Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 644 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT Mail Notifieringar... Söka på GP/PT Promos i Kortpär ...
Han/Hon har skickat
Senast läst: 11:33:03, 19/4 -24. Läst 9058 gånger.
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

21. Skickat/Reffat är ännu kortare... 06:40:32, 12/10 -18  
Skickat/Reffat är ännu kortare och mindre laddat. Jag själv tycker det är lite lustigt att hen alltid lyfts som mer inkluderande än han/hon, det är väl inte alla som identifierar sig med ett könlöst pronomen? Han/hon/hen skulle också funka.
 
"Not Gruul? Then die!"
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

22. Jag ska tillägga att jag tycke... 06:47:35, 12/10 -18  
Jag ska tillägga att jag tycker att Hen är ett utmärkt ord att använda när identiteten hos den man pratar om är okänd t.ex "Jag var hos en ny frisör senast jag klippte mig.""Jaha, var hen bra?". Men i detta fall är identiteten känd, en vet vem på sidan en handlar av.
 
"Not Gruul? Then die!"
Suzolid

Izzet
HEDERSMEDLEM
Norrköping
@svm s. 11/4 -04

151 rubriker
3061 svar

23. +1... 07:09:55, 12/10 -18  
+1
 
Säljer och byter alla kort på min Have.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

24. I elliptiska enkla meningskons... 07:28:38, 12/10 -18  
anthrox skrev 00:20, 12/10 -18 Att skriva tre tecken istället för sju borde väl alltid vara föredraget?

De som klagar på en sådan sak vet inte vad ett pronomen är.

I elliptiska enkla meningskonstruktioner kan du ta bort subjektet och ändå bli förstådd så länge kontexten är uppenbar, även subjekt/objekt-neutrala pronomen som "det"/"den" kan ibland plockas bort utan att förståelsen förstörs. Om ditt nick står till vänster i biz-funktionen och det bara står "har skickat" är det väl lika uppenbart att du har gjort det som om det står X har skickat?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
pussah

Dimir
MEDLEM
Ursviken
@svm s. 18/10 -10

85 rubriker
558 svar

25. Kanske till och med slänga in ... 08:30:03, 12/10 -18  
Kanske till och med slänga in nicket istället? Tex "Pussah har skickat".
 
"Legacy is like a onion, layers upon layers and lots of crying" - Patrick Chapin
Arkitekten
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 10/2 -10

15 rubriker
369 svar

26. +1 Det finns INGEN downside m... 09:31:07, 12/10 -18  
+1
Det finns INGEN downside med detta förslag.
 
DON'T PANIC!
Wolfrik_theWild

Dimir
MEDLEM
Karlskoga
@svm s. 3/1 -13

10 rubriker
45 svar

27. Folk som inte definierar sig s... 10:18:32, 12/10 -18  
Rumpshear skrev 00:27, 12/10 -18 I många spel ges exempel och direktiv enbart med "han", vilket är idiotiskt. Hur kan något spelföretag tro att deras spel bara spelas av män? Eller skulle de önska att deras spel bara spelades av män. I så fall, dags att vakna. "Han/hon" är helt okej. Jag tycker dock "hen" är bra eftersom det finns folk som inte identifierar sig som varken "han" eller "hon".

Folk som inte definierar sig som varken "han" ellet "hon"?
Hmmm...Utomjording? Ett tredje kön? Finns det ett fjärde kön som kan fortplanta sig med det nya? Eller är det universalt. Intressant!
Dessa

Rakdos
MEDLEM
Huddinge
@svm s. 11/10 -10

9 rubriker
27 svar

28. Arugment 1 https://en.m.wikip... 10:35:50, 12/10 -18  
Wolfrik_theWild skrev 10:18, 12/10 -18
Rumpshear skrev 00:27, 12/10 -18 I många spel ges exempel och direktiv enbart med "han", vilket är idiotiskt. Hur kan något spelföretag tro att deras spel bara spelas av män? Eller skulle de önska att deras spel bara spelades av män. I så fall, dags att vakna. "Han/hon" är helt okej. Jag tycker dock "hen" är bra eftersom det finns folk som inte identifierar sig som varken "han" eller "hon".

