Magic the Gathering
Magic the Gathering34893 medlemmar 660 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
EDH / COMMANDER Queen Marchesa of Palio... Muldrotha, the Gravetide ...
Commander-tips?
Senast läst: 12:44:15, 22/4 -24. Läst 2504 gånger.
olofbrandt
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 20/11 -18

49 rubriker
96 svar

Commander-tips? 14:06:36, 21/12 -18  
Hej!
Helt ny till det här med Commander och ganska ny med Magic överlag, första gången jag frågar i forumet så förlåt mig om jag postar på fel ställe.

Jag har precis köpt en Subjetive Reality lek och har spelat ett par vändor med den.
Jag har två frågor kring den. För det första har den ett par kort med Manifest, som Lightform. Jag undrar om det är något jag inte förstår med dessa. Jag har ju en fördel när jag vet vad det är jag lägger ut och kan se till att överraska när helst, men finns det fler fördelar med Manifest? Tycker inte jag får ut så mycket av korten i spel.

Det andra jag tänk på är att i och med att man drar kort hela tiden så undrar jag om man ska byta ut lite kort och lägga till kort som har abilities kopplade till det. Visst är det så att med Aminatous +1 så borde jag få ut rätt mycket av kort med abilities kopplad till att dra kort? Så fråga två är om ni har tips på commander legala "when you draw card" i vit/svart/blå eller artifacts med bra abilities kopplade till det.

Tack för tips!

MagicOfJesper

Selesnya
ADMIN
REDAX
MODERATOR
VäKTARE
@svm s. 12/4 -14

70 rubriker
987 svar

1. Hej och välkommen till SVM. ... 14:34:25, 21/12 -18  
Hej och välkommen till SVM.

Många färdigbyggad lekar har rum för att förbättras, och det låter som du börja på ett bra ställe och känner dig lite för vilka kort spela du aldrig spela i leken, vilka kort gör aom gör bäst nytta.

Effekter som tex manifest är ofta två delad, dels själva kortet med effekten och sen andra kort som dra nytta av effekten. Ibland kan det vara så du behöver anpassa leken mycket för att verkligen får ut allt i från en vis ability.

Uppdaterad: 14:37:09, 21/12 -18
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

2. Hej! Manifest har två förde... 14:47:28, 21/12 -18  
Hej!

Manifest har två fördelar att bygga kring: Att ta bort jobbiga ETB-effekter samt att fuska med manakostnader.

Ex1: Översta kortet i library är Eater of Days. Du spelar Rageform. Du får nu en 2/2 double striker som du när du vill kan flippa för fyra mana till en 9/8 flying trample-gubbe med double strike. Eater äntrar aldrig battlefield så du ger inte bort några turer.

Ex2: Översta kortet i library är Emrakul, the Aeons Torn. Du spelar Lightform och sätter Emrakul i spel upp och ner som en 2/2 manifest. Du exilar sedan din Manifest tillfälligt med ex. en Flickerwisp. Lightform går i graven och i End step kommer Emrakul tillbaka under din kontroll Face-up.
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 14:48:43, 21/12 -18
Varco
MEDLEM
Bro
@svm s. 27/1 -15

43 rubriker
111 svar

3. Är inte fröken spagettimonster... 18:25:51, 21/12 -18  
Är inte fröken spagettimonster bannad i edh?
olofbrandt
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 20/11 -18

49 rubriker
96 svar

4. Verkar som mitt svar försvann ... 18:58:26, 21/12 -18  
Verkar som mitt svar försvann i flytten.
Så här kommer det igen ;-)

Har lite följdfrågor/kommentarer på exemplen om du orkar svara vidare.

Ex 1. Räknas det alltså inte som ETB när en manifest flippas? Varför inte?

