Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 651 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Vilka kort sammanfattar en fär... Välja version på Prox-kort ...
Postnords administrationsavgift på paket utanför EU
Senast läst: 07:29:42, 18/4 -24. Läst 6349 gånger.
a06petah

Rakdos
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 22/5 -09

43 rubriker
393 svar

Postnords administrationsavgift på paket utanför EU 10:00:17, 17/2 -18  
Det är mycket snack om "Kina-paket" och att Postnord kommer ta ut en administrativ avgift på 75kr/försändelse från och med första mars.
Men faktum är att det handlar inte om paket från Kina, utan paket som kommer från icke EU-länder. Det skulle exempelvis betyda att köper man kort från Norge eller andra icke EU-länder i Europa, så kommer det kosta 75kr extra.

Har jag verkligen fattat detta rätt? Jag hoppas inte det :(
 
<Forumsignatur>

Nixxan

Azorius
MEDLEM
Umeå
@svm s. 3/11 -03

190 rubriker
1793 svar

1. Norge tillhör Europeiska ekono... 10:30:37, 17/2 -18  
Norge tillhör Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) så det kommer inte att påverka varor som skickas mellan Sverige och Norge.
 
w0rd
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

2. Jag som trodde att vi levde i ... 11:55:02, 17/2 -18  
Jag som trodde att vi levde i ett globalt samhälle. Postnord och svenska staten är sådana bakåtsträvare..

Hur kommer det bli med Brittanien framöver efter allt brexit:ande är klart?
ben
MEDLEM
Västra Frölunda
@svm s. 26/5 -17

14 rubriker
180 svar

3. Är du säker på att det gäller ... 12:47:57, 17/2 -18  
Är du säker på att det gäller kuvert? Ja menar att frakta en träningscykel från Kina kostar typ 70 spänn, sen skall post nord leverera denna, det funkar ju inte, men vanliga brev som kommer in på posten skall väll inte debiteras med 75kr?
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

4. https://www.postnord.se/inform... 13:48:54, 17/2 -18  
https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen?inpn_c=kinapaket&inpn_i=priv-cs3

Sammanfattning: Allt som skickas med posten och har ett deklarerat värde kostar värde*1,25+75kr. Är det deklarerade värdet över 1500kr gäller 125kr istället för 75kr. Din post hålls gisslan tills du betalar eller tills PostNord skickar tillbaka den. Tid du har på dig att betala specificeras inte.
 
Bekämpa förtrycket och förnekelsen! Låt oss ger den den rätta plats bland de sex den alltid borde haft! Erkänn Dredge som Magics sjunde färg!
Uppdaterad: 13:52:19, 17/2 -18
EyeBe

Simic
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/5 -04

85 rubriker
147 svar

5. Det handlar om att Postnord vi... 14:23:41, 17/2 -18  
mindtrix skrev 11:55, 17/2 -18 Jag som trodde att vi levde i ett globalt samhälle. Postnord och svenska staten är sådana bakåtsträvare..

Hur kommer det bli med Brittanien framöver efter allt brexit:ande är klart?

Det handlar om att Postnord vill trygga att de täcker extra kostnader som uppkommer i samband med hanteringen av dessa paket.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

6. Läste nargluj's länk och fann ... 15:36:19, 17/2 -18  
Läste nargluj's länk och fann detta:
"5.Kommer det innebära försenade leveranser?
– Eftersom försändelserna lagras i avvaktan på att betalning sker är det ofrånkomligen så att det kommer att ta längre tid för vissa försändelser att komma fram. Försändelser utan värde, exempelvis vanliga brev, delas ut direkt."
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
Queldion

Azorius
MEDLEM
Västerås
@svm s. 8/10 -04

431 rubriker
8090 svar

7. Utåt ja. Deg de försöker få t... 16:55:40, 17/2 -18  
EyeBe skrev 14:23, 17/2 -18
mindtrix skrev 11:55, 17/2 -18 Jag som trodde att vi levde i ett globalt samhälle. Postnord och svenska staten är sådana bakåtsträvare..

Hur kommer det bli med Brittanien framöver efter allt brexit:ande är klart?

Det handlar om att Postnord vill trygga att de täcker extra kostnader som uppkommer i samband med hanteringen av dessa paket.

Utåt ja.
Deg de försöker få till är ett köpstopp från Kina då hanteringen som de enligt postlagen är skyldiga att göra inte är ekonomiskt hållbar.
Därför lägger de på en gigantisk "administrationsavgift" och hänvisar till tullreglerna.
Hade de tagit ut tull och en skälig avgift för vad det faktiskt kostar att hantera breven så hade det inte varit något problem.
 
