Magic the Gathering
Magic the Gathering34891 medlemmar 691 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Din första lek!... En massa små kortlekar ...
Ny lek på gång vilket format ska jag välja
Senast läst: 19:11:03, 8/4 -24. Läst 2267 gånger.
stranger

Izzet
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 25/2 -18

10 rubriker
26 svar

Ny lek på gång vilket format ska jag välja 21:42:28, 5/10 -18  
Hej jag har spelat casual väldigt länge och senast edh och jag vill börja bygga en lek till ett format som typ modern och legacy. Jag vet inte vilket format än eller vad för lek det jag vet är att jag har en jace the mindsculpture som jag vill använda och det här lek bygget får lov att ta tid, jag kan tex ha en dyr lek som mål och jobba på leken i flera år och köpa/byta till mig korten under tiden.

Så vilket format borde jag välja vad är skillnaderna i spelstilarna och lekarna mellan dom olika formaten

och tipsa gärna om några lekar som är värda att bygga med just det långsiktiga synen
 
The dragon is a perfect marriage of Power and the will to use it

nikljako
HEDERSMEDLEM
Karlstad
@svm s. 18/7 -17

5 rubriker
136 svar

1. Vill du ha en dyr lek så är 93... 21:44:28, 5/10 -18  
Vill du ha en dyr lek så är 93/94 ett hett tips. Jace får tyvärr inte vara med.
 
Snygg naken.
disciple_of_the_master

Rakdos
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 8/8 -08

9 rubriker
85 svar

2. Gillar själv grixis control i ... 21:50:09, 5/10 -18  
Gillar själv grixis control i legacy, och tycker att den passar in på din beskrivning. Dyr lek, mycket roliga kort, samt möjlighet att alltid utvecklas som spelare. Som bonus har du i princip alla de dyrare korten till Jeskai kontroll i modern
stranger

Izzet
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 25/2 -18

10 rubriker
26 svar

3. vad är 93/94 för något? vad... 22:02:27, 5/10 -18  
vad är 93/94 för något?

vad är största skillnaderna mellan modern och legacy?
 
The dragon is a perfect marriage of Power and the will to use it
nikljako
HEDERSMEDLEM
Karlstad
@svm s. 18/7 -17

5 rubriker
136 svar

4. Old school: http://oldschool-m... 22:06:49, 5/10 -18  
Old school: http://oldschool-mtg.blogspot.com/p/historik.html?m=1
 
Snygg naken.
Boo116

Izzet
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 14/1 -18

11 rubriker
66 svar

5. Legacy tror jag verkar bäst.... 22:51:51, 5/10 -18  
Legacy tror jag verkar bäst.
 
I don’t need to have the perfect plan. My for just has to have an imperfect one
-Jace Beleren
oscarlundberg

Simic
MEDLEM
Bandhagen
@svm s. 24/6 -15

25 rubriker
167 svar

6. satsa på EDH/commander... 22:55:08, 5/10 -18  
satsa på EDH/commander
JackaBo

Dimir
MEDLEM
Farsta
@svm s. 3/8 -13

11 rubriker
245 svar

7. Legacy är det roligaste format... 23:24:37, 5/10 -18  
Legacy är det roligaste formatet
diji

Boros
MEDLEM
Skövde
@svm s. 14/8 -11

0 rubriker
91 svar

8. Jag hade gått på vad vännerna ... 23:55:30, 5/10 -18  
Jag hade gått på vad vännerna i området spelar för att sedan senare verkligen "välja på riktigt" vad det blir, alt. ha 1 lek för varje format ;-)
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

9. Den största skillnaden på mode... 06:43:35, 6/10 -18  
Den största skillnaden på modern och legacy är att legacy är i regel mycket dyrare om du ska spela flera färger då duals och en del gamla kort inte reprintas. Jämför exempelvis priset på moderns watery grave med legacys underground sea.
Speltekniskt är formaten väldigt olika och alla har en åsikt men de flesta som har tillgång och möjlighet att spela äldre format gör i regel det av någon anledning...
tola

Boros
MODERATOR
Rolfstorp
@svm s. 3/1 -13

80 rubriker
1299 svar

10. Jag rekommenderar dig att förd... 08:10:04, 6/10 -18  
Jag rekommenderar dig att fördjupa dig lite mer i dem olika formaten innan du kastar pengar på kort. Proxa lite lekar och testa med kompisar. Titta på youtube.
Lycka till.
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

11. Bra där, rekommendera ett form... 08:33:26, 6/10 -18  
Bra där, rekommendera ett format där Jace inte kan vara med.
Och att komma in i 93/94 nu är ju lite väl sent, tycker jag iaf. 93/94, vänta verkligen med det.

