Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Coolaste leken i Modern... Bloodbraid Elf Jund med Jace? ...
5c humans, ersättare för noble hierarch
Senast läst: 00:38:32, 18/4 -24. Läst 4806 gånger.
hells_cream

Boros
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 9/12 -17

27 rubriker
154 svar

5c humans, ersättare för noble hierarch 08:22:34, 17/2 -18  
Börjat bygga 5c humans. Just nu har jag det mesta utom 4 Horizon Canopy, 4 Noble Hierarch och 4 Phantasmal Image. Istället för image har jag 4 Mayor of Avabruck som jag vill testa med innan jag köper image. Min fråga är vad jag ska lira för billiga ersättare för hierarch? Är Avacyn's pilgrim värt det? Just nu kör jag ett land extra (20 totalt) , 2 Kytheon, Hero of Akros och en Warkite Marauder (den är mest för test, mer evasive creatures är nice).

Mitt lokala FNM - meta är ganska mkt burn, en del lifegainlekar, en del combo och resten blandat.

Så tips från erfarna humanslirare?

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

1. Du kommer nog inte att kuna hi... 08:56:44, 17/2 -18  
Du kommer nog inte att kuna hitta en riktig ersättare till hirearch. Den gör så mycket mer än bara ge mana. Den är både ett sätt att vara mer aggressiv i början samt att kunna gå större när motståndaren har landat stora kroppar.

Finns inget annat kort som fyller alla 3 funktioner. Så utan den behöver du nog fundera på vilken funktion som är viktigast för dig i ditt meta.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

2. Som Choper säger finns det ing... 11:41:47, 17/2 -18  
Som Choper säger finns det ingen direkt ersättare för den. Bättre då att se vad du har svårast för i ditt lokala meta och lägga in något mot det. Auriok Champion mot burn kankse? Kambal, Consul of Allocation/Meddling Mage mot combo? Så klart kan du lira Pilgrim om du vill men då är det bara för rampen och har du Vials kankse det är bättre att försöka ha något mot dina matchups men det får du nästan känna lite själv C:
hells_cream

Boros
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 9/12 -17

27 rubriker
154 svar

3. Tack för svar! Jag förstår att... 11:59:08, 17/2 -18  
Tack för svar! Jag förstår att den är svår att ersätta pga hur mångsidig den är. Meddling Mage lirar jag 4, auriok champion har jag på min want ( för sideboard), Kambal ser intressant ut för sideboard. Blir kanske att skaffa ett par pilgrims och testa. Metat är lite för mångfaldigt för att plocka in för mkt hat i main.

Vad skulle ni säga är prio att köpa av Horizon Canopy, Noble Hierarch och Phantasmal Image?

Uppdaterad: 12:00:41, 17/2 -18
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

4. Prio är Noble. Den gör så förv... 12:04:41, 17/2 -18  
Prio är Noble. Den gör så förvånansvärt mycket i leken. Ramp, manafix och som Choper sa ger den dig reach i lategame. Efter den skulle jag nog sägaImage - men jag är den typen av person som generelt prioriterar länder sist, tycker att det är viktigare att man har korten till leken och sen kan man priritera bättre manabaser.

Canopy är riktigt bra men bättre att resten "fungerar" och sen kan du skaffa Canopy för att ge leken den där sista "pushen" C:
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

5. Klokt. Brushland gör samma m... 13:43:49, 17/2 -18  
noatzon skrev 12:04, 17/2 -18 Prio är Noble. Den gör så förvånansvärt mycket i leken. Ramp, manafix och som Choper sa ger den dig reach i lategame. Efter den skulle jag nog sägaImage - men jag är den typen av person som generelt prioriterar länder sist, tycker att det är viktigare att man har korten till leken och sen kan man priritera bättre manabaser.

Canopy är riktigt bra men bättre att resten "fungerar" och sen kan du skaffa Canopy för att ge leken den där sista "pushen" C:

Klokt.
Brushland gör samma mana som canopy, bara om man floodar den kan ge ett extra kort
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
hells_cream

Boros
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 9/12 -17

27 rubriker
154 svar

6. Manabasen jag kör nu är jag nö... 14:20:57, 17/2 -18  
Manabasen jag kör nu är jag nöjd med, Canopy är bara för att "skydda" mot flood.