Ny auktion, mycket commander, FOILS!
Nixxan

Azorius
MEDLEM
Umeå
@svm s. 3/11 -03

190 rubriker
1793 svar

8. Haha, snacka om att gå runt me... 17:55:43, 17/2 -18  
Queldion skrev 16:55, 17/2 -18
EyeBe skrev 14:23, 17/2 -18
mindtrix skrev 11:55, 17/2 -18 Jag som trodde att vi levde i ett globalt samhälle. Postnord och svenska staten är sådana bakåtsträvare..

Hur kommer det bli med Brittanien framöver efter allt brexit:ande är klart?

Det handlar om att Postnord vill trygga att de täcker extra kostnader som uppkommer i samband med hanteringen av dessa paket.

Utåt ja.
Deg de försöker få till är ett köpstopp från Kina då hanteringen som de enligt postlagen är skyldiga att göra inte är ekonomiskt hållbar.
Därför lägger de på en gigantisk "administrationsavgift" och hänvisar till tullreglerna.
Hade de tagit ut tull och en skälig avgift för vad det faktiskt kostar att hantera breven så hade det inte varit något problem.

Haha, snacka om att gå runt med foliehatt. Hade du varit det minsta påläst inom detta hade du förstått varför denna avgift är helt skälig.
 
w0rd
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

9. Kan du inte bidra med något an... 18:05:34, 17/2 -18  
Nixxan skrev 17:55, 17/2 -18
Queldion skrev 16:55, 17/2 -18
EyeBe skrev 14:23, 17/2 -18
mindtrix skrev 11:55, 17/2 -18 Jag som trodde att vi levde i ett globalt samhälle. Postnord och svenska staten är sådana bakåtsträvare..

Hur kommer det bli med Brittanien framöver efter allt brexit:ande är klart?

Det handlar om att Postnord vill trygga att de täcker extra kostnader som uppkommer i samband med hanteringen av dessa paket.

Utåt ja.
Deg de försöker få till är ett köpstopp från Kina då hanteringen som de enligt postlagen är skyldiga att göra inte är ekonomiskt hållbar.
Därför lägger de på en gigantisk "administrationsavgift" och hänvisar till tullreglerna.
Hade de tagit ut tull och en skälig avgift för vad det faktiskt kostar att hantera breven så hade det inte varit något problem.

Haha, snacka om att gå runt med foliehatt. Hade du varit det minsta påläst inom detta hade du förstått varför denna avgift är helt skälig.

Kan du inte bidra med något annat än pissig attityd då, om du råkar vara mer påläst?

En förklaring t.ex.
axbjaaaa
MEDLEM
Sjuntorp
@svm s. 10/1 -06

159 rubriker
2201 svar

10. Kan det inte, förhoppningsvis... 22:04:01, 17/2 -18  
Kan det inte, förhoppningsvis, ha med miljö att göra detta?
Kostar ju sjukt lite att köpa krams idag. Alldeles för lite. Svenskarna importerar 100.000 -tals paket från Alibaba och Wish idag. Helt ohållbart. Hej globala klimatmål?
Skopsen

Simic
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 11/10 -05

61 rubriker
1328 svar

11. "Neeeej jag måste betala något... 23:19:37, 17/2 -18  
"Neeeej jag måste betala något för att få en underprisad vara skickad från Kina. De använder ju bara miljövänliga tranor med solenergi och kvalster som drivmedel för att frakta miljontals paket. Det har alltid varit gratis så miljön kan inte ha tagit skada."

Förstår inte hur man kan vara upprörd över det här. Alls.
 
"Han har inte alla indianer i kanoten om man säger så." - Uppsalapolisen
Uppdaterad: 23:20:18, 17/2 -18
EyeBe

Simic
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/5 -04

85 rubriker
147 svar

12. +1000... 09:11:10, 18/2 -18  
Skopsen skrev 23:19, 17/2 -18 "Neeeej jag måste betala något för att få en underprisad vara skickad från Kina. De använder ju bara miljövänliga tranor med solenergi och kvalster som drivmedel för att frakta miljontals paket. Det har alltid varit gratis så miljön kan inte ha tagit skada."

Förstår inte hur man kan vara upprörd över det här. Alls.

