Magic the Gathering
Magic the Gathering34877 medlemmar 667 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Might of Old Krosa som instant... Eldrazi Temple och Obligator ...
Heartless miss vs Emrakul
Senast läst: 11:59:08, 14/4 -24. Läst 3086 gånger.
oloff3
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 22/8 -12

16 rubriker
50 svar

Heartless miss vs Emrakul 21:26:25, 23/4 -18  
Låt säga att jag spelar heartless mill, dvs Heartless Summoning, Altar of the Brood och två Myr Retriever.
Jag möter Polymorph med Emrakul, the Aeons Torn.
Som jag har förstått gäller samma sak som Four Horsemen, att jag ska efter x repetitioner ska kunna säga var boardstatet är då, milket kommer medföra att jag varnad för slow play om jag försöker milla Emrakul till sista kortet.

Låt dock säga att att jag kör med en Profane Memento.
Då kommer ju boardstatet ändras i form av att jag får mer liv, men jag vet ju inte hur ofta, om jag efter 1000 repetitioner har gainat 1000 liv eller 25 liv?

Sätter jag då ett mål att repetera tills jag har x liv i det fallet eller vad gäller?

Mvh
Olov
 
"When the going gets weird, the weird turn pro." -Dr. Gonzo

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

1. Fel: Regeltermen kan inte hitt... 08:34:24, 24/4 -18  
Fel: Regeltermen kan inte hittas i Ordlistan


Edit: regellänkningen verkar ha kraschat. Lämnar det i spoiler så länge.

Spoiler:

719.2a At any point in the game, the player with priority may suggest a shortcut by describing a sequence of game choices, for all players, that may be legally taken based on the current game state and the predictable results of the sequence of choices. This sequence may be a non-repetitive series of choices, a loop that repeats a specified number of times, multiple loops, or nested loops, and may even cross multiple turns. It can’t include conditional actions, where the outcome of a game event determines the next action a player takes. The ending point of this sequence must be a place where a player has priority, though it need not be the player proposing the shortcut.


Notera "... and the predictable results of the sequence of choices." samt " It can't include conditional actions, ..."
Detta innebär att du behöver kunna säga hur boardstatet ser ut efter X omgångar av loopen. Såvida motståndaren har någon annan creature än Emrakul i leken så kan du inte förutsäga boardstatet efter X interaktioner (det kan du iof inte utan Profane Memento heller).

När du gainat 10k liv, hur många kort är då i library VS grav? Du vet inte om Emrakul var den sista creaturen att millas.

När Emrakul har hamnat i graven 100 gånger, hur mycket liv har du då? Du vet inte hur många andra creatures som millats.

När du loopat 1k interaktioner, hur mycket liv har du samt vilka kort är i graven VS library? Du vet vare sig hur många creatures som millats eller om Emrakul var sista kortet att millas.


Infraction Procedure Guide:

Slow play: "... It is also slow play if a player continues to execute a loop withouth being able to provide an exact number of interactions and the expected resulting game state."


Summa, att du har Profane Memento i spel kommer inte att lösa problemet åt dig. Du försöker sätta upp en loop, den går åt skogen. Tills du har hittat en lösning på Emrakul så har du forfarande en loop som kommer att avbrytas efter okänt antal interaktioner.
Du kan gå loss för att gaina liv, försöker du göra det för ofta utan att ha en lösning på ett känt avbrott i loopen så ligger du illa till.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 08:41:14, 24/4 -18
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

2. Om han inte har Profane Mement... 09:27:00, 24/4 -18  
Om han inte har Profane Memento så kan man väl köra till ett känt boardstate. Varje gång Emrakul, the Aeons Torn hamnar i graven så blandar motståndare. Vid någon blandning kommer Emrakul hamna underst. Så, kör loopen tills det bara finns ett kort kvar i library och Emrakul inte hamnat i graven. Eller?

Det är inte ett känt antal repetitioner, men det är ett känt boardstate som kommer ske vid tillräckligt många repetitioner.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

3. Hur många repetitioner får man... 09:42:00, 24/4 -18  
Hur många repetitioner får man göra innan det anses som slow play?

