Magic the Gathering
Magic the Gathering34891 medlemmar 689 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL Lord of the rings kort! Värde?... svenska40k.se? ...
Router för fiber
Senast läst: 07:25:42, 23/4 -24. Läst 3795 gånger.
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

Router för fiber 14:57:16, 9/5 -18  
Hej gänget!


Har precis beställt fiber här men inte valt leverantör ännu. Väljer just nu mellan Bredband2 och Banhof.

Min fråga är då vilken router jag skulle tänkas kunna inköpa ? Just nu räknar jag med 100/100mbit men kan även bli upp mot 250/250. På förhands känns routrarna som dom har av sämre kvalité till dyrt pris och bindningstid.

Någon som har erfarenhet och som kan rekommendera en router som är prisvärd ? Till för stream mestadels men även ibland spelande.

Tack på förhand!

jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

1. www.smallnetbuilder.com Där... 15:33:34, 9/5 -18  
www.smallnetbuilder.com

Där har du tester på de flesta routers på marknaden, intressanta siffror är
Throughput WAN->LAN, hur mycket den orkar mata igenom till sladd
Och throughput WAN->WLAN, hur mycket den orkar mata igenom till trådlöst.

Kombinera testerna med t.ex. Prisjakt så kan du hitta den bästa routern till det pris du önskar. Att googla lite för att se vad andra har för erfarenheter av modellen är inte fel det heller.

Själv har jag en gammal Netgear 3700 eller vad den heter, klarar 100mbit på wifi och är mer än nog till mitt bruk. Tror inte den modellen går att köpa längre så det hjälper tyvärr inte dig
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
Uppdaterad: 15:33:45, 9/5 -18
WilleMagic
MEDLEM
Bromma
@svm s. 24/2 -11

17 rubriker
455 svar

2. Hade samma utmaningar och fund... 16:08:13, 9/5 -18  
Hade samma utmaningar och funderingar för ca 5mån sen när vi drog in fiber i fastigheten. Valde tillslut Ownit 250/100mbit och efter en j*vla massa tester, videos, jämförelser etc. föll valet tillslut på Google Wifi. Inte varit några som helst problem hittills, får full speed upp och ner och håller nätverket stabilt.

+ Enkel att konfigurera (allt genom deras app)
+ Snygg och stilren (smaksak iofs)
+ Stabil med uptid och hastighet
- Ingen hållare eller liknande att fästa på väggen (fick köpa till det för 100kr från Ebay)

Priset ligger runt 1200-1500kr vilket jag tycker är helt okej, låg inom ramen för de andra jag kikade på med.

Det var mina 2 cents
 
Gillar du gamla samlarkort- och brädspel? Kolla då in vår nostalgispels-kanal på YouTube!
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

3. Tack! Den verkar fin, dock ... 21:07:16, 9/5 -18  
WilleMagic skrev 16:08, 9/5 -18 Hade samma utmaningar och funderingar för ca 5mån sen när vi drog in fiber i fastigheten. Valde tillslut Ownit 250/100mbit och efter en j*vla massa tester, videos, jämförelser etc. föll valet tillslut på Google Wifi. Inte varit några som helst problem hittills, får full speed upp och ner och håller nätverket stabilt.

+ Enkel att konfigurera (allt genom deras app)
+ Snygg och stilren (smaksak iofs)
+ Stabil med uptid och hastighet
- Ingen hållare eller liknande att fästa på väggen (fick köpa till det för 100kr från Ebay)

Priset ligger runt 1200-1500kr vilket jag tycker är helt okej, låg inom ramen för de andra jag kikade på med.

Det var mina 2 cents :)

Tack!

Den verkar fin, dock verkar ett minus vara prestandan ? Rädd för att 1 inte täcker huset eller upplever du inga problem med det ?

//Dal
WilleMagic
MEDLEM
Bromma
@svm s. 24/2 -11

17 rubriker
455 svar

4. Just hus+router brukar det var... 21:26:12, 9/5 -18  
Just hus+router brukar det vara lite utmaningar med, det har du helt rätt i. Jag bor själv på ca 50m2 i lägenhet så 1 räcker mer än tillräckligt för mig.

