Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 658 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LIMITED Bästa guildet?... Drafta coreset 2019,vilka alte ...
Låt oss drafta detta tillsammans
Senast läst: 07:59:56, 18/4 -24. Läst 11672 gånger.
Beneficium
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 27/4 -15

12 rubriker
72 svar

Låt oss drafta detta tillsammans 12:39:01, 17/11 -18  
Slog just på en draft på Arena, där betänketiden är obegränsad. Tänkte dela med mig av alla pick-rundor. Förhoppningsvis både lärorikt och kul!

Pack 1 Pic 1:

Watery Grave

Lotleht Giant
Goblin Cratermaker
Book Devourer

Healer's Hawk
Passwall Adept
Deadly Visit
Fire Urchin
Urban Utopia
Hitchclaw Recluse
Golgari Locket
Selesnya Locket
Selesnya Guildgate


Någon som ser några andra alternativ än Healer's Hawk, Deadly Visit och Goblin Cratermaker? Vilken av dessa förordar ni och varför?

Såklart frestande att ta en Watery Grave, gillar blåsvart i constructed. Har redan två dock så lutar mot att ta det som är bäst för draften.. hehe, nu har jag ju lite betänketid som sagt!

SteffeB

Izzet
MEDLEM
Halmstad
@svm s. 1/11 -04

28 rubriker
97 svar

1. Kul idé! Ska kika lite men jag... 12:45:59, 17/11 -18  
Kul idé! Ska kika lite men jag har nog inte så kunskap att komma med 😅
 
//MVH Vinterbjörk, regelfråga svararen i natten.
Jolly_roger
SM-VINNARE 2014
JUDGE L1
Växjö
@svm s. 27/6 -06

209 rubriker
3696 svar

2. För mig står det mellan Deadly... 13:57:44, 17/11 -18  
För mig står det mellan Deadly Visit och Healer's Hawk. Höken är just dne typen av kort som är en del av de givar som Boros vinner med. Goblinen är solid, men ser bättre ut vad den egentligen är.

hade tagit Deadly Visit då jag föredrar Dimir över Boros.
 
Varje gång någon rippar en booster gråter draftgudinnan.

Min Magicblogg: Klicka

Men det kanske bara är jag.
AJN

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 7/7 -14

7 rubriker
70 svar

3. Jag hade nog tagit Book Devour... 14:24:13, 17/11 -18  
Jag hade nog tagit Book Devourer för att jag har bra erfarenhet av att spela med den.
 
"Jag kastar den engelska ordboken mot dig! Du blir krossad ordagrant."
Beneficium
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 27/4 -15

12 rubriker
72 svar

4. Jag valde Deadly Visit, på gan... 14:44:09, 17/11 -18  
Jag valde Deadly Visit, på ganska exakt samma bevekelsegrunder som Jolly_Roger: blir en Dimir-lek bra blir den både bättre och roligare än Boros.

I nästa boster saknas ett uncommon:

Vivid Revival

Affectionate Indrik
Golgari Findbroker

Skyline Scout
Wall of Mist
Dead Weight
Mephitic Vapors
Fire Urchin
Goblin Locksmith
Command the Storm
Prey Upon
Wild Ceratok
Vigorspore Wurm
Golgari Guildgate

Två kort som med viss styrka pekar mot Golgari, Indrik dräper mycket och Golgari kan vara riktigt bra, lite svår att spela och dålig till dess att något riktigt bra har dött dock. Mot detta står framförallt Dead Weight, som alltid levererar...
Dannebragen

Izzet
MEDLEM
Arvika
@svm s. 10/4 -04

45 rubriker
376 svar

5. Dead Weight, finns ingen anled... 15:20:40, 17/11 -18  
Dead Weight, finns ingen anledning att doppa tårna i en andra färg redan när man får premiumkort i rätt färg
Jolly_roger
SM-VINNARE 2014
JUDGE L1
Växjö
@svm s. 27/6 -06

209 rubriker
3696 svar

6. Dead Weight för mig också, vik... 16:00:52, 17/11 -18  
Dead Weight för mig också, viktigt att sprida manakurvan också.
 
