Magic the Gathering
Magic the Gathering34875 medlemmar 679 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
KORTVäRDERINGAR Urza Tron... Värt att köpa Unstable? ...
Realistiska säljvärderingar
Senast läst: 22:52:44, 8/4 -24. Läst 1908 gånger.
cardseeker
MEDLEM
Bjärred
@svm s. 15/10 -02

161 rubriker
779 svar

Realistiska säljvärderingar 12:03:02, 13/12 -17  
Hej!

Ni som dealat med mig genom åren vet att jag i första hand samlat på mig foils. Till frågan här så har jag 2-4 av nästan varenda kort från Urza's Legacy och Urza's Destiny i foil och när man kollar på kortpriser på några av dessa på exempelvis MCM för att uppskatta värdet så är vissa priser hutlösa.

Jag vill hitta en realistisk värdering på korten sett till den svenska marknaden för att så småningom sälja till ett pris som känns rimligt för både mig och köparen, men hur går man till väga och vad anses av er som läser frågan som ett rimligt pris? Många, inklusive mig själv, använder ofta MCM som en rättvisande benchmark för värdering rakt av, men vissa kort känns svårare än andra. Flera av dem har jag dessutom i playset om det påverkar.

Jag tar några exempel:

Grim Monolith - ENG, NM och FOIL på MCM kostar runt 740€, average sale price runt 526€

Academy Rector - Samma som ovan runt 200€, average sale price runt 178€.

Replenish - någonstans runt 175€ med average på 105€.

Problemet med average priserna är ju att dem sträcker sig över ett år och mycket har ju hänt med dessa korten under senaste året. Någon som har några kloka ord?

useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

1. Min erfarenhet är att om du vi... 13:03:22, 13/12 -17  
Min erfarenhet är att om du vill ha ut rätt belopp för korten tar det dig otroligt lång tid. Jag hade en större foilauktion för ett par månader sedan och den genererade ungefär 30 % lägre pris på korten än vad de kostar på MCM. Vill du sälja dyrare kort är det nog tyvärr utomlands du får marknadsföra det, för här i Sverige är köparen inte beredd att betala vad kortens pris är internationellt.
 
Legacy är livet, livet är legacy. Vill du snacka legacy med mig i pod? Tycker du det är roligt att brewa lekar eller vinna? Hör av dig!
oscarlundberg

Simic
MEDLEM
Bandhagen
@svm s. 24/6 -15

25 rubriker
167 svar

2. Man får komma ihåg att pris oc... 14:21:38, 13/12 -17  
Man får komma ihåg att pris och värde är två olika saker. Som Warrent Buffet säger "- price is what you pay, value is what you get.". Omsättningshastigheten på dyra foils är troligtvis väldigt låg till MCM priserna. Lägre pris = högre omsättningshastighet.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
443 svar

3. Som du säger så har det skett ... 15:31:36, 13/12 -17  
Som du säger så har det skett massor av buyouts och spekulationer på just RL kort det senaste året vilket har gjort att priserna skjutit i höjden rejält. I vissa fall kan det säkert vara "korrekta" priskorrigeringar pga väldigt små utbud, medan det i andra fall är fantasipriser som säljare har satt lite på chans. Jag skulle säga att eftersom den branta prisstegringen är så pass ny så är det enda sättet att få en mer realistisk bild att avvakta något år och se vilka priser som sjunker nedåt igen och vilka som fastnar.

Tittar man t.ex. på rares från Legends som i stort sett köptes ut till 100% under hösten så har många priser redan sjunkit tillbaka rejält, och andra har fastnat.
cardseeker
MEDLEM
Bjärred
@svm s. 15/10 -02

161 rubriker
779 svar

4. Tack för svar, jag får klura v... 06:48:26, 14/12 -17  
Tack för svar, jag får klura vidare.
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!