Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 661 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT Archenemy Schemes i kortpärmen... Maxbelopp på 65000kr ...
Köpares rättigheter på SVM och Have med kort till salu?
Senast läst: 14:24:11, 25/4 -24. Läst 7605 gånger.
Zeus
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 29/11 -01

78 rubriker
419 svar

Köpares rättigheter på SVM och Have med kort till salu? 20:53:12, 14/8 -18  
Kanske fel forum, isåfall får moderator flytta.

Jag känner iallafall att jag behöver skriva av mig lite och ge lite feedback till svm. Hur sidan gällande köpares rättigheter och have systemet fungerar när man vill köpa kort av folk & butiker.

Under åren som gått känner jag att man har mindre och mindre rättigheter som köpare men en säljare har allt mandat. Jag vet att det har varit en massa trådar som dyker upp titt som tätt här på svm med folk som ger sina synpunkter på det, och nu vill jag ge mina.

Auktioner.

Det är bara löjligt att en säljare kan cancellera bizzar om det finns bud på ett kort. Självklart kan fel inträffa. Men att det används systematiskt av säljare och som huvudregel vid auktioner här att kunna cancellera kort för att det ligger ett "för lågt" bud på ett kort är inte ett skäl nog till att vilja ta bort kortet från en auktion. Som säljare får man helt enkelt chansa med startbud på 1 krona eller har utgångspris som man skulle bli nöjd med.



Have med kort till salu

Har man lagt ut kort till salu till ett pris så är det det som behöver gälla. Det rör sig ofta om småpengar, men det är ju det som irriterar mig mest. För att det är just småpengar, men det tar både tid och energi. Ibland känner man att man hittar ett kort, man klickar i och skapar en biz. Gött jag hittade den där draken för 50 kr, den bruka gå för 65 - 70kr. Man kanske då inte BO samma kort på en auktion för 60kr för man har ju "en på gång". Sen får man en cancellerad biz. Då oftast inte på alla korten i bizen. Utan bara draken som plötsligt inte är till salu för 50kr längre. Tar både tid och energi och man går eventuellt miste om kortet när man kunde köpt det på annat håll.

Jag försökte senast idag spekulera på ett kort via en butik. Men nej, bizzen avslagen och kortet gick från 2 kr till 39kr hos samma säljare (pristenden är 0,32 cent på MCM, billigaste 0,02 cent). Som köpare står man helt utan rättigheter och det är mest "bend over". Kom ihåg när SVM butiken hade fel pris på en produkt för ett par år sedan. Dom tog sitt ansvar och sålde produkten för priset dom satt till dom som bokat och sen fick höja. Desamma borde gälla när man säljer via sin have. Det behöver helt enkelt styras upp att ens have är det som gäller och som säljare behöver man ta ansvar för den man lägger ut. Man får ju oftast mer avslagna bizzar än godkända bizzar.

Det kan absolut bli något fel. Man råkade lägga upp en The abyss för 600kr istället för 6000kr, så ett skyddsnät där man kan cancellera ska finnas. Vid uppenbara skäl.

En massa frustration bakom. Men när man handlar via MCM så är det så sällan som det cancelleras. Varför kan det inte fungera likadant här?
Jag känner att fortsätter det såhär, kommer svm ens har några aktörer kvar som säljer kort här? Min känsla är att det har minskat hur mkt som handlas och säljs här av privata aktörer. Förhoppningsvis har jag fel, men det är iallafall min känsla. Jag vill ju egentligen hellre handla kort via svm än MCM men idag är min upplevelse att det många gånger är bökigare och mer osäkert via svm än MCM, iallfall som köpare....

Det sista är att det borde finnas någon sorts uppföljning på hur ofta folk cancellerar så man som köpare ser det samt att det borde finnas, nu kanske det gör det, inte helt uppdaterad på alla funktioner, en "på semester" knapp så hela ens have döljs. Skulle säkert också minimera en massa avslagna bizzar. Surt att man ska behöva få läsa i medlemsinfon "Avslår nu alla bizzar för jag hinner inte skicka" eller interna mig mina priser är inte uppdaterade". Ens have ska gälla.

Ursäkta klagandet, men så jäkla mkt tid man lägger i onödan....
 
Den som har flest saker när man dör vinner!

caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

1. Gällande auktioner håller jag ... 21:03:23, 14/8 -18  
Gällande auktioner håller jag helt med dig, vad kort ligger ute för på användares "Have", däremot, är något helt annat och där anser jag att du har fel.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Uppdaterad: 21:04:21, 14/8 -18
MagicOfJesper

Selesnya
ADMIN
REDAX
MODERATOR
VäKTARE
@svm s. 12/4 -14

70 rubriker
987 svar

2. Överlag så tro vi som driver s... 21:09:21, 14/8 -18  
Överlag så tro vi som driver svm att der inte förekommer i någon större systemmatisk utsträcking att säljare missbruka sin makt.

