Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 652 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
EDH / COMMANDER Lek Hjäp: Daretti, Scrap Savan... Queen Marchesa of Palio ...
Testlekar, typ vill bråka med min spelgrupp.
Senast läst: 13:47:42, 17/4 -24. Läst 4063 gånger.
Dunderlunke

Dimir
MEDLEM
Älvsbyn
@svm s. 24/10 -18

5 rubriker
13 svar

Testlekar, typ vill bråka med min spelgrupp. 02:04:49, 10/11 -18  
Min spelgrupp börjar bli jäkligt förutsägbar vi kör edh minst en gång i veckan tack vare en lokal rollspelsförening (Trollborgen)

Men det börjar nöta, blir som samma sak varenda gång.
Utöver att jag själv bannlyst lekar som tar över 90 sek/turn
Och jag ska absolut fixa så vi har en fysisk timer, för det funkar fan inte att få in nytt folk om NÅGON! Kör storm och tar över 30min för en turn..

Vill få bort sånt helt, lägg till då att tiden vi kan använda lokalen är begränsad så det är fan illa om vi i bästa fall kan spela 2 ggr på 4 timmar.

Det är sånt som avskräcker nytt folk.

Så jag bygger nu en lek med Zndrsplt och Okaun, och enda jag ska göra är se till så kan dunka ihjäl folk med Okaun, har minst 20 counterspells + en drös med kort för att han ska kunna göra direkt skada, haha den här leken går bokstavligen ut på att få ut åtminstone en spelare så fort som möjligt, så vi slipper 2timmars game.

Men får jag bara tag i tummen, och chandras ignition så kommer det fort utav fan, haha

Dunderlunke

Dimir
MEDLEM
Älvsbyn
@svm s. 24/10 -18

5 rubriker
13 svar

1. Ah vill även ha förslag på hur... 02:06:57, 10/11 -18  
Ah vill även ha förslag på hur man skyndar på ett edh game med 4-6 spelare, tänkte om ni har nå egna "house rules" likt min att Jonas får tamigfan inte köra sin storm.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

2. EDH handlar väl mycket om att ... 07:05:29, 10/11 -18  
EDH handlar väl mycket om att man vill göra sin grej, samtidigt som man hindrar motståndarna från att göra sin.

Om det sätt du vill spela på inte sammanfaller med vad andra vill göra så kanske ni ska sära på er och inte spela tillsammans?

Själv har jag en och annan lek som är väldigt bra på att göra sin sak, men det är väldigt sällan jag plockar fram min Daretti då det I praktiken är eggs kombo, fast man vet aldrig riktigt vilken combination man får ihop eller om man ens har inf än så mina rundor med den liken tenderar till att bli rätt manga moment, vilket förstås suger om övriga spelare spelar 0-2 spells per runda.


Mitt tips är att ni försöker se EDH som flera format under samma flagg, ungefär som Constructed är bade standard och Modern; Att spela en standardlek mot en modernlek är liksom inget kul för någon.

Jag skulle dela upp EDH enligt följande:

Beginner/Scraps
Dåliga pre-cons, det finns inte nog med synergi bland korten (dåliga pre-cons har ofta 2-3 olika strategier man kan bygga om dem mot t ex lifegain/enchantments), hemmabyggen med de få kot man har etc. Lekar som ofta hamnar I top-deck mode, har taskig manabas och inte kan återhämta sig från en boardwipe.

Funktionella lekar
Bra pre-cons, liknande hemmabyggen som fungerar men som aldrig kan gå bananas och som inte har inf kombos.

70% optat
Detta är ett begrepp som innebär att man har lagt manken till och gjort liken bra. Den har bra manabas, fixar sina landdrops och har alltid något att göra. Det kan förekomma inf kombo men liken är inte byggd så att det konsekvent händer. Detta är en ganska sweet spot vad gäller styrka på edh lekar.

Shark tank
Anything goes. Bygg din bästa lek och kör all-in för att vinna. Om din lek inte klarar av att vinna senast runda 5 är den troligtvis inte bra nog. Vinna behöver inte betyda att alla andra är döda, har du etablerat kontroll/lås är det likvärdigt.



