat ord i min värld, beklagar otydligheten!
OrC_MeD_StiL
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/9 -04

18 rubriker
505 svar

13. https://tappedout.net/mtg-deck... 12:58:37, 14/3 -22  
https://tappedout.net/mtg-decks/containment-construct-combo-2/

Jag håller med om CC:s kombopotential! För ett tag sen brewade jag ihop en röd glaskanon-build som använder tutors för att konsekvent spela T2 CC och kort som Gamble och Burning Inquiry för att verkligen bryta CC-triggern.

Echo of Eons tänkte jag inte på då, men den är ett absolut givet tillägg som är bättre än Change of Fortune på att refilla handen.
 
Säljes: Äkta mearl pearl från slphs!
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

14. Det där såg ju också festligt ... 13:06:54, 14/3 -22  
OrC_MeD_StiL skrev 12:58, 14/3 -22 https://tappedout.net/mtg-decks/containment-construct-combo-2/

Jag håller med om CC:s kombopotential! För ett tag sen brewade jag ihop en röd glaskanon-build som använder tutors för att konsekvent spela T2 CC och kort som Gamble och Burning Inquiry för att verkligen bryta CC-triggern.

Echo of Eons tänkte jag inte på då, men den är ett absolut givet tillägg som är bättre än Change of Fortune på att refilla handen.

Det där såg ju också festligt ut! Med goblin lore och burning inquiry kanske det nästan går att göra något i modern?
Kyouki

Orzhov
MEDLEM
Lund
@svm s. 25/7 -11

60 rubriker
372 svar

15. Skulle kanske Breakthrough var... 16:03:30, 17/3 -22  
Skulle kanske Breakthrough vara något att spela? Inget vidare utan CC, men en draw 4 för U med CC i spel.
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

16. Hade med det i mitt första utk... 21:00:29, 17/3 -22  
Kyouki skrev 16:03, 17/3 -22 Skulle kanske Breakthrough vara något att spela? Inget vidare utan CC, men en draw 4 för U med CC i spel.

Hade med det i mitt första utkast innan jag valde CS istället då den är mkt bättre om vi saknar construct. Coolt kort som kanske är bra nog i listan.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!