Jag instämmer att det vore en bra funktion att kunna se hur många bizar en säljare canclar etc.
JhovalKing
MEDLEM
Rolfstorp
@svm s. 16/11 -01

146 rubriker
2630 svar

3. Nackdelen om det skulle va som... 21:13:19, 14/8 -18  
Nackdelen om det skulle va som du säger med kort som ligger till salu för ett pris är att man ständigt måste följa med på priserna som t.ex påverkas mycket av B/R listan, om man då t.ex har lagt ut ett kort till ett pris och drar iväg på semester eller inte har tillgång till SVM på ett tag så blir det ju väldigt unfair för han som faktiskt är ägaren.

Låter som du vart borta i flertalet jobbigt folk och sånt förekommer ju dessvärre,
men jag brukar alltid om jag är sugen på nått interna personen ifråga först istället för att biza direkt, så slipper man skapa massa bizar i onödan.

mitt tips är att hålla dig långt undan dessa personer som du säger använder detta systematiskt och deala med vettigt folk, finns ju tyvärr en del resellers och butiker här som bara verkar syssla med detta för vinning. Tråkigt som fan men så har det blivit, det förekommer såklart även på mcm, har hört flera senaste tiden som fått avslag på MCM med.
Personligen använder jag inte mcm så har inte så mycket egna erfarenheter där.
 
Hej BIRD!

Kan man inte spela bra så får man ha en snygg lek... ;)

kolla gärna in min H/W lista ^_^
Har du några goa NES och SNES spel till salu/trade så interna mig, samlar även på Megadrive, Master System, N64 men även Gamecube och Playstation 1 spel är av intresse.
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

4. Håller också med om din synpun... 21:20:49, 14/8 -18  
Håller också med om din synpunkt på att man inte bör kunna ta bort kort med bud från auktion eller avstå från biz, men håller ej heller med om att kort på have ska gå direkt till biz. Dels är det väldigt bökigt att regelbundet uppdatera kort man ev har till försäljning, det behövs inte mångakort för att det ska bli jobbigt, dels sker det ofta snabba värdeökningar på kort och då känner man sig inte så nöjd som säljare när man måste sälja till det gamla priset (kanske största fördelen med att sälja på SvM). Jag skulle nog uppskatta en funktionalitet med möjlighet för säljare att markera på kort i ens have att de är tillgängliga för direktbiz, alltså att det kortet ej kräver godkännande för att en köpare ska kunna skapa en omedelbart godkänd biz. Det skulle skapa nya, bättre, mer flexibla marknadsregler här på SvM. Edit: men är alltså nöjd med den befintliga processen.

Uppdaterad: 21:37:00, 14/8 -18
pellekuling

Simic
MEDLEM
Trelleborg
@svm s. 23/12 -08

103 rubriker
1382 svar

5. Eftersom det var mig du ville ... 21:30:07, 14/8 -18  
Zeus skrev 20:53, 14/8 -18 Kanske fel forum, isåfall får moderator flytta.

Jag känner iallafall att jag behöver skriva av mig lite och ge lite feedback till svm. Hur sidan gällande köpares rättigheter och have systemet fungerar när man vill köpa kort av folk & butiker.

Under åren som gått känner jag att man har mindre och mindre rättigheter som köpare men en säljare har allt mandat. Jag vet att det har varit en massa trådar som dyker upp titt som tätt här på svm med folk som ger sina synpunkter på det, och nu vill jag ge mina.

Auktioner.

Det är bara löjligt att en säljare kan cancellera bizzar om det finns bud på ett kort. Självklart kan fel inträffa. Men att det används systematiskt av säljare och som huvudregel vid auktioner här att kunna cancellera kort för att det ligger ett "för lågt" bud på ett kort är inte ett skäl nog till att vilja ta bort kortet från en auktion. Som säljare får man helt enkelt chansa med startbud på 1 krona eller har utgångspris som man skulle bli nöjd med.



Have med kort till salu

Har man lagt ut kort till salu till ett pris så är det det som behöver gälla. Det rör sig ofta om småpengar, men det är ju det som irriterar mig mest. För att det är just småpengar, men det tar både tid och energi. Ibland känner man att man hittar ett kort, man klickar i och skapar en biz. Gött jag hittade den där draken för 50 kr, den bruka gå för 65 - 70kr. Man kanske då inte BO samma kort på en auktion för 60kr för man har ju "en på gång". Sen får man en cancellerad biz. Då oftast inte på alla korten i bizen. Utan bara draken som plötsligt inte är till salu för 50kr längre. Tar både tid och energi och man går eventuellt miste om kortet när man kunde köpt det på annat håll.

Jag försökte senast idag spekulera på ett kort via en butik. Men nej, bizzen avslagen och kortet gick från 2 kr till 39kr hos samma säljare (pristenden är 0,32 cent på MCM, billigaste 0,02 cent). Som köpare står man helt utan rättigheter och det är mest "bend over". Kom ihåg när SVM butiken hade fel pris på en produkt för ett par år sedan. Dom tog sitt ansvar och sålde produkten för priset dom satt till dom som bokat och sen fick höja. Desamma borde gälla när man säljer via sin have. Det behöver helt enkelt styras upp att ens have är det som gäller och som säljare behöver man ta ansvar för den man lägger ut. Man får ju oftast mer avslagna bizzar än godkända bizzar.