Säg att man har 3 liv och motståndaren har 4 4/4or, kan man gaina 20-isch liv på detta sättet? Om motståndaren har 8 4/4or? Förstår att det blir svårt att säga var gränsen går men på ett ungefär?
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

4. För att kunna göra en loop beh... 10:35:36, 24/4 -18  
Bjorn skrev 09:27, 24/4 -18 Om han inte har Profane Memento så kan man väl köra till ett känt boardstate. Varje gång Emrakul, the Aeons Torn hamnar i graven så blandar motståndare. Vid någon blandning kommer Emrakul hamna underst. Så, kör loopen tills det bara finns ett kort kvar i library och Emrakul inte hamnat i graven. Eller?

Det är inte ett känt antal repetitioner, men det är ett känt boardstate som kommer ske vid tillräckligt många repetitioner.

För att kunna göra en loop behöver du kunna säga X interaktioner. Helt enkelt därför att du behöver kunna stanna loopen vart som helst och kunna räkna ut boardstatet i det läget. Det är därför som du ser en hög med ekvationer vid tex Scry-shortcuts, det är mattematisk bevisning av att X interaktioner ger Y resultat.
Kan verka onödigt men det är där gränsen är dragen. Vill du ändra på det så måste du ta det med folket som bestämmer över policyn.


elof: kan inte svara på. Är nog värt att ta en diskussion på domarforumet om detta för att få någon slags konsensus.

Personligen skulle jag se det som "mer förlåtande" att gaina liv för ett konkret ändamål, dvs att påverka vad som kommer att hända i spelet i den nära framtiden (dvs gaina liv för att inte dö på nästa sving). Att bara "gå för infinite" är dock abstrakt & tidskrävande.
Detta är dock inget officiellt ställningstagande utan min synvinkel utan att höra med högre makter.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

5. Precis, var lite så jag tänkte... 13:46:18, 24/4 -18  
Precis, var lite så jag tänkte också men det kan ju vara så att man kan behöva gå igenom processen ett antal gånger för att komma upp i "säkert avstånd", likaså kan man ju behöva upprepa det hela turen efter om man inte hittade det man behövde för att vinna.

Extremt hypotetisk läge men rent principiellt intressant.
oloff3
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 22/8 -12

16 rubriker
50 svar

6. Tack för utvecklat svar. Hade... 06:23:50, 25/4 -18  
Choper skrev 08:34, 24/4 -18 Fel: Regeltermen kan inte hittas i Ordlistan


Edit: regellänkningen verkar ha kraschat. Lämnar det i spoiler så länge.

Spoiler:

719.2a At any point in the game, the player with priority may suggest a shortcut by describing a sequence of game choices, for all players, that may be legally taken based on the current game state and the predictable results of the sequence of choices. This sequence may be a non-repetitive series of choices, a loop that repeats a specified number of times, multiple loops, or nested loops, and may even cross multiple turns. It can’t include conditional actions, where the outcome of a game event determines the next action a player takes. The ending point of this sequence must be a place where a player has priority, though it need not be the player proposing the shortcut.


Notera "... and the predictable results of the sequence of choices." samt " It can't include conditional actions, ..."
Detta innebär att du behöver kunna säga hur boardstatet ser ut efter X omgångar av loopen. Såvida motståndaren har någon annan creature än Emrakul i leken så kan du inte förutsäga boardstatet efter X interaktioner (det kan du iof inte utan Profane Memento heller).

När du gainat 10k liv, hur många kort är då i library VS grav? Du vet inte om Emrakul var den sista creaturen att millas.

När Emrakul har hamnat i graven 100 gånger, hur mycket liv har du då? Du vet inte hur många andra creatures som millats.

När du loopat 1k interaktioner, hur mycket liv har du samt vilka kort är i graven VS library? Du vet vare sig hur många creatures som millats eller om Emrakul var sista kortet att millas.


Infraction Procedure Guide:

Slow play: "... It is also slow play if a player continues to execute a loop withouth being able to provide an exact number of interactions and the expected resulting game state."


