Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 640 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Tips vid försäljning utomlands... Ny kandidat till titeln "bästa ...
Stulna kort Göteborg
Senast läst: 06:50:47, 19/4 -24. Läst 7382 gånger.
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

Stulna kort Göteborg 15:54:51, 15/6 -18  
Det är med tungt hjärta jag skriver detta. Men då några dagar passerat hyser jag inte längre något hopp om att få återse mina kort.

Nyligen blev jag av med min ryggsäck i centrala Göteborg.
Utöver id-kort, mobilladdare och annat väsentligen blev jag även av med min enda magiclek.

Leken i säg kanske inte är så märkvärdig. En 93/93 urw zoo (dock inga ABU utan revised och chronicles som proxies) i hareruyasleeves i en vit deckbox.

I leken fanns dock totalt 7 st dubbelländer, de flesta i FN/ex-skick. 3 Savannah (1 FBB ita), 2 Taiga och 2 Plateau.
I övrigt är det boppar, boltar, savannahlejon, plogar etc i revised.

Jag skriver här i förhoppning att några Göteborgare kan tänka sig att hålla ögonen öppna om någon skulle försöka sälja liknande kort för snabba cash, jag vet att oddsen är små, men jag lever på hoppet.

För många är det säkert i förhållande en billig lek. Men för mig, i detta nu, troligtvis slutet på Magic. Leken innehåller de kort jag bytt och köpt på mig under en längre tid. Och utan den har jag mest trams och kort på bizar jag nu helst packar ner i en låda.


Tack för att du tagit dig tid att läsa denna texten. Sprid gärna ordet.


EDIT: Länk till leken, rekonstruerad så gott jag kan från minnet med kort länkade i rätt expansion:
https://www.svenskamagic.com/deckbox/index.php?ID=227479

Uppdaterad: 15:00:04, 16/6 -18

caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

1. Fasen vad tråkigt, jag håller ... 15:59:11, 15/6 -18  
Fasen vad tråkigt, jag håller tummarna för att du återfår korten.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

2. Usch, fy fan. Beklagar så hems... 15:59:35, 15/6 -18  
Usch, fy fan. Beklagar så hemskt mycket.

Säg speciellt till William och de som jobbar där samt svm butiken. Jag har hört talas om att folk blivit bestulna och att korten på så sätt kommit rätt igen. Håller tummarna!

Bevaka tradera och blocket med, förekommer att folk säljer där.
Laggie

Rakdos
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 20/9 -04

54 rubriker
268 svar

3. Du bör kunna få ersättning för... 16:12:16, 15/6 -18  
Du bör kunna få ersättning för det mesta av värdet via hemförsäkringen om du kan bevisa att du ägt korten (exempelvis genom bizzar på SvM och McM). Ersättningen ska då utgå från värdet idag snarare än vad du köpte korten för. Självrisk brukar ligga runt 2000 så mycket möjligt att du kan köpa tillbaka den absoluta merparten av leken med försäkringspengar :).

Du behöver såklart även gjort en polisanmälan för att starta ett försäkringsärende, men det antar jag att du redan har gjort?

Uppdaterad: 16:12:48, 15/6 -18
JackaBo

Dimir
MEDLEM
Farsta
@svm s. 3/8 -13

11 rubriker
245 svar

4. Håller tummarna för ett mirake... 16:22:22, 15/6 -18  
Håller tummarna för ett mirakel. Trist å höra!
kingdiz

Izzet
MEDLEM
@svm s. 24/1 -06

98 rubriker
568 svar

5. Kollar på mitt håll.... 16:27:53, 15/6 -18  
Kollar på mitt håll.
 
Det ska va gött å leva annars kan de kvetta!
scout104

Dimir
MEDLEM
Linköping
@svm s. 27/5 -14

1 rubriker
86 svar
BANNAD
Från: att skapa nya bizzar och bjuda på auktioner
Sedan: 2023-06-05
T.o.m: 2123-07-05


6. Fy fan alltså :0 Jag ska hålla... 16:31:48, 15/6 -18  
Fy fan alltså :0 Jag ska hålla koll på Fb market place, blocket och Tradera :)
Hoppas dom dyker upp!!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

7. Finns det inte en stor risk at... 17:01:52, 15/6 -18  
Finns det inte en stor risk att någon tog innehållet men kastade just magic-korten i Göta Älv eller nåt?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