Det kan absolut bli något fel. Man råkade lägga upp en The abyss för 600kr istället för 6000kr, så ett skyddsnät där man kan cancellera ska finnas. Vid uppenbara skäl.

En massa frustration bakom. Men när man handlar via MCM så är det så sällan som det cancelleras. Varför kan det inte fungera likadant här?
Jag känner att fortsätter det såhär, kommer svm ens har några aktörer kvar som säljer kort här? Min känsla är att det har minskat hur mkt som handlas och säljs här av privata aktörer. Förhoppningsvis har jag fel, men det är iallafall min känsla. Jag vill ju egentligen hellre handla kort via svm än MCM men idag är min upplevelse att det många gånger är bökigare och mer osäkert via svm än MCM, iallfall som köpare....

Det sista är att det borde finnas någon sorts uppföljning på hur ofta folk cancellerar så man som köpare ser det samt att det borde finnas, nu kanske det gör det, inte helt uppdaterad på alla funktioner, en "på semester" knapp så hela ens have döljs. Skulle säkert också minimera en massa avslagna bizzar. Surt att man ska behöva få läsa i medlemsinfon "Avslår nu alla bizzar för jag hinner inte skicka" eller interna mig mina priser är inte uppdaterade". Ens have ska gälla.

Ursäkta klagandet, men så jäkla mkt tid man lägger i onödan....

Eftersom det var mig du ville köpa av så låt mig svara här också, precis som jag svarade dig i PM, med lite förtydligande här för alla andra också.

Kortet det handlar om är Throne of Geth

Just nu ligger det 32st ute till salu på magiccardmarket, engelska, och ofoilade. För ett uncommon säger det mig att det är en ny lek på gång och dem köps upp snabbt som spekulation, och jag passar på att ta en koll även på tcgplayer, där Throne of Geth ligger med en median på 5 dollar samt att det inte finns några i fint skick under 4 dollar...

Jag väljer då att avslå din biz som du skickat mig på... 18(?) Throne of Geth samt ytterligare en biz från en annan person på svm som var på resten av Throne of Geth jag hade på min have och ändrar priset till vad som verkar vara en rimlig prisnivå liknande den prisnivå dem verkar ligga på internationellt

Jag kan inte hålla min have 100% uppdaterad mot internationella priser och ibland blir det så här, jag är ledsen att du inte kunde tjäna lite stålar på att köpa kort billigt av mig mitt i en spike

Jag kan säga hur många bizzar jag avslagit under 2018 som varit på minst 30kr, svaret... 5st... samtliga på grund av spikes, 3 RL kort och 2 idag, på just Throne of Geth

Jag kan även säga att om vi hade haft en ACCEPTERAD biz, så hade vi haft ett kontrakt och du hade fått korten till priset som var angivet, ibland har jag accepterat bizzar till "fel" priser, och då är det otur för mig och grattis till den som köper :)

Jag försöker göra så gott jag kan för att dem personer som handlar av mig ska känna sig nöjda och glada, är någon missnöjd, så försöker jag alltid lösa eventuella problem så att det inte ska vara något ont blod mellan mig som säljare och en köpare

Men; att som du, vilja köpa på spekulation, det är okej, jag gör det också ibland, men man får tåla att få bizzar avslagna och inte som du, skriva PM angående; dålig kundservice, dålig moral, kanske inte legalt att jag avslår din biz och att jag inte bryr mig om mitt varumärke och mina kunder....

Slutligen, från botten av mitt hjärta så hoppas jag att du hittar fantastiska dealar i framtiden och finner lycka, peace!
 
Följ Spelborgen på Facebook för att få förstatjing på vad som kommer komma till salu här på svm
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

6. Se där ja.... 21:36:18, 14/8 -18  
Se där ja.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Zeus
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 29/11 -01

78 rubriker
419 svar

7. Fast det är ofta man får bizza... 21:50:03, 14/8 -18  
pellekuling skrev 21:30, 14/8 -18
Zeus skrev 20:53, 14/8 -18 Kanske fel forum, isåfall får moderator flytta.

Jag känner iallafall att jag behöver skriva av mig lite och ge lite feedback till svm. Hur sidan gällande köpares rättigheter och have systemet fungerar när man vill köpa kort av folk & butiker.

Under åren som gått känner jag att man har mindre och mindre rättigheter som köpare men en säljare har allt mandat. Jag vet att det har varit en massa trådar som dyker upp titt som tätt här på svm med folk som ger sina synpunkter på det, och nu vill jag ge mina.

Auktioner.

