Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 660 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Vem ansvarar kring Uppdatering... Delver of secrets ...
Unbann av Jace?
Senast läst: 21:53:06, 24/4 -24. Läst 8169 gånger.
skumme
MEDLEM
@svm s. 9/2 -02

42 rubriker
1649 svar

21. Nu spelar jag inte mycket mode... 22:42:41, 12/2 -18  
Nu spelar jag inte mycket modern utan tycker mer om att kolla på matcherna när de strömmas på twitch, mina kommentarer får därmed tas med en nypa salt då de är åt det pessimistiska hållet, och jag hoppas innerligt att mina misstankar så småningom visar helt utan skäl.

En unban av Bloodbraid Elf känns i nuläget helt rimligt då den praktiskt taget är en mer begränsad Snapcaster Mage i en färgkombination som inte är speciellt stark i nuläget. Visserligen kan BBE träffa creatures, men om man nu är ute efter sådana är väl Collected Company bättre då den ger ett urval samt har en större potential att träffa något som är bättre än en 3/2 haste.

Rock-lekar som Jund/Abzan/Temur? har fått ett arsenal av 4-drops de senaste seten där Huntmaster of the Fells och Olivia Voldaren tvingats till avsittarbänken av Chandra, Torch of Defiance, Siege Rhino, Pia and Kiran Nalaar, Kalitas, Traitor of Ghet, som även de förpassas till brädan mot billigare drops som Tireless Tracker, Scavenging Ooze, Goblin Rabblemaster sedan Fatal Push trycktes och det blev alldeles för kostsamt att spela creatures som inte var immuna mot push/path.

Den stora fördelen med BBE är att den kan bli en kortmotor tillsammans med Kolaghan's Command och kombineras även finfint med tremana Lilianorna, men det skalet kräver att man spelar en hel del billigare kort som skydd mot aggressiva lekar vilket i sin tur ökar risken att flippa över ett betydelselös kort vid fel läge, t.ex en push på ett tomt bräde eller inquisition mot en motståndare med inga kort på handen. Bloodbraid Elf har en inbyggd felmarginal som gör att den inte känns alltför bruten.


Jace, the Mind Sculptor är däremot en helt annan femman. Som det visar sig i Vintage och Legacy är han en vinstmaskin i sig själv, han är kapabel att försvara sig, drar kort bättre än de flertalet blåa howling mines wotc försökt trycka på sistone, och har en inbyggd förmåga att försämra chanserna för motståndaren att dra ett svar på honom i sin plusförmåga samtidigt som han snabbt tickar upp mot en ultimate som till 99% vinner matchen.

Han får kort sagt hela matchen att kretsa kring honom så fort han hamnar på bordet, det vet alla som har sett några matcher av Legacy, och till skillnad från det formatet där kort som Red Elemental Blast, Choke, Wasteland, Force of Will, Daze, Thalia, Guardian of Thraben med flera tvingar en att tänka på lekens totala konfiguration och gör det kostsamt att spela alltför många 3-4 drops, finns det betydligt färre kort i moderns pool som direkt gör det besvärligt att slänga in fyra Jaces i sin lek och hoppas att det löser sig. Vilka kort eller vad straffar en där egentligen? Inte planeswalkers inbyggda svaghet i form av legendaritet, nej, det hanterar man genom att brainstorma och fetcha bort överflödiga jace.

Vad finns det egentligen för spelbara motkort mot Jace, the Mind Sculptor som inte kostar mer än två-tre mana och inte är rena counterspells/discard? Jace's Defeat? Dreadbore? Thalia? Pithing Needle/Sorcerous Spyglass? Heart of Kiran? Disdainful Stroke? Vampir Hexmage? Detention Sphere? Vendillion Clique? Ball Lighnting? Ahn-Crop Crasher? Eldrazi Obligator? Savage Knuckleblade? Maelstrom Pulse?
Bolt och dylik bränn hjälper inte under förutsättning att spelaren är smart och plussar Jace direkt, och därmed känns samtliga svar förutom Maelstrom Pulse, Thalia och Clique extremt snäva eller är närmast ospelbara och om man tänker sig att Jace-spelaren nyttjar sig av discard, counterspells, pushes och Cryptic Commands, blir en resolvad Jace olidligt svår att hantera.

