Magic the Gathering
Magic the Gathering30442 MEDLEMMAR 1155 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR Vad betyder "draw"?... Sanctum Seeker...
Swarm Intelligence
Senast läst: 22:35:26, 23/9 -18. Läst 1170 gånger.
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
Limmared
@svm s. 20/1 -04

650 rubriker
17864 svar

Swarm Intelligence 13:30:28, 18/3 -18  
Satt och läste på lite om kortet Swarm Intelligence inför ett kommande lekbygge, och läste igenom Kortspecifika Regler.

Den andra regeln där säger:
"Swarm Intelligence can copy the spell even if it's countered before Swarm Intelligence's triggered ability resolves."

Nu är jag förvirrad, hur kan den kopiera något som blir kontrat innan Swarm Intelligence trigger resolvat? Vad är det jag inte fattar?
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."

jd
MEDLEM
Simrishamn
@svm s. 26/5 -05

37 rubriker
938 svar

1. Jag fattar det som att du spel... 13:46:45, 18/3 -18  
psykopatmullvad skrev 13:30, 18/3 -18 Satt och läste på lite om kortet Swarm Intelligence inför ett kommande lekbygge, och läste igenom Kortspecifika Regler.

Den andra regeln där säger:
"Swarm Intelligence can copy the spell even if it's countered before Swarm Intelligence's triggered ability resolves."

Nu är jag förvirrad, hur kan den kopiera något som blir kontrat innan Swarm Intelligence trigger resolvat? Vad är det jag inte fattar?

Jag fattar det som att du spelar Lightning Bolt, väljer att kopiera, väljer target osv, sen när triggern ligger på stacken kan ju motståndaren spela Counterspell i din Lightning Bolt, som då resolvar med din kopieringstrigger fortfarande på stack. Så istället för att trigger fizzlar får du spela din kopia som om inget hänt.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
Limmared
@svm s. 20/1 -04

650 rubriker
17864 svar

2. Hmm jag tror jag förstår nu. ... 15:13:41, 18/3 -18  
jd skrev 13:46, 18/3 -18
psykopatmullvad skrev 13:30, 18/3 -18 Satt och läste på lite om kortet Swarm Intelligence inför ett kommande lekbygge, och läste igenom Kortspecifika Regler.

Den andra regeln där säger:
"Swarm Intelligence can copy the spell even if it's countered before Swarm Intelligence's triggered ability resolves."

Nu är jag förvirrad, hur kan den kopiera något som blir kontrat innan Swarm Intelligence trigger resolvat? Vad är det jag inte fattar?

Jag fattar det som att du spelar Lightning Bolt, väljer att kopiera, väljer target osv, sen när triggern ligger på stacken kan ju motståndaren spela Counterspell i din Lightning Bolt, som då resolvar med din kopieringstrigger fortfarande på stack. Så istället för att trigger fizzlar får du spela din kopia som om inget hänt.

Hmm jag tror jag förstår nu.

SI:s trigger ligger kvar på stacken och blir en ny bolt när den resolvar då. Och triggern på stacken bryr sig inte om originalspellen sen.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
jd
MEDLEM
Simrishamn
@svm s. 26/5 -05

37 rubriker
938 svar

3. Precis. Så tokar jag det i all... 15:51:15, 18/3 -18  
psykopatmullvad skrev 15:13, 18/3 -18
jd skrev 13:46, 18/3 -18
psykopatmullvad skrev 13:30, 18/3 -18 Satt och läste på lite om kortet Swarm Intelligence inför ett kommande lekbygge, och läste igenom Kortspecifika Regler.

Den andra regeln där säger:
"Swarm Intelligence can copy the spell even if it's countered before Swarm Intelligence's triggered ability resolves."

Nu är jag förvirrad, hur kan den kopiera något som blir kontrat innan Swarm Intelligence trigger resolvat? Vad är det jag inte fattar?

Jag fattar det som att du spelar Lightning Bolt, väljer att kopiera, väljer target osv, sen när triggern ligger på stacken kan ju motståndaren spela Counterspell i din Lightning Bolt, som då resolvar med din kopieringstrigger fortfarande på stack. Så istället för att trigger fizzlar får du spela din kopia som om inget hänt.

Hmm jag tror jag förstår nu.

SI:s trigger ligger kvar på stacken och blir en ny bolt när den resolvar då. Och triggern på stacken bryr sig inte om originalspellen sen.

Precis. Så tokar jag det i alla fall, har jag fel får gärna nån klokare (judge?) rätta mig.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

106 rubriker
4431 svar

4. Nästan. Triggern från SI har i... 17:09:33, 18/3 -18  
jd skrev 13:46, 18/3 -18
psykopatmullvad skrev 13:30, 18/3 -18 Satt och läste på lite om kortet Swarm Intelligence inför ett kommande lekbygge, och läste igenom Kortspecifika Regler.

Den andra regeln där säger:
"Swarm Intelligence can copy the spell even if it's countered before Swarm Intelligence's triggered ability resolves."

Nu är jag förvirrad, hur kan den kopiera något som blir kontrat innan Swarm Intelligence trigger resolvat? Vad är det jag inte fattar?

Jag fattar det som att du spelar Lightning Bolt, väljer att kopiera, väljer target osv, sen när triggern ligger på stacken kan ju motståndaren spela Counterspell i din Lightning Bolt, som då resolvar med din kopieringstrigger fortfarande på stack. Så istället för att trigger fizzlar får du spela din kopia som om inget hänt.

