Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 654 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Kuriosa för vissa magickort?... Stulna kort Göteborg ...
Tips vid försäljning utomlands för stora belopp
Senast läst: 14:35:00, 12/4 -24. Läst 2746 gånger.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

Tips vid försäljning utomlands för stora belopp 21:09:37, 15/8 -18  
Jag håller på och försöker sälja mitt Revised-set och har lagt upp alla duals på MCM. Nu har det visats intresse från en enskild köpare att köpa alla 10, vilket då lär landa någonstans runt 20000kr. Jag har aldrig sålt för så stora belopp i en enskild transaktion tidigare och blir ju lite nervös. Det är mycket som står på spel om något skulle gå snett.

Hur skulle ni gått tillväga för att eliminera så många risker som möjligt vid en sådan försäljning? Vad kan man göra för att skydda sig som säljare, i den mån det går?

MagicOfJesper

Selesnya
ADMIN
REDAX
MODERATOR
VäKTARE
@svm s. 12/4 -14

70 rubriker
987 svar

1. Optimalt hade jag sagt om det ... 21:52:52, 15/8 -18  
Optimalt hade jag sagt om det finns en mellanhand som ni båda lita på :)
Men ta personuppgifter/id på köparen är en bra ide.

Något annat och tänka på är regler gällande skatt kanske?
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

2. Tänk på att PostNord bara förs... 21:56:18, 15/8 -18  
DeckOf53 skrev 21:09, 15/8 -18 Jag håller på och försöker sälja mitt Revised-set och har lagt upp alla duals på MCM. Nu har det visats intresse från en enskild köpare att köpa alla 10, vilket då lär landa någonstans runt 20000kr. Jag har aldrig sålt för så stora belopp i en enskild transaktion tidigare och blir ju lite nervös. Det är mycket som står på spel om något skulle gå snett.

Hur skulle ni gått tillväga för att eliminera så många risker som möjligt vid en sådan försäljning? Vad kan man göra för att skydda sig som säljare, i den mån det går?

Tänk på att PostNord bara försäkrar ett brev utrikes till max 10k, så vill du ha full ersättning ifall nåt försvinner får du snällt skicka två brev och fördela värdet mellan dem.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd

"Det är mitt problem att alla kort ligger hemma hos gamla gubbar som aldrig kommer iväg för att spela eftersom dom har en grinig klimakteriekärring och 2 snorungar hemma." -214
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

3. Det valda fraktalternativet ho... 21:59:18, 15/8 -18  
jd skrev 21:56, 15/8 -18
DeckOf53 skrev 21:09, 15/8 -18 Jag håller på och försöker sälja mitt Revised-set och har lagt upp alla duals på MCM. Nu har det visats intresse från en enskild köpare att köpa alla 10, vilket då lär landa någonstans runt 20000kr. Jag har aldrig sålt för så stora belopp i en enskild transaktion tidigare och blir ju lite nervös. Det är mycket som står på spel om något skulle gå snett.

Hur skulle ni gått tillväga för att eliminera så många risker som möjligt vid en sådan försäljning? Vad kan man göra för att skydda sig som säljare, i den mån det går?

Tänk på att PostNord bara försäkrar ett brev utrikes till max 10k, så vill du ha full ersättning ifall nåt försvinner får du snällt skicka två brev och fördela värdet mellan dem.

Det valda fraktalternativet hos MCM är "Courrier Parcel with Full Insurance (Flat Fee)" som ska kosta 975kr och vara försäkrat för mycket högre belopp. Lite oklart exakt vad det är, men det går väl att fråga deras support utgår jag ifrån.
WilleMagic
MEDLEM
Bromma
@svm s. 24/2 -11

17 rubriker
454 svar

4. Vilket land gäller det? Att ta... 22:01:37, 15/8 -18  
Vilket land gäller det? Att ta ut någon form av försäkring är nog att rekommendera då det rör sig om så stora belopp.