+1000
holmen
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/2 -03

252 rubriker
1880 svar

13. Årets övesittarkommentar 2018.... 09:31:17, 18/2 -18  
Nixxan skrev 17:55, 17/2 -18
Queldion skrev 16:55, 17/2 -18
EyeBe skrev 14:23, 17/2 -18
mindtrix skrev 11:55, 17/2 -18 Jag som trodde att vi levde i ett globalt samhälle. Postnord och svenska staten är sådana bakåtsträvare..

Hur kommer det bli med Brittanien framöver efter allt brexit:ande är klart?

Det handlar om att Postnord vill trygga att de täcker extra kostnader som uppkommer i samband med hanteringen av dessa paket.

Utåt ja.
Deg de försöker få till är ett köpstopp från Kina då hanteringen som de enligt postlagen är skyldiga att göra inte är ekonomiskt hållbar.
Därför lägger de på en gigantisk "administrationsavgift" och hänvisar till tullreglerna.
Hade de tagit ut tull och en skälig avgift för vad det faktiskt kostar att hantera breven så hade det inte varit något problem.

Haha, snacka om att gå runt med foliehatt. Hade du varit det minsta påläst inom detta hade du förstått varför denna avgift är helt skälig.

Årets övesittarkommentar 2018. Jag vill också ha en förklaring, gärna med en go, ickenedvärderande ton.
ottifant
HEDERSMEDLEM
Brandstorp
@svm s. 7/10 -02

91 rubriker
1239 svar

14. Lite mer relevant information ... 10:48:56, 18/2 -18  
Lite mer relevant information kring världspostkongressen och subventioner:

Http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

15. Men är detta anledningen till ... 21:05:53, 18/2 -18  
ottifant skrev 10:48, 18/2 -18 Lite mer relevant information kring världspostkongressen och subventioner:

Http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html

Men är detta anledningen till höjningen? Eller menar du att det ger en bakgrund till hur det överhuvudtaget gick att skicka fraktfritt hela vägen från Kina? (för det hade inte jag fattat innan)

Som jag har förstått det så har det tryckts på från politiskt (departementet?) håll att införa dessa avgifter för att värna svensk handel.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
ottifant
HEDERSMEDLEM
Brandstorp
@svm s. 7/10 -02

91 rubriker
1239 svar

16. Det ger en bakgrund; enligt vä... 23:40:07, 18/2 -18  
toriv skrev 21:05, 18/2 -18
ottifant skrev 10:48, 18/2 -18 Lite mer relevant information kring världspostkongressen och subventioner:

Http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html

Men är detta anledningen till höjningen? Eller menar du att det ger en bakgrund till hur det överhuvudtaget gick att skicka fraktfritt hela vägen från Kina? (för det hade inte jag fattat innan)

Som jag har förstått det så har det tryckts på från politiskt (departementet?) håll att införa dessa avgifter för att värna svensk handel.

Det ger en bakgrund; enligt världspostkongressen har Kina varit att betraktas som ett u-land och fått bidrag för sin verksamhet från övriga medlemmar ur kongressen. Med e-handelns boom har systemet satts ur funktion eftersom Kina har gått om resterande världen. Detta kommer ändras om några år, men för att täta en del hål i verksamheten har Postnord, med hjälp av media, lagt till denna administrativa avgift. Eftersom svenska staten äger 60% av bolaget ger det också skäl att tro på protektionism. Men prylarna kommer ju oavsett om man handlar i svensk butik från just Kina. Där faller miljöargumentet och kvar blir då den ekonomiska moroten i form av skatteintäkter.
Nixxan

Azorius
MEDLEM
Umeå
@svm s. 3/11 -03

190 rubriker
1793 svar

17. Inte helt korrekt. Dessa pryla... 23:56:41, 18/2 -18  
ottifant skrev 23:40, 18/2 -18
toriv skrev 21:05, 18/2 -18
ottifant skrev 10:48, 18/2 -18 Lite mer relevant information kring världspostkongressen och subventioner:

Http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html

Men är detta anledningen till höjningen? Eller menar du att det ger en bakgrund till hur det överhuvudtaget gick att skicka fraktfritt hela vägen från Kina? (för det hade inte jag fattat innan)

Som jag har förstått det så har det tryckts på från politiskt (departementet?) håll att införa dessa avgifter för att värna svensk handel.

Det ger en bakgrund; enligt världspostkongressen har Kina varit att betraktas som ett u-land och fått bidrag för sin verksamhet från övriga medlemmar ur kongressen. Med e-handelns boom har systemet satts ur funktion eftersom Kina har gått om resterande världen. Detta kommer ändras om några år, men för att täta en del hål i verksamheten har Postnord, med hjälp av media, lagt till denna administrativa avgift. Eftersom svenska staten äger 60% av bolaget ger det också skäl att tro på protektionism. Men prylarna kommer ju oavsett om man handlar i svensk butik från just Kina. Där faller miljöargumentet och kvar blir då den ekonomiska moroten i form av skatteintäkter.

