Magic the Gathering
Magic the Gathering30790 MEDLEMMAR 1047 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR Modular på stacken... Mox opal...
Expansion + Chart a course
Senast läst: 07:04:41, 18/12 -18. Läst 1170 gånger.
Vilwe

Gruul
MEDLEM
Årsta
@svm s. 6/12 -17

20 rubriker
32 svar

Expansion + Chart a course 11:02:45, 14/11 -18  
Jag spelade en turnering i måndags och följande scenario uppstod.

Jag har en gubbe i spel, anfaller med den. I second main spelar jag Chart a Course, varpå min motståndare svarar med att spela Expansion // Explosion och kopierar chart a course.

Jag fick såklart dra två kort utan att discarda men det dömdes att min motståndare också fick det trots att den inte anfallit med någon gubbe. Om ”you” i korttexten syftar på den som castade kortet borde väl han också kopiera chart a course åt mig eftersom den inte har någon target. Alltså att jag som castade får dra 4 kort.

Jag fattar inte riktigt reglerna här. Om någon vänlig själ vill förklara är jag mkt tacksam.
 
Har i stort sett commons från ixalan, rivals of ixalan, dominaria, m19 och guilds of ravnica. Om det är nåt ni söker och inte hittar så hör av er.

Quadman
JUDGE L1
Oxie
@svm s. 22/12 -04

86 rubriker
5025 svar

1. Man gör det som står på spelle... 11:44:39, 14/11 -18  
Man gör det som står på spellen även om den är en kopia när den resolvar. Har du inte slått med en gubbe så ska du slänga ett kort.

Hade det varit fråga om en modal spell typ Cryptic Command måste du spela samma modes men så funkar inte Chart a Course.
 
SBA -> Triggered abilities på stacken -> Prioritet
302.5. Creatures can attack and block.
608.2c The controller of the spell or ability follows its instructions in the order written...
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

110 rubriker
4461 svar

2. Men som jag förstod det så döm... 13:18:03, 14/11 -18  
Quadman skrev 11:44, 14/11 -18 Man gör det som står på spellen även om den är en kopia när den resolvar. Har du inte slått med en gubbe så ska du slänga ett kort.

Hade det varit fråga om en modal spell typ Cryptic Command måste du spela samma modes men så funkar inte Chart a Course.

Men som jag förstod det så dömdes att hans motståndare inte behövde slänga ett kort. Det är väl fel?
Vilwe

Gruul
MEDLEM
Årsta
@svm s. 6/12 -17

20 rubriker
32 svar

3. Ja, det var det jag tyckte ock... 16:12:12, 14/11 -18  
Ja, det var det jag tyckte också.

Om motspelaren kopierar den rakt av måste han ju diska ett kort.
 
Har i stort sett commons från ixalan, rivals of ixalan, dominaria, m19 och guilds of ravnica. Om det är nåt ni söker och inte hittar så hör av er.
Uppdaterad: 16:24:32, 14/11 -18
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

134 rubriker
6786 svar

4. Det finns saker som en spell "... 20:53:56, 14/11 -18  
Det finns saker som en spell "kommer ihåg". Om man t ex kopierar en Fling så kommer man få göra lika mycket skada som originalspellen.

I det här fallet har jag dock svårt att se varför man skulle "komma ihåg" att man anfallit när man inte har det …

Det är rimligtvis en feldömning som skett.
sebas3n

Dimir
MEDLEM
Högsby
@svm s. 18/9 -12

43 rubriker
379 svar

5. I exakt samma scenario fast i ... 21:31:23, 14/11 -18  
I exakt samma scenario fast i Mtg Arena så fick min motståndare dra 2 kort utan kasta ett kort
IJK

Golgari
MEDLEM
@svm s. 8/12 -03

15 rubriker
165 svar

6. Vore intressant att veta vad s... 09:24:33, 15/11 -18  
Vore intressant att veta vad som "koms ihåg" av en spell. Så man vet i framtiden :)
Freiden

Golgari
JUDGE L1
FSVM - LEDAMOT
Uppsala
@svm s. 8/6 -12

7 rubriker
76 svar

7. Tyvärr är inte onlineversioner... 15:00:02, 15/11 -18  
sebas3n skrev 21:31, 14/11 -18 I exakt samma scenario fast i Mtg Arena så fick min motståndare dra 2 kort utan kasta ett kort

Tyvärr är inte onlineversioner av Magic alltid rätt, särskilt i ofärdigt stadie. Jag har haft en del regelfel när jag själv har spelat på Arena.

Det mest väsentliga i reglerna vad jag kan hitta är detta:

706.10. To copy a spell, activated ability, or triggered ability means to put a copy of it onto the stack; a copy of a spell isn’t cast and a copy of an activated ability isn’t activated. A copy of a spell or ability copies both the characteristics of the spell or ability and all decisions made for it, including modes, targets, the value of X, and additional or alternative costs. (See rule 601, “Casting Spells.”)
Choices that are normally made on resolution are not copied.

Kopian av Chart a Course kollar på resolution om spelaren som kontrollerar spellen har attackerat med något denna turen, vilket personen inte har. Därför måste spelaren som kopierar spellen slänga ett kort.
(Partysmurphen dubbelkollar dock på officiella domarkanaler om detta är rätt eller om det fins något undantag)
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!