Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 639 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT Min Sida: Uppskattat värde av ... Förslag på mindre viktig funkt ...
Budning på kort?
Senast läst: 06:43:48, 20/4 -24. Läst 2330 gånger.
Listrell

Selesnya
MEDLEM
Mjölby
@svm s. 16/10 -17

17 rubriker
39 svar

Budning på kort? 20:32:25, 21/10 -18  
Har märkt att när jag budar på en grupp kort. Låt oss säga för enkelhetens skull att jag budar på hundra st.
Så kanske jag då hamnar på ledande på 15 st av dem och 20 st är jag överbjuden på av de 100 jag budade. Men vart hamnar de 65 andra korten jag budade på som varken ligger på ledande eller överbjuden på?

caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

1. Mest troligt under "Förlorade ... 21:03:00, 21/10 -18  
Mest troligt under "Förlorade på" och att dessa buyoutats av någon annan. Har de ej buyoutats så är de borttagna av auktionsinnehavaren.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Listrell

Selesnya
MEDLEM
Mjölby
@svm s. 16/10 -17

17 rubriker
39 svar

2. Wow eftersom de inte var buyou... 21:09:53, 21/10 -18  
Wow eftersom de inte var buyoutade nån gång av de alla gånger jag har kollat. Så verkar det som många plockar bort en jävla massa kort sista minuterna innan auktionen är klar. Jag vet att det är tillåtet. men att det var sån utsträckning på det. Visste jag inte.
MagicOfJesper

Selesnya
ADMIN
REDAX
MODERATOR
VäKTARE
@svm s. 12/4 -14

70 rubriker
987 svar

3. SVm känner till problemet med ... 21:13:03, 21/10 -18  
SVm känner till problemet med att folk plocka vort kort från aktioner, och det är på regel bunden basis uppe på tal.
Vi på SVM tro dock inte ovan är något som missbrukas i större skala.
Listrell

Selesnya
MEDLEM
Mjölby
@svm s. 16/10 -17

17 rubriker
39 svar

4. Har inte gjort en utdragen sta... 21:23:39, 21/10 -18  
Har inte gjort en utdragen statistik på det.
men på 4/5 auktioner så tenderar över 50-60% av de kort man budat på inte finnas på varken ledande eller på överbjudet. Så om det stämmer som den ovanstående skrev att det i så fall är kort som tagits bort. Så skulle jag säga att det är en ganska betydande mängd.

Men ja det är en tuff situation och lite av ett skuggland. Visst på vanliga auktioner så finns det riktlinjer och premisser som följs.

Men det hade väl gjort auktionerna mindre åtråvärda för de som vill attrahera många säljare med skambud på sina egna kort så fler ska buda på dem. Och sen i slutändan ha möjligheten att ta bort dem utan att ta något som helst ansvar för det.
Rebellious

Izzet
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 11/10 -04

32 rubriker
181 svar

5. Kan det inte vara så att om du... 21:30:18, 21/10 -18  
Kan det inte vara så att om du har budat på ett gäng kort, säg 100, så kan det ha tagit en hel del tid att klicka i dessa 100 kort?

Om då någon annan budat på kortet från det att du laddade sidan till att du trycker på "bjud"-knappen, så kommer det inte registreras för att priset redan är högre än ditt bud.
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

6. Jag har tyckt mig märka att de... 21:52:28, 21/10 -18  
Jag har tyckt mig märka att det funkar som Rebellious säger.
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

7. En auktionshållare tar ju inte... 23:20:52, 21/10 -18  
En auktionshållare tar ju inte bort kort som köps för shit money, dom gör det enbart då ett korts värde är betydligt högre än vad du bjudit (oftast buyout)
Rebellious har nog svaret.
Listrell

Selesnya
MEDLEM
Mjölby
@svm s. 16/10 -17

17 rubriker
39 svar

8. Ja det kan säkert vara en fakt... 23:35:00, 21/10 -18  
Ja det kan säkert vara en faktor om det varit 100 kort. men det har också varit betydligt mindre antal som man budat på också som inte tagit en nämnvärt lång tid. Men absolut det kan vara en faktor i den hela ekvationen.
Dock tror jag inte det kan väga upp en så betydande del.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

9. Det finns säljare här på SvM s... 09:43:19, 22/10 -18  
vivalatapioca skrev 23:20, 21/10 -18 En auktionshållare tar ju inte bort kort som köps för shit money, dom gör det enbart då ett korts värde är betydligt högre än vad du bjudit (oftast buyout)
Rebellious har nog svaret.

Det finns säljare här på SvM som plockar bort kort strax innan auktionsslut om budet så ligger 1-2kr under MCM-trend eller vilken riktlinje som nu används, och detta görs enligt min erfarenhet systematiskt.
XantoM
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 14/4 -04

12 rubriker
54 svar

10. Jag noterar vilka användare so... 11:33:10, 22/10 -18  
Jag noterar vilka användare som sköter sig bra (och inte bra) och väljer utifrån det vilka jag gör affärer med.