Summa, att du har Profane Memento i spel kommer inte att lösa problemet åt dig. Du försöker sätta upp en loop, den går åt skogen. Tills du har hittat en lösning på Emrakul så har du forfarande en loop som kommer att avbrytas efter okänt antal interaktioner.
Du kan gå loss för att gaina liv, försöker du göra det för ofta utan att ha en lösning på ett känt avbrott i loopen så ligger du illa till.

Tack för utvecklat svar.
Hade på känn att det inte skulle gå.
 
"When the going gets weird, the weird turn pro." -Dr. Gonzo
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

7. Man kan som sagt inte göra det... 06:56:18, 25/4 -18  
Man kan som sagt inte göra det till en inf combo eftersom state inte är deterministiskt efter X iterationer.

Däremot får man ju spela som vanligt så länge det bidrar till "progressing the game state". Vilket tyvärr är en väldigt luddig term. Eftersom man får liv så händer ju saker som är relevanta. Och vips är vi inne i en väldigt grå zon. Hur många varelser måste motståndaren ha för att det ska räknas som progressing the game state tillräckligt ofta?


Personligen är detta en av de regler jag irriterar mig mest på. Man kan bubblesorta med counters company utan att egentligen förstå varför det går, men att göra något som alla är överens om att det går (i det här fallet upprepa tills man fått 1000 liv) är inte tillåtet för det är lite lurigt att formulera policy kring är imo bara lathet.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

8. Hade det varit okej om du och ... 07:59:18, 25/4 -18  
Hade det varit okej om du och motståndaren är överens om att "jag gör den här loopen tills jag gainat 1000 liv och du blandar in din grav och lek så kör vi från "sista emrakulen""?

För att båda kanske vill undvika en draw?
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

9. Det beror ju på. Har motstånda... 09:14:04, 25/4 -18  
elof_the_mighty skrev 07:59, 25/4 -18 Hade det varit okej om du och motståndaren är överens om att "jag gör den här loopen tills jag gainat 1000 liv och du blandar in din grav och lek så kör vi från "sista emrakulen""?

För att båda kanske vill undvika en draw?

Det beror ju på. Har motståndaren 4 gubbar i sin lek så vet du ju inte om du kommer blanda på 1000, 1001, 1002 eller 1003 liv. Det går alltså inte att veta vilket gamestate som kommer vara när du har 1000 liv. Har den bara emrakul så är det ju inte så konstigt. Då borde det bara vara att köra till godtyckligt antal liv.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

10. Om jag säger såhär, om ni är ö... 09:21:16, 25/4 -18  
Om jag säger såhär, om ni är överens kommer ni inte att kalla på domare.
IPGn är till för när folk inte är överens eller när någon gör något de faktiskt inte kan göra. Med andra ord, om du skulle försöka sätta upp loopen utan att ha en av delarna (kan inte) eller om motståndaren skulle ifrågasätta om man kan göra så (icke överens).

I detta fallet skulle jag misstänka att motståndaren kommer att ifrågasätta. Det är nämligen tämligen ovanligt att Emrakullekar spelar endast 1 Emrakul i leken, risken att dra den och därmed stänga av kombon är nämligen lite större än vad folk brukar vilja riskera genom att spela endast 1.

Det är även för just sådana här saker som reglerna är utformade så att när random events stänger ner kombon. Du har nämligen inte tillgång till informationen av hur många Emrakul eller liknande saker som motståndaren spelar. Du kommer heller aldrig att få den infon genom din loop eftersom att du inte vet om det är samma eller en annan Emrakul som hamnar i graven (om det inte råkar vara just det sista kortet).

Som motståndare ska man heller inte behöva ge sådan information som du faktiskt inte har tillgång till bara för att du satt upp en kombo som inte är så effektiv mot din lek.


And party: Jag tänker inte säga att jag är särskilt förtjust över hur den är utformad heller då den ofta känns oinitiativ... ofta finns det dock en tanke med utformningen av dem. Som i detta fall, där man är inställd på att det endast finns 1 Emrakul i leken eftersom det är så det presenteras. Det vore dock märkligt om vi skapade regelsystem som tvingade motståndaren att uppge dold information bara för att deras lek råkar vara utformad på ett sätt som negerar en annars vinnande kombo. :)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!