Från vad jag läser från din profil så verkar du väldigt casual, eller EDH för att man.slipper köpa flera av varje kort etc.
I så fall rekommenderar jag att INTE köpa in dig.i legacy, det kommer vekligen ta tid och pengar. Att skaffa 3 Underground sea kostar en del.
Men tänker jag mig att: jag förstår hur du menar att det är ok att det kan ta år och dar etc föe att kunna bygga på leken, men.det gäller att vara lite realistisk.

Jag rekommenderar modern.
Sen beror det också på om det finns en.modernscen där du bor/ kan ta dig.till. iallfall, för att vara så FLEXIBEL som möjligt, så kan du börja med att skaffa blåa Fetchar, så som Flooded Strand och t.ex. 2-4 Snapcaster Mage. Jag nämner Flooded Strand då de är säkerligen ett av de billigare och bättre Fetchländerna i modern/legacy.
Du kan även.försöka skaffa 1-2 Jace, the Mind Sculptor till, Jace lekar brukar spela 2-3 st.

1-2 Vendilion Clique är inte heller fel.

Redan här har du ett värde på några tusen kronor.
Det ger dig en bra början att starta med iaf, vart du nu vill ta dig.

Under tiden så rekommenderar jag verkligen att du läser på om formaten, vad du kan tänka dig.spela, se över priserna osv.

Jag kan ge lite av ett exempel med hur jag kom in i modern och legacy.

Jag gillade "som tur är" färglöst och köpte in mig i tron i modern. Iom de färglösa korten så som Wurmcoil Engine, Karn, Liberated, All is Dust m.m så tillät det mig att kunna dela kortpool med Legavy lekar som spelar t.ex. solländerna : Ancient Tomb och City of Traitors.Detta tillåter mig spela Chalice och Trinisphere.paketet.som ounishar de dyrare.lekarna i legacy, de passar också min spelstil. Jag blrjade skaffa kort till MUD Stompy, jag älskade Metalworker och den blev sen.unbannad i EDH :D
.
Vid den tiden kostade Solländerna mycket mindre pengar än duals och fetchar, det.var verkligen.inget jag ville investera i, det var därför jag spelade Tron i modern, en.kompetitiv lek som passar min spelstil perfekt som då inte kostade mycket alls.
Med tiden som gick blev färglösa kort a thing i standard igen, billiga Eldrazis dök upp ovh passade perfekt in i Legacy med Solländerna.
Plötsligt kan jag bygga fler lekar.

Ja, du kan se mitt.tankemönster iaf.
Börjar frpn en punkt och arketyp och fortsätta därifrån. Många av korten i lrkarna går in i varandra, jag delar kortpoolen.mellan de olika formaten.
Och ja, jag spelar färglöst i EDH haha.

Iaf, skaffar du de blåa.korten jag rekommenderade:
Jace, the Mindsculptor
Snapcaster Mage
Vendilion Clique
Flooded Strand /andra blåa.fetchar

Så ger det dig.en bra bas, iaf till t.ex. Blue Moon/uw control i modern, eller Miracles i legacy.

Jag tycker att du borde röra dig mot modern, ha EDH som vanligt tillgängligt.
Legacy känns waaay off för dig, även om jag kan förstå cad de andra menar med spelstilen osv med legacy, tänket är annorlunda, men formatet i sig hsr inte den största supporten.
Sen att korten är så svåra att skaffa.
94/94 är... ja. Inte riktigt värt det om du inte bor i Göteborg och har en massa pengar till hands.

Hoppas jag inte babblade på för mycket.


EDIT: och like Tola säger. Du kan proxa och testa de olika formaten. Köp inte in dig bara sådär.
Jaf rekommenderade korten just för att vara flexibel och ha ett mål, du kan börja med det billigare först.

Uppdaterad: 08:38:29, 6/10 -18
EnemyZ

Golgari
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 20/6 -09

49 rubriker
206 svar

12. Jag spelar typ alla format, ut... 10:08:02, 6/10 -18  
Jag spelar typ alla format, utom standard. Jag brukar tänka åt andra hållet när jag bygger en lek. Först kommer jag på en arketyp eller synergi jag vill bygga. Sen funderar jag på om jag vill att den ska vara för köksbordsmys eller vara turneringsspelsduglig. Sen kollar jag upp vilket format leken kan byggas i och är relevant i. Exempelvis är manalessdredge är supekul men endast möjlig i legacy, så det blev en lgacylek av den. Lika så Grön-Blå 12-post då den inte går att köra i modern. Tron byggde jag för modern då den helt enkelt passar bättre i det fomratet. Osv.
 