Folk som inte definierar sig som varken "han" ellet "hon"?
Hmmm...Utomjording? Ett tredje kön? Finns det ett fjärde kön som kan fortplanta sig med det nya? Eller är det universalt. Intressant!

Arugment 1
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Third_gender

Argument 2
"Ordet hen togs med i den fjortonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista, vilken utgavs i april 2015.[9] Den nya SAOL lanserades med reklambudskapet "Hen är här nu".[10]"

Inte direkt något kontroversiellt förslag från min sida men jag antog att några skulle ha motsättningar, har dock svårt att se konkreta argument varför det skulle vara ett dåligt förslag förutom att det är lite läskigt och jobbigt att uppdatera sitt språkbruk.
ben
MEDLEM
Västra Frölunda
@svm s. 26/5 -17

14 rubriker
180 svar

29. Harrejävlar. Va fan läste jag ... 10:40:21, 12/10 -18  
Harrejävlar. Va fan läste jag precis
Wolfrik_theWild

Dimir
MEDLEM
Karlskoga
@svm s. 3/1 -13

10 rubriker
45 svar

30. Jag förstår bara inte riktigt ... 10:52:56, 12/10 -18  
Dessa skrev 10:35, 12/10 -18
Wolfrik_theWild skrev 10:18, 12/10 -18
Rumpshear skrev 00:27, 12/10 -18 I många spel ges exempel och direktiv enbart med "han", vilket är idiotiskt. Hur kan något spelföretag tro att deras spel bara spelas av män? Eller skulle de önska att deras spel bara spelades av män. I så fall, dags att vakna. "Han/hon" är helt okej. Jag tycker dock "hen" är bra eftersom det finns folk som inte identifierar sig som varken "han" eller "hon".

Folk som inte definierar sig som varken "han" ellet "hon"?
Hmmm...Utomjording? Ett tredje kön? Finns det ett fjärde kön som kan fortplanta sig med det nya? Eller är det universalt. Intressant!

Arugment 1
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Third_gender

Argument 2
"Ordet hen togs med i den fjortonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista, vilken utgavs i april 2015.[9] Den nya SAOL lanserades med reklambudskapet "Hen är här nu".[10]"

Inte direkt något kontroversiellt förslag från min sida men jag antog att några skulle ha motsättningar, har dock svårt att se konkreta argument varför det skulle vara ett dåligt förslag förutom att det är lite läskigt och jobbigt att uppdatera sitt språkbruk.

Jag förstår bara inte riktigt varför man ska byta till hen om man nu identifierar sig som en hon eller han eller om man är född som en hon eller han. Man är ju nåt av det oavsett OCH om man nu känner sig, identifierar sig som bägge två, en mix av det ena eller det andra så fungerar ju således hon/han har skickat utmärkt som det är, inte sant?
Men jag förstår dig om du tycker det är "lite läskigt och jobbigt att uppdatera ditt språkbruk". Så är det inte bättre att låta det vara som det är då :)
tonedown

Azorius
REDAX
JUDGE L1
Malmö
@svm s. 14/7 -05

29 rubriker
751 svar

31. Från SAOL: " köns­neutral ben... 10:54:35, 12/10 -18  
Wolfrik_theWild skrev 10:18, 12/10 -18
Rumpshear skrev 00:27, 12/10 -18 I många spel ges exempel och direktiv enbart med "han", vilket är idiotiskt. Hur kan något spelföretag tro att deras spel bara spelas av män? Eller skulle de önska att deras spel bara spelades av män. I så fall, dags att vakna. "Han/hon" är helt okej. Jag tycker dock "hen" är bra eftersom det finns folk som inte identifierar sig som varken "han" eller "hon".

Folk som inte definierar sig som varken "han" ellet "hon"?
Hmmm...Utomjording? Ett tredje kön? Finns det ett fjärde kön som kan fortplanta sig med det nya? Eller är det universalt. Intressant!

Från SAOL:
" köns­neutral benämning på person som är om­talad ev. implicit i samman­hanget"

Så vi kan helt enkelt prata om folk utan att köna dem.