Nästan. Triggern från SI har inget target. Hade den haft det hade den kontrats ifall orginalet inte fanns kvar när den resolvade. Nu blir det bara en trigger som säger "Lägg en kopia av X på stacken. Välj targets.". Den bryr sig inte längre om vad som händer med originalet.
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
Limmared
@svm s. 20/1 -04

650 rubriker
17864 svar

5. Ah nu fattar jag! Jag måste ha... 17:11:51, 18/3 -18  
Bjorn skrev 17:09, 18/3 -18
jd skrev 13:46, 18/3 -18
psykopatmullvad skrev 13:30, 18/3 -18 Satt och läste på lite om kortet Swarm Intelligence inför ett kommande lekbygge, och läste igenom Kortspecifika Regler.

Den andra regeln där säger:
"Swarm Intelligence can copy the spell even if it's countered before Swarm Intelligence's triggered ability resolves."

Nu är jag förvirrad, hur kan den kopiera något som blir kontrat innan Swarm Intelligence trigger resolvat? Vad är det jag inte fattar?

Jag fattar det som att du spelar Lightning Bolt, väljer att kopiera, väljer target osv, sen när triggern ligger på stacken kan ju motståndaren spela Counterspell i din Lightning Bolt, som då resolvar med din kopieringstrigger fortfarande på stack. Så istället för att trigger fizzlar får du spela din kopia som om inget hänt.

Nästan. Triggern från SI har inget target. Hade den haft det hade den kontrats ifall orginalet inte fanns kvar när den resolvade. Nu blir det bara en trigger som säger "Lägg en kopia av X på stacken. Välj targets.". Den bryr sig inte längre om vad som händer med originalet.

Ah nu fattar jag! Jag måste ha suttit och tänkt in ett "target" för mycket.

Tack till er båda! :D
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
noatzon

Izzet
MEDLEM
Vetlanda
@svm s. 27/9 -14

34 rubriker
610 svar

6. Som en förtydligande för andra... 10:45:47, 19/3 -18  
Som en förtydligande för andra:
Swarm Intelligence har en "triggered ability" ("Triggered abilititys" använder orden "When", "Whenever" och "at" - se "Strionic Resonator" för förtydligande) som triggar när du kastar en Instant eller Sorcery. SI gör en kopia av den (Instant:en eller Sorcery:n du kastade) och lägger den på stacken.

Till skillnad från ett kort som Reverberate som kräver ett target (och därför "fizzlar" när spell:en du vill kopiera countras) targetar aldrig SI och därför bryr den sig inte heller om vad som händer med originalet.

PS: Reverberate "kan" fungera som en "counterspell" beroende på sekvensering.

Exempel 1;
* Alex kastar Lightning Bolt.
* Noa kastar Counterspell, som targetar Lightning Bolt.
* Alex kastar då Reverberate och väljer Lightning Bolt som target. Eftersom Reverberate ligger över Counterspell på "stacken" kommer den resolva innan Counterspell (som en Lightning Bolt i detta fall). Sedan "countras" orginal Bolten.

Exempel 2:
* Alex kastar Lightning Bolt
* Noa vill inte svara på denna.
* Alex kastar då sin Reverberate och targetar Lightning Bolt.
* Nu väljer Noa att kasta sin Counterspell, och targetar den FÖRSTA Lightning Bolt.
* Counterspell resolvar nu först och Lightning Bolt "försvinner" från stacken (detta är inte riktigt hur det fungerar men för enkelthetens skull kommer vi säga så i vårt exempel)
* Nu vill Reverberate försöka resolva MEN kortet den vill göra en kopia av (Lightning Bolt) har "försvunnit". Därför har den inte längre något target och "fizzlar".

- Nej man kan inte välja ett nytt target för Reverberate nu när det första "försvann". Targets, Modes och liknande väljs i samband med att du vill lägga din spel på "stacken". Det är alltså något du väljer en gång och sen inte får ångra dig på.


Hoppas detta gjort grejen lite tydligare för några och att folk som inte är så värst familjära med stacken eller hur saker fungerar lärt sig något nytt! C: Har nu några som helst frågor eller funderingar så tveka inte att skriva här eller skicka ett IM till mig! Ha en trevlig dag!

Uppdaterad: 10:47:42, 19/3 -18
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

106 rubriker
4431 svar

7. noatzon: En anmärkning på exem... 10:50:01, 19/3 -18  
noatzon: En anmärkning på exempel 2 bara. När Noa inte vill svara på Lightning Bolt kommer den resolva. Alex kan inte kasta Reverberate eftersom han inte har prioritet. Vill han göra det måste han behålla prioritet efter att ha spelat Lightning Bolt och spela Reverberate direkt.
noatzon

Izzet
MEDLEM
Vetlanda
@svm s. 27/9 -14

34 rubriker
610 svar

8. Korrekt! C: Ville försöka håll... 10:57:49, 19/3 -18  
Bjorn skrev 10:50, 19/3 -18 noatzon: En anmärkning på exempel 2 bara. När Noa inte vill svara på Lightning Bolt kommer den resolva. Alex kan inte kasta Reverberate eftersom han inte har prioritet. Vill han göra det måste han behålla prioritet efter att ha spelat Lightning Bolt och spela Reverberate direkt.

Korrekt! C: Ville försöka hålla det så "simpelt" som möjligt men ja föratt detta faktistk ska fungera måste du hålla prioritet.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!