Mitt råd är att sluta buda på auktioner som hålls av personer med tvivelaktiga beteenden.
Jimmey

Boros
MEDLEM
Bunkeflostrand
@svm s. 5/6 -15

8 rubriker
187 svar

11. Liknande grejer har hänt mig n... 12:48:07, 22/10 -18  
Liknande grejer har hänt mig några gånger. Kanske inte i samma mängder. Men alltid lika frustrerande när man en timme innan auktionsslut plockar på sig några extra kort för att man ändå ska betala porto. Sen helt plötsligt försvinner de korten man ville ha och kvar står man med 3-4 kort för 12 spänn som man dessutom ska betala 9kr porto för.

Finns det inte något sätt att ändra reglerna så detta inte händer? Typ att säljarna inte kan ändra sig när mindre än X tid är kvar av auktionen?
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

12. Framförallt borde en inte behö... 13:20:50, 22/10 -18  
Jimmey skrev 12:48, 22/10 -18 Liknande grejer har hänt mig några gånger. Kanske inte i samma mängder. Men alltid lika frustrerande när man en timme innan auktionsslut plockar på sig några extra kort för att man ändå ska betala porto. Sen helt plötsligt försvinner de korten man ville ha och kvar står man med 3-4 kort för 12 spänn som man dessutom ska betala 9kr porto för.

Finns det inte något sätt att ändra reglerna så detta inte händer? Typ att säljarna inte kan ändra sig när mindre än X tid är kvar av auktionen?

Framförallt borde en inte behöva betala för övriga kort om säljaren plockar bort kort. Om det nu är upp till säljaren att plocka bort kort hursomhelst så borde det samma gälla för köparen.
Blinking
MEDLEM
Fagersta
@svm s. 13/5 -06

191 rubriker
2081 svar

13. Jag anser att auktioner på SVM... 13:59:50, 22/10 -18  
Jag anser att auktioner på SVM är mer som ett "skyltfönster" för personers have, jag buyoutar bara kort från auktioner, känns ofta meningslöst att bjuda.
Håller mig till köp och sälj på forumet, skulle jag dra upp en auktion skulle jag markera den som en Ironman Auktion, skriva in att "Kort kommer inte tas bort från auktionen, försvinna mystiskt och att inga interna buyouts kommer att tas emot"

Men då skulle jag vilja veta att folk är aktiva i den perioden så man slipper släppa en Scrubland för 3:- för att folk inte orkar bry sig om att kolla auktioner just för att det mer har blivit ett "skyltfönster"

Så mitt tips är att markera auktioner som priserna får landa där dom landar som IRONMAN auktioner, då skulle jag iaf bli grymt mer intresserad av att kolla såna auktioner.

Edit: Sådana auktioner borde få en sticky och alltid ligga synliga överst på torget, alltså att dom får en högre prioritering där säljaren ger en garanti att det verkligen är en auktion man kan kriga på, och då är det självklart upp till säljaren att faktiskt ha den inställningen, många säljare fixar nog inte att gambla på det sättet därför skulle kanske en sticky uppmuntra till att göra sådana auktioner.

Uppdaterad: 14:03:46, 22/10 -18
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

14. Varför kan man bara inte lägga... 15:16:01, 22/10 -18  
Blinking skrev 13:59, 22/10 -18 Jag anser att auktioner på SVM är mer som ett "skyltfönster" för personers have, jag buyoutar bara kort från auktioner, känns ofta meningslöst att bjuda.
Håller mig till köp och sälj på forumet, skulle jag dra upp en auktion skulle jag markera den som en Ironman Auktion, skriva in att "Kort kommer inte tas bort från auktionen, försvinna mystiskt och att inga interna buyouts kommer att tas emot"

Men då skulle jag vilja veta att folk är aktiva i den perioden så man slipper släppa en Scrubland för 3:- för att folk inte orkar bry sig om att kolla auktioner just för att det mer har blivit ett "skyltfönster"

Så mitt tips är att markera auktioner som priserna får landa där dom landar som IRONMAN auktioner, då skulle jag iaf bli grymt mer intresserad av att kolla såna auktioner.

Edit: Sådana auktioner borde få en sticky och alltid ligga synliga överst på torget, alltså att dom får en högre prioritering där säljaren ger en garanti att det verkligen är en auktion man kan kriga på, och då är det självklart upp till säljaren att faktiskt ha den inställningen, många säljare fixar nog inte att gambla på det sättet därför skulle kanske en sticky uppmuntra till att göra sådana auktioner.