Varje gång någon rippar en booster gråter draftgudinnan.

Min Magicblogg: Klicka

Men det kanske bara är jag.
pellekuling

Simic
MEDLEM
Trelleborg
@svm s. 23/12 -08

103 rubriker
1382 svar

7. 3 fina kort här, Affectionate ... 16:02:30, 17/11 -18  
3 fina kort här, Affectionate Indrik, Golgari Findbroker och Dead Weight.

Väldigt svårt pick, för mig hade det varit Findbroker

Goda chanser att Gaten wheelar här, och multicolor lekar med 2 för 1or är enklare att få att funka på MTGA än MTGO/IRL
 
Följ Spelborgen på Facebook för att få förstatjing på vad som kommer komma till salu här på svm
Beneficium
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 27/4 -15

12 rubriker
72 svar

8. Jag gick på linjen att stanna ... 19:18:15, 17/11 -18  
Jag gick på linjen att stanna i samma favvofärg när ett av settets bästa removals dyker upp. Känner även igen mig i att jag hittar en mängd 5-6-drops, och måste oroa mig för att hitta bra billiga kort. Två picks in i draften sitter jag alltså med

Deadly Visit (pick 1)
Dead Weight (pick 2)

Pack tre saknar ett rare och ett uncommon:
Join Shields
Wand of Vertebrae
Healer's Hawk
Luminous Bonds
Ledev Guardian
Passwall Adept
Torch Courier
Goblin Locksmith
Portcullis Vine
Artful Takedown
Goblin Electromancer
Sonic Assault
Izzet Guildgate

Rätta mig gärna om jag har fel, men här är det bara att konstatera att det inte kommer något vitt eller izzet åt mitt håll i pack två, tacka för Artful Takedown och kolla in nästa pack.

Jag gjorde det och pack 4 kommer med alla tre uncommon kvar:
Necrotic Wound
Hellkite Whelp
District Guide
Righteous Blow
Maximize Altitude
Wall of Mist
Burglar Rat
Bartizan Bats
Barging Sergeant
Undercity Uprising
Sumala Woodshaper
Golgari Guildgate

2-drops kortövertag (åtminstone tidigt), 3/1 flygare (det här är alltså draftversionen där man inte sideboardar in allt som Mephitic Vapors etc)
eller att röra sig mot Golgari för en district Guide för att enkelt använda sina spashes. Det är frågan...?

Sedan vill jag höra vilka picks jag förbiser helt såklart :)
Felix

Dimir
MEDLEM
Järfälla
@svm s. 5/9 -02

24 rubriker
249 svar

9. Råttan, men spela den inte run... 19:42:18, 17/11 -18  
Råttan, men spela den inte runda två förutom mot Boros eller om den kommer tradea med en 2/1:a e.d. Du rycker bättre kort runda ~6+ i övriga matchups (men spela den om tidigare scenario uppstår och du kan dubbelspella/har råd med tempoförlusten) då mirrorn är så vanlig och motståndarna på Arena tenderar att inte hålla ett land på handen som ryckskydd eller jumpstartbränsle.
 
"You've got a generation raised on the welfare state - enjoyed all its benefits and did just great. But as soon as they were settled as the richest of the rich - they kicked away the ladder, told the rest of us that life's a bitch." -Frank Turner
moxsin
MEDLEM
Halmstad
@svm s. 10/1 -12

16 rubriker
745 svar

10. helt klart rat, känns redan so... 22:02:51, 17/11 -18  
helt klart rat, känns redan som en bra lek :P
Beneficium
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 27/4 -15

12 rubriker
72 svar

11. Det blev råttan. Det är precis... 22:21:21, 17/11 -18  
Det blev råttan. Det är precis sådana kommentarer som den jag fick av Felix jag hoppades på när jag startade tråden (för att bara nämna någon)

