Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 651 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT GP Promo 2019... Dreamhack PTQ ...
”Motsatser” i Magic
Senast läst: 10:43:01, 18/4 -24. Läst 1071 gånger.
ozckarr

Simic
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/6 -05

45 rubriker
350 svar

”Motsatser” i Magic 07:45:08, 6/12 -18  
Jag insåg nyligen att vi troligen aldrig kommer att få se ett annat plane med tio factions som i Ravnica.(Förutom Ravnica då det har anor.) Inget märkvärdigt kan man tycka men då missas chansen att få se fler dimensioner av hur färgkombinationerna skulle kunna representeras.

WotC har blivit försiktigare med att trycka in mekaniker i samma set, men fem är tillåtet vid speciella tillfällen.(Som i nuläget) Så jag började leka med tanken att samma ability/keyword skulle kunna dyka upp i olika factions men gör olika saker.
(Det skulle ju bara dyka upp typ sex kort till varje faction, men det är lagom för att hjälpa en draft-arketyp. Plus att även krystade ideér får lite lekrum.)

Jag grubblade ett tag och State of Mind(arbetsnamn) dök upp där man antingen får positiva effekter i eller negativa i .

 

1. Så nu undrar jag om ni kan föreslå ”motsatser” i magic att bygga en mekanik runt, t ex:

Enter the battlefield VS Dies(leaves)

Target:a dina gubbar VS target:a mina gubbar

Permanent VS Nonpermanent


2. Mekaniker som redan gör ”två saker” för inspiration, t ex:

Evoke: Enters the battlefield VS Leaves the battlefield

Bestow: Target:a mina gubbar VS Target:a dina gubbar

Surge: Nonpermanent VS Nonpermanent

Spoiler:

Användes inte som en grej, men jag insåg att om man hade gjort det skulle Surge kunna skapa fina Spellslinger-lekar vs Kvickt och aggro. Kicker kan samma sak…men kicker kan allt.


OBS, ni behöver inte föreslå saker som har en mekanik OCH en ”motsats”, ovan är bara exemplen. Föreslå vilt.

Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

1. Jag förstår inte varför man må... 12:18:16, 6/12 -18  
Jag förstår inte varför man måste hålla på med Ability words. Det går ju åt mer text och funktionen ändras inte jämfört med att stryka Ability word och bara skriva den regeltext som ändå skrivs?
 
"Not Gruul? Then die!"
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

2. För att skapa tema som ramar i... 15:12:18, 6/12 -18  
Bloodspawn skrev 12:18, 6/12 -18 Jag förstår inte varför man måste hålla på med Ability words. Det går ju åt mer text och funktionen ändras inte jämfört med att stryka Ability word och bara skriva den regeltext som ändå skrivs?

För att skapa tema som ramar in det aktuella setet tydligare.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

3. Tap och untap föreslår jag som... 15:21:54, 6/12 -18  
Tap och untap föreslår jag som en motsats

Attacking och blocking är ett annat förslag

haste och enters the battlefield tapped ytterligare ett

dyrare spells och billigare spells
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

23 rubriker
210 svar

4. Must target (Coalition Honor G... 17:02:33, 6/12 -18  
Must target (Coalition Honor Guard exempelvis) vs Can't Target/Shroud - UW/UG? Gubbar man måste targeta men som det kostar extra för att få targeta/som mana leakar det som skulle targeta den? Gubbar med shroud på motståndarens tur men som tvingar targeting på din tur? Auror liknande Captured by the Consulate?

Draw och Discard Words of Waste / Waste Not, kanske något för UB? Anti-cycling, sorcery-speed cycling som discardar för motståndaren istället för att man drar? Plus någon effekt?

Lifegain vs Lifeloss, om det ska vara arketyper så är ju Suicide-Orhzov kanske något som skulle funka. Betala liv för att få en lifelinker med lite above curve power och så vidare.

Haste och "Won't untap next untapstep". Gruul som får bonusar och extra comes in to play effekter om dom väljer att gubben kommer in i spel tappad och inte tappar upp nästa tur. Som en exert fast på ETB. Typ, en 5/4 Trample/Haste för 3RG som går att spela för RG men som då kommer in i spel tappad och inte tappar up nästa untap. Gubbe som ger stor P/T pump untill end of turn till sig själv, eller till target creature om man antihasterar men utan flash. Osv. Supportas av något untap-combattrick, någon untap gubbe och en "fires of yavimaya" för leken som ger alla gubbar haste och tappar up en gubbe at the beginning of each combat istället för efteråt, som motsatsen till bra design med Bloodlust för att lära nya spelare att inte spela gubbar före combat...

Uppdaterad: 17:07:51, 6/12 -18
ozckarr

Simic
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/6 -05

45 rubriker
350 svar

5. Bloodspawn: Artikel om du vill... 18:51:59, 6/12 -18  
Bloodspawn: Artikel om du vill ha ett matigt svar. Men för ett kort svar "grupperna" Naya i Alara och Temur i Tarkir hade nästan samma mekanik. (Exempel Drumhunter och Whisperer of the Wilds.) Var är det tydligast att de är en grupp, vad du ska drafta mer, sluta läsa finstilt?

Slänger in power vs toughness också.

Jag gillar Haste och etb-tapped/"Won't untap next untapstep". Det gav mig även ideén att haste skulle kunna fokusera på activated abilities så som Bonded Fetch och Cunning Sparkmage. Och möta vanlig haste då.

Jag kunde svurit på att en etb-exert-gubbe var gjort men icke, neat.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!