Det är bara löjligt att en säljare kan cancellera bizzar om det finns bud på ett kort. Självklart kan fel inträffa. Men att det används systematiskt av säljare och som huvudregel vid auktioner här att kunna cancellera kort för att det ligger ett "för lågt" bud på ett kort är inte ett skäl nog till att vilja ta bort kortet från en auktion. Som säljare får man helt enkelt chansa med startbud på 1 krona eller har utgångspris som man skulle bli nöjd med.



Have med kort till salu

Har man lagt ut kort till salu till ett pris så är det det som behöver gälla. Det rör sig ofta om småpengar, men det är ju det som irriterar mig mest. För att det är just småpengar, men det tar både tid och energi. Ibland känner man att man hittar ett kort, man klickar i och skapar en biz. Gött jag hittade den där draken för 50 kr, den bruka gå för 65 - 70kr. Man kanske då inte BO samma kort på en auktion för 60kr för man har ju "en på gång". Sen får man en cancellerad biz. Då oftast inte på alla korten i bizen. Utan bara draken som plötsligt inte är till salu för 50kr längre. Tar både tid och energi och man går eventuellt miste om kortet när man kunde köpt det på annat håll.

Jag försökte senast idag spekulera på ett kort via en butik. Men nej, bizzen avslagen och kortet gick från 2 kr till 39kr hos samma säljare (pristenden är 0,32 cent på MCM, billigaste 0,02 cent). Som köpare står man helt utan rättigheter och det är mest "bend over". Kom ihåg när SVM butiken hade fel pris på en produkt för ett par år sedan. Dom tog sitt ansvar och sålde produkten för priset dom satt till dom som bokat och sen fick höja. Desamma borde gälla när man säljer via sin have. Det behöver helt enkelt styras upp att ens have är det som gäller och som säljare behöver man ta ansvar för den man lägger ut. Man får ju oftast mer avslagna bizzar än godkända bizzar.

Det kan absolut bli något fel. Man råkade lägga upp en The abyss för 600kr istället för 6000kr, så ett skyddsnät där man kan cancellera ska finnas. Vid uppenbara skäl.

En massa frustration bakom. Men när man handlar via MCM så är det så sällan som det cancelleras. Varför kan det inte fungera likadant här?
Jag känner att fortsätter det såhär, kommer svm ens har några aktörer kvar som säljer kort här? Min känsla är att det har minskat hur mkt som handlas och säljs här av privata aktörer. Förhoppningsvis har jag fel, men det är iallafall min känsla. Jag vill ju egentligen hellre handla kort via svm än MCM men idag är min upplevelse att det många gånger är bökigare och mer osäkert via svm än MCM, iallfall som köpare....

Det sista är att det borde finnas någon sorts uppföljning på hur ofta folk cancellerar så man som köpare ser det samt att det borde finnas, nu kanske det gör det, inte helt uppdaterad på alla funktioner, en "på semester" knapp så hela ens have döljs. Skulle säkert också minimera en massa avslagna bizzar. Surt att man ska behöva få läsa i medlemsinfon "Avslår nu alla bizzar för jag hinner inte skicka" eller interna mig mina priser är inte uppdaterade". Ens have ska gälla.

Ursäkta klagandet, men så jäkla mkt tid man lägger i onödan....

Eftersom det var mig du ville köpa av så låt mig svara här också, precis som jag svarade dig i PM, med lite förtydligande här för alla andra också.

Kortet det handlar om är Throne of Geth

Just nu ligger det 32st ute till salu på magiccardmarket, engelska, och ofoilade. För ett uncommon säger det mig att det är en ny lek på gång och dem köps upp snabbt som spekulation, och jag passar på att ta en koll även på tcgplayer, där Throne of Geth ligger med en median på 5 dollar samt att det inte finns några i fint skick under 4 dollar...

Jag väljer då att avslå din biz som du skickat mig på... 18(?) Throne of Geth samt ytterligare en biz från en annan person på svm som var på resten av Throne of Geth jag hade på min have och ändrar priset till vad som verkar vara en rimlig prisnivå liknande den prisnivå dem verkar ligga på internationellt

Jag kan inte hålla min have 100% uppdaterad mot internationella priser och ibland blir det så här, jag är ledsen att du inte kunde tjäna lite stålar på att köpa kort billigt av mig mitt i en spike

Jag kan säga hur många bizzar jag avslagit under 2018 som varit på minst 30kr, svaret... 5st... samtliga på grund av spikes, 3 RL kort och 2 idag, på just Throne of Geth

Jag kan även säga att om vi hade haft en ACCEPTERAD biz, så hade vi haft ett kontrakt och du hade fått korten till priset som var angivet, ibland har jag accepterat bizzar till "fel" priser, och då är det otur för mig och grattis till den som köper :)

Jag försöker göra så gott jag kan för att dem personer som handlar av mig ska känna sig nöjda och glada, är någon missnöjd, så försöker jag alltid lösa eventuella problem så att det inte ska vara något ont blod mellan mig som säljare och en köpare

Men; att som du, vilja köpa på spekulation, det är okej, jag gör det också ibland, men man får tåla att få bizzar avslagna och inte som du, skriva PM angående; dålig kundservice, dålig moral, kanske inte legalt att jag avslår din biz och att jag inte bryr mig om mitt varumärke och mina kunder....