Så nu sitter jag med
Deadly Visit
Dead Weight
Artful Takedown
Burglar Rat

och ska välja mellan:
Gird for Battle
Flower//Flourish
Dazzling Lights
Wall of Mist
Mephitic Vapors
Bartisan Bats
Portcullis Vine
Izzet Locket
Golgari Locket
Boros Guildgate

Jag tackar högre makter och SVM-forum att jag valde råttan före fladdermusen i förra packet och tar fladdermusen nu. Rätt eller fel går alltså livet vidare med nästa pack som erbjuder:
Guild Summit
Electrostatic Field
Take Heart
Passwall Adept
Douser of Light
Cosmotronic Wave
Rubblebelt Boar
Kraful Foragers
Selesnya Locket
Selesnya Guildgate

Möjlighet att smyga över med whatever eller plocka en 4/5:a som bara knallar över när jag använt all removal jag plockat på mig...?
Felix

Dimir
MEDLEM
Järfälla
@svm s. 5/9 -02

24 rubriker
249 svar

12. Tack och varsågod, här kommer ... 22:51:18, 17/11 -18  
Tack och varsågod, här kommer en till.

Douser of Lights som är mycket bättre än en trodde i början. Dimir har rätt ofta problem med att faktiskt vinna tillräckligt snabbt efter att ha överlevt, durdlat runt och surveilat. Fem i toughness blockar allt vilket även gör krabban spelbar (!). Jag vinner oftast på Douser och/eller Devious Cover-Up. Passwall Adept är ok men sämre i samma roll, dock bättre tidig blocker (obv) så det beror väl på kurvan egentligen men att vinna snabbt och blanka två-tre midsize varelser i mid-game är bättre än att chippa in lite skada. PA passar mycket bättre i Izzet där den är riktigt bra.

Edit: ..och så hedgar du såklart med att ta ett svart kort och kan byta (med splash?) om du öppnar nåt galet Golgari-rare pack två.
 
"You've got a generation raised on the welfare state - enjoyed all its benefits and did just great. But as soon as they were settled as the richest of the rich - they kicked away the ladder, told the rest of us that life's a bitch." -Frank Turner
Uppdaterad: 22:53:43, 17/11 -18
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

13. Douser är nog rätt här men jag... 22:51:32, 17/11 -18  
Douser är nog rätt här men jag lutar nog mot guild summit, att plocka på sig en sån rätt tidigt ger iaf möjligheten att spela den arkitypen och douser är ganska lätt att få tag på. Helt enkelt, kanske testa något kul för du missar inget
 
Mvh Emil
Uppdaterad: 23:44:15, 17/11 -18
Beneficium
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 27/4 -15

12 rubriker
72 svar

14. Douser är nog rätt och därför ... 09:39:53, 18/11 -18  
Douser är nog rätt och därför tog jag den. Guild Summit-atlernativet var intressant att ta del av, men för tidigt och jag är för stark i svart. Såklart också uppskattat att höra analysen av Douser vs Passwall.

Inför Pack sju har vi:
Deadly Visit
Dead Weight
Artful Takedown
Burglar Bat
Bartizan Bats
Douser of Lights

Och får välja mellan:
Creeping Chill
Maximize Altitude
Veiled Shade
Bartizan Bats
Maximize Velocity
Golgari Locket
Udnercity Uprising
Selesnya Locket
Dimir Guildgate

Nu är jag nyfiken, finns det några rimliga alternativ till att ta Shade?
Jolly_roger
SM-VINNARE 2014
JUDGE L1
Växjö
@svm s. 27/6 -06

209 rubriker
3696 svar

15. Ja jag gillar Dimir Guildgate ... 10:15:51, 18/11 -18  
Ja jag gillar Dimir Guildgate här. Alltid trevligt att ha 1-2 i en lek och Shade är filler imo.
 
Varje gång någon rippar en booster gråter draftgudinnan.

