Magic the Gathering
Magic the Gathering34876 medlemmar 682 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Chalice of the void creature... Affinity och Blood Moon? ...
Första modern-lek
Senast läst: 04:46:39, 16/4 -24. Läst 9452 gånger.
trangiusarien
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 29/9 -15

1 rubriker
3 svar

Första modern-lek 18:30:01, 23/11 -17  
Hej,

Jag är ganska ny till magic och har bara spelat casual. Mest med kompisar och så. Jag är lite sugen nu på att lära mig spelet bättre och tänkte investera i en bra modernlek (priset spelar alltså ingen roll). Jag undrar om ni kan tipsa om vilken sorts lek (arketyp) jag bör införskaffa? Jag vill att den ska vara lätt för en nybörjare och genom den kan jag utforska spelet (allt från hur man ska tänka till hur metan ser ut).

Tack på förhand!

CrazyJolly

Orzhov
MEDLEM
Floda
@svm s. 26/3 -07

114 rubriker
702 svar

1. eftersom du är ifrån Göteborg,... 18:33:30, 23/11 -17  
eftersom du är ifrån Göteborg, så ska du till butiken mindstage (Aschebergsgatan 11), där får du en massa tips vad du kan spela för skôj, ta en titt där vet ja
 
Anata no o shiri ni kasa ga aru baai wa, sore o hirakou to suru tsumoridesu = om du har en paraply i rumpan, så ska du ge fan i att öppna den
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

2. Jag har kört Skred Red sista t... 18:55:44, 23/11 -17  
trangiusarien skrev 18:30, 23/11 -17 Hej,

Jag är ganska ny till magic och har bara spelat casual. Mest med kompisar och så. Jag är lite sugen nu på att lära mig spelet bättre och tänkte investera i en bra modernlek (priset spelar alltså ingen roll). Jag undrar om ni kan tipsa om vilken sorts lek (arketyp) jag bör införskaffa? Jag vill att den ska vara lätt för en nybörjare och genom den kan jag utforska spelet (allt från hur man ska tänka till hur metan ser ut).

Tack på förhand!

Jag har kört Skred Red sista två åren. Sjukt kul lek!
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

3. "Lätt" är en relativ term, spe... 19:03:58, 23/11 -17  
"Lätt" är en relativ term, speciellt i format som Modern. Skulle hålla mig borta från rena combo lekar som Blåröd Storm eller Ad Nauseam etc. Mycket planerande och skulpterande av handen och inte så interaktivt. Skulle nog googla lekar som EldraziTron, Hatebears, Death's Shadow eller 5 color Humans.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Suzolid

Izzet
HEDERSMEDLEM
Norrköping
@svm s. 11/4 -04

151 rubriker
3061 svar

4. Kolla på sidor som visar metat... 19:15:27, 23/11 -17  
Kolla på sidor som visar metat, kolla på streams på Twitch och YouTube och kolla gärna på forumen där dessa arketyper utvecklas och tar form!

En fråga, vad spelar du när du spelar casual? Trivs du med det?
 
Säljer alla kort på min Have.
mabe
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/1 -04

312 rubriker
3182 svar

5. Merfolk är rätt billig, bra mo... 19:34:37, 23/11 -17  
Merfolk är rätt billig, bra mot mycket och en lek att spela och bli bättre med.
 
Mabe

"Äger du icke gåvan av en övertygelse om det man icke ser, så akta dig dock för den motsatta plumpa meningen, att vad man icke ser icke är." /
Viktor Rydberg
Trulle

Azorius
MEDLEM
Hjärup
@svm s. 1/11 -05

66 rubriker
471 svar

6. Elves är inte heller så dyr oc... 20:19:10, 23/11 -17  
Elves är inte heller så dyr och man kan bygga den lite så den passar sin egen spelstil.
trangiusarien
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 29/9 -15

1 rubriker
3 svar

7. Hej alla, Tack alla så myck... 20:32:46, 23/11 -17  
Hej alla,

Tack alla så mycket för svaren! Det uppskattas verkligen Jag sitter och kollar igenom de lekar ni föreslår. Mycket verkar intressant.