(Jag kan ju inte låta bli att lägga till att vi dessutom borde låta folk definiera sig som vad de vill, och att ett föråldrat fastklamrande vid en binär könsuppdelning knappast är en väg framåt, men eftersom förvånansvärt många verkar hålla fast vid en väldigt reaktionär syn på kön så lägger jag istället fram det mycket mindre aggressiva argumentet att det går utmärkt att använda hen enligt ovan, utan att behöva vidga sin inskränkta syn på världen.)
 
"Regelmässigt stämde mitt påstående, men ingen har någonsin påstått att domare är bra spelare" -Frozen, L1 Judge
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

32. Om du läser i länken (samt någ... 10:58:40, 12/10 -18  
Wolfrik_theWild skrev 10:52, 12/10 -18
Dessa skrev 10:35, 12/10 -18
Wolfrik_theWild skrev 10:18, 12/10 -18
Rumpshear skrev 00:27, 12/10 -18 I många spel ges exempel och direktiv enbart med "han", vilket är idiotiskt. Hur kan något spelföretag tro att deras spel bara spelas av män? Eller skulle de önska att deras spel bara spelades av män. I så fall, dags att vakna. "Han/hon" är helt okej. Jag tycker dock "hen" är bra eftersom det finns folk som inte identifierar sig som varken "han" eller "hon".

Folk som inte definierar sig som varken "han" ellet "hon"?
Hmmm...Utomjording? Ett tredje kön? Finns det ett fjärde kön som kan fortplanta sig med det nya? Eller är det universalt. Intressant!

Arugment 1
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Third_gender

Argument 2
"Ordet hen togs med i den fjortonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista, vilken utgavs i april 2015.[9] Den nya SAOL lanserades med reklambudskapet "Hen är här nu".[10]"

Inte direkt något kontroversiellt förslag från min sida men jag antog att några skulle ha motsättningar, har dock svårt att se konkreta argument varför det skulle vara ett dåligt förslag förutom att det är lite läskigt och jobbigt att uppdatera sitt språkbruk.

Jag förstår bara inte riktigt varför man ska byta till hen om man nu identifierar sig som en hon eller han eller om man är född som en hon eller han. Man är ju nåt av det oavsett OCH om man nu känner sig, identifierar sig som bägge två, en mix av det ena eller det andra så fungerar ju således hon/han har skickat utmärkt som det är, inte sant?
Men jag förstår dig om du tycker det är "lite läskigt och jobbigt att uppdatera ditt språkbruk". Så är det inte bättre att låta det vara som det är då :)

Om du läser i länken (samt några av de länkar som finns där) så borde det framgå rätt tydligt att det inte alls är så att "man är ju nåt av det oavsett" eller att "fungerar ju således hon/han har skickat utmärkt som det är" stämmer.

Har ju pratats mycket om detta senaste tio åren, men det finns uppenbarligen anledning att fortsätta sprida informationen. Och att revidera språkbruket, t.ex. på SvM. Samt att fortsätta arbeta med det i förskola och skola.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

33. Kön är inte bara en biologisk ... 11:01:18, 12/10 -18  
Wolfrik_theWild skrev 10:18, 12/10 -18
Rumpshear skrev 00:27, 12/10 -18 I många spel ges exempel och direktiv enbart med "han", vilket är idiotiskt. Hur kan något spelföretag tro att deras spel bara spelas av män? Eller skulle de önska att deras spel bara spelades av män. I så fall, dags att vakna. "Han/hon" är helt okej. Jag tycker dock "hen" är bra eftersom det finns folk som inte identifierar sig som varken "han" eller "hon".

Folk som inte definierar sig som varken "han" ellet "hon"?
Hmmm...Utomjording? Ett tredje kön? Finns det ett fjärde kön som kan fortplanta sig med det nya? Eller är det universalt. Intressant!

Kön är inte bara en biologisk kategorisering (så vitt jag vet finns det bara två biologiska kön av människosläktet), det är också en term för stt beskriva de sociala strukturer som finns i vårt samhälle. Exempelvis är det mer socialt accepterat av en man att visa självständighet och prioritera jobb framför familj. Två saker som i vissa sociala ekosystem ses som tabu om det var en kvinna det handlade om. Följaktligen är det mer socialt accepterat av en kvinna att visa och prata om sina känslor och bära smink. Två exempel som i vissa sociala ekosystem skulle ses som tabu om det var en man det handlade om.