Tack för tips, lutar åt att jag sätter nobles på prio efter sideboardkorten då.
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

7. Man spelar inte Canopy för att... 18:15:05, 17/2 -18  
Snurvel_ skrev 13:43, 17/2 -18
noatzon skrev 12:04, 17/2 -18 Prio är Noble. Den gör så förvånansvärt mycket i leken. Ramp, manafix och som Choper sa ger den dig reach i lategame. Efter den skulle jag nog sägaImage - men jag är den typen av person som generelt prioriterar länder sist, tycker att det är viktigare att man har korten till leken och sen kan man priritera bättre manabaser.

Canopy är riktigt bra men bättre att resten "fungerar" och sen kan du skaffa Canopy för att ge leken den där sista "pushen" C:

Klokt.
Brushland gör samma mana som canopy, bara om man floodar den kan ge ett extra kort

Man spelar inte Canopy för att fixa manan, man spelar den för att det vanligaste sättet man förlorar med leken är att man floodar ut.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
ben
MEDLEM
Västra Frölunda
@svm s. 26/5 -17

14 rubriker
180 svar

8. ersätta noble, hmm kanske Bird... 19:44:03, 17/2 -18  
ersätta noble, hmm kanske Birds Of Paradise?
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

9. Birds funkar inte för den är i... 20:56:10, 18/2 -18  
ben skrev 19:44, 17/2 -18 ersätta noble, hmm kanske Birds Of Paradise?

Birds funkar inte för den är inte human vilket innebär att du bara har 4 länder som kan spela den. Avacyn's Pilgrim är väl ok men ger inte blå mana vilket är ett måste för just Phantasmal Image, som är ett av de bättre korten i leken. Lirade humans på GP Lyon i heögen med blandade resultat (4-4 i GP, 5-1 i PTQ) och tror att en version med Mayor istället för Image nog är strikt sämre nästan. Image är så mångsidig. Den är alltid bästa creaguren på brädet och kopierar inte bara dina saker tan också motståndarens. Har kopierat allt från Spell Queller till Primeval Tital till Eidolon of the Great Revel till Restoration Angel under helgen, för att inte nämna Thalia's Liutenant och Mantis Rider. Den är bara dålig på ett tomt bräde eller om du inte har blå mana men det går oftast att fixa.
ben
MEDLEM
Västra Frölunda
@svm s. 26/5 -17

14 rubriker
180 svar

10. Haha fan va dum jag är.. klar... 22:26:36, 18/2 -18  
Haha fan va dum jag är.. klart det skall vara Human! Ibland blir det fel när man tänker.
hells_cream

Boros
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 9/12 -17

27 rubriker
154 svar

11. Kommer nog landa i att skaffa ... 09:46:36, 19/2 -18  
Bjorn skrev 20:56, 18/2 -18
ben skrev 19:44, 17/2 -18 ersätta noble, hmm kanske Birds Of Paradise?

Birds funkar inte för den är inte human vilket innebär att du bara har 4 länder som kan spela den. Avacyn's Pilgrim är väl ok men ger inte blå mana vilket är ett måste för just Phantasmal Image, som är ett av de bättre korten i leken. Lirade humans på GP Lyon i heögen med blandade resultat (4-4 i GP, 5-1 i PTQ) och tror att en version med Mayor istället för Image nog är strikt sämre nästan. Image är så mångsidig. Den är alltid bästa creaguren på brädet och kopierar inte bara dina saker tan också motståndarens. Har kopierat allt från Spell Queller till Primeval Tital till Eidolon of the Great Revel till Restoration Angel under helgen, för att inte nämna Thalia's Liutenant och Mantis Rider. Den är bara dålig på ett tomt bräde eller om du inte har blå mana men det går oftast att fixa.

Kommer nog landa i att skaffa mig images efter att jag löst nobles så jag har bättre tillgång till blå mana.

Ligger lite i lä med inköp just nu dock för att hålla nere månadens magicbudget lite :)
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

12. Jag skulle prioritera Canopys ... 16:19:49, 19/2 -18  
Jag skulle prioritera Canopys över Images, även om Image är viktig med.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
hells_cream

Boros
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 9/12 -17

27 rubriker
154 svar

13. Testat Avacyn's Pilgrim på mtg... 17:54:03, 24/2 -18  
Testat Avacyn's Pilgrim på mtgo och jag är inte såld. Att man inte får exalted som nobles ger är väldigt beklämmande. Däremot kommer jag nog fortsätta spela ett par tills jag har skaffat nobles för att slippa ha 20 lands. Floodar tillräckligt ofta på 19... Hade landet jag petat in som 20:e varit en Horizon Canopy hade jag gjort det dock, men budget concessions..
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!