Jag har redan en del kort för Grixis Control som jag köpte på mig för ett par år sen, men jag tycker den är för svårspelad när jag inte kan något om metat och vad som kan finnas i motspelarens lekar och så. Jag tror nåt mer aggro skulle passa. Jag kollade Grixis Death's Shadow och den innehöll ju flera av de kort jag redan har. Det fanns ju också nån Aggro Death's Shadow, kanske det skulle vara något?

CrazyJolly: Jag ska till mindstage till veckan med en kompis :)
LasseKongo
MEDLEM
Enskede
@svm s. 14/11 -14

22 rubriker
48 svar

8. Är inte death and taxes en bra... 22:19:00, 23/11 -17  
Är inte death and taxes en bra lek för detta? Den verkar vara duglig mot mesta och den är väl dessutom åt billigare hållet med tanke på hur kompetativ den är?
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

9. Jag rekommenderar alltid någon... 22:28:26, 23/11 -17  
Jag rekommenderar alltid någon av de tre bortglömda guldgruvorna;
* Soul Sisters/Martyr Proc = Två olika lekar som bygger på nästan samma koncept. De är i regel monovitta lifegain lekar med kort som Soul Warden och Ajani's Pridemate eller Martyr of Sands och Proclamation of Rebirth. Den förstnämnda är mer aggresiv och den sista mer kontrolig och "grindig".

Bägge är relativt enkla att lära sig spela MEN kräver att du håller koll på dina triggers, som i Soul Sisters varainten kan vara rätt många. Det positiva är att du inte behöver ora dig så värst mycket över vad motståndaren spelar och grunden är enkel att förstå sig på.

Dessa arkettyper är också väldigt flexibla, billiga, men har ändå rum för fördjupning.

* Goblins/RDW = En "typisk" aggresiv röd lek. Den första har fler goblin relaterade synergier som Goblin Granade och så kallade "lords" som buffar ditt team. Den andra är mer rakt på sak aggresiva små gubbar och billiga burnspells.

Största nackdelen med arketypen är att det lätt snabbt blir tråkigt då ingen av de har specielt stor variation mellan matcherna. Det positiva är att detta är en otroligt simpel arketyp som du snabbt lär dig och får grepp om. Till skillnad från den förra leken har du inte några direkta triggers du behöver hålla koll på C:

* Stompy = En helgrön lek, också aggro, som bygger på stora gröna gubbar för lite mana. Leatherback Baloth, Strangle Geist etc med Aspect of the Hydra och liknande kort som "payoff". Snäppet svårare än de röda lekarna och något roligare att spela. Dessa har inte specielt stor variation heller men det går definitivt att fördjupa sig mer i dem. Inte heller här har du specielt många triggers eller effekter att hålla koll på.


Fårgan är i slutändan egentligen vad du vill spela för färg och hur svår lek du vill ha C: En sid notis är Fairies, mono blå eller UB: Dessa är en kontrolbaserad tempolek som vinner emd små flygare och billiga counterspell överlag. Ganska klurig, mycket rum för eget.

Har du några som helst funderingar på någon av lekarna får du gladligen PM:a mig och fråga då jag har åtminstånde någon erfarenhet av alla C: Lycka till!
moonlite

Rakdos
SHAGGY
REDAX
Göteborg
@svm s. 5/11 -02

185 rubriker
5115 svar

10. Om priset inte spelar så stor ... 22:33:41, 23/11 -17  
Om priset inte spelar så stor roll (men ändå lite) så skulle jag leta reda på en lek med många staples så att du har lättare att bygga en annan lek senare om du inte känner dig bekväm i den du spelar.

Grixis kontroll och Grixis Death's Shadow låter eg. perfekta på det temat, men bägge kräver ganska god förståelse i vad dina motståndare gör eftersom lekarna är fulla med interaktion.