Enligt Google själva täcker 1 enhet ca 85m2, men eftersom hus har kruxet med betongväggar och annat som stör signalerna så skulle du behöva minst 2 skulle jag säga (beroende på hur stort hus du har såklart).

Fördelen med just Google Wifi (och andra motsvarigheter) är att de skapar ett mesh-nätverk istället för att behöva jobba med signalförstärkare i eluttaget etc. Så räcker med att enhet #1 är inkopplad till nätet, sedan behöver de andra bara ström och "hittar varandra" extremt fiffigt.

Har installerat Google WiFi hemma i familjehemmet med rätt nyligen (2 vån hus) och där behövdes det 3st för att täcka hela huset bra i alla rum. Har sedan tidigare köpt signalförstärkare via el-uttaget och det blev aldrig riktigt bra tyvärr, men nu så!
 
Gillar du gamla samlarkort- och brädspel? Kolla då in vår nostalgispels-kanal på YouTube!
Uppdaterad: 21:26:55, 9/5 -18
CH
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

164 rubriker
6331 svar

5. Bor du i lägenhet eller hus? H... 23:23:11, 14/5 -18  
Bor du i lägenhet eller hus? Hur många kvadrat? Trä eller stenväggar?

Mesh för täckning och enkelhet, Unify för täckning och prestanda. Bor du i lägenhet (<3 rum klarar du dig med en enhet, router för ca 500kr och uppåt).
 
Har du Facebook och bor i Sundsvall? Bli vän med mig där så bjuder jag in dig till vår Magic-grupp.

PucaTrade
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

6. Det är hus på cirka 180m². Det... 07:20:11, 15/5 -18  
CH skrev 23:23, 14/5 -18 Bor du i lägenhet eller hus? Hur många kvadrat? Trä eller stenväggar?

Mesh för täckning och enkelhet, Unify för täckning och prestanda. Bor du i lägenhet (<3 rum klarar du dig med en enhet, router för ca 500kr och uppåt).

Det är hus på cirka 180m². Det är 7 rum och kök och 2 våningar. Det är genomgående träväggar/golv. Just nu har jag en router och får testa mig lite fram helt enkelt.

Sitter och googlar lite på Unify, hittar inget vettigt. Har du någon länk ?:)
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

7. Tack för svar! Skall kolla run... 07:21:48, 15/5 -18  
jd skrev 15:33, 9/5 -18 www.smallnetbuilder.com

Där har du tester på de flesta routers på marknaden, intressanta siffror är
Throughput WAN->LAN, hur mycket den orkar mata igenom till sladd
Och throughput WAN->WLAN, hur mycket den orkar mata igenom till trådlöst.

Kombinera testerna med t.ex. Prisjakt så kan du hitta den bästa routern till det pris du önskar. Att googla lite för att se vad andra har för erfarenheter av modellen är inte fel det heller.

Själv har jag en gammal Netgear 3700 eller vad den heter, klarar 100mbit på wifi och är mer än nog till mitt bruk. Tror inte den modellen går att köpa längre så det hjälper tyvärr inte dig :/

Tack för svar! Skall kolla runt lite och se vad som händer
CH
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

164 rubriker
6331 svar

8. Om du kör Android finns det en... 14:54:34, 28/5 -18  
Dalaria skrev 07:20, 15/5 -18
CH skrev 23:23, 14/5 -18 Bor du i lägenhet eller hus? Hur många kvadrat? Trä eller stenväggar?

Mesh för täckning och enkelhet, Unify för täckning och prestanda. Bor du i lägenhet (<3 rum klarar du dig med en enhet, router för ca 500kr och uppåt).

Det är hus på cirka 180m². Det är 7 rum och kök och 2 våningar. Det är genomgående träväggar/golv. Just nu har jag en router och får testa mig lite fram helt enkelt.

