Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 667 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT En massa små kortlekar... October 1, 2018 Banned and Res ...
Välja och bygga lek.
Senast läst: 20:12:02, 22/4 -24. Läst 3099 gånger.
Arcanumbuxum
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/9 -18

2 rubriker
10 svar

Välja och bygga lek. 18:57:44, 21/9 -18  
Hej.

Ny magic-spelare här.

Jag undrar egentligen bara hur ni bygger dem lekar ni spelar med!? Köper ni ett core-set eller två och pusslar eller är det 100% av köpta lösa kort, och i så fall kollar ni senaste leken och kopierar eller kör ni en variant eller bygger ni lekar löst baserade på andras?

Blinking
MEDLEM
Fagersta
@svm s. 13/5 -06

191 rubriker
2081 svar

1. Jag bygger massa skumma Comman... 19:08:25, 21/9 -18  
Jag bygger massa skumma Commanderlekar, mest så köper jag korten jag vill ha men är kul att knäcka lite boosters ibland och få lite nya idéer hands on
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

2. Man kan köpa displayer med boo... 19:24:35, 21/9 -18  
Man kan köpa displayer med boosters också, man köper väl de paketen med sådant som man gillar. Det senaste som jag tyckte såg intressant ut var Shadows over Innistrad, många bra mekaniker och intressanta kort i flera olika rariteter.

När jag började på SvM kunde man använda auktioner som rena narkotikan. Man inhalerade genom att kryssa i rutorna, allt kostade 1 kr och man kunde gå lös på vad som helst utan att det kostade något. Porto var superbilligt också så det var inte heller någon fara. Nu får man ju planera sina inköp lite mer, och riktiga auktioner är lite mer sällsynt.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

3. Om du är helt ny till spelet k... 19:26:41, 21/9 -18  
Om du är helt ny till spelet kan det vara rätt skönt att bara köpa nåt som är färdigt att spela. En EDH-precon, duel decks eller dylikt. Många nya spelare blir överväldigade av den enorma kortpool som finns och kan få svårt att veta var de ska börja.

Samtidigt kommer du efter ett tag märka att vissa av korten i din precon är dåliga, och du kommer vilka byta ut dem mot bättre. Och då vore det kostnadsmässigt bättre att bara köpa korten du vill ha från början.

Paradoxalt, I know. Men vad vet jag, du kanske spelar andra spel och gillar att köra en viss spelstil i dem? Då kan du försöka applicera dessa preferenser till magic. Det första jag tycker du ska göra är att komma fram till vilket format du vill spela. Det kommer att begränsa antalet möjligheter avsevärt och göra valet enklare. Personligen skulle jag rekommendera Modern, EDH eller Pauper :)

Vänligen
Jim
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
Arcanumbuxum
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/9 -18

2 rubriker
10 svar

4. Wow, vilka bra svar. Tack för ... 21:30:25, 21/9 -18  
Wow, vilka bra svar. Tack för detta. Mycket av vad jag funderar över.
Arcanumbuxum
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/9 -18

2 rubriker
10 svar

5. Vill ju gärna hamna i det där ... 21:33:12, 21/9 -18  
Blinking skrev 19:08, 21/9 -18 Jag bygger massa skumma Commanderlekar, mest så köper jag korten jag vill ha men är kul att knäcka lite boosters ibland och få lite nya idéer hands on :)

Vill ju gärna hamna i det där facket med spexiga lekar, det är lite utav ett mål. Har börjat lite lätt med att kolla vad andra spelar och testa på det och samtidigt komponera ihop eget med hjälp av ett coreset och några boosters.
Arcanumbuxum
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/9 -18

2 rubriker
10 svar

6. Härligt. Får kanske gå lite me... 21:34:48, 21/9 -18  
latsblaster skrev 19:24, 21/9 -18 Man kan köpa displayer med boosters också, man köper väl de paketen med sådant som man gillar. Det senaste som jag tyckte såg intressant ut var Shadows over Innistrad, många bra mekaniker och intressanta kort i flera olika rariteter.

När jag började på SvM kunde man använda auktioner som rena narkotikan. Man inhalerade genom att kryssa i rutorna, allt kostade 1 kr och man kunde gå lös på vad som helst utan att det kostade något. Porto var superbilligt också så det var inte heller någon fara. Nu får man ju planera sina inköp lite mer, och riktiga auktioner är lite mer sällsynt.