En annan problematik är att i och med att Jace är en vinstmaskin i sig själv behöver man inte spela andra vinstkort utan kan snickra ihop leken kring honom, i värsta fall får några Snapcasters och ett par Creeping Tar Pit duga som alterntiva winstcon. Man får mer utrymme för specifika svara, silverkulor, dessa kan enkelt skeppas tillbaka till leken med brainstorm-effekten om de skulle visa sig vara oanvändbara. Kortövertaget som Jace nästintill garanterar ger en även möjlighet att spela manaeffektiva kort såsom Snapback, Disrupting Shoal, Commandeer, Dismember, Bontu's Last Reckoning och liknande.

Detta gör i sin tur att matchen blir tråkig och segdragen. Allt kretsar kring att resolva Jace, ungefär som det var när Twin regerade, och att försvara honom tills man vinner. Twin vann dock direkt, medans det tar några rundor att vinna med en Jace. Först ska det dras några kort för att därefter plussas, brainstorma lite till för att strö mer salt på såret. Vem vill skopa direkt när Jace har resolvat (även om det förmodligen oftast och enda är det rätta alternativet), i Legacy händer det inte ofta och många spelare visar tendensen att fortsätta spela mot Lantern även när det är kört.

Hur kul är detta egentligen? Varför inte citera Mark Rosewater syn på blå kontroll i standard:
"Which of the following best describes how a counterspell-based blue deck should contribute to a Standard environment?"
"Standard is the most fun when the counterspell player has a way to win quickly and efficiently once they take control."

The biggest problem with control decks can be that they take too long and lead to tournament-length issues. As such, in Standard, we like for the control decks to be able to win quickly once they take control, making B the correct answer.
- https://magic.wizards.com/en/articles/archive/making-magic/make-choice-part-1-2018-02-12

Han talar om standard men självfallet gäller detta samtliga format. Det känns fullständigt absurt att detta är skrivet samma dag som unbanningen skedde.

En annan sak som varit på WotC's agenda sistone har varit lekvarieteten, att gynna en mångfald av arketyper, gärna med olika färgkombinationer och varianter, och försvåra dominansen hos en enda lek. Vad gör en unban av Jace för de fåtalet spelbara klassiska kontroll-lekarna UW, Jeskai, Grixis, Esper, BlåRött? Hur många av dessa kommer att förändra och anpassa sin lista, för att forma leken efter Jace's förmågor? Varför ska de spela Dragonlord Ojutai, Elspeth, Sun's Champion, Gideon 3-4-5, Sphinx's Revelation, Wurmcoil, Emrakul, Madcap, eller vilka 4-5-mana kort de nu vinner med, över Jace när han är betydligt enklare att försvara, billigare att spela, med mera? Hur tänker de här egentligen?

"For example, if you look at the Top 8 from Pro Tour Rivals of Ixalan, cards that cost four mana that aren't instants are far and few between. In watching the format evolve, we've observed that decks seeking to control the game have struggled against the speed and variety of threats present in the format. Often these decks have been forced to adopt an explosive win condition of their own. Out hope is that Jace, the Mind Sculptor will provide yet another option in an already diverse format, giving controlling decks an alternative way to close out prolonged games."
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/news/february-12-2018-banned-and-restricted-announcement-2018-02-12?true

Vad i hela friden? Har de verkligen följt moderns utveckling? Vad fasiken snackar dem om. Jace kommer inte att göra att fler 4-mana sorcery-hastighetskorts spelas, snarare färre. Och vad menar de med "explosivt vinstkort"? Är det Gideon? Snapcaster Mage + Secure, the Wastes, Celestial Colonnade han pratar om? UW, BlåRöd och Grixis kontroll skördade faktiskt relativt fina framgångar på Pro Touren, Gabriel Nassif gick 8-1-1, Alex Majlaton 9-1, Corey Burkhart 8-2, Pascal Vieren top8:ade och det gjorde Gerry Thompson likadant med sin kontrollerande Mardu Pyromancer. Något är galet med det här resonemanget här och det talar för att de finns andra orsaker till förändringen. Under förutsättningen att samtliga kontrolltrollkarlar kan bekosta sig på ett fyrpack Jace misstänker jag att Modern kommer att kallas för Jacern om någon vecka, och det blir spännande att se vilket fyndigt smeknamn den här perioden framtills han blir bannad kommer att få och hur länge det kommer att ta.