Vad gäller skynda på:
Det jag ofta upplever som ett problem är att moment som man kan parallellisera utförs I sekvens. Vi har t ex en house rule för Sakura Tribe Elder som vi kallar "Blocker på stacken". Det går till så här:

Spelare A spelar STE och passer turen. Hen offrar STE direct och deklarerar blocker på stacken, vilket innebär att rent tekniskt så offras den egentligen vid nästa optimala tillfälle. Vid block, eller I slutet av turen av spelaren som sitter precis före. Detta innebär att search kostar övriga spelare 0 sekunder. Att blanda på motståndarens rundor istället för egen är I regel en bra house rule.

Vi har även rundor på stacken I början, dvs de som ännu inte har hittat en hand att keepa får helt enkelt komma ikapp.

Och om du vill ha snabba partier, spela alltid max 4 spelare!
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

3. OP beskrev precis perfekt varf... 08:16:26, 10/11 -18  
OP beskrev precis perfekt varför jag inte ger mig in i commander. Det enda jag ser på vår förening när folk spelar det formatet är dudes som pratar med sina kort och alla sitter och väntar och/eller pratar vid sidan om.

Schackklocka för fyra kanske hade varit något.
 
Legacy är livet, livet är legacy. Vill du snacka legacy med mig i pod? Tycker du det är roligt att brewa lekar eller vinna? Hör av dig!
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

4. Edh är bara kul med sprit, mas... 09:29:05, 10/11 -18  
Edh är bara kul med sprit, massor med sprit
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

5. Spela cEDH istället.. Då är of... 09:56:13, 10/11 -18  
Spela cEDH istället.. Då är ofta en match över på 20 min i en pod om fyra spelare. Min väldigt linjära Doomsdaylek vinner oftast tur 1-3 om övriga spelare saknar vettiga svar (vilket dom givetvis sällan gör i cEDH). Säger inte att det alltid är superskoj att plocka fram en sån lek i ett casualmeta men ibland är det uppfriskande efter man spelat 2 timmars staxkrig.
Spelar inte de andra kompetativt? Nä men kör över dem då och vinn snabbt så kanske de börjar anpassa sig till ett snabbare meta. Alternativt får du inte vara med och spela mer :)
 
Forumsignaturer är bara störande, rajt?
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

6. Jag skulle säga att det viktig... 12:39:40, 10/11 -18  
Jag skulle säga att det viktigastw är tydliga regler som alla känner till i förväg. Jag håller inte med om Partysmurphens tips eftersom vad som är scraps/70% optat är subjektivt. Regler som "Infinite Combos och tutors är förbjudna", schackklockan du nämnde eller "Hela listan får max ha ett värde på 100 tix" är bättre då de inte ger något tolkningsutrymme och ändå inbjuder spelaren till att anstränga sig och försöka optimera sin lek efter rådande förutsättningar.

Ang. Klockan vill jag tipsa om Commander VS på youtube, de har ett poängsystem där poäng ackumuleras mellan matcher och man får avdrag om man ex. letar för länge i sin lek efter ett kort. Det lägger på en extra dimension där en får fundera på om ett ev. poängavdrag är värt chansen att vinna.
 
"Not Gruul? Then die!"
MagicOfJesper

Selesnya
ADMIN
REDAX
MODERATOR
VäKTARE
@svm s. 12/4 -14

70 rubriker
987 svar

7. 90 sec är kanske lite kort tid... 15:05:19, 10/11 -18  
90 sec är kanske lite kort tid tycker jag, men principen är rätt, inte så roligt för någon när 1 spelare bygger en en kombo som spela 20 eller mer kort, ta både lång tid och som motspelare näsran omöjligt att följa med vad som händer känner jag.
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

8. Jo, jag gillar EDH, det gör ja... 17:20:02, 10/11 -18  
Jo, jag gillar EDH, det gör jag verkligen, men det blir ibland/ofta som useL säger, det blir en "jerkoff circle".

Och ja, folk spelar ju vad de har, ofta dras man till staples såm det blir som du säger, förutsägbart.
Vid en tidpunkt kunde jag call:a nästan varenda play som gjordes, för jag vet deras listor och de typiska korten som brukar förekomma vid en viss manakost. Det blev nästan som om man spelar bingo, vilket är lite väl sant iom allt väntande som kan förekomma.

Folk gillar inte min Nekusar strategi där jag stormar av eller gör "komplexa" plays, de vill hellre vrida sina gubbar och attackera.
De gillar inte heller att jag spelar en Winter Orb vid ett tillfälle för att kunna stoppa en av motståndarna från att vinna, nejdå, då väljer någon att förstöra den precis innan det största hotets turn.