Efter lite sökningar (på några av jordens mest UX-ovänliga-hemsidor..) så har jag hittat:

PostNord har 10.000SEK som ansvars-gräns för REK, även utomlands

Schenker täcker som standard upp till 83SEK/kg eller 5000SEK. Du verkar dock kunna teckna en extra Varuförsäkring som då ökar värdet till max 400.000 SEK för 290kr (går åtminstone inom Sverige, oklart om utomlands)

UPS täcker upp till 100USD och har ingen egen försäkring utan verkar vilja att du köper den av tredje part (vad nu det betyder..?)

FedEx täcker också upp till 100USD.

MCM själva har också en liten frakt-kalkylator som nämnt, som verkar ta information ifrån PostNord (?)

Hoppas det gjorde dig lite klokare i alla fall Mitt tips är att ringa de "oklara" ombuden och fråga vad som gäller för skicka utomlands och ett värde på 20.000SEK.
 
Gillar du gamla samlarkort- och brädspel? Kolla då in vår nostalgispels-kanal på YouTube!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

5. Tack för all info! Det är t... 22:08:30, 15/8 -18  
WilleMagic skrev 22:01, 15/8 -18 Vilket land gäller det? Att ta ut någon form av försäkring är nog att rekommendera då det rör sig om så stora belopp.

Efter lite sökningar (på några av jordens mest UX-ovänliga-hemsidor..) så har jag hittat:

PostNord har 10.000SEK som ansvars-gräns för REK, även utomlands

Schenker täcker som standard upp till 83SEK/kg eller 5000SEK. Du verkar dock kunna teckna en extra Varuförsäkring som då ökar värdet till max 400.000 SEK för 290kr (går åtminstone inom Sverige, oklart om utomlands)

UPS täcker upp till 100USD och har ingen egen försäkring utan verkar vilja att du köper den av tredje part (vad nu det betyder..?)

FedEx täcker också upp till 100USD.

MCM själva har också en liten frakt-kalkylator som nämnt, som verkar ta information ifrån PostNord (?)

Hoppas det gjorde dig lite klokare i alla fall :) Mitt tips är att ringa de "oklara" ombuden och fråga vad som gäller för skicka utomlands och ett värde på 20.000SEK.

Tack för all info!

Det är till Frankrike så det borde ju inte vara helt omöjligt kan man tycka, men det borde rimligen ändå bli billigare att dela upp frakten på 2-3 vanliga Rek-brev med 10kkr försäkring i varje.
WilleMagic
MEDLEM
Bromma
@svm s. 24/2 -11

17 rubriker
454 svar

6. Så lite så! Schenker verkar... 22:24:30, 15/8 -18  
DeckOf53 skrev 22:08, 15/8 -18
WilleMagic skrev 22:01, 15/8 -18 Vilket land gäller det? Att ta ut någon form av försäkring är nog att rekommendera då det rör sig om så stora belopp.

Efter lite sökningar (på några av jordens mest UX-ovänliga-hemsidor..) så har jag hittat:

PostNord har 10.000SEK som ansvars-gräns för REK, även utomlands

Schenker täcker som standard upp till 83SEK/kg eller 5000SEK. Du verkar dock kunna teckna en extra Varuförsäkring som då ökar värdet till max 400.000 SEK för 290kr (går åtminstone inom Sverige, oklart om utomlands)

UPS täcker upp till 100USD och har ingen egen försäkring utan verkar vilja att du köper den av tredje part (vad nu det betyder..?)

FedEx täcker också upp till 100USD.

MCM själva har också en liten frakt-kalkylator som nämnt, som verkar ta information ifrån PostNord (?)

Hoppas det gjorde dig lite klokare i alla fall Mitt tips är att ringa de "oklara" ombuden och fråga vad som gäller för skicka utomlands och ett värde på 20.000SEK.

Tack för all info!

Det är till Frankrike så det borde ju inte vara helt omöjligt kan man tycka, men det borde rimligen ändå bli billigare att dela upp frakten på 2-3 vanliga Rek-brev med 10kkr försäkring i varje.

Så lite så!