Det finns en särskild plats i himmelen för de som skickar skickar bizzade kort fort.
Uppdaterad: 10:08:43, 6/10 -18
nikljako
HEDERSMEDLEM
Karlstad
@svm s. 18/7 -17

5 rubriker
136 svar

13. Jag tror att många med mig hål... 10:09:05, 6/10 -18  
Jag tror att många med mig håller med om att 93/94 är ett av de bästa casualformaten. Visst ska du ha en av de bästa lekarna får du bränna av flera 100k men man behöver inte ha en av de bästa lekarna. I 93/94 väljer många spice före spike. I Karlstad har spelarbasen ökat massor under senaste året och flera har inte betalt mer för sin 93/94-lek än för en standardlek. Visst är det pisslekar men vi har sjukt kul! Det jag gillar är att det stora flertalet som spelar tycker att det är skitkul att spela, men minst lika kul att snacka skit och dricka öl.
 
Snygg naken.
Plague_Spitter

Dimir
MEDLEM
@svm s. 30/6 -10

15 rubriker
470 svar

14. Själv gillar jag modern. Mycke... 10:14:49, 6/10 -18  
Själv gillar jag modern. Mycket variation i formatet och Jace är legal sen en tid tillbaka.
 
Mirrodin forever!
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

15. Alla har kommit med värdefulla... 12:30:43, 6/10 -18  
Alla har kommit med värdefulla förslag tycker jag. Men som många sagt tidigare borde du ställa dig ett antal frågor först och sen komma tillbaka hit.
¤ Vad har spelarna i din omgivning för lekar?
- Har många redan kort till en lek eller rent ut sagt en lek i något format kan det ju vara vettigt att skaffa något i samma.

¤ Vad är de bereda att bygga/spela mot?
- Finns inte mycket mening i att du lägger tusentals kronor på en lek du sen aldrig får spela med. Antingen för att den är så pass bättre än alla andras eller för att ingen spelar det formatet.

¤ Vill du ha en lek där korten skulle kunna användas till andra lekar eller t.om i bägge formaten?
- Rollo har ett fint exempel på sina färglösa lekar. Han valde att bygga en lek som han ganska enkelt kunde använda i både Legacy och Modern. Detta avgränsar alternativen en del men kan vara vettigt om du bygger din första lek då korten fungerar i fler lekar.

För att svara på dina frågor lite löst skulle jag säga att de största skillnaderna mellan Legacy och Modern är som följande:

* Legacy har spells - Modern har creatures.
- En kort men bra summering av skillnaderna mellan formaten. Modern är mer vad Wizards vill att ett format ska vara. Folk spelar och vinner främst med gubbar. Legacy är lite tvärtom: Det är få gubbar som spelas och de är inte speciellt stora (allt är generellt så klart). Många fler spelar spells och det är vanligare att man vinner på något annat än en creature, Planeswalkers, Tendrils of Agony eller annat böss.

¤ Legacy metat ändras långsammare än Modern och det är mindre risk att leken du byggt/bygger plötsligt blir ospelbar.
- Detta betyder inte att risken är helt borta eller att Legacy aldrig ändras, precis som alla andra format händer saker men inte lika snabbt som i modern.

¤ Modern är ett enklare format att sätta sig in i än Legacy.
- Legacy har mängder med kort som det är lätt att spela "fel". Wasteland, Brainstorm, Force of Will, Cabal Therapy mm. I modern kan du fortfarande spela fel men det är inte lika stor chans och färre kort du kan göra bort dig med.


I Legacy skulle jag varmt rekommendera UW/B Stoneblade. En Vitt/Blå control lista som man fördelaktigt kan splasha svart i. Du spealr Stoneforge Mystic och en handfull Equipments. Komplimera detta med True-Name Nemesis (som kan vara Invisible Stalker tillsvidare), billig removal (Swords to Plowshares mm), lite counterspells (Force of Will, Counterspell och kanske någon Spell Pierce) och toppa allt med ett gäng goa Planeswalekrs som Jace, the mindsculptor och Gideon, Aly of Zendikar.

I modern är det nog UW Kontroll om du nu vill använda dig av din Jace. Annars har jag en softspot för Sailor Moon (monoröd stax/kontroll som spelar Blood Moon, Ensnarig Bridge och Chalice of the Void för att disrupta motståndaren).

93/94 ÄR ett otroligt mysigt format men du får inte använda Jace och det är svårt att få tag på kort till det, också otroligt svinndyrt.

Slutligen bör du verkligen göra som det rekommenderats tidigare i tråden och proxa en mängd leakr i olika format för att verkligen testa och se själv vad du fastnar för. Lycka til och skriv gärna här när du kommit fram til något eller om du undrar mer!
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

16. Vi har helt klart liknande spe... 15:31:09, 6/10 -18  
EnemyZ skrev 10:08, 6/10 -18 Jag spelar typ alla format, utom standard. Jag brukar tänka åt andra hållet när jag bygger en lek. Först kommer jag på en arketyp eller synergi jag vill bygga. Sen funderar jag på om jag vill att den ska vara för köksbordsmys eller vara turneringsspelsduglig. Sen kollar jag upp vilket format leken kan byggas i och är relevant i. Exempelvis är manalessdredge är supekul men endast möjlig i legacy, så det blev en lgacylek av den. Lika så Grön-Blå 12-post då den inte går att köra i modern. Tron byggde jag för modern då den helt enkelt passar bättre i det fomratet. Osv.

