Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 670 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Beröm till PostNord... Gällande have och want ...
Ökad frekvens av kort som "tappas bort av posten"?
Senast läst: 10:29:07, 23/4 -24. Läst 4435 gånger.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

Ökad frekvens av kort som "tappas bort av posten"? 10:51:29, 16/6 -18  
Jag har köpt och sålt magickort i drygt två år och på den tiden har jag hunnit med många hundra transaktioner åt båda håll. Totalt har det under de två åren kanske försvunnit något enstaka brev, men inte mer än så.

Sedan början på maj har jag nu förlorat drygt 1600kr på kort som har tappats bort i postgången, och det rör sig om 5-6 olika försändelser. Eftersom jag mestadels köper gamla kort och dessa priser åker bergochdalbana just nu så har priserna på de borttappade korten säkert ökat med 500kr till, om jag skulle vilja ge mig på att köpa dem igen. Bl.a. har jag totalt lagt över 70 euro på att få hem ett ex av en italiens Gwendlyn di corci. Tre köp, ett har kommit fram. Under samma period har just det kortet rusat i pris.

Jag kanske är cynisk, men det känns lite väl lägligt att de här gamla dyra korten helt plötsligt börjar försvinna så ofta. Någon annan som upplevt en liknande trend, eller har jag bara haft en väldans otur?

(Detta är inte en anklagelse mot någon här på SvM, om det nu skulle uppfattas så.)

JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

1. Har haft 2 brev som försvunnit... 10:58:05, 16/6 -18  
Har haft 2 brev som försvunnit sen 2013 som jag skickat. Det jag märkt nyligen är att det är extremt upp och ner med hur snabbt brev kommer fram. Ibland är det 2 dagar, ibland 5, någon enstaka gång längre.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Discus

Simic
HUVUDVäKTARE
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
KICKBACKER
Norrköping
@svm s. 5/3 -04

781 rubriker
9517 svar

2. Har inte märkt någon skillnad ... 11:02:04, 16/6 -18  
Har inte märkt någon skillnad när det gäller förlorade brev. Det jag däremot märkt är att det ibland kan ta ett antal veckor innan ett brev kommer fram. Om vi backar ett par år hände det i princip aldrig. Nu har det hänt typ 10 gånger på ett år (Skickar ~1500 brev/år).

Det handlar alltså inte om några stora siffror och jag använder skrivare för att skriva ut mina brev, vilket tar bort den vanligaste felkällan när det gäller försvunna brev (otydligt/felaktigt skrivet).
 
Stay away from negative people, they have a problem for every solution!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

3. Ja, de brev jag själv skickar ... 11:06:05, 16/6 -18  
Ja, de brev jag själv skickar har inte försvunnit i större utsträckning, det handlar bara om kort jag har köpt. Konstigt nog.
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

4. Jag skriver alltid avsändare p... 11:47:08, 16/6 -18  
Jag skriver alltid avsändare på alla mina brev. Av alla mina bizar har 1 biz försvunnit. (En som skickade till mig)
2st har bouncat och kommit tillbaka till mig, vilket då möjliggjorde att jag kunde skicka igen utan problem.



Jag har hört siffran att posten tappar bort 1 promille av alla brev. Vilket låter som att det är nära sanningen.
Ibland får jag hem brev som är små, typ lite större än magic-kort bara. Jag brukar fundera på hur bra posten faktiskt är på att hantera så pass varierande storlekar på brev. När breven är så små borde det vara ganska enkelt att det fastnar i en postsäck eller what not.
CHAIN_
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 16/10 -08

15 rubriker
344 svar

5. har nyligen varit med om att e... 11:54:45, 16/6 -18  
har nyligen varit med om att ett rek brev försvann. Har spårat det med nummer nu, men det är helt försvunnet.
Hekks

Orzhov
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 22/12 -11

72 rubriker
700 svar

6. Första tanken är sommarjobbare... 11:57:02, 16/6 -18  
Första tanken är sommarjobbare som är slappa.
 
Enchantments? Enchantments!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

7. Fler som fått upp ögonen för k... 12:02:58, 16/6 -18  
Fler som fått upp ögonen för kortens värde = mer stölder av postpersonal? En teori iaf.
 