Ex 2. Jag trodde att även det dolda kortet försvinner när man skickar en manifest enchantment till graveyard eller exile. Men om en manigest bara dör i strid då? Varför följer inte bara allt med i graven eller exil?
markblankus

Orzhov
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 17/8 -17

0 rubriker
1 svar

5. Hej och välkommen! Jag skaffa... 21:57:15, 21/12 -18  
Hej och välkommen!
Jag skaffade också Subjective Reality för inte så längesedan och har funnit den väldigt rolig att spela med! Jag tänkte jag också kan försöka ge svar på dina frågor. (Om du vore intresserad har jag refererat till relevanta punkter i Regelboken.)


1.1
Rörande din allra första fråga om manifest så gav Bloodspawn ett bra svar.
Utöver att kunna flippa ett manifesterat kort precis innan, eller under combat så kan manifest också användas för att spela ut dyra permanents tidigare. Aminatou är jättebra på att stötta detta då hennes -1-ability, låter dig flytta ett manifesterat kort till exile och direkt återvända det till battlefieldet igen. (Denna effekt kallas ofta Flicker efter just det kortet)
Alla flicker-effekter kommer flytta tillbaka kortet till battlefieldet face-up ([1]. Notera även [2]), så ett manifesterat kort som flickras kommer komma tillbaka till battlefieldet som sitt vanliga kort. (så länge det är en permanent. Instant och sorceries kommer stanna i exile eftersom de inte kan existera på battlefieldet. [3]. Regel [4] kan även vara av intresse.)

Om du exempelvis lyckas manifestera din Serra Avatar på runda fyra, kan du använda Aminatous ability för att flickra den och helt plötsligt har du en 7-manakostnad creature kanske 3-4 rundor innan det normalt hade varit möjlgt.
Om du har manifesterat ett land kan du under din tur både flickra det manifesterade landet och spela ett land från hand. På så sätt kan du komma runt att man normalt sett bara kan få ut ett land per tur.

Ett annat trick som kan vara kul att känna till rörande just Lightform och Cloudform är att du kan flickra själva enchantmenten för att mainfestera fler kort. Om du kastar Cloudform så kommer den som effekt av att den hamnar på battlefieldet manifestera ett kort och attacha till det. Du kan sedan flickra Cloudform vilket gör att den återigen hamnar på battlefieldet och orsakar ett nytt kort att manifesteras och bli attachat till. Det förra manifesterade kortet ligger snällt kvar.

1.2
Jag har inte själv letat upp några specifika kort som utnyttjar att du drar fler kort per tur, men jag gjorde en liten snabb anpassad sökning i Gatherer som du skulle kunna använda som inspiration: https://preview.tinyurl.com/ya3td96r
Om du överlag gillar att utforska och leta upp kort själv kan jag hjärtligt tipsa om Gatherers Advanced-sökning.

2.1
Nej det räknas inte som ETB när ett manifesterat kort vänds face up. ETB triggar bara vid zon-förändring (Förklaras ish i [5]), och ett face-down kort som vänds face up är fortfarande kvar i samma zon och räknas fortfarande som samma objekt. Det enda som har hänt är att dess "state" förändrats [6].
Bland annat kommer auror som är attachade till face-down-permanenten fortfarande vara attachade när den är face up, och har kortet några +1/+1-counters på sig kommer dessa vara kvar när kortet vänts face up.

2.2
Permanenter och auror som enchantar dessa är olika objekt. Om någon effekt orsakar auran att bli unattached från permanenten (exempelvis om någon kastar Return to Dust och exilar auran så är fortfarande permanenten kvar).
Om permanenten lämnar battlefieldet (exempelvis genom att det är en creature som dör av combat-damage, blir destroyed, flickrad, etc) så kommer auran flyttas till graveyarden. [7]

På så sätt är det en skillnad som kan vara väsentlig mellan att vända ett manifesterat kort genom att betala dess mana-kostnad, eller att "vända" det genom att flickra.


Avslutande
Wow! Det blev långt. Hoppas det var svar på dina frågor och att jag lyckades beskriva sakerna tydligt nog.
Jag tror du har gjort en väldigt bra investering i Subjective Reality. Det är en lek du kommer kunna ha med dig länge framöver och som har många intressanta spår för att byta ut kort. Kul att du redan börjar fundera på det. Den har också potential att kunna bli väldigt stark framöver om du har ett meta som når dit.