8. Meddela iaf personal på svmbut... 17:21:13, 15/6 -18  
Meddela iaf personal på svmbutiken, Mindstage och Alara games om du inte gjort det.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

147 rubriker
1764 svar

9. Jätte tråkigt att höra att du ... 17:33:19, 15/6 -18  
Jätte tråkigt att höra att du inte kan fortsätta spela magic pga detta!
Som någon ovanför sa, kolla med ditt försäkringsbolag
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016
tola

Boros
MODERATOR
Rolfstorp
@svm s. 3/1 -13

80 rubriker
1299 svar

10. Kollat med polisen? Hittegods ... 19:06:35, 15/6 -18  
Kollat med polisen? Hittegods med mera
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

11. Tack för alla fina svar! För ... 19:06:45, 15/6 -18  
Tack för alla fina svar!
För att beskriva mer så japp, ärendet är polisanmält, även om jag bara hoppas att den dyker upp så inser jag att det inte är sant.
Jag ska kontakta svm, mindstage och alara, men som skrivs så är chanserna goda att någon bara skeppat det i kanalen:/
Queldion

Azorius
MEDLEM
Västerås
@svm s. 8/10 -04

431 rubriker
8090 svar

12. Skriv upp hela listan någonsta... 19:22:11, 15/6 -18  
Skriv upp hela listan någonstans, här, ny tråd eller leklådan.
Jag kan kolla om jag har något av det hemma i lådorna, kanske inte duals men något annat. Vet att SVM lyckats med sådant tidigare.

I övrigt så önskar jag dig all lycka i jakten!
 
Ny auktion, mycket commander, FOILS!
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

13. Skulle inte tro att det hamnat... 19:42:31, 15/6 -18  
Skulle inte tro att det hamnat i ån, tror gemene man hade reagerat på att de ligger i en låda med plastfickor på sig. Det vill säga att någon har tagit sig tid att plasta in detta, då borde det inte vara helt värdelöst. Går ju rätt enkelt att googla något kort och se om det är värt nått.

Så bara hoppas att det dyker upp igen.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

14. Tror inte ens man behöver bevi... 21:51:32, 15/6 -18  
Laggie skrev 16:12, 15/6 -18 Du bör kunna få ersättning för det mesta av värdet via hemförsäkringen om du kan bevisa att du ägt korten (exempelvis genom bizzar på SvM och McM). Ersättningen ska då utgå från värdet idag snarare än vad du köpte korten för. Självrisk brukar ligga runt 2000 så mycket möjligt att du kan köpa tillbaka den absoluta merparten av leken med försäkringspengar :).

Du behöver såklart även gjort en polisanmälan för att starta ett försäkringsärende, men det antar jag att du redan har gjort?

Tror inte ens man behöver bevisa att man har dem via bizzar och liknande. Beror vad slutbeloppet är på antar jag. Jag vet folk som fått pärmar stulna som fått tillbaka allt på försäkringen genom att bara beskriva vilka kort det är och hänvisa till t.ex. SVM som prisguide på värdet.
Beakid

Simic
ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
@svm s. 3/2 -01

621 rubriker
10801 svar

15. Har delat ditt foruminlägg på ... 21:59:52, 15/6 -18  
Har delat ditt foruminlägg på SvMs Facebook-sida, hoppas du hittar korten!
 
Strätz!
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

16. Laggie : Yes, polisanmälan är ... 14:44:07, 16/6 -18  
Laggie : Yes, polisanmälan är gjord. Det är säkert bara jag som har låga förhoppningar, men känslan är att man antingen inte får ut något, eller bara en bråkdel då denna hobbyn onekligen (för en utomstående) är ganska..unik. Men man får hoppas.
scout104 : Vänligt av dig! Jag gör detsamma nonstop, man får hoppas på det bästa.
latsblaster : Chansen finns, men jag håller tummarna att precis som sagt senare att lådan och sleevesen får den som hittar dom att ändå misstänka att dom är värda pengar. Dubbelländer är dyra som det är, att fler försvinner från marknaden är bara bedrövligt.
Bjorn : Det låter ju onekligen lovande. Jag håller tummarna att försäkringsbolaget anser att det är rimligt att ersätta.
Beakid: Stort tack Bea!


till alla: Först och främst tack för stödet. Om det är någon som har någon kunskap eller egna erfarenheter över hur man skall gå till väga med försäkringsbolaget så är det extremt uppskattat. Jag ska sprida informationen så gott jag kan (och tack till er som hjälpt mig att göra det redan!) samt kontakta försäkringsbolaget och se vad dom säger.
Men jag kan medge att känslan när man stöldanmälde hos polisen och skulle förklara vad en magiclek gränsade på absurd.


