Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
CASUAL Tips på kort till casual comma... Bygga två casuallekar! Idéer? ...
Preconstructed; duel decks etc.
Senast läst: 02:50:53, 16/4 -24. Läst 3757 gånger.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

Preconstructed; duel decks etc. 21:09:17, 11/10 -17  
Är det någon som har provat en majoritet av dessa eller åtminstone har en påtaglig generell uppfattning?

Det är så att jag tänkt provspela med/introducera ett par vänner som aldrig lirat Magic förut och undrar om dessa typer av lekar är något som över huvud taget kan vara intressant.

Jag tänker att antingen köper jag ett par olika duel decks eller så blir det några olika "single decks" eller en kombination.

Det hela handlar väl egentligen om att jag inte har någon lust att gräva i lådor och pärmar för att bygga egna lekar som i slutändan säkerligen kommer att vara sämre (efter att inte ha "tränat" på allt för länge.) Om Magic visar sig vara uppskattat kanske jag kan komma igång med lekbyggande efterhand.


Något av det viktigaste är att lekarna skall vara någorlunda jämlika och inte allt för komplicerade, långsamma alt. snabba (mycket därför jag tänker att Duel Decks bör vara en bra början.) Samtidigt hade det varit roligt med lekar av olika slag karaktär som fortfarande "går" att spela mot varandra.



Tips på olika matchups, duel decks etc. uppskattas!



Tack på förhand,
Tom
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Uppdaterad: 21:14:45, 11/10 -17

Baxar

Boros
HEDERSMEDLEM
Lund
@svm s. 6/8 -07

31 rubriker
262 svar

1. Jag startade upp två spelare m... 21:23:51, 11/10 -17  
Jag startade upp två spelare med vars en Planeswalker Deck (olika) från Amonkhet. Visserligen hade båda två spelat lite grann för si så där 10-12 år sen men det fungerade bra. Planeswalker lekar från samma set verkar vara hyfsat balanserade mot varandra. För att få lite variation spelar jag Nissa leken från Hour of Devastation mot dem men den verkar vara lite vassare.

Är de helt nybörjare försök få tag på 2-3 gratis introdeck. Creatures och enkla spells, perfekt för att lära ut grunderna.
 
Min kompis vet alltid innan en turnering varför han vinner den. Efter turneringen vet han exakt varför han inte vann den.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

2. Jag har testat merparten av al... 21:23:54, 11/10 -17  
Jag har testat merparten av alla duel decks och Commanderlekar.

Jag skulle avråda från duel decks. De är sällan balanserade och är alltid ett virrvarr av one-ofs av olika abilitys vilket är väldigt förvirrande för nybörjare. I de fall man hittar ett duel deck par som är hfsat balanserat så förstörs det hela av att den ena leken råkar ha 2-3 kort som är unplayabel så om man drar dem så förlorar man nästan garanterat. Garruk vs Lilliana är typiskt så. Andra är totalt obalanserade rakt igenom, som Koth vs Venser där Venser har massa valuekort och Koth har massor med skräp. Eller som Chandra vs Jace där man Chandraspelaren i princip måste lägga all mana i sitt pump djur varje runda för att kunna vara tillräckligt effektiv. Osv. Jag har inte testat de senaste än dock.

Introdecks har jag inte spelat. De klassas förstås som dåliga för att de marknadsförs som "standardlegala" men är helt odudliga för spel mot riktiga standardlekar. De verkar inte spreta lika mycket som duel decks, så kan ev vara något. Går förhoppningsvis att få tag på billigt.

Commanderlekarna börjar bli rätt bra, de led tidigare av att man fick ett underlag för 2-3 lekstrategier att bygga vidare på snarare än en faktisk lek. Här är problemet att det är ett av varje kort vilket gör det lite svårt att komma in i, och det är förstås ett virrvarr av abilitys här också. Commander har dock fördelen att formatet är självreglerande; Går det dåligt för någon så brukar man lägga sina removals på någon annan. Vilket troligtvis gör commanderprodukterna "bättre" än de egentligen är.

Ett problem med duel decks jag glömde nämna tidigare är att Planeswalkers är ca 10 ggr bättre än alla andra kort i leken, så den som drar sin först och kan försvara den vinner ca alltid.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

3. Tack för svar så här långt. ... 21:46:53, 11/10 -17  
Tack för svar så här långt.

Är det någon som kan länka mig en grundlig och enkel(?) förklaring (regler etc.) av vad Planeswalkers innebär?

I dessa Commander-lekar, ingår det alltid Planeswalker-kort och är det alltid en per lek ungefär som en hjälte?

Tom
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Baxar

Boros
HEDERSMEDLEM
Lund
@svm s. 6/8 -07

31 rubriker
262 svar

4. Planeswalker lekarna har ersat... 21:56:18, 11/10 -17  
Planeswalker lekarna har ersatt Intro Decks. De innehåller alltid en lite sämre version av en Planeswalker (så den inte är spelbar i standard) samt några kort som bara finns i Planeswalker lekarna. De här unika korten är ganska svaga och därmed inget man spelar i turneringar, de är dock standardlegala. Man får också med två boosters från den aktuella utgåvan.

