Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 661 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Modern SM & BuM Coverage... Fråga om preelease Dominaria, ...
Frågor om dubbelländer
Senast läst: 21:31:09, 18/4 -24. Läst 3544 gånger.
Tengil94
MEDLEM
Linköping
@svm s. 27/1 -18

3 rubriker
17 svar

Frågor om dubbelländer 15:49:38, 14/4 -18  
Är hyffsat ny på magic och har funderat på att skaffa dubbelländer då det enda jag äger för tillfället är basic länder och Evolving Wilds (och en Drowned Catacombs). Men då jag har märkt att många dubbelländer är ganska dyra så undrar jag vilka som är de mest prisvärda. Och om de är prisvärda överhuvudtaget då jag inte planerar att delta i turneringar.
Tack på förhand

anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

1. Om deras enda syfte är att få ... 16:16:53, 14/4 -18  
Om deras enda syfte är att få flerfärgade lekar att enklare nå färgad mana till köksbordet så finns det massor med länder på commonslot som kommer i spel tappade och ger två eller fler färger. De gör leken en runda långsammare, men det är inget som påverkar i det stora hela och kostar i princip ingenting.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Hört under tribelander: "Du får fan sluta spela med Grozoth, han är alldeles för bruten!"

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
vivaroslagbara
MEDLEM
@svm s. 17/7 -06

88 rubriker
336 svar

2. Jag skulle rekommendera: dessa... 16:26:44, 14/4 -18  
Jag skulle rekommendera: dessa
 
Jag gört!
Uppdaterad: 17:29:57, 14/4 -18
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

3. Om det är till 'köksbordsmagi'... 16:28:44, 14/4 -18  
Om det är till 'köksbordsmagi' rekommenderar jag dessa: Trefärgade Länder
 
Bekämpa förtrycket och förnekelsen! Låt oss ger den den rätta plats bland de sex den alltid borde haft! Erkänn Dredge som Magics sjunde färg!
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

4. Länder är e klurig grej. Man l... 16:48:10, 14/4 -18  
Länder är e klurig grej. Man lär sig aldrig riktigt uppskatta de innan man spelar en lek med och utan de C:

Nu vet jag inte vad du spealr för format, om du ens spelar något, men generlt sett ät dubbel (och trippel-) länder alltid bra att ha i en lek med mer än en färg.

Men spelar du bara med vänner över köksbordet fungerar saker som commonländerna från "Khans of Tarkir" eler de som kan återfinnas i bl.a "Rivals of Ixala" utmärkt C:
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

5. Riktiga duals är dyra för att ... 17:11:19, 14/4 -18  
Riktiga duals är dyra för att de är bäst och har inga direkta drawbacks mer än att de räknas som non-basic vilket kan vara relevant i de format där de i första hand spelas (I vintage och legacy är Wasteland ett kort man ofta stöter på eftersom det straffar duals).

Sedan har du shockländerna (exempelvis Watery Grave) som ger dig ett alternativ om du behöver landet direkt. De är avsevärt mycket billigare men kanske fortfarande för dyra för ett casualbygge.

Bäst är kanske de såkallade fetchländerna som både kan hitta duals och basics samt hjälper dig blanda leken och tunna ut den på länder (exempelvis Verdant Catacombs).

Sedan finns som redan nämnt en massa sämre länder som kommer on i spel tappade. Det fungerar såklart bra så länge fin motståndare spelar på snarlika villkor. Har motståndaren massa duals och fetch kommer hen ha ett övertag manabasmässigt. Hen kommer både spela ut sina kort snabbare och hitta det land hen behöver mycket enklare.
Dock har de flesta kort i Magic ett svar. Spelar motståndaren massa fetch? spela Stifle. Spelar motståndaren massa dyra duals? Straffa dom med Blood Moon eller liknande.
Trulle

Azorius
MEDLEM
Hjärup
@svm s. 1/11 -05

66 rubriker
471 svar

6. Painländerna kostar inte så my... 17:14:22, 14/4 -18  
Painländerna kostar inte så mycket (tex Yavimaya Coast)

Uppdaterad: 17:14:52, 14/4 -18
Vilwe

Gruul
MEDLEM
Årsta
@svm s. 6/12 -17

25 rubriker
37 svar

7. Om du bara ska spela köksbords... 19:04:00, 14/4 -18  
Om du bara ska spela köksbordsmagic räcker evolving wilds utmärkt skulle jag säga. Allt handlar om hur bra kort den du möter har. Är ni på samma nivå vad gäller dubbelländer spelar det absolut ingen roll.