Om du skulle vilja ha är här lite andra tips på kort och teman som jag lekt runt med i leken:

Spoiler:






Regelreferenser
[1] 110.6b

Spoiler:

110.6b110.6b. Permanents enter the battlefield untapped, unflipped, face up, and phased in unless a spell or ability says otherwise.

[2] 707.9

Spoiler:

707.9707.9. If a face-down permanent moves from the battlefield to any other zone, its owner must reveal it to all players as they move it. If a face-down spell moves from the stack to any zone other than the battlefield, its owner must reveal it to all players as they move it. If a player leaves the game, all face-down permanents and spells owned by that player must be revealed to all players. At the end of each game, all face-down permanents and spells must be revealed to all players.

[3] 304.4, 307.4

Spoiler:

304.4304.4. Instants can't enter the battlefield. If an instant would enter the battlefield, it remains in its previous zone instead.

307.4307.4. Sorceries can't enter the battlefield. If a sorcery would enter the battlefield, it remains in its previous zone instead.

[4] 701.33f

Spoiler:

701.33f701.33f. See rule 707, "Face-Down Spells and Permanents," for more information.

[5] 603.6, 603.6b

Spoiler:

603.6603.6. Trigger events that involve objects changing zones are called "zone-change triggers." Many abilities with zone-change triggers attempt to do something to that object after it changes zones. During resolution, these abilities look for the object in the zone that it moved to. If the object is unable to be found in the zone it went to, the part of the ability attempting to do something to the object will fail to do anything. The ability could be unable to find the object because the object never entered the specified zone, because it left the zone before the ability resolved, or because it is in a zone that is hidden from a player, such as a library or an opponent's hand. (This rule applies even if the object leaves the zone and returns again before the ability resolves.) The most common zone-change triggers are enters-the-battlefield triggers and leaves-the-battlefield triggers.

603.6b603.6b. Continuous effects that modify characteristics of a permanent do so the moment the permanent is on the battlefield (and not before then). The permanent is never on the battlefield with its unmodified characteristics. Continuous effects don't apply before the permanent is on the battlefield, however (see rule 603.6d). Example: If an effect reads "All lands are creatures" and a land card is played, the effect makes the land card into a creature the moment it enters the battlefield, so it would trigger abilities that trigger when a creature enters the battlefield. Conversely, if an effect reads "All creatures lose all abilities" and a creature card with an enters-the-battlefield triggered ability enters the battlefield, that effect will cause it to lose its abilities the moment it enters the battlefield, so the enters-the-battlefield ability won't trigger.

[6] 110.6

Spoiler:

110.6110.6. A permanent's status is its physical state. There are four status categories, each of which has two possible values: tapped/untapped, flipped/unflipped, face up/face down, and phased in/phased out. Each permanent always has one of these values for each of these categories.

[7] 303.4c

Spoiler:

303.4c303.4c. If an Aura is enchanting an illegal object or player as defined by its enchant ability and other applicable effects, the object it was attached to no longer exists, or the player it was attached to has left the game, the Aura is put into its owner's graveyard. (This is a state-based action. See rule 704.)

mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

6. Eller så stoppar du in en Feli... 22:46:55, 22/12 -18  
Eller så stoppar du in en Felidar Guardian och möjligen Altar of the Brood eller annat wincon + lite tutors och kontringar :P
 
Forumsignaturer är bara störande, rajt?
oscarlundberg

Simic
MEDLEM
Bandhagen
@svm s. 24/6 -15

25 rubriker
167 svar

7. Grattis till att ha börjar med... 09:06:12, 24/12 -18  
Grattis till att ha börjar med ett fantastiskt format. Mitt råd är är att spela leken riktigt länge tills du behärskar den ordentligt. När man börjar spela är man ofta ivrig på att skaffa fler lekar vilket ofta leder till att man gör dåliga inköp. Det tar väldigt många speltimmar för att lära känna en lek och testa nya optimeringar.



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!