Varför kan man bara inte lägga ut kort till startbud som man kan acceptera? Då skulle aldrig ett Scrubland gå för 3 kr.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

15. Om det är så att dessa kort fö... 15:28:43, 22/10 -18  
Om det är så att dessa kort försvinner just i samma veva som du lägger buden är det en helt annan sak, ja. Då är det med största sannolikhet som Rebellious säger.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
coffeannan
MEDLEM
Västerås
@svm s. 4/2 -07

92 rubriker
1696 svar

#1 PWP Seasonal

16. Jag har fått ett par frågor om... 17:50:59, 22/10 -18  
Jag har fått ett par frågor om kort som har försvunnit från mina auktioner av folk som har bjudit på dem. Det har varje gång rört sig om samma sak. När man lägger upp kort på auktioner läggs de även ut som "Till salu" till det pris man har satt som buyout. Om någon sedan skickar en biz på några av dessa kort och man accepterar så tas korten bort från auktionen utan att den som leder på kortet på auktionen får någon notis och utan att kortet hamnar under "Förlorade på". För den som hade budet på kortet är det då omöjligt att veta om kortet blivit buyoutat på detta sättet, eller om kortet bara har tagits bort.

Systemet är smidigt eftersom folk kommer åt korten både genom auktions-funktionen och genom Till salu-funktionen, men det vore bra om folk fick notifikationer när kortet blir "buyoutat" på det här sättet.

Uppdaterad: 17:52:02, 22/10 -18
Jimmey

Boros
MEDLEM
Bunkeflostrand
@svm s. 5/6 -15

8 rubriker
187 svar

17. Skillnaden på det du skriver o... 23:01:18, 22/10 -18  
coffeannan skrev 17:50, 22/10 -18 Jag har fått ett par frågor om kort som har försvunnit från mina auktioner av folk som har bjudit på dem. Det har varje gång rört sig om samma sak. När man lägger upp kort på auktioner läggs de även ut som "Till salu" till det pris man har satt som buyout. Om någon sedan skickar en biz på några av dessa kort och man accepterar så tas korten bort från auktionen utan att den som leder på kortet på auktionen får någon notis och utan att kortet hamnar under "Förlorade på". För den som hade budet på kortet är det då omöjligt att veta om kortet blivit buyoutat på detta sättet, eller om kortet bara har tagits bort.

Systemet är smidigt eftersom folk kommer åt korten både genom auktions-funktionen och genom Till salu-funktionen, men det vore bra om folk fick notifikationer när kortet blir "buyoutat" på det här sättet.

Skillnaden på det du skriver och det som många andra har upplevt är ju kanske att kort som försvunnit från dina auktioner troligen inte har blivit köpta mindre än 1h innan auktionsslut.
Listrell

Selesnya
MEDLEM
Mjölby
@svm s. 16/10 -17

17 rubriker
39 svar

18. Ja eller sista 5-10 min innan ... 10:40:47, 23/10 -18  
Ja eller sista 5-10 min innan auktionslut. Logiskt sett så är de kort som är heta och folk vill ha, lär buyoutas direkt när auktionen kommer ut. Inte sista minuterna innan den avslutas.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

19. Det kan man, men det gör folk ... 11:22:54, 23/10 -18  
toriv skrev 15:16, 22/10 -18
Blinking skrev 13:59, 22/10 -18 Jag anser att auktioner på SVM är mer som ett "skyltfönster" för personers have, jag buyoutar bara kort från auktioner, känns ofta meningslöst att bjuda.
Håller mig till köp och sälj på forumet, skulle jag dra upp en auktion skulle jag markera den som en Ironman Auktion, skriva in att "Kort kommer inte tas bort från auktionen, försvinna mystiskt och att inga interna buyouts kommer att tas emot"

Men då skulle jag vilja veta att folk är aktiva i den perioden så man slipper släppa en Scrubland för 3:- för att folk inte orkar bry sig om att kolla auktioner just för att det mer har blivit ett "skyltfönster"

Så mitt tips är att markera auktioner som priserna får landa där dom landar som IRONMAN auktioner, då skulle jag iaf bli grymt mer intresserad av att kolla såna auktioner.

Edit: Sådana auktioner borde få en sticky och alltid ligga synliga överst på torget, alltså att dom får en högre prioritering där säljaren ger en garanti att det verkligen är en auktion man kan kriga på, och då är det självklart upp till säljaren att faktiskt ha den inställningen, många säljare fixar nog inte att gambla på det sättet därför skulle kanske en sticky uppmuntra till att göra sådana auktioner.

Varför kan man bara inte lägga ut kort till startbud som man kan acceptera? Då skulle aldrig ett Scrubland gå för 3 kr.

Det kan man, men det gör folk inte eftersom de vill ha lockpriser.

Generellt tycker jag auktioner borde vara bindande för båda parter och att interna BOs inte ska vara tillåtna. Visst, det finns sätt att gå runt det men det är iaf. svårare än som nu, att bara skita i det.
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

20. Håller med Bjorn angående bind... 13:35:54, 23/10 -18  
Håller med Bjorn angående bindande auktioner, men den här frågan dyker väl upp så pass ofta att den här åsikten redan är överventilerad. Speciellt skyltfönster för bindande auktioner, som Blinking föreslår, tycker jag också skulle innebära en väsentlig förbättring.

Med risk för upprepning, jag är helt övertygad om att Rebellious förklaring ovan står för 99% av förekomsterna av det här problemet..
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!