Och det leder mig till den sista punken som flertalet redan nämnt. Jace, the Mind Sculptor och den ekonomiska sidan. Många, många kommer att förlora matcher på grund av honom, med fler kommer att förlora sina svårt förtjänade stålar på detta. För det första visste tydligen flertalet spelare/insatta personer om detta då rykten hördes under PT:n vilket ledde till kostnaden för Jace fördubblades i tix under helgen, från 10 till 30 och nu ligger han på 50? Lättförtjänta tix för de som blivit tipsade. Liknande spekulationer har skett vid tidigare unbandatum, men med tanke på att alla visste att Jace trycks i M25 känns detta beteendet ytterst skumt.

För det andra, Jace är inte det enda kortet vars pris stigit eller snarare spikat med denna unbanningen, precis som med Eldrazi-vintern förrförra året kommer naturligtvis ett flertal kort som spelas antingen med eller mot Jace öka i prisnivå (t.ex har Terminus och Disrupting Shoal ökat 100% i tix), och om han sedan inom kort bannas känns hela situationen snarlikt fiaskot med Thought-Knot Seer och Eye of Ugin, där flertalet nödvändiga kort i en lek på ganska snabb tid mångdubblades i kostnad för att någon månad senare efter att dominansen visat sig vara för stor och Wotc beslutat att spränga ögat säljas för en bråkdel av kostnaden. Eye of Ugin gick från 50 till 300 till 30 snabbare än en brainstorm med Jace.

För det tredje, det finns ett tydligt samband med eldrazi-korten här. WotC trycker Jace, the Mind Sculptor i M25 angerr märkligt nog att detta innebär en god tidpunkt för att prova kapacititen hos Jace i modern, då de som vill få tag på honom bara genom att köpa några paket M25 enkelt kan skaffa 4 stycken:

"The reprint of Jace in Masters 25 will provide greater availability for our player base."
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/news/february-12-2018-banned-and-restricted-announcement-2018-02-12?true

Det luktar väldigt illa kring det här. Det stinker girighet enligt mig. Efter Pro Touren hyllades modern som ett otroligt balanserat format med ett skiftande och nyanserat meta där ingen lek var herre på täppan utan flertalet kämpade om kronan, och det fanns utöver det en hel mängd som jagade strax bakom. Det är en kalkylerad vinn-vinn situation för WotC här: om Jace inte dominerar kommer alla att hylla deras drag och tycka att de var kloka, men om han visar sig vara för bra och dominerar modern i en period är det bara att banna honom, och under tiden kommer spelarna flockas till andra format, och främst då till standard som ligger på dödsbädden i hopp om en livsgivande injektion av uttråkade spelare.

De enda som förlorar på situationen är spelarna själva, de som nyligen spenderat sina surt förvärvade riksdaler på en ny lek som inom snart kommer visa sig vara helt ospelbar i det nya meta och de som köper på sig Jace och hans bundsförvanter när han står som högst bara för att de älskar modern-formatet eller bokat hotell till en modern-gp. Och förlusten är inte endast ekonomisk, ett flertal kommer helt enkelt vägra att spela modern för de är redan medvetna om att metat kommer förändras inom snart ändå, precis vad som hände för två år sedan. Som jag skrev i början hoppas jag att jag har fel, det känns skönt att erkänna att man inte har något investerat i det hela vilket gör att det blir enormt spännande att följa utvecklingen av det hela. Jace i modern, haha, vem hade kunnat tro det efter att de bannade twin för två år sedan?
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

22. Lång göttepost med konspiratio... 22:48:19, 12/2 -18  
Lång göttepost med konspirationsteorier :)
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
ScwesterN

Golgari
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 22/11 -07

115 rubriker
791 svar

23. Den här eviga diskussionen om ... 08:00:03, 13/2 -18  
Den här eviga diskussionen om att Wizards bara vill tjäna pengar... Döhh... Var det någon som trodde att MaRo och gänget är en bunt altruister som delar ut pengar så måste jag tyvärr punktera den illusionen. Det är klart de vill tjäna pengar. Det äe ju inte så att Apple skulle lansera en produkt som ingen vill köpa, så varför skulle Wizards göra det?
 