Jag har alltid sagt att EDH är vad man gör det till och det är svårt, tycker jag, att hitta en grupp där alla fungerar bra med varandra.
Jag är all for av att vara social och så, men ibland är det bara huvudvärksskapande (det är säkert inte ett ord haha) jobbigt att spela vissa partier.

Folk sitter ju och snackar och tänker inte på vad de ska göra under andra spelares rundor, så när det väl kommer till deras runda så tar de sin tid.
Vilket också är logiskt då spelet ska/bör vara väldigt socialt och så, tid är inte en lika stor faktor som i competitive magic.

Jag är själv en bov i det hela, men det är därför sökte jag mig till modern och legacy igen, jag behöver kunna ta en paus från det hela.

Rant over, nu kommer min"Lösning":

Och hur du än gör så kommer detta bli svårt, det du kan göra är att försöka påminna dem att snabba på lite och fokusera mer på spelet.
Men det mesta du gör kommer vara polisande av spelet, särskilt iom du har att göra med commander spelare.
Så föreslå saker istället för att domdera.
Glennisch
MEDLEM
Halmstad
@svm s. 27/12 -08

19 rubriker
610 svar

9. Spela en general/lista som hin... 20:20:45, 10/11 -18  
Spela en general/lista som hindrar folk från att gå bonkers, typ Gaddock Teeg, alternativt en lista som straffar alla som "går loss". Jag hade en BR-lista med Mogis, God of Slaughter som general som jag stoppat full med kort som straffade de lekar som durdlade. Exempelvis Pyrostatic Pillar, Aether Flash, Scab-Clan Berserker osv. Det blev inga långa partier :)
EnemyZ

Golgari
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 20/6 -09

49 rubriker
206 svar

10. Om du vill att matcherna ska v... 01:06:58, 11/11 -18  
Om du vill att matcherna ska vara korta verkar det bättre att slå ut alla spelare på en gång än att ha ihjäl dem en i taget. Arcum Dagsson är mitt tips. Om du bara har 90 sekunder på dig får du vara lite flink i fingrarna, men nog hinner man utan allt för stora problem. Annars kan du bygga den så man kan komba ur instant speed. Då kan du spela 89 sekunder i varje motspelares runda om jag tolkar reglerna rätt.
 
Det finns en särskild plats i himmelen för de som skickar skickar bizzade kort fort.
Danne77

Selesnya
GULDMEDLEM
Höör
@svm s. 2/1 -13

4 rubriker
35 svar

11. Ni får ursäkta att jag ej lägg... 20:53:55, 11/11 -18  
Ni får ursäkta att jag ej lägger länk med bilder. Har ej listat ut detta ännu.

Jag använder

Omnath locus of mana som comander.
Sen kör jag en del gröna mana mana alver i leken och hydran heros bane .

:)
Powerload
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 7/9 -03

259 rubriker
6470 svar

12. Jag tar fan över 90sek per tur... 08:14:02, 15/11 -18  
Jag tar fan över 90sek per tur när jag spelar Sealed, tanken på en timer i casual kompis-EDH får mig att svettas och skaka :P
 
Jag vet inte ens om jag spelar magic
Dunderlunke

Dimir
MEDLEM
Älvsbyn
@svm s. 24/10 -18

5 rubriker
13 svar

13. Fan ursäkta för sent svar har ... 19:19:47, 24/1 -19  
Fan ursäkta för sent svar har blivit lite av en skrumpen surgubbe senast, eller på ren svenska, jag kör med liten nätpott som hade gått ut och kan fan inte fylla på den, den tjatar om cookies, och vad jag än gör så händer ossit.


Men tack som fan för all respons, och ja 90 sek borde vara 120 sek, bara jag som var trög och fick 2 min till 90 sek, men det gäller ju absolut inte nya spelare, eller om personen kanske behöver mer tid till tex, huvudräkning.

Men mest för att vi vill hinna köra mer än en gång.

Gällande henna med edh på fyllan ingen annan fan verkar ju dricka och gör dem det så.. ja fan då har dem ingen ursäkt.


Köpte en unstable display inför en fest en gång jävligt kul draft.



Men jag har nog möbler i nya lägenheten nu, och vi har pratat om att börja bygga lekar i ett nästan "pauper" format vilket kan vara kul.

Ska nog göra en unstable edh, vi har redan godkännt det sålänge den byggs med någorlunda förnuft.
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!