Magic the Gathering
Magic the Gathering34872 medlemmar 668 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Isochron Scepter... Blink ...
Energy Counters i turneringsspel
Senast läst: 15:13:57, 12/4 -24. Läst 3427 gånger.
Gurgeh

Rakdos
THE PLAYER OF GAMES
Linköping
@svm s. 30/6 -06

28 rubriker
1213 svar

#19 PWP Seasonal
#15 PWP Yearly

Energy Counters i turneringsspel 21:08:10, 1/6 -18  
Jag antar att det här är en regelfråga, typ.

Nyligen fick jag lära mig att counters som sätts på spelare, framför allt Energy och Poison, måste skrivas ner på papper och inte får representeras av tärningar. Nu sitter jag och tittar på sändningar från ProTouren, och där representeras spelarnas energi av tärningar (på korrekt Token-kort), utan att någon domare ingriper.

Så vad är det egentligen som gäller?

Ravaillac
MEDLEM
Strängnäs
@svm s. 9/4 -14

2 rubriker
23 svar

1. De gör ofta så på coverage så ... 21:31:12, 1/6 -18  
De gör ofta så på coverage så att de som ser på streamen lättare ska hänga med i matchen. Många av dem som sitter där antecknar på sina life-pads OCH har en tärning.

So it's all good in the hood som man säger =)
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

2. Streamen har lite andra föruts... 21:39:04, 1/6 -18  
Streamen har lite andra förutsättningar. Det samt att det tar lite tid att ändra folks vanor.

Men ja, policyn nu är att du liksom livet ska kunna bokföra eller redovisa förändringen av dessa.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

3. Så en energy-token med en tärn... 23:46:45, 1/6 -18  
Så en energy-token med en tärning är inte tillåtet på turneringar?
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
Ravaillac
MEDLEM
Strängnäs
@svm s. 9/4 -14

2 rubriker
23 svar

4. Jag skulle säga att det är ung... 23:57:13, 1/6 -18  
psykopatmullvad skrev 23:46, 1/6 -18 Så en energy-token med en tärning är inte tillåtet på turneringar?

Jag skulle säga att det är ungefär lika tillåtet som att komma med en spindown. Det är på något sätt inte mot spelets regler, men det du måste hålla reda på utan frågetecken är ditt och din motståndares lifetotal samt eventuella counters så som energy och infect osv.

Om det blir någon tvetydighet tex om lifetotals visar olika på din och moståndarens anteckningar och du inte kan redovisa lite argument osv för att tracka tidigare förändringar så ligger du lite pyrt till. Detsamma gäller med sagda counters.
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

5. Ok, jag tycker ju en tärning p... 09:30:55, 2/6 -18  
Ravaillac skrev 23:57, 1/6 -18
psykopatmullvad skrev 23:46, 1/6 -18 Så en energy-token med en tärning är inte tillåtet på turneringar?

Jag skulle säga att det är ungefär lika tillåtet som att komma med en spindown. Det är på något sätt inte mot spelets regler, men det du måste hålla reda på utan frågetecken är ditt och din motståndares lifetotal samt eventuella counters så som energy och infect osv.

Om det blir någon tvetydighet tex om lifetotals visar olika på din och moståndarens anteckningar och du inte kan redovisa lite argument osv för att tracka tidigare förändringar så ligger du lite pyrt till. Detsamma gäller med sagda counters.

Ok, jag tycker ju en tärning på en energytoken är glasklart.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
Ravaillac
MEDLEM
Strängnäs
@svm s. 9/4 -14

2 rubriker
23 svar

6. Det är oftast en spindown för ... 10:23:37, 2/6 -18  
psykopatmullvad skrev 09:30, 2/6 -18
Ravaillac skrev 23:57, 1/6 -18
psykopatmullvad skrev 23:46, 1/6 -18 Så en energy-token med en tärning är inte tillåtet på turneringar?

Jag skulle säga att det är ungefär lika tillåtet som att komma med en spindown. Det är på något sätt inte mot spelets regler, men det du måste hålla reda på utan frågetecken är ditt och din motståndares lifetotal samt eventuella counters så som energy och infect osv.

Om det blir någon tvetydighet tex om lifetotals visar olika på din och moståndarens anteckningar och du inte kan redovisa lite argument osv för att tracka tidigare förändringar så ligger du lite pyrt till. Detsamma gäller med sagda counters.

Ok, jag tycker ju en tärning på en energytoken är glasklart.

Det är oftast en spindown för att hålla reda på ditt liv också. Som sagt det är när det kommer till situationer där du och din motståndare är oense om vad som faktiskt är det korrekta life-totals eller hur mycket energy du bör ha och du har svårt att redovisa tidigare förändringar av sagda värden det med din tärning, då blir det klurigt.

Denna regel togs fram just för att dessa situationer uppkom ganska ofta och var ibland väldigt kluriga att resolva som judge.

Tex situation om hur mycket energy en spelare ska ha till sitt förfogande turn 13:
"Jag spelade min Aether Hub fick 1 energy.
Jag spelade en Longtusk Cub, minns dock inte om jag använde grön mana från hub'en eller från annan source, jag sitter ju ändå med 13 länder och minns inte riktigt vilken ordning jag spelade mina länder.
Efter det slog jag med cub'en hmm var det en eller två gånger?
Jag har spelat två Harnessed Lightning sen dess.
Osv osv osv"

Som du ser kan det bli lite klurigt att ibland hålla reda på hur mycket energy man bör ha. Dessa situationer kan lätt(are) undvikas och/eller lösas om båda spelare, likt life-totals, även antecknar eventuella förändringar av energy under spelets gång.