Slutligen, från botten av mitt hjärta så hoppas jag att du hittar fantastiska dealar i framtiden och finner lycka, peace!

Fast det är ofta man får bizzar avslagna. Oavsett vilket och vilka kort det handlar om. Om det är marknadspris, underpris eller överpris.

Sen att jag ger feedback om vad jag som kund tycker till en butik borde stanna i vår interna konversation. Inte du outar det offentligt, för det har inte jag gjort. Du får jättegärna skicka internpost till mig om du vill framföra något till mig.

Men oavsett så tar det inte bort att det finns en problematik och man som köpare saknar en del rättigheter.
 
Den som har flest saker när man dör vinner!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

8. Jag avslår bizar någon gång oc... 22:02:01, 14/8 -18  
Jag avslår bizar någon gång och får bizar avslagna någon gång, jag tycker inte att det är ett problem. pellekuling har aldrig avslaget en biz för mig, om postnord slutar trakassera mig och börjar skicka post till mig igen kommer jag biza med pellekuling nästa vecka eller så, räknar kallt med att få köpa. Möjligheten att ändra och greja är jättebra. Att man grisar vid auktioner säger nog en del om fake-auktioner. Handla inte där.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 22:03:45, 14/8 -18
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

9. När det gäller auktioner så ha... 22:06:54, 14/8 -18  
När det gäller auktioner så har detta diskuterats många gånger och det har också ganska tydligt uttryckts att det inte finns någon ambition att öka säljarnas ansvar, vilket jag kan tycka är ok. Som många säger så skulle det dock behövas någon form av system för att visa vilka säljare som är hyvens och vilka som försöker blåsa sina köpare, så att inte varje köpare behöver lära sig det den hårda vägen.

Något så enkelt och tydligt som att slänga upp en stor röd stoppskylt på auktioner från säljare som plockat bort fler än 0,5% kort med bud tror jag skulle göra stor skillnad.

Försäljning via medlemmars Have tror jag är lite svårare att ordna till utan att lägga ner en väldans massa jobb. Jag tänker att det kanske vore bra om en Have delades upp i någon slags butiksdel där man kan lägga upp kort till försäljning med fasta priser som går direkt till biz, om man som säljare önskar det, och så en del med bara kort som är till salu men som inte har ett fast pris där köpare och säljare får komma överens vid biz-tillfället.

Jag har själv helt sluta att försöka köpa kort som inte ligger på auktioner då minst 75%+ av mina skickade biz:ar inte resulterar i något alls förutom att jag får vänta en massa.

Ett önskvärt tillägg alldeles oavsett vore dock möjligheten att lägga till ett meddelande vid avslagen biz, så att köparen inte behöver fundera på varför förslaget nekats.

Uppdaterad: 22:08:16, 14/8 -18
krogen
MEDLEM
Luleå
@svm s. 14/5 -08

126 rubriker
1269 svar

10. På auktion tycker jag du har f... 22:11:21, 14/8 -18  
På auktion tycker jag du har fel för svm har inte ett system för vad riktiga auktioner har nämligen reservationspris det finns på eBay också och kommer ett kort gå under vad jag ens kan tänka mig att sälja det för ja då kanske jag plockar bort det. Det brukar framgå klart och tydligt i min auktionsinformation och då är det ju fritt fram att inte bjuda om det inte passar.


På have frågan anser jag att du också har fel. Det är inte rimligt att begära att privatpersoner håller sin have uppdaterad över tiden mot marknadsvärdet. Interna först och säg att man vill handla och ta det därifrån alternativt skicka ett biz förslag men var beredd på att få den avslagen.
 
´Greatest of the makers children, arise and claim ur birthright´- 2nd Prophecy tablet of uldum
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

11. Jag håller med det de flesta s... 22:13:58, 14/8 -18  
Jag håller med det de flesta sagt här, have funkar inte som auktioner. Jag har inte hållt så många auktioner, men när folk bjudit och vunnit billiga kort har jag skickat iväg dem utan tjafs. Det var trots allt jag som satte startbudet.

Men min have har jag inte 100% koll på, därför kollar jag alltid det nuvarande priset innan jag accepterar. Jag har avslagit bizzar på detta viset och blivit nekad på samma sätt, det har inte varit ett problem.

Problemet i det hela skrev du själv, du "försökte spekulera" och bizzade på 18st. Är säljaren inte på topp kommer du kanske undan med det, men så länge ni inte har en accpeterad biz är inget skrivet i sten och det hjälper inte att klaga tyvärr.