Vägen in i Modern för min del var att skaffa mig Cavern of Souls, Aether Vial, Collected Company, Fetch-länder och shock-länder. På det viset kunde jag spela flertalet olika mer eller mindre bra tribal-lekar (Sliver, Allies, Humans etc) medan jag byggde upp min samling.
Det fina med att skaffa den basen är att de övriga korten (själva tribal-korten) sällan är särskilt dyra så en hinner byta lek lite medans en skaffar andra kort till dyrare lekar.
Voice
MEDLEM
Västervik
@svm s. 6/10 -04

22 rubriker
53 svar

11. UB- Mill, för utmaningens skul... 00:37:13, 24/11 -17  
UB- Mill, för utmaningens skull. :D
 
Have a gameday!
-Games Expertise
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

12. Jag rekommenderar att du tar o... 03:49:31, 24/11 -17  
Jag rekommenderar att du tar och samlar på dig info härifrån, från lokala butiken så som mindstage och sen proxa lekarna du vill spela och testa dem/dig fram.

Jag gillar även tipset där du kan försöka undersöka vart korten i modern kan anvöndas i andra format, vilka lekar, hur ofta de dyker upp osv.

Jag kan visa dig mitt sätt, hur jag byggde upp min samling av lekar och potentiellt vilka lekar de kan leda till om jag så skulle vilja.

Jag gillar stora farliga hot, jag vill köra över min motståndare med Wurmcoil Engine, Karn Liberated och hemska Eldrazis, jag älskar färglöst.

Därflr var Tron självklar från början.

Jag började först med att sakta bygga ihop GR tron.
Dessa gav tillgång till kort som Karn Liberated, Wurmcoil Engine, Eye of Ugin (nu bannad i modern :( )senare Ugin, the Spirit Dragon, Ulamog, the Ceaselesshunger, Emrakul, the Promised End, Emrakul, the Aeons Thorn, Expedition Map (billiga men bra att ha) m.m
Jag kan även lägga till blåa kort och spela mono blå tron eller spela färglös eldrazi tron.

Dessa korten kunde jag därefter spela i Legacy, it ex. Twelvepost (och de olika versioner som finns), Eldrazi aggro m.m
MUD gjorde så jag skaffade Chalice of the Void (som nu är dyra och kan även spelas i modern samt andra lekar i legacy (stomoy lekar)
Metalworker och Trinispheres m.m öppnade upp för färglös stax.

Ancient Tomb och City of Traitors går in som sagt i Eldrazi stompy, mud, show and tell, Painter m.m

Walking Ballista, detta kortet spelas i alla format och alla.mina lekar spelar Ballista, bra köp där!

Jag spelar även.färglöst i EDH.

Jag är dock en sådan spelare som har hittat min nisch i magic och lekarna jag gillar - hemska, elaka,.låsa ner.motståndaren lekar eller vinna med stora monster - går in i varandra och delar en.hel del kort.
vilket betyder att jag har skaffat staples, men dock inom en snävare grupp lekar.

Dessutom så har jag sluppit skaffa shockländer, fetchar och gamla dubbelländer.

Men proxa och se vad du gillar, lär dig spelet och dka du skafda kort: skaffa de som verkar väldigt flexibla.

EDIT: jävlar vilken vägg det.blev då.

Uppdaterad: 03:54:57, 24/11 -17
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

13. Är inte mill rätt.legit med de... 03:53:13, 24/11 -17  
Voice skrev 00:37, 24/11 -17 UB- Mill, för utmaningens skull. :D

Är inte mill rätt.legit med den nya enchantmenten?
Fraying Sanity

Combo med Archive Trap

Uppdaterad: 03:53:52, 24/11 -17
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

14. Tyvärr inte... 07:47:03, 24/11 -17  
RolloTomasi skrev 03:53, 24/11 -17
Voice skrev 00:37, 24/11 -17 UB- Mill, för utmaningens skull. :D

Är inte mill rätt.legit med den nya enchantmenten?
Fraying Sanity

Combo med Archive Trap

Tyvärr inte
 
Mvh Emil
trangiusarien
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 29/9 -15

1 rubriker
3 svar

15. Vad alla är schyssta här! Tack... 21:08:29, 24/11 -17  
Vad alla är schyssta här! Tack för era tips. Jag har lärt mig mycket bara på att titta runt på de alternativ ni presenterat.