För personer som känner att "inget av detta är nånting för mig", så är det väl hur bra som helst att ordet "hen" finns att tillgå? Blunda inte för faktumet att det finns folk som föds i en biologiskt betingad kvinnlig kropp, men känner sig som en man, och vice versa. Det handlar om respekt.
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

34. Du har helt rätt Wolfrik. Iden... 11:04:05, 12/10 -18  
Wolfrik_theWild skrev 10:52, 12/10 -18
Dessa skrev 10:35, 12/10 -18
Wolfrik_theWild skrev 10:18, 12/10 -18
Rumpshear skrev 00:27, 12/10 -18 I många spel ges exempel och direktiv enbart med "han", vilket är idiotiskt. Hur kan något spelföretag tro att deras spel bara spelas av män? Eller skulle de önska att deras spel bara spelades av män. I så fall, dags att vakna. "Han/hon" är helt okej. Jag tycker dock "hen" är bra eftersom det finns folk som inte identifierar sig som varken "han" eller "hon".

Folk som inte definierar sig som varken "han" ellet "hon"?
Hmmm...Utomjording? Ett tredje kön? Finns det ett fjärde kön som kan fortplanta sig med det nya? Eller är det universalt. Intressant!

Arugment 1
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Third_gender

Argument 2
"Ordet hen togs med i den fjortonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista, vilken utgavs i april 2015.[9] Den nya SAOL lanserades med reklambudskapet "Hen är här nu".[10]"

Inte direkt något kontroversiellt förslag från min sida men jag antog att några skulle ha motsättningar, har dock svårt att se konkreta argument varför det skulle vara ett dåligt förslag förutom att det är lite läskigt och jobbigt att uppdatera sitt språkbruk.

Jag förstår bara inte riktigt varför man ska byta till hen om man nu identifierar sig som en hon eller han eller om man är född som en hon eller han. Man är ju nåt av det oavsett OCH om man nu känner sig, identifierar sig som bägge två, en mix av det ena eller det andra så fungerar ju således hon/han har skickat utmärkt som det är, inte sant?
Men jag förstår dig om du tycker det är "lite läskigt och jobbigt att uppdatera ditt språkbruk". Så är det inte bättre att låta det vara som det är då :)

Du har helt rätt Wolfrik. Identifierar man sig som man och föredrar pronomenet "han", då ska ingen komma och pracka på denna människa ett annat pronomen. Inte "hon" och heller inte "hen". Var och en måste få bestämma över sin egen identitet.
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

35. Men hur blir det för mig som i... 11:07:38, 12/10 -18  
Men hur blir det för mig som inte identifierar mig som höna då.. Ska vi ha hen, hon, han osv eller är det inte bara lättare att det står ">insert användarnamn< har skickat/betalt/reffat" så blir ingen kränkt. Eller blir man kanske kränkt av att inte bli bemött med sitt högst personliga könspronomen? Svårt att göra alla nöjda i den här tyckomonin. Vi har faktiskt enbart två juridiska kön i Sverige (än så länge).

Uppdaterad: 11:15:02, 12/10 -18
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

36. Äntligen ett användningsområde... 11:11:29, 12/10 -18  
Äntligen ett användningsområde som hen är till för! +100
Arkitekten
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 10/2 -10

15 rubriker
369 svar

37. "Hen" är alltså neutralt prono... 11:13:23, 12/10 -18  
mindtrix skrev 11:07, 12/10 -18 Men hur blir det för mig som inte identifierar mig som höna då.. Ska vi ha hen, hon, han osv eller är det inte bara lättare att det står ">insert användarnamn< har skickat/betalt/reffat" så blir ingen kränkt. Eller blir man kanske kränkt av att inte bli bemött med sitt högst personliga könspronomen? Svårt att göra alla nöjda i den här tyckomonin.

"Hen" är alltså neutralt pronomen. Vilket innefattar vad du nu identifierar dig som.
 