Jag handlar själv mycket på mcm och gillar det, för min del handlar det mest om att tillgången på tyska kort är mycket högre än på svm. Gillar du inte hur systemet funkar här så behöver du ju inte köpa från folk på svm, det tar nån dag extra och frakten blir dyrare via mcm men systemet funkar ju i din favör när du spekulerar.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd

"Det är mitt problem att alla kort ligger hemma hos gamla gubbar som aldrig kommer iväg för att spela eftersom dom har en grinig klimakteriekärring och 2 snorungar hemma." -214
Zeus
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 29/11 -01

78 rubriker
419 svar

12. Man får väl sätta lägsta pris ... 22:16:17, 14/8 -18  
krogen skrev 22:11, 14/8 -18 På auktion tycker jag du har fel för svm har inte ett system för vad riktiga auktioner har nämligen reservationspris det finns på eBay också och kommer ett kort gå under vad jag ens kan tänka mig att sälja det för ja då kanske jag plockar bort det. Det brukar framgå klart och tydligt i min auktionsinformation och då är det ju fritt fram att inte bjuda om det inte passar.


På have frågan anser jag att du också har fel. Det är inte rimligt att begära att privatpersoner håller sin have uppdaterad över tiden mot marknadsvärdet. Interna först och säg att man vill handla och ta det därifrån alternativt skicka ett biz förslag men var beredd på att få den avslagen.

Man får väl sätta lägsta pris man är beredd att sälja för isåfall? Blir exakt som resarvationspris då.
 
Den som har flest saker när man dör vinner!
Zeus
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 29/11 -01

78 rubriker
419 svar

13. Fast om folk kan hålla koll på... 22:17:56, 14/8 -18  
jd skrev 22:13, 14/8 -18 Jag håller med det de flesta sagt här, have funkar inte som auktioner. Jag har inte hållt så många auktioner, men när folk bjudit och vunnit billiga kort har jag skickat iväg dem utan tjafs. Det var trots allt jag som satte startbudet.

Men min have har jag inte 100% koll på, därför kollar jag alltid det nuvarande priset innan jag accepterar. Jag har avslagit bizzar på detta viset och blivit nekad på samma sätt, det har inte varit ett problem.

Problemet i det hela skrev du själv, du "försökte spekulera" och bizzade på 18st. Är säljaren inte på topp kommer du kanske undan med det, men så länge ni inte har en accpeterad biz är inget skrivet i sten och det hjälper inte att klaga tyvärr.

Jag handlar själv mycket på mcm och gillar det, för min del handlar det mest om att tillgången på tyska kort är mycket högre än på svm. Gillar du inte hur systemet funkar här så behöver du ju inte köpa från folk på svm, det tar nån dag extra och frakten blir dyrare via mcm men systemet funkar ju i din favör när du spekulerar.

Fast om folk kan hålla koll på sin have på MCM varför kan man inte det på svm?
 
Den som har flest saker när man dör vinner!
CH
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

164 rubriker
6331 svar

14. I Januari 2016 släppte WotC en... 22:20:18, 14/8 -18  
I Januari 2016 släppte WotC en ny Bann-lista, Splinter Twin fick smaka yxa och ramlade från 125 till 40kr. Vad gjorde vissa personer då på MCM?
De gick in på listan över folk som söker kortet, klickade "Accept offer" och vips så var hundratals personer tvugna att köpa ett sedan minuter ny-bannat kort för 300% av dess nya värde.
Vad gjorde då MCM? Ingenting. Deras argument: Vi kan inte läggas oss i vad folk är villiga att betala för ett kort.
Ett korts värde ändras inte längre på månader, utan dagar, timmar eller minuter.

Vad är då uppenbara skäl? Om jag satt priset till 19,99 i stället för 199,9?
Och vilket beloppar talar vi om? 1000:- eller 100:-?
Hur ska koncensus nås runt denna regel, ska alla medlemmar på sidan rösta?

Om du stöter på individer som regelbundet ändrar priser/tar bort kort eller auktioner, välj då att inte handla från personen i fortsättningen och gör en anmälan till en Väktare.


Angående prissättning:
Annonsering, prisuppgifter i butik och dylikt som inte riktar sig till en viss person anses inte vara ett anbud utan ett utbud, dvs. en uppmaning till dig som kund att lämna ett anbud. Du kan alltså inte kräva få en vara till utanonnserat pris om du inte fått en bekräftelse eller dylikt.
Står det 10kr för en enlitersförpackning med mjölk på din matbutik och dessa förpackningar är slut, har du ingen rätt att köpa 1,5L-förpackningen för 10kr.

Om en butik (fysisk eller via nätet) har satt ut fel pris, är butiken inte skyldig att sälja en vara för det längre priset, men ofta gör butiken det ändå av "goodwill", även om butiken förlorar pengar på en vara så brukar det löna sig i slutändan med goodwill. Särskilt eftersom kunden då upplever att han "alltid har rätt" och kommer att komma tillbaka och handla mer.
 
Har du Facebook och bor i Sundsvall? Bli vän med mig där så bjuder jag in dig till vår Magic-grupp.