Min Magicblogg: Klicka

Men det kanske bara är jag.
Uppdaterad: 10:16:11, 18/11 -18
Felix

Dimir
MEDLEM
Järfälla
@svm s. 5/9 -02

24 rubriker
249 svar

16. Dimir Guildgate är picket men ... 11:33:44, 18/11 -18  
Dimir Guildgate är picket men Shaden är underskattad imo, även hotet om att pumpa gör att den kommer igenom i början, står i vägen vid fyra länder då en även förhoppningsvis har Artful Takedown/Capture Sphere/Sinister Sabotage/Devious Cover-Up eller Chemister's Insight för maximum blowout. Sen fyller den även win-con -rollen eller byter mot två varelser mid/late.

Med det sagt kommer Shaden seeeeeent och i straight Dimir vill du ha två-tre Dimir Guildgate, gärna ett par Izzet Guildgate för Hypothesizzle eller Golgari Guildgate för typ Affectionate Indrik eller om du darrar in något av Golgaris sjuka rares/mythics, kolla en lista, nästan alla deras R/MR är bomber.

Bra start på draften.
 
"You've got a generation raised on the welfare state - enjoyed all its benefits and did just great. But as soon as they were settled as the richest of the rich - they kicked away the ladder, told the rest of us that life's a bitch." -Frank Turner
Uppdaterad: 11:37:11, 18/11 -18
Beneficium
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 27/4 -15

12 rubriker
72 svar

17. Vad är poängen med att lägga u... 13:23:56, 18/11 -18  
Vad är poängen med att lägga upp en sån här tråd om man ska ignorera råd från folk som Jolly_roger och Felix?

Guildgate it is, själv funderade jag på om fladdermusen kanske är bättre än Shaden, men Guildgate kändes rätt ointressant när jag ligger så stabilt i en färg. Bra input och lärorikt ur mitt perspektiv!

I nästa pack kommer:
Book Devourer
Tenth District Guard
Gravitic Punch
Devkarin Dissident
Izzet Locket
Rosemane Kentaur
Izzed Guildgate
Whisper Agent

Kommentar överflödig! När jag får se vad som gått bordet runt har jag alltså:

Deadly Visit
Dead Weight
Artful Takedown
Burglar Rat
Bartizan Bats
Douser of Lights
Dimir Guildgate
Whisper Agent

Och tillbaka kommer, för pick 9:
Book Devourer
Vedalken Mesmerist
Bartizan Bats
Urban Utopia
Hitchclaw Recluse
Golgari Locket
Selesnya Locket

Möjligen en signal att grönt kommer komma i pack 3? Någon påstod att Book Devourer är överskattat, men det tråkiga med detta set är att det i princip inte går att drafta något annat än guilden..
För mig känns det som en given fladdermus. Dessa kan vara matchvinnare eller åtminstone sätta rejäl press. Men jag har ju haft fel och överskattat detta kort över andra alternativ tidigare!
Felix

Dimir
MEDLEM
Järfälla
@svm s. 5/9 -02

24 rubriker
249 svar

18. 50/50 mellan (din andra) Bat o... 14:21:27, 18/11 -18  
50/50 mellan (din andra) Bat och Vedalken Mesmerist i.m.o. Hade det varit med bräda - helt klart björnen som är en dålig, men tidig blocker. Jag tror du överskattar fladdermusen; Dimir är sjukt tunga på fyrslotten, den dör av allt biligt removal eller byter mot typ en Healer's Hawk som redan gjort sitt jobb för tung manaförlust men jag kanske har ovanligt dåliga erfarenheter av den.

Apropå färger kan en helt klart gå Dimir/r(/g) (se tidigare post) eller any AB/c i Abzan och Izzet har två helt olika strategier (kontroll är bäst, fisslar det - gå aggro) med det är klart att det i riktat multicolorset inte finns ~tio olika lekar som i icketematiska set, detsamma gäller för tribal.
 