Sitter och googlar lite på Unify, hittar inget vettigt. Har du någon länk ?:)

Om du kör Android finns det en bra app som heter WiFi Analyser, då kan du gå runt och kolla hur din täckning ser ut i verkligheten med din nuvarande router. Desto mera centralt du kan placera din router, utifrån vart ni hänger hemmavid, desto bättre. Sitter den längst bort i huset mot en yttervägg kommer du troligtvis att få dålig signal i andra änden av huset.

Det blev en bokstav fel, det ska vara Unifi.
Ubiquiti specialicerar sig bland annat på på Acesspunkter som drivs med PoE (ström via nätverkskabel), du behöver därför ingen ström framdragen dit du vill ha din AP, bara en enkel nätverkskabel. Konfigureras via mobil/dator/tablet och vill du bygga ut mer kan du addera kameror, switchar mm.

Jag skulle börja med en enhet (förslagsvis UniFi AP AC Lite eller UniFi AC Pro) på övre plan för att se om det räcker. Skulle det behövas en till så brukar det bli mest effektivt att sätta den på nedre plan.
 
Har du Facebook och bor i Sundsvall? Bli vän med mig där så bjuder jag in dig till vår Magic-grupp.

PucaTrade
Monte

Orzhov
MEDLEM
Lindesberg
@svm s. 21/11 -07

115 rubriker
1083 svar

9. Jag har villa + fiber. Kör me... 14:52:11, 2/7 -18  
Jag har villa + fiber.
Kör med Linksys EA6900 och har wifi i på båda våningarna samt ute på tomten. Supernöjd :)

Edit: Rätt gammal tråd, så kanske inte var aktuellt att ge svar. :p
 
Min auktion, mitt verkstadskort, min bytes tråd, min köp och sälj tråd och min MTGO tråd
Uppdaterad: 14:52:41, 2/7 -18
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

10. SOm du skrev så kollade jag på... 11:32:50, 20/7 -18  
CH skrev 14:54, 28/5 -18
Dalaria skrev 07:20, 15/5 -18
CH skrev 23:23, 14/5 -18 Bor du i lägenhet eller hus? Hur många kvadrat? Trä eller stenväggar?

Mesh för täckning och enkelhet, Unify för täckning och prestanda. Bor du i lägenhet (<3 rum klarar du dig med en enhet, router för ca 500kr och uppåt).

Det är hus på cirka 180m². Det är 7 rum och kök och 2 våningar. Det är genomgående träväggar/golv. Just nu har jag en router och får testa mig lite fram helt enkelt.

Sitter och googlar lite på Unify, hittar inget vettigt. Har du någon länk ?:)

Om du kör Android finns det en bra app som heter WiFi Analyser, då kan du gå runt och kolla hur din täckning ser ut i verkligheten med din nuvarande router. Desto mera centralt du kan placera din router, utifrån vart ni hänger hemmavid, desto bättre. Sitter den längst bort i huset mot en yttervägg kommer du troligtvis att få dålig signal i andra änden av huset.

Det blev en bokstav fel, det ska vara Unifi.
Ubiquiti specialicerar sig bland annat på på Acesspunkter som drivs med PoE (ström via nätverkskabel), du behöver därför ingen ström framdragen dit du vill ha din AP, bara en enkel nätverkskabel. Konfigureras via mobil/dator/tablet och vill du bygga ut mer kan du addera kameror, switchar mm.

Jag skulle börja med en enhet (förslagsvis UniFi AP AC Lite eller UniFi AC Pro) på övre plan för att se om det räcker. Skulle det behövas en till så brukar det bli mest effektivt att sätta den på nedre plan.

SOm du skrev så kollade jag på en Unifi och såg denna,


https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-lr/229553.8932/?gclid=CjwKCAjwkMbaBRBAEiwAlH5v_hUk11ACqi5Iq1xYTQ_2U2x0o_VRaYAGS8JZ5wgKj87NJkHyHVSLthoCOUUQAvD_BwE

Känns väl som ett rimligt pris ? Och då behöver jag inget utöver det sen ?