PucaTrade
Zeus
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 29/11 -01

78 rubriker
419 svar

15. Ja exakt. Som köpare är det be... 22:27:22, 14/8 -18  
CH skrev 22:20, 14/8 -18 I Januari 2016 släppte WotC en ny Bann-lista, Splinter Twin fick smaka yxa och ramlade från 125 till 40kr. Vad gjorde vissa personer då på MCM?
De gick in på listan över folk som söker kortet, klickade "Accept offer" och vips så var hundratals personer tvugna att köpa ett sedan minuter ny-bannat kort för 300% av dess nya värde.
Vad gjorde då MCM? Ingenting. Deras argument: Vi kan inte läggas oss i vad folk är villiga att betala för ett kort.
Ett korts värde ändras inte längre på månader, utan dagar, timmar eller minuter.

Vad är då uppenbara skäl? Om jag satt priset till 19,99 i stället för 199,9?
Och vilket beloppar talar vi om? 1000:- eller 100:-?
Hur ska koncensus nås runt denna regel, ska alla medlemmar på sidan rösta?

Om du stöter på individer som regelbundet ändrar priser/tar bort kort eller auktioner, välj då att inte handla från personen i fortsättningen och gör en anmälan till en Väktare.


Angående prissättning:
Annonsering, prisuppgifter i butik och dylikt som inte riktar sig till en viss person anses inte vara ett anbud utan ett utbud, dvs. en uppmaning till dig som kund att lämna ett anbud. Du kan alltså inte kräva få en vara till utanonnserat pris om du inte fått en bekräftelse eller dylikt.
Står det 10kr för en enlitersförpackning med mjölk på din matbutik och dessa förpackningar är slut, har du ingen rätt att köpa 1,5L-förpackningen för 10kr.

Om en butik (fysisk eller via nätet) har satt ut fel pris, är butiken inte skyldig att sälja en vara för det längre priset, men ofta gör butiken det ändå av "goodwill", även om butiken förlorar pengar på en vara så brukar det löna sig i slutändan med goodwill. Särskilt eftersom kunden då upplever att han "alltid har rätt" och kommer att komma tillbaka och handla mer.

Ja exakt. Som köpare är det bend over. Tråkigt att det var så med splinter twin. Systemmässigt skulle det gå att lösa med spärrar runt banned and restricted uppdateringar. Tråkigt att MCM inte kunde bistå där :/
 
Den som har flest saker när man dör vinner!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

16. Lite Off Topic kanske, men vad... 22:28:21, 14/8 -18  
krogen skrev 22:11, 14/8 -18 På auktion tycker jag du har fel för svm har inte ett system för vad riktiga auktioner har nämligen reservationspris det finns på eBay också och kommer ett kort gå under vad jag ens kan tänka mig att sälja det för ja då kanske jag plockar bort det. Det brukar framgå klart och tydligt i min auktionsinformation och då är det ju fritt fram att inte bjuda om det inte passar.


På have frågan anser jag att du också har fel. Det är inte rimligt att begära att privatpersoner håller sin have uppdaterad över tiden mot marknadsvärdet. Interna först och säg att man vill handla och ta det därifrån alternativt skicka ett biz förslag men var beredd på att få den avslagen.

Lite Off Topic kanske, men vad är poängen med detta egentligen, leder det till högre priser eller vad är grejen? Uppriktigt nyfiken då jag aldrig riktigt förstått.

Om du har ett kort som du vill ha minst 40kr för och inte tänker sälja för mindre, vad vinner du då på att lägga ut det på en auktion för 1kr och sedan plocka bort om budgivningen inte passerar 40kr?
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

17. Detta har inte helt med diskus... 22:38:18, 14/8 -18  
Detta har inte helt med diskussionen att göra men något jag länge saknat är faktumet att det inte finns något riktigt sätt att ignorera folk man inte vill ha att göra med här på SVM.

Säg att jag och Asdf hade en bizz där vi inte kom överens. Kanske var korten inte i rätt skick, utgåva eller liknande. Oavsett väljer jag nu att lägga Asdf på min Ignore list för jag vill inte ha nått att göra med denna människa igen. Hittills är allt bra men nu börjar problemen...

Skulle jag gå in på torget eller bara söka upp något kort som jag vill köpa ser jag fortfarande Aktioner Asdf har och även kort hen har ute för försäljning. Eftersom jag nu lagt hen på min Ignore list betyder detta ju ganska uppenbart att jag inte vill ha nått med denna att göra så varför skulle jag vilja bjuda på dennes aktion eller köpa ytterligare kort?

Går det att enkelt att göra så att om man har någon på sin Ignore list försvinner även deras Aktioner etc från ens vy?
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

18. Någon får gärna upplysa mig om... 22:40:31, 14/8 -18  
krogen skrev 22:11, 14/8 -18 På auktion tycker jag du har fel för svm har inte ett system för vad riktiga auktioner har nämligen reservationspris det finns på eBay också och kommer ett kort gå under vad jag ens kan tänka mig att sälja det för ja då kanske jag plockar bort det. Det brukar framgå klart och tydligt i min auktionsinformation och då är det ju fritt fram att inte bjuda om det inte passar.