Uppdaterad: 10:30:49, 2/6 -18
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

7. jag förstår :D... 11:01:04, 2/6 -18  
Ravaillac skrev 10:23, 2/6 -18
psykopatmullvad skrev 09:30, 2/6 -18
Ravaillac skrev 23:57, 1/6 -18
psykopatmullvad skrev 23:46, 1/6 -18 Så en energy-token med en tärning är inte tillåtet på turneringar?

Jag skulle säga att det är ungefär lika tillåtet som att komma med en spindown. Det är på något sätt inte mot spelets regler, men det du måste hålla reda på utan frågetecken är ditt och din motståndares lifetotal samt eventuella counters så som energy och infect osv.

Om det blir någon tvetydighet tex om lifetotals visar olika på din och moståndarens anteckningar och du inte kan redovisa lite argument osv för att tracka tidigare förändringar så ligger du lite pyrt till. Detsamma gäller med sagda counters.

Ok, jag tycker ju en tärning på en energytoken är glasklart.

Det är oftast en spindown för att hålla reda på ditt liv också. Som sagt det är när det kommer till situationer där du och din motståndare är oense om vad som faktiskt är det korrekta life-totals eller hur mycket energy du bör ha och du har svårt att redovisa tidigare förändringar av sagda värden det med din tärning, då blir det klurigt.

Denna regel togs fram just för att dessa situationer uppkom ganska ofta och var ibland väldigt kluriga att resolva som judge.

Tex situation om hur mycket energy en spelare ska ha till sitt förfogande turn 13:
"Jag spelade min Aether Hub fick 1 energy.
Jag spelade en Longtusk Cub, minns dock inte om jag använde grön mana från hub'en eller från annan source, jag sitter ju ändå med 13 länder och minns inte riktigt vilken ordning jag spelade mina länder.
Efter det slog jag med cub'en hmm var det en eller två gånger?
Jag har spelat två Harnessed Lightning sen dess.
Osv osv osv"

Som du ser kan det bli lite klurigt att ibland hålla reda på hur mycket energy man bör ha. Dessa situationer kan lätt(are) undvikas och/eller lösas om båda spelare, likt life-totals, även antecknar eventuella förändringar av energy under spelets gång.

jag förstår :D
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

8. Från Magic: The Gathering Tour... 13:48:43, 2/6 -18  
Ravaillac skrev 23:57, 1/6 -18
psykopatmullvad skrev 23:46, 1/6 -18 Så en energy-token med en tärning är inte tillåtet på turneringar?

Jag skulle säga att det är ungefär lika tillåtet som att komma med en spindown. Det är på något sätt inte mot spelets regler, men det du måste hålla reda på utan frågetecken är ditt och din motståndares lifetotal samt eventuella counters så som energy och infect osv.

Om det blir någon tvetydighet tex om lifetotals visar olika på din och moståndarens anteckningar och du inte kan redovisa lite argument osv för att tracka tidigare förändringar så ligger du lite pyrt till. Detsamma gäller med sagda counters.

Från Magic: The Gathering Tournament Rules:

Status information is information that must be announced upon change and physically tracked by the affected player. Methods for tracking must be visible to both players during the match. A shared method is acceptable as long as all players in the match have access to it. At Competitive and Professional REL, methods that can easily be accidentally changed (such as dice) may not be used. Status information consists of:

Life totals.
Counters a player has attached to them.

Continuous effects with no defined expiration within the game that apply to that player, such as Monarch or City’s Blessing

 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
larsson86

Gruul
MEDLEM
Norrtälje
@svm s. 18/7 -10

11 rubriker
43 svar

#8 PWP Yearly

9. Det är inte tillåtet att på RE... 13:52:35, 2/6 -18  
Det är inte tillåtet att på REL Comp eller Prof turneringar att endast ha koll på liv, poison, energy osv med tärningar, använd papper och penna. Eftersom elektroniska apparater även de är förbjudna på Comp & Prof.

Tärningar på Regular (fnm) är okej.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

10. Nja, det gäller väl inte alla ... 14:09:09, 2/6 -18  
larsson86 skrev 13:52, 2/6 -18 Det är inte tillåtet att på REL Comp eller Prof turneringar att endast ha koll på liv, poison, energy osv med tärningar, använd papper och penna. Eftersom elektroniska apparater även de är förbjudna på Comp & Prof.

Tärningar på Regular (fnm) är okej.

Nja, det gäller väl inte alla elektroniska apparater? T.ex. elektroniska anteckningsblock brukar väl vara tillåtna?
Freiden

Golgari
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 8/6 -12

8 rubriker
80 svar

11. Det som gäller vid elektronisk... 20:20:10, 2/6 -18  
Bjorn skrev 14:09, 2/6 -18
larsson86 skrev 13:52, 2/6 -18 Det är inte tillåtet att på REL Comp eller Prof turneringar att endast ha koll på liv, poison, energy osv med tärningar, använd papper och penna. Eftersom elektroniska apparater även de är förbjudna på Comp & Prof.

Tärningar på Regular (fnm) är okej.

Nja, det gäller väl inte alla elektroniska apparater? T.ex. elektroniska anteckningsblock brukar väl vara tillåtna?

Det som gäller vid elektroniska anteckningsblock på Competetive är:

1: Den ska inte kunna SPARA skrivna anteckningar. Som t.e.x hur det ska sideboardas.
2: Den ska inte ha uppkoppling till internet.
3: Ska inte kunna kommunicera med andra personer.

Sen kan huvuddomaren tycka att det inte fungerar bra under turneringen och säga nej men mest troligt är det okej!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!