"You've got a generation raised on the welfare state - enjoyed all its benefits and did just great. But as soon as they were settled as the richest of the rich - they kicked away the ladder, told the rest of us that life's a bitch." -Frank Turner
Beneficium
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 27/4 -15

12 rubriker
72 svar

19. Björnen, vilket kort menar du ... 16:07:30, 18/11 -18  
Björnen, vilket kort menar du då? Jag var lite inne på spindeln 1/3 reach eller Urban Utopia ifall jag blir dragen mot grön..

Du har nog rätt om min syn på fladdermusen. Har klockat ihjäl någon nyligen med den, men överskattar kanske utifrån det. Dessutom har jag två habila 4-drops... Vedalken Mesmerist kommer kunna gå igenom en del om den spelas tidigt och jag har bara en 2-drop. En poäng med detta är ju att få nya perspektiv, och i det måste ingå att prova andra alternativ än de jag tagit själv när de verkar vettiga.

Min tanke är att vara mer summarsik med de sista picken i varje pack, då de kan vara rätt ointressanta och vi alla längtar till nästa pack! Där får vi hoppas att jag inte öppnar något som måste snåldraftas. Finns ett fåtal rare/mythics jag känner mig nödgad att ta om de dyker upp, även om de inte går i leken. Hursomhaver hoppas jag ni orkar kommentera nästa pick, för det finns åtminstone två alternativ. Korten jag har är (tidigare i pickordning, men nu sorterade i stigande CMC):

Dead Weight
Burglar Rats
Vedalken Mesmerist
Whisper Agent
Bartizan Bats
Artful Takedown
Douser of Lights
Deadly Visit
Dimir Guildgate

I packet som kommer finns:
Wall of Mist
Mephitic Vapors
Goblin Locksmith
Wild Ceratok
Vigorspore Wurm
Golgari Guildgate

Wall of Mist eller en Guildgate är inte helt självklart..eller är det det för alla som är bättre än jag ;) Lutar mot Guildgate, jag har bra removal och början på en aggressiv kurva (ur ett Dimir-perspektiv).

Härtill dyker det upp mycket grönt, eller gör det det? Vigorspore och Ceratok, är de sena eller är det ungefär här de ska dyka upp, som 10th-pick.

Uppdaterad: 16:10:49, 18/11 -18
Beneficium
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 27/4 -15

12 rubriker
72 svar

20. Glömde nämna vapors också. Sur... 16:10:04, 18/11 -18  
Glömde nämna vapors också. Surveil i sig är ju grymt bra om jag plockar upp disinformation campagain etc längre fram och den krossar i vissa match-ups. Hade varit ett alternativ om det funnits sideboard. Eller?

desil presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Stor samling fina kort!

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Chalice of the Void 551:- Buyout: 580:-

City of Brass 117:- Buyout: 130:-

Copy Enchantment (GD) 12:- Buyout: 15:-

Lightning Bolt (Japanska) 162:- Buyout: 180:-

Lightning Bolt (Japanska) 162:- Buyout: 180:-

Lightning Bolt (Japanska) 162:- Buyout: 180:-

Lightning Bolt (Japanska) 162:- Buyout: 180:-

Adarkar Wastes (EX) 55:- Buyout: 65:-

Ankh of Mishra (EX) 55:- Buyout: 65:-

Ankh of Mishra (GD) 28:- Buyout: 35:-

Blood Crypt (EX) 144:- Buyout: 160:-

Wrath of God (EX) 47:- Buyout: 55:-

Mox Opal (FN) 561:- Buyout: 590:-

Mox Opal (FN) 561:- Buyout: 590:-

Utopia Sprawl (EX) 12:- Buyout: 15:-

Utopia Sprawl (EX) 12:- Buyout: 15:-

Utopia Sprawl (EX) 12:- Buyout: 15:-

Utopia Sprawl (EX) 12:- Buyout: 15:-

Thoughtseize (EX) 149:- Buyout: 165:-

Enlightened Tutor 158:- Buyout: 175:-


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!