Eller denna ?

https://www.24.se/datortillbehor/natverk/natverk-routrarswitchar/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro-e?gclid=CjwKCAjwkMbaBRBAEiwAlH5v_h_-ksAq8mtI4l0gb_RIlrLD7hzMNaHwGIP8-o5KkbY2Pr-NeReqTRoC1soQAvD_BwE

Uppdaterad: 11:33:41, 20/7 -18
CH
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

164 rubriker
6331 svar

11. Största fördelen med PRO jämfö... 12:10:48, 21/7 -18  
Dalaria skrev 11:32, 20/7 -18
CH skrev 14:54, 28/5 -18
Dalaria skrev 07:20, 15/5 -18
CH skrev 23:23, 14/5 -18 Bor du i lägenhet eller hus? Hur många kvadrat? Trä eller stenväggar?

Mesh för täckning och enkelhet, Unify för täckning och prestanda. Bor du i lägenhet (<3 rum klarar du dig med en enhet, router för ca 500kr och uppåt).

Det är hus på cirka 180m². Det är 7 rum och kök och 2 våningar. Det är genomgående träväggar/golv. Just nu har jag en router och får testa mig lite fram helt enkelt.

Sitter och googlar lite på Unify, hittar inget vettigt. Har du någon länk ?:)

Om du kör Android finns det en bra app som heter WiFi Analyser, då kan du gå runt och kolla hur din täckning ser ut i verkligheten med din nuvarande router. Desto mera centralt du kan placera din router, utifrån vart ni hänger hemmavid, desto bättre. Sitter den längst bort i huset mot en yttervägg kommer du troligtvis att få dålig signal i andra änden av huset.

Det blev en bokstav fel, det ska vara Unifi.
Ubiquiti specialicerar sig bland annat på på Acesspunkter som drivs med PoE (ström via nätverkskabel), du behöver därför ingen ström framdragen dit du vill ha din AP, bara en enkel nätverkskabel. Konfigureras via mobil/dator/tablet och vill du bygga ut mer kan du addera kameror, switchar mm.

Jag skulle börja med en enhet (förslagsvis UniFi AP AC Lite eller UniFi AC Pro) på övre plan för att se om det räcker. Skulle det behövas en till så brukar det bli mest effektivt att sätta den på nedre plan.

SOm du skrev så kollade jag på en Unifi och såg denna,


https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-lr/229553.8932/?gclid=CjwKCAjwkMbaBRBAEiwAlH5v_hUk11ACqi5Iq1xYTQ_2U2x0o_VRaYAGS8JZ5wgKj87NJkHyHVSLthoCOUUQAvD_BwE

Känns väl som ett rimligt pris ? Och då behöver jag inget utöver det sen ?



Eller denna ?

https://www.24.se/datortillbehor/natverk/natverk-routrarswitchar/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro-e?gclid=CjwKCAjwkMbaBRBAEiwAlH5v_h_-ksAq8mtI4l0gb_RIlrLD7hzMNaHwGIP8-o5KkbY2Pr-NeReqTRoC1soQAvD_BwE

Största fördelen med PRO jämfört med LR är att den har två nätverksuttag, så du kan dra en kabel vidare till annan utrustning. Köper du den behöver du en PoE-adapter också, det följer nämligen inte med någon (200-250kr/st).

Men priset är bra, sätt den på övervåningen och släng ut en kabel på golvet medan du konfigurerar systemet. Sen borrar du hål i taket och drar ned kabel så slipper ni se sladdarna :)

Vet du vart fibern kommer dras in i huset? Isf kan du börja fundera på kabeldragning, plats för router/switch etc redan nu.
Tänk på att om du ska ha IPTV och vill dra en kabel till varje TV, dras dessa från Fiberswitchen, inte från routern, vilket medför att du behöver dubbla kablar till varje rum som ska ha både TV och internet via kabel.

Om du har FB kan du gå med i UBNT-gruppen, där finns massor av tips och råd av både lekmän och proffs.
 
Har du Facebook och bor i Sundsvall? Bli vän med mig där så bjuder jag in dig till vår Magic-grupp.