Schenker verkar ta 471SEK att skicka till Frankrike, dock tillkommer den extra försäkringen för värdet. De kör dock hem paketet till dörren, det är ju alltid ett trevligt plus i kanten

PostNord tar (om vi enkelt räknat att varje paket väger 100g) 268SEK för två paket med 10.000SEK försäkrat i varje, så det blir billigare. Och så får personen i fråga snällt åka och hämta ut dem
 
Gillar du gamla samlarkort- och brädspel? Kolla då in vår nostalgispels-kanal på YouTube!
Uppdaterad: 22:24:46, 15/8 -18
hells_cream

Boros
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 9/12 -17

27 rubriker
154 svar

7. Gäller postnords försäkring äv... 12:44:10, 16/8 -18  
WilleMagic skrev 22:24, 15/8 -18
DeckOf53 skrev 22:08, 15/8 -18
WilleMagic skrev 22:01, 15/8 -18 Vilket land gäller det? Att ta ut någon form av försäkring är nog att rekommendera då det rör sig om så stora belopp.

Efter lite sökningar (på några av jordens mest UX-ovänliga-hemsidor..) så har jag hittat:

PostNord har 10.000SEK som ansvars-gräns för REK, även utomlands

Schenker täcker som standard upp till 83SEK/kg eller 5000SEK. Du verkar dock kunna teckna en extra Varuförsäkring som då ökar värdet till max 400.000 SEK för 290kr (går åtminstone inom Sverige, oklart om utomlands)

UPS täcker upp till 100USD och har ingen egen försäkring utan verkar vilja att du köper den av tredje part (vad nu det betyder..?)

FedEx täcker också upp till 100USD.

MCM själva har också en liten frakt-kalkylator som nämnt, som verkar ta information ifrån PostNord (?)

Hoppas det gjorde dig lite klokare i alla fall :) Mitt tips är att ringa de "oklara" ombuden och fråga vad som gäller för skicka utomlands och ett värde på 20.000SEK.

Tack för all info!

Det är till Frankrike så det borde ju inte vara helt omöjligt kan man tycka, men det borde rimligen ändå bli billigare att dela upp frakten på 2-3 vanliga Rek-brev med 10kkr försäkring i varje.

Så lite så!

Schenker verkar ta 471SEK att skicka till Frankrike, dock tillkommer den extra försäkringen för värdet. De kör dock hem paketet till dörren, det är ju alltid ett trevligt plus i kanten :P

PostNord tar (om vi enkelt räknat att varje paket väger 100g) 268SEK för två paket med 10.000SEK försäkrat i varje, så det blir billigare. Och så får personen i fråga snällt åka och hämta ut dem :)

Gäller postnords försäkring även utomlands?
WilleMagic
MEDLEM
Bromma
@svm s. 24/2 -11

17 rubriker
454 svar

8. Yes, REK och REK Utrikes har s... 13:29:18, 16/8 -18  
Yes, REK och REK Utrikes har samma "försäkringsgrad" (2000SEK som standard eller 10.000SEK via tilläggstjänst)
 
Gillar du gamla samlarkort- och brädspel? Kolla då in vår nostalgispels-kanal på YouTube!
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

9. Om ni gör affären via MCM är d... 16:34:45, 16/8 -18  
Om ni gör affären via MCM är det väl inte så mycket som kan gå fel? Via spårnings-id framgår ju att korten har levererats så du kommer att få betalt. Ta bra foton av korten för att ha egen dokumentation, så inte köparen kan byta ut dem och hävda att hen har fått förfalskningar. Samt delge dem till köparen för att se till att köparen är medveten om deras skick innan du postar dem.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

10. Det var väl just det du beskri... 16:55:19, 16/8 -18  
pettdan skrev 16:34, 16/8 -18 Om ni gör affären via MCM är det väl inte så mycket som kan gå fel? Via spårnings-id framgår ju att korten har levererats så du kommer att få betalt. Ta bra foton av korten för att ha egen dokumentation, så inte köparen kan byta ut dem och hävda att hen har fått förfalskningar. Samt delge dem till köparen för att se till att köparen är medveten om deras skick innan du postar dem.