Jag lutar nu åt två alternativ, ett billigt och ett dyrare:

1) Köra Grixis Death's Shadow. Flera av de kort jag har funkar i den och det skulle bli ganska billigt.

2) Köra Death's Shadows Aggro (utan blåa kort men gröna, med Tarmogoyf och sånt: https://www.mtggoldfish.com/archetype/modern-death-s-shadow-aggro-32571#paper). Skulle ni föreslå att jag köper på mig dom korten? Då har jag ju faktiskt nästan tre-fyra lekar (Grixis Control, Grixis Death's Shadow och Death's Shadow Aggro och Abzan) som jag kan byta mellan, om jag fattar det rätt...

Vad tror ni? Är Death's Shadow Aggro mycket enklare än Grixis Death's Shadow? :)
moonlite

Rakdos
SHAGGY
REDAX
Göteborg
@svm s. 5/11 -02

185 rubriker
5115 svar

16. Alla Death's Shadow-lekar är g... 01:38:39, 25/11 -17  
Alla Death's Shadow-lekar är ganska komplicerade (det krävs stor fingertoppskänsla för att sätta sig själv på lagom lågt- eller högt liv upplever jag), samtidigt är lekarna starka nog att du vinner en hel del på ren kortkvalitet efter att ha övat lite. Jag tycker Death's Shadow-aggro låter smart faktiskt. Lite mer proaktiv plan än Grixis, men med mycket utrymme att utveckla sitt spelsinne. Och som du säger så ger det dig öppning för flertalet andra lekar senare :)
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

17. Jag vill återigen slå ett slag... 06:57:41, 25/11 -17  
Jag vill återigen slå ett slag för skred. Monoröd kontroll är riktigt rolig att spela, du har inga översvåra matchups och du får spela starka pws, boltar och snöklädda berg. Blicken i motståndarens ögon när du spelar Blood Moon runda ett eller två är magisk.
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

18. Jag har funderat att gå denna ... 08:43:50, 25/11 -17  
karhart skrev 06:57, 25/11 -17 Jag vill återigen slå ett slag för skred. Monoröd kontroll är riktigt rolig att spela, du har inga översvåra matchups och du får spela starka pws, boltar och snöklädda berg. Blicken i motståndarens ögon när du spelar Blood Moon runda ett eller två är magisk.

Jag har funderat att gå denna rutten.
Jag har bryggorna redan.

PMa gärna mig en.lista, annars hade det varit bra att visa personen listan här i tråden.
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

19. Jag kör utan, funkar bra ändå.... 13:28:55, 25/11 -17  
RolloTomasi skrev 08:43, 25/11 -17
karhart skrev 06:57, 25/11 -17 Jag vill återigen slå ett slag för skred. Monoröd kontroll är riktigt rolig att spela, du har inga översvåra matchups och du får spela starka pws, boltar och snöklädda berg. Blicken i motståndarens ögon när du spelar Blood Moon runda ett eller två är magisk.

Jag har funderat att gå denna rutten.
Jag har bryggorna redan.

PMa gärna mig en.lista, annars hade det varit bra att visa personen listan här i tråden.

Jag kör utan, funkar bra ändå. Se nedan för min variant.

Skred Red

Modern / Turneringsspel

Av: karhart
21:16, 26/9 -17

karhart kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Turneringsspel
Format: ModernStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
1331:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]218737[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

 
If it ain't fixed, it isn't broken.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

20. Kan även slänga in Sailor Moon... 16:17:36, 25/11 -17  
Kan även slänga in Sailor Moon (aka Free Win Red) för entusiasterna. Inte superbra placerad i dagslägget men rekkar Stormlistor iaf C:
Sailor Moon but everything burns and all is lost

Modern / Turneringsspel

Av: noatzon
11:14, 4/2 -17

noatzon kommenterar:
Om Lantern Control är en vägg då är det här ett håll.

(har du möjlighet borde du köra en 50/50 split på Snow-covered & vanliga Mpuntains för att inte bli rekt av Pthing Needle när du ultat Koth)
Kategori: Turneringsspel
Format: ModernStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
4012:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]210570[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!