Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 679 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
CASUAL Thing in the ice casual lek... Tips för dinosaurielek ...
Optimal merfolklek?
Senast läst: 23:09:20, 21/4 -24. Läst 2237 gånger.
Carlsus
MEDLEM
Höganäs
@svm s. 21/8 -16

6 rubriker
13 svar

Optimal merfolklek? 13:00:19, 12/5 -18  
Lirar rätt mycket Magic: Arena nu mest för skojs skull. Satte ihop en Merfolk-lek som inledningsvis gick över förväntan och presterade riktigt bra, men som har fått betydligt svårare att hävda sig efter att Dominaria släppts, och allra sämst tenderar det att gå mot blåvita kontrollekar.

Leken:

4 Jade Bearer
4 Kumena's Speaker
4 Deeproot Elite
4 Merfolk Branchwalker
4 Merfolk Mistbinder
4 Silvergill Adept
4 Jungleborn Pioneer
3 Kumena, Tyrant of Orazca
2 Tempest Caller

2 Unsummon
2 Spell Pierce
1 Hadana's Climb

22 länder

Hadanas Climb kanske ser random ut i sammanhanget, men vid dödlägen har den vunnit flera matcher eller vänt spelet då den fördubblat styrkan på en av mina blockers, gjort honom flygande och tagit död på motståndarens drake eller liknande flygfä.

Kaladesh-kort kan alltså inte användas eftersom det är Arena. Sideboard funkar ju inte riktigt heller som spelet är uppbyggt idag. Finns det några smidiga förbättringar att göra eller så man ge sig på en helt ny arketyp istället om man vill ha högre vinstprocent?

Uppdaterad: 13:00:39, 12/5 -18

Zeral
MEDLEM
@svm s. 3/4 -11

0 rubriker
39 svar

1. Merfolk Trickster släpptes ju ... 18:18:25, 12/5 -18  
Merfolk Trickster släpptes ju nu och den tycker jag bifallet do borde ha med, i vilket antal är svårt att säga. Kopala, Warden of waves kanske också skulle kunna passa in.
Hainen

Gruul
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 31/1 -11

24 rubriker
115 svar

2. Jadelight Ranger är ju stark m... 20:17:57, 12/5 -18  
Jadelight Ranger är ju stark men den kanske är för långsam för en aggrolek?

Osäkert på hur UW kontroll ser ut på arena, men är det settle the wreckage som dödar dig borde väl Admiral's Order vara helt ok mot både den och approach. Lite kall i andra matchups men inte död.
Carlsus
MEDLEM
Höganäs
@svm s. 21/8 -16

6 rubriker
13 svar

3. Tack för svar! Trickstern ser ... 18:23:28, 13/5 -18  
Tack för svar! Trickstern ser intressant ut. Jadelight Ranger känns lite för långsam i sammanhanget, men jag har sett att den spelas ibland. Admiral's Order skulle också kunna värd att testa åtminstone.

Vad är rimligast att cutta? Jade Bearer och Jungleborn Pioneer känns kanske inte helt nödvändiga som 4-ofs? Grejen med Jade Bearer är ju att det är ett rent dåligt kort runda ett, och blir riktigt bra först med en Deeproot Elite eller liknande i spel.

Uppdaterad: 18:24:34, 13/5 -18
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

4. Jag spelade mer eller mindre d... 23:01:00, 14/5 -18  
Jag spelade mer eller mindre din lista förutom att jag spelade en fjärde Kumena istället för Climb innan förra wipen. Det jag märkte var att om du kan hålla Kumena vid liv kan du antagligen vinna mot allt så även om Spell Pierce är bra i början så tappar den väldigt mycket värde i en lek som faktiskt kan spela ett väldigt långt spel och hålla takten med kontrollekar ibland. Detta bygger dock på att du har tillräckligt med andra creatures vilket gör både Jade Bearer och Jungleborn Pioneer riktigt bra. Med det sagt måste du fortfarande kunna hänga med mono rött. Din lista ser stark ut men jag skulle nog ändå testa att göra följande förändringar:
- 4 Merfolk Branchwalker
- 2 Spell Pierce
- 1 Hadana's Climb

+ 4 Merfolk Trickster
+ 2 Negate
+ 1 Kumena

Branchwalkern åker ut för att jag skulle vilja testa Trickster och allt annat känns för viktigt.
 
Mvh Emil
dumdidum

Golgari
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/9 -12

3 rubriker
39 svar

5. 4 kumena är ett måste. Det är ... 23:07:34, 14/5 -18  
4 kumena är ett måste. Det är det enda kortet som man verkligen vill ha hela tiden.

Jag gillade den där enchantmwntetn som gör merfolks när man castade merfolks.

Simonnice presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion April-auktion med lite som ej finner spel!

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Extraplanar Lens 35:- Buyout: 70:-

Sol Ring 20:- Buyout: 40:-

Adarkar Wastes 26:- Buyout: 50:-

Sculpting Steel 4:- Buyout: 10:-

Mox Opal 328:- Buyout: 650:-

Enlightened Tutor 88:- Buyout: 175:-

Necromancy (EX) 51:- Buyout: 95:-

Sacred Foundry 74:- Buyout: 130:-

Sword of Fire and Ice (EX) 112:- Buyout: 220:-

Nykthos, Shrine to Nyx 172:- Buyout: 340:-

Snow-Covered Plains 2:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 2:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!