Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 644 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MTG ARENA Prerelease kod: Strixhaven: Sc... Arena koder (mest ZNR prelle) ...
Noob söker tips för hur man kommer igång med Arena
Senast läst: 02:34:43, 20/4 -24. Läst 2395 gånger.
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

Noob söker tips för hur man kommer igång med Arena 08:59:19, 29/3 -21  
Hej forumet!

Jag började lira Arena när det kom till mobil i förrgår, och nu undrar jag hur jag bäst maximerar guld/gems, tips på billiga stanardlekar att grinda med, samt andra nybörjartips tas gärna emot. Alla guider av dessa slag som jag hittat är rejält daterade.

Tack på förhand,
Petter

olofbrandt
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 20/11 -18

49 rubriker
96 svar

1. Till att börja med så kan du f... 10:24:42, 29/3 -21  
Till att börja med så kan du fylla i alla koder i butiken som fortfarande är aktiva. Kolla här t ex https://cardgamebase.com/mtg-arena-codes/

Är du beredd att betala något? För i så fall brukar det sägas att startpaketet är väldigt prisvärt för att komma igång. Vet inte vad det kostar nu för tiden men det brukar guider återkomma till.

Annars så är min erfarenhet att bygga mono-röd eller mono-black bra lekar att komma igång med för bra priser.
olofbrandt
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 20/11 -18

49 rubriker
96 svar

2. En annat tips jag kom på är at... 10:26:11, 29/3 -21  
En annat tips jag kom på är att alltid göra sina dagliga utmaningar och om den är på "bara" 500 så kan du kolla om du kan få en 750 genom refresh.

Ytterligare ett bra tips är att inte köpa säsongspassen i förväg. Du kan nämligen alltid uppgradera till passet och få alla bonusar längs vägen om du skulle se att du tjänar på det.
JokerScar

Rakdos
MEDLEM
@svm s. 29/5 -16

3 rubriker
10 svar

3. Hittar inte heller någon bra g... 10:30:13, 29/3 -21  
Hittar inte heller någon bra guide så kommer skriva lite allmän fakta jag kommer på nu.

För att maximera din gold/gem inkomst är det bäst att försöka rulla quests till 750 guld. Lite uppenbart men särskilt i början är det värt att nästan endast satsa på att fullfölja 750 quests med 750 guld, förutom när du har 3 quests. Nya quests kommer varje dag kl 10.00 så man har tills dess på sig att rerolla.

Kolla daily deals i "Store". Det kommer nya varje dag kl 17.00. Nu när du är ny är det inte cosmetics du vill ha utan "gratis" (sk stonks) eller billigare packs/drafter. Detta händer inte så ofta, ca var 10:e dag.

Få alla gratis lekar som finns för de kommer hjälpa dig att få lite playables.

Kör alltid FNM på fredagar då det är två gratis rares varje fredag!

Kolla denna länk och skriv in alla koder som gäller. Det är gratis packs och extra bra för dig som är nybörjare. https://draftsim.com/mtg-arena-codes/

Sen för bra budgetlekar. Jag rekommenderar boros cycling för standrad(https://mtgazone.com/deck/boros-cycling-budget-zendikar-rising-standard-deck/), som du sen gör till jeskai cycling om du gillar konceptet. Annars gå sen till rogues. Dessa lekar använder inte så många rare/myhic wildcards för sin powerlevel(kan ta dig till mythic). Just rare och mythic wildscards kommer vara den begränsande faktorn 99.99% av gångerna så var lite mer försiktig med dem.

Om det är standrad som gäller så skulle jag rekommendera att köpa Throne of Eldraine packs, då de innehåller mest standrad playables överlag. Detta är såklart om du inte vet vilken lek du vill köra. Om du väljer att köra på cycling intill rogues skulle jag rekommendera att börja med ikoria och sen gå över i BFZ/Throne för det är mest sannolikt att du öppnar kort du behöver från de packsen.

Om du ska drafta så är det premier draft som har mest value. Där kan man lätt gå infinate dvs att du får tillbaka anmärlingsavgiften. Om constructed är mer din grej skulle jag köra på events. Där är det ännu lättare att gå infinate om du är bra och du får standrad rares som du kan använda för att förbättra din lek.