Härligt. Får kanske gå lite mer på att köpa lösa kort när spelet sitter lite bättre :)

Tack.
Jimmey

Boros
MEDLEM
Bunkeflostrand
@svm s. 5/6 -15

8 rubriker
187 svar

7. Ska du spela i butik eller vid... 21:38:50, 21/9 -18  
Ska du spela i butik eller vid köksbordet?

Ska du spela vid köksbordet kanske det kan vara nice att bygga lite eget, förutsatt att din motståndare inte går all-in.

Ska du till butik och spela är det alltid billigare i längden att köpa löskort. Förutsatt att du inte tycker det är kul att komma dit och få storstryk :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

8. Hmm ... På sätt och vis var vä... 21:42:40, 21/9 -18  
Arcanumbuxum skrev 21:34, 21/9 -18
latsblaster skrev 19:24, 21/9 -18 Man kan köpa displayer med boosters också, man köper väl de paketen med sådant som man gillar. Det senaste som jag tyckte såg intressant ut var Shadows over Innistrad, många bra mekaniker och intressanta kort i flera olika rariteter.

När jag började på SvM kunde man använda auktioner som rena narkotikan. Man inhalerade genom att kryssa i rutorna, allt kostade 1 kr och man kunde gå lös på vad som helst utan att det kostade något. Porto var superbilligt också så det var inte heller någon fara. Nu får man ju planera sina inköp lite mer, och riktiga auktioner är lite mer sällsynt.

Härligt. Får kanske gå lite mer på att köpa lösa kort när spelet sitter lite bättre :)

Tack.

Hmm ... På sätt och vis var väldesignade kaladesh och amonkhet bra, men kanske var det båda blocken som helhet, vet inte om något enskilt set av de fyra var särskilt bra. Energi uppskattade jag i viss mån, artifact-temat i kaladesh var mer kreativt än tråkiga scars-block, amonkhet var mer allmänt bra och genomtänkt på alla sätt. Ixalan var okej men mest bara okej, även om det hade flera goda sidor.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

9. Monoröd aggro menar många är e... 21:51:36, 21/9 -18  
Monoröd aggro menar många är ett bra ställe att börja på, oavsett format. Ett enkelt sätt att lära sig spelets grunder och samtidigt ha kul med att kasta grejer i motståndarens ansikte. Ganska straight forward dock, om du nu ville spela mer wacky stuff.
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
oscarlundberg

Simic
MEDLEM
Bandhagen
@svm s. 24/6 -15

25 rubriker
167 svar

10. I princip 100% löskort. EDH-pr... 22:32:05, 21/9 -18  
I princip 100% löskort. EDH-precon är väl typ den ända produkten jag köper från wizards.
Arcanumbuxum
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/9 -18

2 rubriker
10 svar

11. Tack för bra info både här och... 22:34:31, 21/9 -18  
Rumpshear skrev 19:26, 21/9 -18 Om du är helt ny till spelet kan det vara rätt skönt att bara köpa nåt som är färdigt att spela. En EDH-precon, duel decks eller dylikt. Många nya spelare blir överväldigade av den enorma kortpool som finns och kan få svårt att veta var de ska börja.

Samtidigt kommer du efter ett tag märka att vissa av korten i din precon är dåliga, och du kommer vilka byta ut dem mot bättre. Och då vore det kostnadsmässigt bättre att bara köpa korten du vill ha från början.

Paradoxalt, I know. Men vad vet jag, du kanske spelar andra spel och gillar att köra en viss spelstil i dem? Då kan du försöka applicera dessa preferenser till magic. Det första jag tycker du ska göra är att komma fram till vilket format du vill spela. Det kommer att begränsa antalet möjligheter avsevärt och göra valet enklare. Personligen skulle jag rekommendera Modern, EDH eller Pauper :)

Vänligen
Jim

Tack för bra info både här och via mailen :)

Jag känner att modern är bra då finns det ändå en hel del att välja på men som du säger, det kan vara lite överväldigande.

Har satt ihop en mono-vit lek och lattjat ihop en röd-grön med fokus på trample och haste, väldigt trevlig måste jag säga, men ju mer man kollar runt desto mer vill man ju testa och då blir det plötsligt ganska dyrt om man vill ha en lek av varje...

