Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 681 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL Pokémon kort värdering och tip... "Lagg i PS4" ...
Datorstrul
Senast läst: 23:41:30, 18/4 -24. Läst 2978 gånger.
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

Datorstrul 19:42:39, 7/3 -18  
Räknar med att det finns ett antal personer med datakunskaper här. Misstänker att jag har fått nån form av virus och vet inte hur jag ska ta itu med det. Datorn är helt enkelt väldigt långsam i uppstart (ett antal minuter svart skärm innan jag kommer till windows, har ssd) och ett antal program laggar ur. Det som komplicerar det hela är att jag inte kan komma åt systemåterställning och kan inte få igång installationen av ett AV-program (laddade ner avast). Har McAfee men det hittar inget särskilt.

Vad göra?
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.

StoffeUngh

Dimir
MEDLEM
Skärholmen
@svm s. 3/1 -12

8 rubriker
71 svar

1. Är inte så tech savvy, men här... 19:50:24, 7/3 -18  
Är inte så tech savvy, men här är mitt råd:

https://www.youtube.com/watch?v=N9wsjroVlu8
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

2. En kompis hade lioknande probl... 20:17:04, 7/3 -18  
En kompis hade lioknande problem. Testa det här:
1. När du loggat in tryck knapparna "ctrl" + "alt" + "Del" och starta "Aktivitetshantararen" (eller vad den nu heter för dig).
2. Hitta fliken som hanterar "tjänster" som startas samtidigt som datorn. Högerklicka och avaktivera alla du inte känner igen eller är osäker på om den måste vara där.
3. Testa att starta om datorn. Fungerar allt som det ska betyder det att något av programmen du nu avaktiverade gör att dn dator ballar ur.

ALTTERNATIVT
Starta datorn i s.k "Safe Mode" då kör den bara de absoluta nödvändigaste filerna för att få altl att fungera - fungerar det så vet du att det är någopt progema du installerat som havererar.

Ofta kan det vara om du har något konstigt Antivirusprogram och specielt diverse "Cleaners" eller program som påstår sig hjälap till att städa i datorn C:
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

3. Ait, tackar! Ska testa alterna... 21:06:26, 7/3 -18  
noatzon skrev 20:17, 7/3 -18 En kompis hade lioknande problem. Testa det här:
1. När du loggat in tryck knapparna "ctrl" + "alt" + "Del" och starta "Aktivitetshantararen" (eller vad den nu heter för dig).
2. Hitta fliken som hanterar "tjänster" som startas samtidigt som datorn. Högerklicka och avaktivera alla du inte känner igen eller är osäker på om den måste vara där.
3. Testa att starta om datorn. Fungerar allt som det ska betyder det att något av programmen du nu avaktiverade gör att dn dator ballar ur.

ALTTERNATIVT
Starta datorn i s.k "Safe Mode" då kör den bara de absoluta nödvändigaste filerna för att få altl att fungera - fungerar det så vet du att det är någopt progema du installerat som havererar.

Ofta kan det vara om du har något konstigt Antivirusprogram och specielt diverse "Cleaners" eller program som påstår sig hjälap till att städa i datorn C:

Ait, tackar! Ska testa alternativet då jag inte ens kommer åt aktivitetshanteraren.
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

4. Jahapp, ibland tror man att ma... 21:15:54, 7/3 -18  
Jahapp, ibland tror man att man testat alla enkla metoder när man inte gjort det. Körde en vanlig omstart av datorn istället för en stäng av/sätt på och nu verkar allt fungera som det ska. Var förmodligen någon uppdatering som fastnat eller så.

Men tack ändå!
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

5. Det kan vara värt att nämna at... 21:43:16, 7/3 -18  
Det kan vara värt att nämna att när ens datorn beter sig lustigt, så löser det sig inte sällan genom att en specifikt väljer att starta om datorn, inte stänga av den och starta den igen då alltså. Vissa uppdateringar går inte igenom förrän datorn har blivit omstartad på just det viset.

Starta om datorn from time to time, den blir glad av det.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

6. Jepp, inte första gången det l... 22:44:45, 7/3 -18  
Ichorid skrev 21:43, 7/3 -18 Det kan vara värt att nämna att när ens datorn beter sig lustigt, så löser det sig inte sällan genom att en specifikt väljer att starta om datorn, inte stänga av den och starta den igen då alltså. Vissa uppdateringar går inte igenom förrän datorn har blivit omstartad på just det viset.

Starta om datorn from time to time, den blir glad av det.

Jepp, inte första gången det löser problem men jag väljer att glömma bort det tricket.
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
Boo116

Izzet
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 14/1 -18

11 rubriker
66 svar

7. https://www.youtube.com/watch?... 08:49:11, 8/3 -18  
https://www.youtube.com/watch?v=N9wsjroVlu8
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

8. Den länken blev postad tidigar... 08:55:03, 8/3 -18  
Boo116 skrev 08:49, 8/3 -18 https://www.youtube.com/watch?v=N9wsjroVlu8

Den länken blev postad tidigare här i tråden ;]
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Morefx
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 19/11 -01

39 rubriker
1002 svar

9. Att installera ytterligare ett... 20:06:21, 8/3 -18  
Att installera ytterligare ett antivirusprogram är att tigga om bekymmer (avast + macafee = trubbel).

De kommer att motarbeta varandra.

Tidigare erfarenheter är att Windows system måste raderas och installeras en sisådär vartannat år beroende på ens vanor med att installera/testa diverse spel och mjukvaror. Detta fick mig senare att helt överge plattformen...
Kör dock Win7 som virtuell maskin, dessa är oftast en bagis att ominstallera/återställa.

Det finns också diverse hjälpprogram som kan lösa "fel" i systemet.

Clean my PC
Microsoft Fixit (officiell MS)
FixWin
QuickFix

Bara att googla, finns en mängd andra...
 


Uppdaterad: 20:16:35, 8/3 -18
Nr42

Golgari
MEDLEM
Vittinge
@svm s. 11/8 -04

99 rubriker
1774 svar

10. Det här med att starta om har ... 16:24:54, 9/3 -18  
Ichorid skrev 21:43, 7/3 -18 Det kan vara värt att nämna att när ens datorn beter sig lustigt, så löser det sig inte sällan genom att en specifikt väljer att starta om datorn, inte stänga av den och starta den igen då alltså. Vissa uppdateringar går inte igenom förrän datorn har blivit omstartad på just det viset.

Starta om datorn from time to time, den blir glad av det.

Det här med att starta om har blivit lite annorlunda i Windows på senare tid. Numera är det nämligen så att datorn inte stänger av sig på förväntat sätt när man väljer "Stäng av" den gör istället någon form av hybrid hibernation som är ett jäkla skräp. Detta har Microsoft gjort för att datorn ska starta snabbare, men kommer förstås med problemet att datorn inte beter sig som förväntat. För att stänga av datorn på riktigt måste man nu hålla nere shift när man väljer stäng av, eller inaktivera "Turn on fast startup" som är på som default. Att inaktivera "Turn on fast startup" kan dock reverseras av vissa Windowsuppdateringar.

<link='https://www.tenforums.com/tutorials/4189-turn-off-fast-startup-windows-10-a.html'>Länk till hur man stänger av Fast startup</link>

/V
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!