Magic the Gathering
Magic the Gathering30772 MEDLEMMAR 1072 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR Sanctum Seeker... blind obedience + torpor orb...
Saga's Trigger
Senast läst: 07:36:37, 9/12 -18. Läst 1084 gånger.
Nosophoros
MEDLEM
Örebro
@svm s. 17/11 -09

38 rubriker
153 svar

Saga's Trigger 21:51:46, 12/3 -18  
Hej.

Efter att kollat på dagens Reveal av den nya Saga Click.

Så frågade jag mig om man manipulera antalet "Lore counter's" (Profilate, Remove a counter ect..) på Sagan. Plus/minus för att kunna trigga dess "Chapters" mer än EN gång per TUR/under samma tur?

Samt Går det att trigga samma "Chapter" flera gånger under spelets gång, Ifall "Lore counters" har Removats?

moderskeppet står det såhär;

"A chapter ability doesn't trigger if a lore counter is put on a Saga that already had a number of lore counters greater than or equal to that chapter's number. For example, the third lore counter put on a Saga causes the III chapter ability to trigger, but I and II won't trigger again.
Once a chapter ability has triggered, the ability on the stack won't be affected if the Saga gains or loses counters, or if it leaves the battlefield.

If multiple chapter abilities trigger at the same time, their controller puts them on the stack in any order. If any of them require targets, those targets are chosen as you put the abilities on the stack, before any of those abilities resolve.

If counters are removed from a Saga, the appropriate chapter abilities will trigger again when the Saga receives lore counters. Removing lore counters won't cause a previous chapter ability to trigger.

Once the number of lore counters on a Saga is greater than or equal to the greatest number among its chapter abilities—in the Dominaria set, this is always three—the Saga's controller sacrifices it as soon as its chapter ability has left the stack, most likely by resolving or being countered. This state-based action doesn't use the stack."



Exempel:
Spelare 1's permanent "saga". Har haft sin "Chapter 1" Triggad. Och "Chapter 2's" trigger har just fått Sin Trigger avslutad.
Spelare 1's "Saga" Har 2 "Lore Counters" på sig efter chapter 2 triggats.
Spelare 1 funderar för på ifall han skall spela en Spell "X" för att lägga på 1 counter för att trigga "Sagans" "Chapter 3".
Eller om spelare 1 skall spela Spell "Y" för att ta bort 2 "Lore Counter" ihop om att kunna lägga en ny "Lore Counter" och trigga "Chapter 1" vid sin nästa tur.


Det som förvirrar mig och gör mig osäker är punkt 1 och punkt 2 från moderbordet.

Punkt 1.
A chapter ability doesn't trigger if a lore counter is put on a Saga that already had a number of lore counters greater than or equal to that chapter's number. For example, the third lore counter put on a Saga causes the III chapter ability to trigger, but I and II won't trigger again.
Once a chapter ability has triggered, the ability on the stack won't be affected if the Saga gains or loses counters, or if it leaves the battlefield.

Punkt 2.
If counters are removed from a Saga, the appropriate chapter abilities will trigger again when the Saga receives lore counters. Removing lore counters won't cause a previous chapter ability to trigger.


Ber om ursäkt för en virrig och lite oklar regelfråga.

Mvh och Tack på förhand // Mvh

Slanfan

Simic
HEDERSMEDLEM
Hägersten
@svm s. 1/7 -04

58 rubriker
435 svar

1. Såsom jag tolkar det gäller (j... 23:19:32, 12/3 -18  
Såsom jag tolkar det gäller (judge får bekräfta):

Du kan addera counters med Proliferate såsom exempelvis Tezzeret's Gambit och du kan subtrahera counters med exempelvis Clockspinning.

Ny trigger sker enbart när nya counters läggs på din Saga.
När counter läggs på triggas det kapitel som motsvarar antalet counters och alltså inte de tidigare eller senare kapitlen...bara det aktuella för antalet counters.

Men det betyder alltså att du kan trigga samma kapitel om och om igen sålänge du plockar bort counters emellan med exempelvis Clockspinning.

Uppdaterad: 23:22:25, 12/3 -18
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

53 rubriker
1666 svar

2. Judge kan inte dementera eller... 07:31:05, 13/3 -18  
Judge kan inte dementera eller bekräfta fören vi sett regeluppdateringar & release notes.

På ett personligt plan låter det troligt. Vet som sagt inte säkert än.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

35 rubriker
640 svar

3. I release notes nämner de att ... 17:48:18, 13/3 -18  
I release notes nämner de att Sagas bara triggar en gång per steg oavsett om du tar bort/lägger til lcounters C:
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

472 rubriker
8211 svar

4. Punkt 2 förvirrar kanske men d... 18:35:52, 13/3 -18  
Punkt 2 förvirrar kanske men de vill nog bara förklara att i det ögonblicket som en counter dras bort sker inte någon extra trigger om nu någon skulle vilja sig på det. Du kanske tar bort en counter i början av din tur eller i slutet, men det genererar inte i någon extra trigger.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!