Vi har helt klart liknande spelstilar/smaker. Skulle.också bygga UG post och jag jar en dredgelista till legacy och tron I 3-4 olika skal i modern.

Uppdaterad: 15:34:14, 6/10 -18
stranger

Izzet
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 25/2 -18

10 rubriker
26 svar

17. okej tack för riktigt grymma s... 19:39:21, 6/10 -18  
okej tack för riktigt grymma svar!
Min spel grupp spelar bara casual, så den här leken är mer tänkt om jag flyttar till Stockholm och vill spela med andra lite mer tävlings inriktad!

angående 93/94 så hoppar jag den, spelar hellre pauper som köksbords magic.

Jag kommer nog bygga en legacy lek då jag lockas av tanken att det är svårare mekaniker ett större djup då (antar jag)

jag gillar stoneforge mystic vägen men är öppen för mer förslag


Dom lekarna jag har nu är commander och pauper och det skiljer sig mycket ifrån varandra och verkar skilja sig mycket ifrån legacy vilket jag tycker är bra. då kan jag uppskatta spelet ifrån olika håll och på olika sätt
 
The dragon is a perfect marriage of Power and the will to use it
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

18. Pauper är lite som Legacy lite... 20:23:41, 6/10 -18  
stranger skrev 19:39, 6/10 -18 okej tack för riktigt grymma svar!
Min spel grupp spelar bara casual, så den här leken är mer tänkt om jag flyttar till Stockholm och vill spela med andra lite mer tävlings inriktad!

angående 93/94 så hoppar jag den, spelar hellre pauper som köksbords magic.

Jag kommer nog bygga en legacy lek då jag lockas av tanken att det är svårare mekaniker ett större djup då (antar jag)

jag gillar stoneforge mystic vägen men är öppen för mer förslag


Dom lekarna jag har nu är commander och pauper och det skiljer sig mycket ifrån varandra och verkar skilja sig mycket ifrån legacy vilket jag tycker är bra. då kan jag uppskatta spelet ifrån olika håll och på olika sätt

Pauper är lite som Legacy lite om man ska vara sån C: Anledningen till att jag rekommenderade just UW/B Stoneblade är at det är en nästan groteskt stabil lek som aldrig är dålig utan allt någonstans mellan okej och fantastisk. Det är också en lek som lämpar sig ganska bra som ett långsiktligt projekt då man med fördel kan använde lite budgetalternativ till en del grejer och leken (-minus manabas) faktiskt inte är "såååå" dyr.
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

19. Jag ekar nog tidigare förslag ... 20:56:22, 6/10 -18  
Jag ekar nog tidigare förslag om modern.

Jace är legal och ett powerhouse. Och du kan börja bygga leken utan att den kostar dundermycket pengar. Du kan börja med något halvbilligt, skaffa fetchar och shockar. Vill du sen investera mer kan du knipa snapcasters.

Vill du sen bygga vidare kan du uppgradera till legacy utan att behöva ”dumpa” för mycket kort, du kan peta in ett playset Force of Will och byta ut shocksen mot bonafide duals. Så lite det rollo är inne på, en startplåt att vidareutveckla.

Som casual är ju premodern 93/94’s bastard son, ingen Jace, men perfekt för köksbordet.

Lycka till i vilket fall!

När det gäller lekar: mtgtop8.com
UW kontroll i modern in i legacy miracles eller stoneblade beroende på om du föredrar draw-go eller tempo.

Uppdaterad: 21:01:09, 6/10 -18
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

20. jag rekommenderar verkligen mo... 02:34:14, 7/10 -18  
stranger skrev 19:39, 6/10 -18 okej tack för riktigt grymma svar!
Min spel grupp spelar bara casual, så den här leken är mer tänkt om jag flyttar till Stockholm och vill spela med andra lite mer tävlings inriktad!

angående 93/94 så hoppar jag den, spelar hellre pauper som köksbords magic.

Jag kommer nog bygga en legacy lek då jag lockas av tanken att det är svårare mekaniker ett större djup då (antar jag)

jag gillar stoneforge mystic vägen men är öppen för mer förslag


Dom lekarna jag har nu är commander och pauper och det skiljer sig mycket ifrån varandra och verkar skilja sig mycket ifrån legacy vilket jag tycker är bra. då kan jag uppskatta spelet ifrån olika håll och på olika sätt

jag rekommenderar verkligen modern som entrypoint, men ja vilket som, läs på innan.

Uppdaterad: 02:34:30, 7/10 -18
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!