Inte helt korrekt. Dessa prylar från Wish, Alibaba och så vidare skickas med flygfrakt vilket är mångfaldigt värre än båtfrakt i stora containrar.
 
w0rd
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

18. Tack båda! En sak bara. Jag... 00:16:09, 19/2 -18  
Nixxan skrev 23:56, 18/2 -18
ottifant skrev 23:40, 18/2 -18
toriv skrev 21:05, 18/2 -18
ottifant skrev 10:48, 18/2 -18 Lite mer relevant information kring världspostkongressen och subventioner:

Http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html

Men är detta anledningen till höjningen? Eller menar du att det ger en bakgrund till hur det överhuvudtaget gick att skicka fraktfritt hela vägen från Kina? (för det hade inte jag fattat innan)

Som jag har förstått det så har det tryckts på från politiskt (departementet?) håll att införa dessa avgifter för att värna svensk handel.

Det ger en bakgrund; enligt världspostkongressen har Kina varit att betraktas som ett u-land och fått bidrag för sin verksamhet från övriga medlemmar ur kongressen. Med e-handelns boom har systemet satts ur funktion eftersom Kina har gått om resterande världen. Detta kommer ändras om några år, men för att täta en del hål i verksamheten har Postnord, med hjälp av media, lagt till denna administrativa avgift. Eftersom svenska staten äger 60% av bolaget ger det också skäl att tro på protektionism. Men prylarna kommer ju oavsett om man handlar i svensk butik från just Kina. Där faller miljöargumentet och kvar blir då den ekonomiska moroten i form av skatteintäkter.

Inte helt korrekt. Dessa prylar från Wish, Alibaba och så vidare skickas med flygfrakt vilket är mångfaldigt värre än båtfrakt i stora containrar.

Tack båda!

En sak bara. Jag har inte tagit det där med politiskt tryck helt från luften. Letade nu upp min källa och det var mycket riktigt Finansdepartementet som ska ha tryckt på lite (enligt reporterns källor, vilka jag är totalt okunnig att bedöma):

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/analys-risken-ar-att-det-har-blir-ett-slag-i-luften

Men jo, det låter ändå rätt vettigt.

EDIT: Detta verkar vara en rätt bra sammanfattning av problematiken kring, och därmed anledningen till avgiften på, paket från Kina:

https://www.svt.se/opinion/asikter-om-natshopping-fran-kina
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
Uppdaterad: 00:20:25, 19/2 -18
a06petah

Rakdos
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 22/5 -09

43 rubriker
393 svar

19. Nu var ju inte diskussionen om... 11:56:48, 19/2 -18  
Skopsen skrev 23:19, 17/2 -18 "Neeeej jag måste betala något för att få en underprisad vara skickad från Kina. De använder ju bara miljövänliga tranor med solenergi och kvalster som drivmedel för att frakta miljontals paket. Det har alltid varit gratis så miljön kan inte ha tagit skada."

Förstår inte hur man kan vara upprörd över det här. Alls.

Nu var ju inte diskussionen om just paket från Kina från min sida utan snarare hur det påverkar köp och byten av magic-kort för oss magic-nördar i världen.
 
<Forumsignatur>
Hawwan
MEDLEM
@svm s. 14/11 -06

54 rubriker
265 svar

20. Det finns en del information a... 18:58:05, 19/2 -18  
Det finns en del information att läsa här:
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import

Allt handlar om hur säljaren deklarerar försändelsen.
Får du ett spelkort i ett brev kan det likställas med ett vykort. Vad säger ert sunda förnuft om att bli taxerad 75SEK för att ni mottager ett vykort från era släktingar som semestrar i ex. Brasilien?

Jag är mer rädd för att "skicka som gåva" kommer bli mer exploaterat och i sin tur också beskattas. Vilket innebär att alla som faktiskt får gåvor brevledes som understiger 500 SEK kommer att bli hårdbeskattade för sina gåvor.

Mer information om gåvor hittar ni här:
https://www.tullverket.se/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590183a4d311c8.html

Dessa regler har det inte talats om att de ska ändras.

Notera att gåvor enligt tullverket och posten är en present från en privatperson till en annan.

Uppdaterad: 18:59:35, 19/2 -18



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!