Vi får se vad som händer. Jag hyser inget hopp om att återse korten, har tappat lite människotro, och ska begrunda min framtida karriär inom magic. Så som jag ser det finns två alternativ, antingen ge upp, eller att trotsa skiten och starta en "scraps to power" i ren trots. Vem vet.

För framtida intresse kommer jag uppdatera tråden om läget förändras. Jag har tappat lite av min goda tro på människor. Men återfått minst lika mycket från att läsa här, tack alla.

Med vänlig hälsning,
Peter

Uppdaterad: 14:44:55, 16/6 -18
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

17. Hoppas som sagt de dyker upp m... 16:18:04, 16/6 -18  
Hoppas som sagt de dyker upp men som tröst så har jag sett liknande fall på andra sidor sluta med att folk donerar ihop en lek. Skulle magic suget fortfarande finnas efter alla turer med det här skulle i alla fall jag donera ihop några 9394 playables.
Gurgeh

Rakdos
THE PLAYER OF GAMES
Linköping
@svm s. 30/6 -06

28 rubriker
1213 svar

#19 PWP Seasonal
#15 PWP Yearly

18. Jag fick en bunt kort stulna e... 18:56:37, 16/6 -18  
Jag fick en bunt kort stulna efter ett inbrott på mitt hotellrum för ett par år sedan. Efter en polisanmälan och ett svar att utredningen läggs ner i brist på spaningsuppslag (vilket, om man vill vara kritisk mot polisens arbete, kan bero på att ingen polis orkade släpa sig till platsen och titta på den) skickade jag ett brev till mitt försäkringsbolag som innehöll följande:

1. En kort förklaring av vad Magic är, inklusive varför korten är värdefulla och varför det är något man har med sig när man åker till en annan stad.
2. En förklaring av hur man köper och byter kort, vilket förklarar varför jag inte kan bevisa att jag hade exakt de här korten.
3. En lista på de förlorade korten och deras värde, baserat på genomsnittligt försäljningspris på SvM. (Det var ca 8000 kr.)

Försäkringsbolaget accepterade detta och betalade ut ersättning minus självrisken.

Lycka till!

Uppdaterad: 18:59:15, 16/6 -18
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

19. Som försäkringsanställd: Ring... 22:57:39, 16/6 -18  
Som försäkringsanställd:
Ring!
Det försäkringsbolag du har din hemförsäkring i har säkert flera sätt att skadereglera på.
Antingen via telefon eller via onlineformulär. Gissningsvis har du LF eller Folksam (eller kanske If/TryggHansa) eftersom du inte verkar vara så insatt i försäkringar, och alla de fyra tar emot anmälan per telefon, brev, hemsida och e-post.
Kolla på deras hemsida, ring upp och förklara. Säg vad värdet på leken är om du skulle köpa den i butik, precis som du skulle säga vad en stulen cykel kostade i affären, inte på blocket motsv. Glöm inte att plastfickor och leklåda också har ett värde. Och såklart allt det andra du blev av med. Ha numret på polisanmälan till hands.
Lycka till :)
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

20. elof_the_mighty : tack Elof, v... 23:29:43, 16/6 -18  
elof_the_mighty : tack Elof, vi får se hur det går, känns som att man är precis i början av cirkusen. Trots att det är ett otroligt fint erbjudande så vet jag inte riktigt om jag skulle klara av att ta emot gratis kort. Men, väldigt fint sagt i vilket fall:)
Gurgeh : Först och främst, otroligt tråkigt om det du varit med om. Fint nog så verkar du fortfarande spela, vilket jag tar som att det var jobbigt men det löste sig:) Tack för råden, jag har börjat skriva upp lista.
@Snurvel_ : Tack för råden! som du kanske anat så har jag (turligt nog) inte behövt använda min hemförsäkring så mycket tidigare, det kanske är därför det slår extra hårt nu. Jag tänker att jag som förra gången ringer först och pratar med dom. Tack för råden, om det är okej så kontaktar jag dig gärna vidare via internmail?

Med vänlig hälsning,
Peter



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!