Det var väl just det du beskriver som jag är lite rädd för och vill skydda mig mot. Får se till att fota och kanske filma osv så att det finns någonting att luta sig mot vid en eventuell dispyt/scam. Jag vet inte hur tuffa MCM är när det gäller påstådda förfalskningar och liknande. Har lyckligtvis inte behövt fundera på det ännu.
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

11. Ok, då kan det väl vara en bra... 17:41:16, 16/8 -18  
Ok, då kan det väl vara en bra idé att se till att du har laddat upp foton av korten också så att det framgår exakt vad du säljer, alltså så att det blir svårare att ifrågasätta om det faktiskt var de korten som skickades.. Det går ju visserligen ändå att ifrågasätta men det skulle jag inte oroa mig för. Ev skulle du kunna filma när du paketerar korten också.. Jag skulle strunta i det.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

12. Alla korten har scans inlagda ... 18:05:33, 16/8 -18  
pettdan skrev 17:41, 16/8 -18 Ok, då kan det väl vara en bra idé att se till att du har laddat upp foton av korten också så att det framgår exakt vad du säljer, alltså så att det blir svårare att ifrågasätta om det faktiskt var de korten som skickades.. Det går ju visserligen ändå att ifrågasätta men det skulle jag inte oroa mig för. Ev skulle du kunna filma när du paketerar korten också.. Jag skulle strunta i det.

Alla korten har scans inlagda på MCM, och om jag innan jag skickar iväg dem tar lite fler bilder tillsammans med ordernummer, användarnamn och datum osv så borde väl det ge något visst extra skydd i händelse av problem.

Det ser ut som att korten kommer att gå iväg till 2-3 olika köpare istället för en enda (ett tecken på att jag lade ut dem aningens för lågt i pris kan man tänka), vilket känns rätt så skönt. Sprida risken lite.
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

13. Grejen är den att om en konfli... 19:37:43, 16/8 -18  
Grejen är den att om en konflikt skulle uppstå så finns det nog ingen anledning för MCM:s kundtjänst att tro mer på köparen än på säljaren, så om någon svindlare vill prova på det så har de inga strålande utsikter att lyckas från starten.. Och då avstår man nog hellre från att försöka. Den som köper tar ju också en risk, större än säljaren skulle jag tro. Faktiskt, den som vill fuska till sig pengar kan ju skaffa fakes och sälja istället, det skulle nog ha större sannolikhet att lyckas.. Kan man spekulera om.

Uppdaterad: 19:39:39, 16/8 -18
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

14. Alla korten är nu skickade och... 10:28:26, 7/9 -18  
Alla korten är nu skickade och har kommit fram till sina köpare i Holland och Frankrike. Jag fotade korten en extra gång innan de skickades, men det uppstod inga problem alls. Alla kort hade foton upplagda vid försäljningen också.

När det gäller fraktalternativen så förde jag en dialog med en av köparna som totalt skulle betala ca 1300 euro och kom fram till att det bästa var att dela upp köpet på två transaktioner som då var för sig landade under 10k SEK och kunde skickas med vanligt Rek-brev för 130kr styck istället för det mystiska fraktalternativet för 975kr.
WilleMagic
MEDLEM
Bromma
@svm s. 24/2 -11

17 rubriker
454 svar

15. Va kul att höra att allt gick ... 12:47:17, 7/9 -18  
DeckOf53 skrev 10:28, 7/9 -18 Alla korten är nu skickade och har kommit fram till sina köpare i Holland och Frankrike. Jag fotade korten en extra gång innan de skickades, men det uppstod inga problem alls. Alla kort hade foton upplagda vid försäljningen också.

När det gäller fraktalternativen så förde jag en dialog med en av köparna som totalt skulle betala ca 1300 euro och kom fram till att det bästa var att dela upp köpet på två transaktioner som då var för sig landade under 10k SEK och kunde skickas med vanligt Rek-brev för 130kr styck istället för det mystiska fraktalternativet för 975kr.

Va kul att höra att allt gick bra och att båda parter blev nöjda Ibland kan PostNord leverera
 
Gillar du gamla samlarkort- och brädspel? Kolla då in vår nostalgispels-kanal på YouTube!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!