Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 654 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Nevermore i modern?... Boggles vinner GP Toronto! ...
Uw control vs burn
Senast läst: 10:32:14, 25/4 -24. Läst 3016 gånger.
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

Uw control vs burn 16:07:34, 4/11 -18  
Hej! Jag kör för tillfället en blåvit kontrollek med mirakler. Jag undrar två saker, och riktar mig främst till er som lirar UW control av något slag, men även er som kör burn eller amulet titan, då min undran gäller just dessa matchups.

1) Hur brädar ni mot burn? / Vad vill du som burnspelare slippa möta i denna matchup?
2) Hur brädar ni mot amulet titan? / Vad vill du som amuletspelare slippa möta i denna matchup?

Här kan ni se leken som den ser ut idag:
https://www.svenskamagic.com/deckbox/index.php?ID=229171&p=&sok=japp

Tacksam för tips.
Jim
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!

Olly

Azorius
KICKBACKER
REDAX
Norrköping
@svm s. 16/11 -01

35 rubriker
230 svar

1. 1. Lifegain vill du ha mot bur... 16:30:37, 4/11 -18  
1. Lifegain vill du ha mot burn och de vill absolut inte att du får liv. Burn har ca 5-6 rundor på sig att ta kål på dig innan du stabiliserar och gainar du liv är ekvationen emot burnleken. Timely Reinforcements är kortet du ska spela mot burn, gärna två stycken. Beroende på hur din omgivning ser ut kan du ha en i main-deck. Kan du få in en extra sweeper, typ Supreme Verdict, är det inte fel. Dispel är också kortet du vill ha in två-tre exemplar av. Remand är ingen höjdare i kontroll-lekar då du bara skjuter upp eländet du kontrar och eftersom du spelar långa spelet kommer eländet 100% tillbaka nästa runda.

2. Amulet Titan vill inte se removal, land destruction och allmänt trixiga kort som cryptic som skjuter upp festen för dem då de gärna vinner på en runda. Path to exile bör du definitivt spela fyra av i main och mot titan vill du även ha något mer, typ condemn, för att ta hand om Titan. Field är bra att hålla på tills de försöker med något dock kan det bli lite motigt med Vesuva därför är removal extra viktigt. Nyckeln brukar vara en tidigt Teferi som som tvingar dem att vinna tidigare än planerat. Jag har inte jättebra stats mot Amulet Titan men jag brukar hålla Path till titan men du kommer behöva backup pga Pact. Att vinna genom att de inte kan betala pact pga ghost quarter/field/cryptic är inte JÄTTEovanligt, men ett play man inte ska glömma. Ghost quarter är bra i main om du möter amulet ofta.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

2. Din bräda har massa kort i sig... 16:31:55, 4/11 -18  
Din bräda har massa kort i sig som jag ogillar och som gör att du inte kan bräda effektivt. In med ett par vita Leylines eller kort som ger liv (Kor Firewalker, Timely Reinforcements, Lyra Dawnbringer, Baneslayer Angel) så blir livet enklare mot burn.
 
Legacy är livet, livet är legacy. Vill du snacka legacy med mig i pod? Tycker du det är roligt att brewa lekar eller vinna? Hör av dig!
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

3. Tack för bra tips! Mitt argume... 16:47:32, 4/11 -18  
Olly skrev 16:30, 4/11 -18 1. Lifegain vill du ha mot burn och de vill absolut inte att du får liv. Burn har ca 5-6 rundor på sig att ta kål på dig innan du stabiliserar och gainar du liv är ekvationen emot burnleken. Timely Reinforcements är kortet du ska spela mot burn, gärna två stycken. Beroende på hur din omgivning ser ut kan du ha en i main-deck. Kan du få in en extra sweeper, typ Supreme Verdict, är det inte fel. Dispel är också kortet du vill ha in två-tre exemplar av. Remand är ingen höjdare i kontroll-lekar då du bara skjuter upp eländet du kontrar och eftersom du spelar långa spelet kommer eländet 100% tillbaka nästa runda.

2. Amulet Titan vill inte se removal, land destruction och allmänt trixiga kort som cryptic som skjuter upp festen för dem då de gärna vinner på en runda. Path to exile bör du definitivt spela fyra av i main och mot titan vill du även ha något mer, typ condemn, för att ta hand om Titan. Field är bra att hålla på tills de försöker med något dock kan det bli lite motigt med Vesuva därför är removal extra viktigt. Nyckeln brukar vara en tidigt Teferi som som tvingar dem att vinna tidigare än planerat. Jag har inte jättebra stats mot Amulet Titan men jag brukar hålla Path till titan men du kommer behöva backup pga Pact. Att vinna genom att de inte kan betala pact pga ghost quarter/field/cryptic är inte JÄTTEovanligt, men ett play man inte ska glömma. Ghost quarter är bra i main om du möter amulet ofta.