Om du ska lägga några enstaka kronor för att köpa dubbelländer, köp de vanliga tappländerna (eller trippelländerna). Om du vill lägga 20kr per land. Köp de som kommer in otappade om du har en basic land med samma mana, typ Rootbound Crag.

Sen spelar det också roll hur mycket du spelar av varje färg. Säg att du har 28 gröna kort och 8 röda och vill ha 24 land. Då kanske du kan täcka mycket av ditt röda manaheov genom att ha gubbar som Drover the Mighty, Servant of the Conduit, Channeler Initiate eller nån annan managubbe. + att du slänger in ett par mountains.

Uppdaterad: 19:05:08, 14/4 -18
Tengil94
MEDLEM
Linköping
@svm s. 27/1 -18

3 rubriker
17 svar

8. Tack för alla förslag. Har fåt... 20:32:41, 14/4 -18  
Tack för alla förslag. Har fått bättre uppfattning om detta
oscarlundberg

Simic
MEDLEM
Bandhagen
@svm s. 24/6 -15

25 rubriker
167 svar

9. rekommenderar Dessa om det bar... 20:53:10, 14/4 -18  
rekommenderar Dessa om det bara är casual
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

10. Är du inte intresserad av turn... 22:26:56, 14/4 -18  
Trulle skrev 17:14, 14/4 -18 Painländerna kostar inte så mycket (tex Yavimaya Coast)

Är du inte intresserad av turneringsspel är detta absolut den mest prisvärda cykeln imo. Du tappar inte i tempo och tar bara marginellt mer skada än med fetch-shock om du bygger din landbas bra. Det du förlorar jämfört med fetch-shock är landtunningen.
 
"Not Gruul? Then die!"
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

11. tengil94: Just nu är kanske pa... 18:31:03, 15/4 -18  
tengil94: Just nu är kanske painländerna som reprintades i origins mest prisvärda (Battlefield Forge m fl, om du spelar enemy-kombinationer) tillsammans med scry-länderna från theros-block (Temple of Triumph, kanske är Temple of Malady fortfarande lite dyrare än de andra?). Manlands från battle of zendikar är också ganska prisvärda (Needle Spires, där jag tror att den blågröna är rätt billig jämfört med de andra, som kanske ändå inte är svindyra.

Jag tror att shadows over innistrad-duals just nu är prisvärda som attans, men de är bara för kompiskombinationer.

Om du ska spela blåsvart finns det riktigt prisvärda alternativ: Choked Estuary, Drowned Catacomb, Temple of Deceit och Sunken Hollow!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Butiken
REDAX
Göteborg
@svm s. 19/10 -05

66 rubriker
149 svar

12. Beroende på vad man har för bu... 15:46:44, 16/4 -18  
Beroende på vad man har för budget är svaret lite olika.
Generellt håller jag med vivaroslagbara om man har lite extra pengar över.
Då det är så bra länder WotC kommer trycka i inom en överskådlig tidsram.

Men skall man inte delta i turneringar är det bara att leta efter länder från expansioner som roterat ut ur standard men inte är allt för gamla då de brukar hålla ett bra pris.
Ett ställe du kan titta på för inspiration är http://manabasecrafter.com/ där man kan skriva vilka färger din lek har och få fram länder i de färgerna.

Butiken // Flax

Uppdaterad: 15:47:00, 16/4 -18
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

13. Det här är det bästa förslaget... 10:14:43, 17/4 -18  
oscarlundberg skrev 20:53, 14/4 -18 rekommenderar Dessa om det bara är casual

Det här är det bästa förslaget.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

14. Glöm inte att det finns trilan... 20:46:39, 20/4 -18  
Glöm inte att det finns trilands från alara bland annat.

https://www.svenskamagic.com/cardcollection/index.php?action=search&s_name=&s_rules=enters+the+battlefield+tapped&s_not_rules=&s_type=&s_not_type=&s_exp=&s_not_exp=&s_artist=&s_flavour=&order=name&view=bildspoiler&x=21&y=13&ctype%5B1%5D=1&one_block=1&selected_block=Shards+of+Alara-block&cc_left=0&cc_right=16&cost_choice=is&cost=&power_left=-1&power_right=15&toughness_left=-1&toughness_right=15&red=0&black=0&white=0&blue=0&green=0&multi=0&land=0&hybrid=0&tokens=1&special=1&basicland=1&group=1&reprints=0&clan=&guild=&faction=
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!