På have frågan anser jag att du också har fel. Det är inte rimligt att begära att privatpersoner håller sin have uppdaterad över tiden mot marknadsvärdet. Interna först och säg att man vill handla och ta det därifrån alternativt skicka ett biz förslag men var beredd på att få den avslagen.

Någon får gärna upplysa mig om detta men jag har aldrig förstått poängen med att ha ”reservationspris” på en auktion. Vilket syfte fyller det? Det vill säga, varför sätter man ut en Lotus för 1kr om man inte vill sälja under 30k?
krogen
MEDLEM
Luleå
@svm s. 14/5 -08

126 rubriker
1269 svar

19. Därför att det ger en levande ... 22:50:49, 14/8 -18  
Därför att det ger en levande auktionsmiljö där folk kanske vågar ge sig in i ett bud krig eller känner att dom vill bjuda när insteget är lite lägre men om insteget är högt omedelbart drar dom sig för att bjuda överhuvudtaget.


Sen kan ju kort spikea medans man har en auktion uppe och om då ingen är snabb på bo:n varför inte ta ner den och sätta upp den till det nya priset t.ex om den unbannas i modern.

Om alla dom förändringarna införs som föreslås här ovan kommer då jag inte ha nånting till salu på haven eftersom det här är en hobby inget jobb. Jag tänker inte hålla koll på marknadsvärdet över tiden. Det är inte aktier jag har köpt det är magic kort. Samma med auktioner då skulle jag endast sätta upp buyout auktioner med t.ex 299 bud 300 BO. Jag gör inte det för jag tycker att det är tråkigt. Jag har hellre kanske startbud 1kr sen är jag beredd att släppa den om den når upp till 120-150 men kanske inte bara 50.
 
´Greatest of the makers children, arise and claim ur birthright´- 2nd Prophecy tablet of uldum
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

20. "Om en butik (fysisk eller via... 23:12:07, 14/8 -18  
CH skrev 22:20, 14/8 -18 I Januari 2016 släppte WotC en ny Bann-lista, Splinter Twin fick smaka yxa och ramlade från 125 till 40kr. Vad gjorde vissa personer då på MCM?
De gick in på listan över folk som söker kortet, klickade "Accept offer" och vips så var hundratals personer tvugna att köpa ett sedan minuter ny-bannat kort för 300% av dess nya värde.
Vad gjorde då MCM? Ingenting. Deras argument: Vi kan inte läggas oss i vad folk är villiga att betala för ett kort.
Ett korts värde ändras inte längre på månader, utan dagar, timmar eller minuter.

Vad är då uppenbara skäl? Om jag satt priset till 19,99 i stället för 199,9?
Och vilket beloppar talar vi om? 1000:- eller 100:-?
Hur ska koncensus nås runt denna regel, ska alla medlemmar på sidan rösta?

Om du stöter på individer som regelbundet ändrar priser/tar bort kort eller auktioner, välj då att inte handla från personen i fortsättningen och gör en anmälan till en Väktare.


Angående prissättning:
Annonsering, prisuppgifter i butik och dylikt som inte riktar sig till en viss person anses inte vara ett anbud utan ett utbud, dvs. en uppmaning till dig som kund att lämna ett anbud. Du kan alltså inte kräva få en vara till utanonnserat pris om du inte fått en bekräftelse eller dylikt.
Står det 10kr för en enlitersförpackning med mjölk på din matbutik och dessa förpackningar är slut, har du ingen rätt att köpa 1,5L-förpackningen för 10kr.

Om en butik (fysisk eller via nätet) har satt ut fel pris, är butiken inte skyldig att sälja en vara för det längre priset, men ofta gör butiken det ändå av "goodwill", även om butiken förlorar pengar på en vara så brukar det löna sig i slutändan med goodwill. Särskilt eftersom kunden då upplever att han "alltid har rätt" och kommer att komma tillbaka och handla mer.

"Om en butik (fysisk eller via nätet) har satt ut fel pris, är butiken inte skyldig att sälja en vara för det längre priset"

Är du helt säker på det? Vad jag förstått är det precis tvärtom, att man är bunden till det man annonserat.

MaxLof presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Playsets, modern och pioneer!

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

Blood Moon (EX) 101:- Buyout: 250:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Abrupt Decay (EX) 20:- Buyout: 40:-

Exotic Orchard (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Rampaging Ferocidon (EX) 25:- Buyout: 50:-

Rampaging Ferocidon (EX) 25:- Buyout: 50:-

Cragcrown Pathway // Timbercrown Pathway (EX) 40:- Buyout: 65:-

Cragcrown Pathway // Timbercrown Pathway (EX) 40:- Buyout: 65:-

Cragcrown Pathway // Timbercrown Pathway (EX) 40:- Buyout: 65:-


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!