Tack för bra tips! Mitt argument för Remand i den här leken är att kortet hjälper mig kasta terminus på motståndarens runda för en mana. Det är ett starkt play men kanske lite för svårt att lita på kunna hända konsekvent?
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

4. Vilka kort tänker du på då? De... 16:54:57, 4/11 -18  
useL skrev 16:31, 4/11 -18 Din bräda har massa kort i sig som jag ogillar och som gör att du inte kan bräda effektivt. In med ett par vita Leylines eller kort som ger liv (Kor Firewalker, Timely Reinforcements, Lyra Dawnbringer, Baneslayer Angel) så blir livet enklare mot burn.

Vilka kort tänker du på då? De flesta korten i brädan har tjänat mig väl. Skulle väl kunna tänka mig att ta ut ceremonious, men samtidigt känns den go mot exempelvis tron. Eller räcker damping Sphere och landpajj för att stänga ner tron? Canonist är lite bökig också men bra mot storm.
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

5. 1 Isolate 2 Monastery Mentor ... 18:05:07, 4/11 -18  
Rumpshear skrev 16:54, 4/11 -18
useL skrev 16:31, 4/11 -18 Din bräda har massa kort i sig som jag ogillar och som gör att du inte kan bräda effektivt. In med ett par vita Leylines eller kort som ger liv (Kor Firewalker, Timely Reinforcements, Lyra Dawnbringer, Baneslayer Angel) så blir livet enklare mot burn.

Vilka kort tänker du på då? De flesta korten i brädan har tjänat mig väl. Skulle väl kunna tänka mig att ta ut ceremonious, men samtidigt känns den go mot exempelvis tron. Eller räcker damping Sphere och landpajj för att stänga ner tron? Canonist är lite bökig också men bra mot storm.

1 Isolate
2 Monastery Mentor
1 Ethersworn Canonist


De här slotsen kan förvandlas till hot som vinner mot burn som t.ex. Lyra Dawnbringer.

Isolate är för smal.
Mentor behövs inte om du spelar flygande lifegainänglar
Canonist är för smal och dålig med remand/opt/snapcastermage
 
Legacy är livet, livet är legacy. Vill du snacka legacy med mig i pod? Tycker du det är roligt att brewa lekar eller vinna? Hör av dig!
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

6. Remand är en tempospell, det h... 20:06:59, 4/11 -18  
Remand är en tempospell, det här är inte en tempolek. Spela hellre 2 logic Knot.

Jag gillar inte 4 Snapcaster i UW, du vinner mer sällan på skada jämfört med Jeskai och det är inte huvudplanen i vilket fall. Jag hade gått till 3 utan att blinka, och 2 duger normalt sett. Det blir raskt 2 land till, allt färre än 24 är inte rimligt och 25-26 är där du bör ligga. 1 Extra Colonnade och 1 till Island låter bra då combon 4 field med bara 5 basics själv är klart riskabel.

Troligtvis vill du dela upp Negate till att vara 1 Negate/1 Mana leak.

4 Path ska det vara i main, utan tvekan.

4 Jace är för mycket, Teferi är som regel bättre, även om man kör 5 mirakel. En 3-2 split till Jace fördel kommer vara mycket effektivare.

I brädan; Isolate och Mentor duger inte. Vill man spela en klocka i brädan så är Geist of Saint Traft ett mycket bättre val då den dödar på 3 slag rimligen. Du vill antagligen spela ett tredje gravhat, en smaksak om det ska vara en till RiP eller Surgical.
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

7. När det gäller Burn så är det ... 20:11:47, 4/11 -18  
När det gäller Burn så är det en ganska dålig matchup. Timely i main och Lyra i brädan är de vanligaste svaren man spelar men det är inte alltid tillräckligt. Om det finns mycket i ditt meta så kan man tänka sig Kor Firewalker.

Mot amulet så känns det som en ganska vettig matchup så länge du hanterar deras titaner. Man kan tänka sig någon mer sweeper i brädan för ändamålet, Settle the Wreckage och/eller Supreme Verdict i första hand.
Trulle

Azorius
MEDLEM
Hjärup
@svm s. 1/11 -05

66 rubriker
471 svar

8. jag gillar serum visions, men ... 20:21:20, 4/11 -18  
jag gillar serum visions, men hade cuttat för opt i din lista. Då kan du cutta remand också. Alternativ till remand är Censor och Hieroglyphic Illuminations

Uppdaterad: 20:21:42, 4/11 -18
mabe
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/1 -04

312 rubriker
3182 svar

9. Vit Leyline är det ultimata ko... 21:43:09, 4/11 -18  
Vit Leyline är det ultimata kortet.
 
Mabe

"Äger du icke gåvan av en övertygelse om det man icke ser, så akta dig dock för den motsatta plumpa meningen, att vad man icke ser icke är." /
Viktor Rydberg
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

10. Shit, tusen tack för all feedb... 21:56:55, 4/11 -18  
Shit, tusen tack för all feedback! Nu har jag att klura och jobba med.
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!