<")))))><

Söker du pauperkort, kolla in min Have
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

24. Nja, det är snarare en diskuss... 08:11:08, 13/2 -18  
Nja, det är snarare en diskussion om hur snabba pengar wizards vill tjäna och vad man är villig att offra (varumärket?) på längre sikt. Om jag fattade det rätt sålde mirrodin bra men minskade spelandet och köpandet efteråt.

Nu tänker jag att Jace var rätt som reprint för 25, men kanske fel tid att unbanna eftersom modern-läget förmodligen påverkas negativt.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 08:12:17, 13/2 -18
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

25. Problemet är ju inte att de vi... 09:19:14, 13/2 -18  
ScwesterN skrev 08:00, 13/2 -18 Den här eviga diskussionen om att Wizards bara vill tjäna pengar... Döhh... Var det någon som trodde att MaRo och gänget är en bunt altruister som delar ut pengar så måste jag tyvärr punktera den illusionen. Det är klart de vill tjäna pengar. Det äe ju inte så att Apple skulle lansera en produkt som ingen vill köpa, så varför skulle Wizards göra det?

Problemet är ju inte att de vill tjäna pengar, problemet är om de precis unbannade ett kort i syfte att tjäna pengar.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Hört under tribelander: "Du får fan sluta spela med Grozoth, han är alldeles för bruten!"

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

26. Men också att vi vet att Wizar... 09:48:22, 13/2 -18  
anthrox skrev 09:19, 13/2 -18
ScwesterN skrev 08:00, 13/2 -18 Den här eviga diskussionen om att Wizards bara vill tjäna pengar... Döhh... Var det någon som trodde att MaRo och gänget är en bunt altruister som delar ut pengar så måste jag tyvärr punktera den illusionen. Det är klart de vill tjäna pengar. Det äe ju inte så att Apple skulle lansera en produkt som ingen vill köpa, så varför skulle Wizards göra det?

Problemet är ju inte att de vill tjäna pengar, problemet är om de precis unbannade ett kort i syfte att tjäna pengar.

Men också att vi vet att Wizards mycket väl kan banna honom igen detta år med skälet "vi gjorde fel". Och det kommer ju bara att drabba alla spelare som betalat stora pengar för en snordyr Jace.

Nu säger jag inte att han kommer bannas igen jag litar bara inte på att Wizard har bra koll på att en unban av Jace är ok. Utan mer ser till pengarna iom MM25.
 
Är allt som oftast intresserad av att köpa samlingar, stora som små.

Nuvarande auktion: Mycket av varje, högt och lågt. Standard, Modern, Legacy osv. BO på allt. Slutar den 3 sep 23:00.

Det största felbeslutet Magic-spelare kan göra är att köpa en mandolin...
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

27. Precis, "ok" utifrån wizards d... 14:52:19, 13/2 -18  
czypher skrev 09:48, 13/2 -18
anthrox skrev 09:19, 13/2 -18
ScwesterN skrev 08:00, 13/2 -18 Den här eviga diskussionen om att Wizards bara vill tjäna pengar... Döhh... Var det någon som trodde att MaRo och gänget är en bunt altruister som delar ut pengar så måste jag tyvärr punktera den illusionen. Det är klart de vill tjäna pengar. Det äe ju inte så att Apple skulle lansera en produkt som ingen vill köpa, så varför skulle Wizards göra det?

Problemet är ju inte att de vill tjäna pengar, problemet är om de precis unbannade ett kort i syfte att tjäna pengar.

Men också att vi vet att Wizards mycket väl kan banna honom igen detta år med skälet "vi gjorde fel". Och det kommer ju bara att drabba alla spelare som betalat stora pengar för en snordyr Jace.

Nu säger jag inte att han kommer bannas igen jag litar bara inte på att Wizard har bra koll på att en unban av Jace är ok. Utan mer ser till pengarna iom MM25.

Precis, "ok" utifrån wizards definition, och den står ju i artikeln, och där kommer det nog bli vissa problem.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
ScwesterN

Golgari
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 22/11 -07

115 rubriker
791 svar

28. Om man känner sig osäker på ba... 16:30:55, 13/2 -18  
Om man känner sig osäker på ban eller inte så kan man ju vänta med att köpa sina Jace. Som Vigo skrev tidigare i tråden, det finns många lekar i Modern som vinner innan Jace ens hunnit landa. Det är ju inte så att Wizards tvingar alla att köpa Jace för att kunna hävda sig i formatet. Sen är det väl inte heller så att Wizards bryr sig om andrahandsmarknaden, de vill ju sälja sina nya produkter. Tror alla vet vid det här laget att öppna Masterslådor för value inte lönar sig så det kan man ju också undvika...
 