Dem där färdiga lekarna verkar ju vara ganska vettiga ändå.
Arcanumbuxum
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/9 -18

2 rubriker
10 svar

12. Väldigt bra fråga faktiskt, oc... 22:43:08, 21/9 -18  
Jimmey skrev 21:38, 21/9 -18 Ska du spela i butik eller vid köksbordet?

Ska du spela vid köksbordet kanske det kan vara nice att bygga lite eget, förutsatt att din motståndare inte går all-in.

Ska du till butik och spela är det alltid billigare i längden att köpa löskort. Förutsatt att du inte tycker det är kul att komma dit och få storstryk :)

Väldigt bra fråga faktiskt, och det är något jag funderat på och har väl kommit fram till att jag först och främst kommer att köra vid köksbordet, eller tja, har spelat ett par rundor på jobbet med en arbetskollega :) men samtidigt så hade det vart kul att kunna köra nån liten tävling nån gång och faktiskt överleva första rundan...

Men som sagt, först å främst kökshäng.
Arcanumbuxum
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/9 -18

2 rubriker
10 svar

13. Jo men det hade ju vart värt a... 22:58:25, 21/9 -18  
Rumpshear skrev 21:51, 21/9 -18 Monoröd aggro menar många är ett bra ställe att börja på, oavsett format. Ett enkelt sätt att lära sig spelets grunder och samtidigt ha kul med att kasta grejer i motståndarens ansikte. Ganska straight forward dock, om du nu ville spela mer wacky stuff.

Jo men det hade ju vart värt att testa, läst lite om "burn"?-decks och det låter faktiskt ganska skoj.

Kollar lite på monogrönt med (stompy).

Det verkar ändå som att många bara kör på intressanta kort, mekaniker, och lekar och bygger utifrån egen nyfikenhet och intresse :)
Arcanumbuxum
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/9 -18

2 rubriker
10 svar

14. Gött. Commander-decks skall ja... 23:06:52, 21/9 -18  
oscarlundberg skrev 22:32, 21/9 -18 I princip 100% löskort. EDH-precon är väl typ den ända produkten jag köper från wizards.

Gött. Commander-decks skall jag nog testa lite längre fram faktiskt. Kul att det finns en hel del olika format inom mtg, något för alla känns det som :)
Rumpshear

Golgari
MEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 30/1 -16

85 rubriker
232 svar

15. Absolut! Man ska inte vara räd... 23:34:55, 21/9 -18  
Arcanumbuxum skrev 22:58, 21/9 -18
Rumpshear skrev 21:51, 21/9 -18 Monoröd aggro menar många är ett bra ställe att börja på, oavsett format. Ett enkelt sätt att lära sig spelets grunder och samtidigt ha kul med att kasta grejer i motståndarens ansikte. Ganska straight forward dock, om du nu ville spela mer wacky stuff.

Jo men det hade ju vart värt att testa, läst lite om "burn"?-decks och det låter faktiskt ganska skoj.

Kollar lite på monogrönt med (stompy).

Det verkar ändå som att många bara kör på intressanta kort, mekaniker, och lekar och bygger utifrån egen nyfikenhet och intresse :)

Absolut! Man ska inte vara rädd att tänka utanför metat och hitta på massa knasigt bus ;)
 
Jag ska jaga dig tills du blir en blöt fläck, och den fläcken ska jag torka och sätta in i ett album, och det albumet ska jag slå in i ett paket och ge din mamma i julklapp!
Suzolid

Izzet
HEDERSMEDLEM
Norrköping
@svm s. 11/4 -04

151 rubriker
3061 svar

16. Ska du spela Standard så var d... 07:29:35, 22/9 -18  
Ska du spela Standard så var deras Challenger-lekar väldigt prisvärda! Man kan ju alltid hoppas att dom släpper fler sådana i framtiden då de gamla snart roterar ur!
 
Säljer och byter alla kort på min Have.
Boo116

Izzet
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 14/1 -18

11 rubriker
66 svar

17. Köper väl ofta löskort men kan... 10:41:39, 4/10 -18  
Köper väl ofta löskort men kan köpa annat folks lekar också...
 
I don’t need to have the perfect plan. My for just has to have an imperfect one
-Jace Beleren



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!