DON'T PANIC!
Dessa

Rakdos
MEDLEM
Huddinge
@svm s. 11/10 -10

9 rubriker
27 svar

38. Vet inte om du trollar eller ä... 11:16:12, 12/10 -18  
mindtrix skrev 11:07, 12/10 -18 Men hur blir det för mig som inte identifierar mig som höna då.. Ska vi ha hen, hon, han osv eller är det inte bara lättare att det står ">insert användarnamn< har skickat/betalt/reffat" så blir ingen kränkt. Eller blir man kanske kränkt av att inte bli bemött med sitt högst personliga könspronomen? Svårt att göra alla nöjda i den här tyckomonin. Vi har faktiskt enbart två juridiska kön i Sverige (än så länge).

Vet inte om du trollar eller är seriös.
Att bli benämnd som hen innefattar ju allt - dvs ingen har gjort ett antagande om dig. Det är neutralt, det som är hela grejen och styrkan med ordet.
Dessa

Rakdos
MEDLEM
Huddinge
@svm s. 11/10 -10

9 rubriker
27 svar

39. Hur kan du veta vilken könside... 11:21:45, 12/10 -18  
Bloodspawn skrev 06:47, 12/10 -18 Jag ska tillägga att jag tycker att Hen är ett utmärkt ord att använda när identiteten hos den man pratar om är okänd t.ex "Jag var hos en ny frisör senast jag klippte mig.""Jaha, var hen bra?". Men i detta fall är identiteten känd, en vet vem på sidan en handlar av.

Hur kan du veta vilken könsidentitet personen du gör Biz med har? Genom namnet? Du kommer aldrig veta och därför är det bra med ett neutralt ord.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

40. Jag ser inte varför de sociala... 11:28:01, 12/10 -18  
Rumpshear skrev 11:01, 12/10 -18
Wolfrik_theWild skrev 10:18, 12/10 -18
Rumpshear skrev 00:27, 12/10 -18 I många spel ges exempel och direktiv enbart med "han", vilket är idiotiskt. Hur kan något spelföretag tro att deras spel bara spelas av män? Eller skulle de önska att deras spel bara spelades av män. I så fall, dags att vakna. "Han/hon" är helt okej. Jag tycker dock "hen" är bra eftersom det finns folk som inte identifierar sig som varken "han" eller "hon".

Folk som inte definierar sig som varken "han" ellet "hon"?
Hmmm...Utomjording? Ett tredje kön? Finns det ett fjärde kön som kan fortplanta sig med det nya? Eller är det universalt. Intressant!

Kön är inte bara en biologisk kategorisering (så vitt jag vet finns det bara två biologiska kön av människosläktet), det är också en term för stt beskriva de sociala strukturer som finns i vårt samhälle. Exempelvis är det mer socialt accepterat av en man att visa självständighet och prioritera jobb framför familj. Två saker som i vissa sociala ekosystem ses som tabu om det var en kvinna det handlade om. Följaktligen är det mer socialt accepterat av en kvinna att visa och prata om sina känslor och bära smink. Två exempel som i vissa sociala ekosystem skulle ses som tabu om det var en man det handlade om.

För personer som känner att "inget av detta är nånting för mig", så är det väl hur bra som helst att ordet "hen" finns att tillgå? Blunda inte för faktumet att det finns folk som föds i en biologiskt betingad kvinnlig kropp, men känner sig som en man, och vice versa. Det handlar om respekt.

Jag ser inte varför de sociala associationerna till kön har något som helst med om man kallas för kvinna eller man att göra. Om jag som man gillar att bära smink är jag ändå fortfarande man, trots att jag beter mig kvinnligt. Han och hon är främst benämningar på just biologiskt kön hos en person. Att folk ska få definiera sig själv är ärligt talat rent trams. Man är vad man är.

Med det sagt har jag inget problem med ändringen. Hen är ett bra ord för att beskriva folk man inte vet könet på. Jag är också medveten om att transpersoner existerar och har problem med sin könsidentitet. Men det handlar ju inte om att de definierar sig själva, utan om ett biologiskt faktum att deras könsorgan och hjärna har olika kön. Hela det här postmoderna tramset om att man ska definiera sig själv tror jag bara gör transpersoner en björntjänst genom att folk inte tar dem seriöst.


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!