<")))))><

Söker du pauperkort, kolla in min Have
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

29. Uj va mycket gnäll på en plats... 18:19:47, 14/2 -18  
Uj va mycket gnäll på en plats, dags för mig att gnälla också.

Jag har spelat jeskai control sedan modern kom och jag har dött oerhört många gånger innan jag träffat min fjärde mana. Mycket oftare nu än tidigare. Dör man med Jace i hand gör Jace ingenting.

Ni som gnäller på att wizards gör det här för att tjäna pengar. Ser ni hellre att de inte tjänar pengar, blir uppköpta av något skalbolag, slaktade och slutar producera produkter? Hur påverkas era korts värde av det?

Sluta gnäll och testa lite med/mot Jace först.
 
Legacy är livet, livet är legacy. Vill du snacka legacy med mig i pod? Tycker du det är roligt att brewa lekar eller vinna? Hör av dig!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

30. Usel: antingen spelar du för l... 19:43:33, 14/2 -18  
Usel: antingen spelar du för lite land för att supporta jace eller också har du haft ett himla oflyt.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

31. Inget av det faktiskt.... 19:58:19, 14/2 -18  
latsblaster skrev 19:43, 14/2 -18 Usel: antingen spelar du för lite land för att supporta jace eller också har du haft ett himla oflyt.

Inget av det faktiskt.
 
Legacy är livet, livet är legacy. Vill du snacka legacy med mig i pod? Tycker du det är roligt att brewa lekar eller vinna? Hör av dig!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

32. Jo, om motståndaren så ofta ha... 20:08:15, 14/2 -18  
useL skrev 19:58, 14/2 -18
latsblaster skrev 19:43, 14/2 -18 Usel: antingen spelar du för lite land för att supporta jace eller också har du haft ett himla oflyt.

Inget av det faktiskt.

Jo, om motståndaren så ofta har varit så snabb har du haft oflyt. Många snabba lekar i modern ska tillräckligt ofta missa en beståndsdel de första rundorna som gör att de inte vinner snabbare. Skulle det så pass ofta gått så fort hade flera Cryptic Command varit meningslösa att spela, men de hänger ändå i rätt bra.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

33. Vill hemskt gärna inte gå in i... 22:12:11, 14/2 -18  
latsblaster skrev 20:08, 14/2 -18
useL skrev 19:58, 14/2 -18
latsblaster skrev 19:43, 14/2 -18 Usel: antingen spelar du för lite land för att supporta jace eller också har du haft ett himla oflyt.

Inget av det faktiskt.

Jo, om motståndaren så ofta har varit så snabb har du haft oflyt. Många snabba lekar i modern ska tillräckligt ofta missa en beståndsdel de första rundorna som gör att de inte vinner snabbare. Skulle det så pass ofta gått så fort hade flera Cryptic Command varit meningslösa att spela, men de hänger ändå i rätt bra.

Vill hemskt gärna inte gå in i en metadiskussion i ett format och lek där jag känner att du inte har kollen utan mer vill trolla fram folks reaktioner.

Att dö med Jace i hand är inte samma sak som att inte ha fyra mana att spela den. På sistone har jag haft cryptics i hand och ändå blivit ihjälstormad eller ihjälslagen av deaths shadow. Fyra mana kort är jättestarka om korten man spelar på tur 1-3 gör att man tur fyra kan spela din jace.

Jag menar mest att om mitt meta består av Grixis Death Shadow, Eldrazi, Storm och den nya Hollowed One-listan så är det rätt jävla tufft att spela 2-3 jace i main och tro att han är en gamebreaker.
 
Legacy är livet, livet är legacy. Vill du snacka legacy med mig i pod? Tycker du det är roligt att brewa lekar eller vinna? Hör av dig!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

34. Vad jag fortfarande försöker s... 23:32:23, 14/2 -18  
Vad jag fortfarande försöker säga är att de inte är så snabba, inte så ofta på en regelbunden basis. Om din erfarenhet säger annorlunda ... ja, vad vet jag. Men visst, klart att fyra mana korten gör mindre impact om de snabba korten är tillräckligt stabila.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!