PucaTrade
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

12. Hej, Tackf ör svar CH! Doc... 12:52:34, 22/7 -18  
CH skrev 12:10, 21/7 -18
Dalaria skrev 11:32, 20/7 -18
CH skrev 14:54, 28/5 -18
Dalaria skrev 07:20, 15/5 -18
CH skrev 23:23, 14/5 -18 Bor du i lägenhet eller hus? Hur många kvadrat? Trä eller stenväggar?

Mesh för täckning och enkelhet, Unify för täckning och prestanda. Bor du i lägenhet (<3 rum klarar du dig med en enhet, router för ca 500kr och uppåt).

Det är hus på cirka 180m². Det är 7 rum och kök och 2 våningar. Det är genomgående träväggar/golv. Just nu har jag en router och får testa mig lite fram helt enkelt.

Sitter och googlar lite på Unify, hittar inget vettigt. Har du någon länk ?:)

Om du kör Android finns det en bra app som heter WiFi Analyser, då kan du gå runt och kolla hur din täckning ser ut i verkligheten med din nuvarande router. Desto mera centralt du kan placera din router, utifrån vart ni hänger hemmavid, desto bättre. Sitter den längst bort i huset mot en yttervägg kommer du troligtvis att få dålig signal i andra änden av huset.

Det blev en bokstav fel, det ska vara Unifi.
Ubiquiti specialicerar sig bland annat på på Acesspunkter som drivs med PoE (ström via nätverkskabel), du behöver därför ingen ström framdragen dit du vill ha din AP, bara en enkel nätverkskabel. Konfigureras via mobil/dator/tablet och vill du bygga ut mer kan du addera kameror, switchar mm.

Jag skulle börja med en enhet (förslagsvis UniFi AP AC Lite eller UniFi AC Pro) på övre plan för att se om det räcker. Skulle det behövas en till så brukar det bli mest effektivt att sätta den på nedre plan.

SOm du skrev så kollade jag på en Unifi och såg denna,


https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-lr/229553.8932/?gclid=CjwKCAjwkMbaBRBAEiwAlH5v_hUk11ACqi5Iq1xYTQ_2U2x0o_VRaYAGS8JZ5wgKj87NJkHyHVSLthoCOUUQAvD_BwE

Känns väl som ett rimligt pris ? Och då behöver jag inget utöver det sen ?



Eller denna ?

https://www.24.se/datortillbehor/natverk/natverk-routrarswitchar/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro-e?gclid=CjwKCAjwkMbaBRBAEiwAlH5v_h_-ksAq8mtI4l0gb_RIlrLD7hzMNaHwGIP8-o5KkbY2Pr-NeReqTRoC1soQAvD_BwE

Största fördelen med PRO jämfört med LR är att den har två nätverksuttag, så du kan dra en kabel vidare till annan utrustning. Köper du den behöver du en PoE-adapter också, det följer nämligen inte med någon (200-250kr/st).

Men priset är bra, sätt den på övervåningen och släng ut en kabel på golvet medan du konfigurerar systemet. Sen borrar du hål i taket och drar ned kabel så slipper ni se sladdarna :)

Vet du vart fibern kommer dras in i huset? Isf kan du börja fundera på kabeldragning, plats för router/switch etc redan nu.
Tänk på att om du ska ha IPTV och vill dra en kabel till varje TV, dras dessa från Fiberswitchen, inte från routern, vilket medför att du behöver dubbla kablar till varje rum som ska ha både TV och internet via kabel.

Om du har FB kan du gå med i UBNT-gruppen, där finns massor av tips och råd av både lekmän och proffs.

Hej,

Tackf ör svar CH! Dock fick jag ta hem ett paket med D-Lilnk Covr och skall prova det 1 månad.


Har IPTV nu och dragit kablar osv genom källaren upp till TV:n. Så mitt fibermodem sitter rakt under TV. Har även förberett för kablar till övervåning men vill ha bättre WI-FI för uterum och kommande altan osv.

Jag återkommer!



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!