Detta är vad jag kommer på rak arm. Har du några frågor är det bara att skriva :D
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

4. Tack för snabba svar! Jag m... 10:47:28, 29/3 -21  
Tack för snabba svar!

Jag måste erkänna att drafterna jag kört hittills varit 100% feel bad, jag tror det kommer vara uselt EV för mig att drafta premier, även den enklare draften känns oerhört frustrerande hittills (möter endast lekar med sjuka synergier, tunga bomber och öppnar själv länder whine whine osv) så jag tänker bygga budgetlek i standard som nästa steg när jag lessnat på att lira basiclekarna. Då låter det som att jag ska bygga cycling och gå därifrån.

Tack igen!
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

5. Jag hade också börjar med Boro... 10:48:08, 29/3 -21  
Jag hade också börjar med Boros Cycling. Dock hade jag inte spenderat något rare/mythic wildcard utan att vara helt säker på vilken lek jag kommer att bygga i framtiden. Man får ha tålamod, det kommer att gå segt de första månaderna.

Horda gems. Det enda jag skulle använda gems till är att köpa Mastery pass. Tills dess att man får ett överflöd.

Spendera guld på premier drafts och/eller boosters. Jag brukar öva lite på drafting på ex Draftsim, eftersom jag inte gör det så ofta. Med premier draft är det hyfsat enkelt att gå +/- 0. Kaldheim är lite svårt att drafta eftersom snö är överallt och kan vara lite knepigt att få häng på i början.

Jag gick efter denna guide till min senaste draft. Finns nog en del andra guider som är mer utförliga.
https://draftsim.com/kaldheim-draft-guide/#Kaldheim_Archetypes
 
Kort till salu:
https://www.svenskamagic.com/forumet/topic.php?ID=171470
Uppdaterad: 10:52:33, 29/3 -21
Knasxfanstygemooorg

Simic
MEDLEM
Mölnlycke
@svm s. 25/1 -17

7 rubriker
74 svar

6. Är ni säkra på att man kan anv... 11:57:13, 29/3 -21  
Är ni säkra på att man kan använda koder till iOS? Jag hittar det inte.
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

7. Koderna går ej att lägga in di... 12:27:10, 29/3 -21  
Knasxfanstygemooorg skrev 11:57, 29/3 -21 Är ni säkra på att man kan använda koder till iOS? Jag hittar det inte.

Koderna går ej att lägga in direkt i mobilklienten, fick lösa det via någon del av wizards hemsida.
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

8. Tack för draftguiden! Det hjäl... 18:02:37, 29/3 -21  
czypher skrev 10:48, 29/3 -21 Jag hade också börjar med Boros Cycling. Dock hade jag inte spenderat något rare/mythic wildcard utan att vara helt säker på vilken lek jag kommer att bygga i framtiden. Man får ha tålamod, det kommer att gå segt de första månaderna.

Horda gems. Det enda jag skulle använda gems till är att köpa Mastery pass. Tills dess att man får ett överflöd.

Spendera guld på premier drafts och/eller boosters. Jag brukar öva lite på drafting på ex Draftsim, eftersom jag inte gör det så ofta. Med premier draft är det hyfsat enkelt att gå +/- 0. Kaldheim är lite svårt att drafta eftersom snö är överallt och kan vara lite knepigt att få häng på i början.

Jag gick efter denna guide till min senaste draft. Finns nog en del andra guider som är mer utförliga.
https://draftsim.com/kaldheim-draft-guide/#Kaldheim_Archetypes

Tack för draftguiden! Det hjälper alltid när man får en översikt av formatet.

Jag har ännu inte craftat ett enda kort, ska köpa lite ikoria-boosters och se vad jag saknar sen. Quick draft känns lite bättre efter att äntligen börjat vinna lite matcher
Jimmey

Boros
MEDLEM
Bunkeflostrand
@svm s. 5/6 -15

8 rubriker
187 svar

9. - Gör dina daily quest, reroll... 20:14:42, 29/3 -21  
- Gör dina daily quest, rerolla till 750. OBS! Det fylls på en om dagen och högst 3 kan stå i kö. Så du måste rensa var tredje dag minst.
- Vinn dina 15 matcher i veckan, sprida gärna ut på så många dagar som möjligt.
-Håll utkik i store, ibland kan man köpa 550 gold för 50 gold, billigare packs etc.
- Vill du spendera lite pengar så köp vanliga mystery pass reward varje set.

Detta koncept har jag kört på och efter en viss tid kommer du få ihop en så pass stor samling att du kan spela vilken lek du vill i både standard och historic. Jag köper in en ny lek i båda formaten ca en gång i månaden och då har jag ett bra lager av wildcards hela tiden.
Jag köper alltid en massa boosters för guldet jag har tjänat när ett nytt set släpps. Innan när jag drafta mkt IRL var det mer fördelaktigt att drafta för guldet eftersom jag lyckades vinna rätt mkt mer än 50% av matcherna, men är du inte insatt i formaten är det en säkrare investering att köpa boosters för guldet.