"Not Gruul? Then die!"
ScwesterN

Golgari
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 22/11 -07

115 rubriker
791 svar

8. Tycker det låtet konstigt. Har... 16:06:58, 16/6 -18  
Tycker det låtet konstigt. Har på 1700 bizar blivit av med ett brev vilket stöder 1promille-frekvensen. Funderar på lokala avvikelser. Är det fler i omgivningarna runt Mälardalen som upplever liknande så kan man ju tänka sig att det är postpersonal som slarvar/stjäl eller att det är något annat lokalt fenomen.
 
<")))))><

Söker du pauperkort, kolla in min Have
Discus

Simic
HUVUDVäKTARE
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
KICKBACKER
Norrköping
@svm s. 5/3 -04

781 rubriker
9517 svar

9. Det som är viktigt att påpeka ... 16:09:45, 16/6 -18  
Det som är viktigt att påpeka i detta är att ALLA fall av förvunna brev måste reklameras. Postnord lägger ner fallen men de gör en intern sökning efter brevet och om det anmäls så kan de kontrollera sina personal.
 
Stay away from negative people, they have a problem for every solution!
Spetaelsk

Selesnya
MEDLEM
Båtskärsnäs
@svm s. 13/3 -10

18 rubriker
175 svar

10. Jag känner direkt att jag skul... 08:03:06, 18/6 -18  
Jag känner direkt att jag skulle bli väldigt skeptisk mot postnords hantering om jag var trådskaparen. Under 2018 har jag gjort cirka 100 bizzar totalt, och ingen försändelse har försvunnit för mig än. Kanske har jag haft tur, men det du säger får mig att tro att finns någon/några på posten i Enköping som inte sköter sitt jobb. Reklamera, som sagt.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

11. Ska absolut kolla med Postnord... 11:24:38, 18/6 -18  
Ska absolut kolla med Postnord då det ju låter som att detta är utanför normen.

Tack för alla svar!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

12. Skickade in en reklamation på ... 21:10:19, 18/6 -18  
Skickade in en reklamation på en av försändelserna nu och ärendet avslutades direkt eftersom det inte var ett Rek-brev. Någon som har varit med om att en sådan reklamation givit någon som helst ytterligare effekt?
Discus

Simic
HUVUDVäKTARE
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
KICKBACKER
Norrköping
@svm s. 5/3 -04

781 rubriker
9517 svar

13. Har aldrig fått någon annan re... 21:22:03, 18/6 -18  
DeckOf53 skrev 21:10, 18/6 -18 Skickade in en reklamation på en av försändelserna nu och ärendet avslutades direkt eftersom det inte var ett Rek-brev. Någon som har varit med om att en sådan reklamation givit någon som helst ytterligare effekt?

Har aldrig fått någon annan respons men de gör en sökning efter brevet och det brukar dyka upp ett brev efteråt!

:)
 
Stay away from negative people, they have a problem for every solution!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

14. Dra på trissor, några dagar ef... 18:25:59, 21/6 -18  
Discus skrev 21:22, 18/6 -18
DeckOf53 skrev 21:10, 18/6 -18 Skickade in en reklamation på en av försändelserna nu och ärendet avslutades direkt eftersom det inte var ett Rek-brev. Någon som har varit med om att en sådan reklamation givit någon som helst ytterligare effekt?

Har aldrig fått någon annan respons men de gör en sökning efter brevet och det brukar dyka upp ett brev efteråt!

:)

Dra på trissor, några dagar efter min reklamation dök brevet upp. Vilket supertips, tack!
DaSo

Simic
MEDLEM
Hässleholm
@svm s. 16/11 -01

75 rubriker
1390 svar

15. Hittade en länk som kan vara b... 15:37:40, 26/6 -18  
Hittade en länk som kan vara bra att hålla koll på ifall att något brev verkar vara försenat:

Postens försenade pallar och paket
 
Rättvist =)
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!