Magic the Gathering
Magic the Gathering30768 MEDLEMMAR 1011 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR Alpine Moon mot Tron... Meteor golems ability...
Regelfråga: Combat, Vigilance, block och tap-abilities
Senast läst: 23:28:11, 8/12 -18. Läst 614 gånger.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 28/3 -02

379 rubriker
3233 svar

Regelfråga: Combat, Vigilance, block och tap-abilities 13:59:05, 18/7 -18  
1. Jag attackerar min motståndare med Roon of the Hidden Realm och en Mulldrifter.
Motståndaren blockar min Mulldrifter med sin Leonin Skyhunter.

Jag vill ju då helst se att Mulldrifter överlever genom att exila den med Roon, och jag vill även skada motståndaren med Roon. Det skulle för mig vara det optimala utfallet av situationen. Går det att göra så?

Slutar en gubbe att göra combat damage om den har vigilance och använder sin tap-förmåga medans den attackerar? Jag fick det förklarat för mig som så, och jag tycker mig minnas någon gammal regel om att det fungerar så, även om det låter lite skevt.

-------------------------------------------------------

2. Hur blir det om jag blir attackerad och blockar istället? Låt oss säga att motståndaren attackerar mig med en Hill Giant, och jag blockar den med Roon. Någon gång då under combat (spelar det någon roll exakt när?) innan combat damage görs så tappar jag då Roon för att exila min Diluvian Primordial. Gör min tappade Roon combat damage på Hill Giant, då Roon har blivit en tappad gubbe som blockar en attackerande gubbe?
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Hemmagjorda kort - Megatråden

Worlds of the Void, min magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Uppdaterad: 16:14:24, 18/7 -18

JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

180 rubriker
1736 svar

1. Roon of the Hidden Realm. Att ... 14:04:24, 18/7 -18  
Roon of the Hidden Realm. Att tappa en redan attackerande gubbe tar inte bort den från combat. Du kan hugga med en vigilance gubbe, aktivera dess tap ability, och göra skada om den går igenom.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Stolpeman

Azorius
MEDLEM
Ljungskile
@svm s. 7/10 -03

35 rubriker
344 svar

2. Efter du har declared Attack e... 14:05:27, 18/7 -18  
Efter du har declared Attack eller blockers så kan du fritt tappa Roon utan att de påverkar hans combat.

506.4b Tapping or untapping a creature that’s already been declared as an attacker or blocker doesn’t remove it from combat and doesn’t prevent its combat damage.
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 28/3 -02

379 rubriker
3233 svar

3. Tackar för svar :]... 16:29:55, 18/7 -18  
Tackar för svar :]
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Hemmagjorda kort - Megatråden

Worlds of the Void, min magicutgåva

Odyssey block 4-ever
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

472 rubriker
8211 svar

4. ichorid: Det du tänkte på är n... 23:42:12, 18/7 -18  
ichorid: Det du tänkte på är nog en jättegammal regel som plockades bort från spelet för längesen.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!