Finns säkert ännu effektivare sätt att grinda upp din samling. Men denna taktiken fungerar perfekt för mig som bara vill ha arena som en casual grej men ha tillgång till de bästa lekarna.
Robostar

Gruul
FANTASY KING
Gislaved
@svm s. 30/3 -07

37 rubriker
1304 svar

10. Släng in en tusenlapp eller tv... 21:06:15, 29/3 -21  
Släng in en tusenlapp eller två så har du en hel del att leka med sen.
 
Supersäl
Ärkesäl
Anthrosäl
Shazica

Selesnya
MEDLEM
Københavns kommune
@svm s. 1/3 -13

12 rubriker
41 svar

11. Jag kör en del Arena och har f... 09:53:23, 30/3 -21  
Jag kör en del Arena och har fast bestämt mig att inte spendera en verklig krona på det. Det jag lärt mig:

- Daily quests är grunden för att kunna "komma vidare" med pack osv. De "stackas" så att du kan ha max 3 samtidigt. Planera ditt Magic-spelande så att du hinner med dem, de beror inte på vinster så de är rätt så förlåtande.
- Varje dag finns upp till 15 "mini-quest" som ger dig kort eller lite cash om du vinner matcher. Jag tycker bara det är värt att sikta på att klara 3-5 st, och det om du har tid. Det kan bli rätt frustrerande att spela 45 minuter utan en vinst och känna hur man har kastat tid.
- Matchmakingen är inte random utan baserar sig på hur bra Arena anser att din lek är. Proppar du den full med rares så kommer du möta T1-T2 lekar i princip hela tiden och oftast förlora. Ju högre power/rarity-kvot du kan brewa ihop, desto bättre.
- För matchmaking i random matches (och speciellt drafts!) så använder Arena ett intervallsök, som gör att ju längre du väntar, desto mer börjar Arena kolla på spelare och lekar utanför ditt rekommenderade intervall. Har du inte blivit pairad inom 30 sek kan det vara värt att cancela och testa igen och på så sätt "nollställa" sökningen.
- Drafta bara när resten av casual Europa gör det, alltså på kvälalr och helger. Annars möter du mest hardcore drafters (inte jätteroligt att möta Guld/Platinum-rankande när man själv är i Brons 3).
- Vill du bygga T1-T2 standard så skulle jag rekommendera att cracka packs. Som nämnt ovan är Boros/Jeskai Cycling en bra grund, så börja cracka Ikoria. Eldraine är typ tokpushat så cracka lite sådana också om du vill testa annat. Du vill ha Wildcards, inte alla commons/uncommons som du får via drafts. Att brewa ihop något eget originellt kan ta dig upp till typ Gold, kanske Platinum (kom som högst upp till Diamond 2 efter ca 200-250 matcher). På Svm Open går du nog högst 2-2. Vill du komma högre får du netbrewa, och det tar ett tag att grinda sig till alla wildcards som krävs.
- Värdemässigt skulle jag nog ändå rekommendera Quick Drafts. Snittar du 2-4 wins per omgång så borde du dra in ca 300 gems, vilket gör du kan köpa Mastery Pass för ca 55 000 gold (du får dock tillbaka mycket - 1200 gems, 20 packs, random rares etc. för Kaldheim, men vänta på Strixhavens pass om du inte är hög level på Mastery Passet).
- När vi är inne på drafts så tar det tid att lära sig ett draft environment. För Kaldheim gick jag i ordning 2-3, 3-3, 4-3 och senast 7-2. Snow eller BR Aggro is your best bet (det var det jag gick 7-2 med).
- Kolla store så att du inte missar rabatt på packs och gratis guld. Ibland kan du köpa gems för ca 1500-2000 guld, så ha en sådan reserv at all times. Lite svårt att vinna genom quest när erbjudande i store bara är där 24 timmar (ca 17-17).

Finns säkert fler punkter med det är inget du inte upptäcker längs vägen.

Avslutningsvis så kan jag bara varna att Arena är inte lika roligt och mycket mer opersonligt än "riktig" Magic, och att det blir mycket enklare att bli irriterad/frustrerad på motståndaren. Arena är även utformat för att vara beroendeframkallande, så ta en extra fundering på om det verkligen är något du vill ge dig in på. Vill du ändå testa så kan jag varmt rekommendera att spana in Gentry, det är ett for-fun format med gratis turneringar varje tisdagskväll. Finns en artikel här på SvM om det.

Uppdaterad: 09:56:24, 30/3 -21
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

12. Tack för matigt svar! Jag ä... 20:04:16, 30/3 -21  
Shazica skrev 09:53, 30/3 -21 Jag kör en del Arena och har fast bestämt mig att inte spendera en verklig krona på det. Det jag lärt mig:

- Daily quests är grunden för att kunna "komma vidare" med pack osv. De "stackas" så att du kan ha max 3 samtidigt. Planera ditt Magic-spelande så att du hinner med dem, de beror inte på vinster så de är rätt så förlåtande.
- Varje dag finns upp till 15 "mini-quest" som ger dig kort eller lite cash om du vinner matcher. Jag tycker bara det är värt att sikta på att klara 3-5 st, och det om du har tid. Det kan bli rätt frustrerande att spela 45 minuter utan en vinst och känna hur man har kastat tid.
- Matchmakingen är inte random utan baserar sig på hur bra Arena anser att din lek är. Proppar du den full med rares så kommer du möta T1-T2 lekar i princip hela tiden och oftast förlora. Ju högre power/rarity-kvot du kan brewa ihop, desto bättre.
- För matchmaking i random matches (och speciellt drafts!) så använder Arena ett intervallsök, som gör att ju längre du väntar, desto mer börjar Arena kolla på spelare och lekar utanför ditt rekommenderade intervall. Har du inte blivit pairad inom 30 sek kan det vara värt att cancela och testa igen och på så sätt "nollställa" sökningen.
- Drafta bara när resten av casual Europa gör det, alltså på kvälalr och helger. Annars möter du mest hardcore drafters (inte jätteroligt att möta Guld/Platinum-rankande när man själv är i Brons 3).
- Vill du bygga T1-T2 standard så skulle jag rekommendera att cracka packs. Som nämnt ovan är Boros/Jeskai Cycling en bra grund, så börja cracka Ikoria. Eldraine är typ tokpushat så cracka lite sådana också om du vill testa annat. Du vill ha Wildcards, inte alla commons/uncommons som du får via drafts. Att brewa ihop något eget originellt kan ta dig upp till typ Gold, kanske Platinum (kom som högst upp till Diamond 2 efter ca 200-250 matcher). På Svm Open går du nog högst 2-2. Vill du komma högre får du netbrewa, och det tar ett tag att grinda sig till alla wildcards som krävs.
- Värdemässigt skulle jag nog ändå rekommendera Quick Drafts. Snittar du 2-4 wins per omgång så borde du dra in ca 300 gems, vilket gör du kan köpa Mastery Pass för ca 55 000 gold (du får dock tillbaka mycket - 1200 gems, 20 packs, random rares etc. för Kaldheim, men vänta på Strixhavens pass om du inte är hög level på Mastery Passet).
- När vi är inne på drafts så tar det tid att lära sig ett draft environment. För Kaldheim gick jag i ordning 2-3, 3-3, 4-3 och senast 7-2. Snow eller BR Aggro is your best bet (det var det jag gick 7-2 med).
- Kolla store så att du inte missar rabatt på packs och gratis guld. Ibland kan du köpa gems för ca 1500-2000 guld, så ha en sådan reserv at all times. Lite svårt att vinna genom quest när erbjudande i store bara är där 24 timmar (ca 17-17).

Finns säkert fler punkter med det är inget du inte upptäcker längs vägen.

Avslutningsvis så kan jag bara varna att Arena är inte lika roligt och mycket mer opersonligt än "riktig" Magic, och att det blir mycket enklare att bli irriterad/frustrerad på motståndaren. Arena är även utformat för att vara beroendeframkallande, så ta en extra fundering på om det verkligen är något du vill ge dig in på. Vill du ändå testa så kan jag varmt rekommendera att spana in Gentry, det är ett for-fun format med gratis turneringar varje tisdagskväll. Finns en artikel här på SvM om det.

Tack för matigt svar!

Jag är hittills nöjd med Arena. Det är en okej digital presentation av magic. Det som fattas är polare att spela med, det får bli senare post pandemi.

Jag är lite osäker på om jag ska lägga stålar på spelet ännu, är det roligt kommer det kanske bli ett pre-release kit och möjligen ett Mastery pass för strixhaven/kaldheim. Vi får se helt enkelt
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!