Om dina vänner är helt nybörjare skulle jag starta dem på de gratis intro decken för att sen gå över på Planeswalker decks. Från samma utgåva.

Spelar inte själv Commander så jag har ingen koll på de lekarna.
 
Min kompis vet alltid innan en turnering varför han vinner den. Efter turneringen vet han exakt varför han inte vann den.
Uppdaterad: 22:05:45, 11/10 -17
MrKim
MEDLEM
Mantorp
@svm s. 11/6 -13

1 rubriker
190 svar

5. När jag började spela Magic ig... 22:30:07, 11/10 -17  
När jag började spela Magic igen så köpte jag mig en booster-box och byggde sealed decks som jag sedan körde mot varandra ala swiss turnering.

Kanske är något dyrare, men jag tyckte upplägget gav bra value och var roligt.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

6. Jag håller med party om duel d... 23:00:22, 11/10 -17  
Jag håller med party om duel decks, därför har jag modifierat dem (dock bibehållit spretigheten för att det känns som en del av konceptet).

Om du undrar över planeswalkers så tror jag att det finns bra beskrivningar i regelboken här på SvM (http://www.svenskamagic.com/rulebook/).
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

7. Rekommenderar starkt PW-decks,... 06:54:48, 12/10 -17  
Rekommenderar starkt PW-decks, jag och två vänner började från 0 med Magic med att köpa var sitt Intro Pack, det som idag heter PW decks och jag har bara bra saker att säga om dem. Ska man bara spela vänner emellan gör det inget att lekarna inte kan slå turneringslekar, snarare var svagheten en bra grej eftersom det uppmuntrar en att förbättre leken med de kort man drar i medföljande booster.
 
"Not Gruul? Then die!"
ozckarr

Simic
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/6 -05

45 rubriker
350 svar

8. Någon som har erfarenhet av at... 09:18:20, 12/10 -17  
Någon som har erfarenhet av att lära via mobil-appen? (magic duels) Det kan ju vara ett sätt att få mycket av grunderna på egen hand.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

9. Jag har beställt några PW-leka... 09:48:22, 12/10 -17  
Jag har beställt några PW-lekar nu. Att de inte är tillräckligt bra för att slå turneringslekar tycker jag säger sig självt. :)

Och ja, efter att jag insåg att det fanns en sökfunktion på regelsidan så har jag fått hjälp med Planeswalkers. Tack.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
mg

Izzet
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 17/2 -05

258 rubriker
11995 svar

10. Jag kör "Duel deck days" med f... 14:50:47, 12/10 -17  
Jag kör "Duel deck days" med frugan varje gång det släpps ett nytt par; vi går till en pub och spelar bäst av 20 med de nya lekarna. Om vi tycker de är riktigt goa så behåller vi dem som de är och plockar upp dem och spelar mycket även i framtiden, ibland gör vi mindre altereringar, och ibland scrappar vi dem för delar.

Generellt kan jag säga att jag tycker duel decks är en otroligt bra produkt. De senaste åren har de varit generellt balanserade och kul att spela. "Vanliga" precons har jag lite mindre erfarenhet av (de sista jag köpt var från orginal-Ravnica). Det tar ofta ett par partier med duel decks innan man finner en riktigt strategi och spelen jämnar ut sig, men det är lite av grejen som gör det så kul. Det enda riktigt obalanserade Duel Decken jag spelat var Angels vs Demons, där Angels ganska simpelt plockade hem 12-4 i matcher innan vi gav oss. Enda kortet jag känt varit riktigt fusk är nog Elspeth, Sun's Champion i Elspeth vs Kiora; Kiora-leken vinner helt enkelt inte mot det kortet.

Av de senaste som kommit tycker jag att Speed vs Cunning och Ob Nixilis vs Nissa har varit riktigt bra. Men framför allt Mind vs Might. God damn vad den är underhållande. Skulle anbefalla exakt alla att köpa den. Extremt balanserad, sjukt kul plays, och stor payoff för tight spel. Möjligen är de lite väl komplexa för helt nya spelare dock, så då kan planeswalker decks vara ett gott första steg.
 
Team Squattelhaups! - Slump och Fusk
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

11. Det låter intressant, tack för... 21:29:46, 13/10 -17  
mg skrev 14:50, 12/10 -17 Jag kör "Duel deck days" med frugan varje gång det släpps ett nytt par; vi går till en pub och spelar bäst av 20 med de nya lekarna. Om vi tycker de är riktigt goa så behåller vi dem som de är och plockar upp dem och spelar mycket även i framtiden, ibland gör vi mindre altereringar, och ibland scrappar vi dem för delar.

Generellt kan jag säga att jag tycker duel decks är en otroligt bra produkt. De senaste åren har de varit generellt balanserade och kul att spela. "Vanliga" precons har jag lite mindre erfarenhet av (de sista jag köpt var från orginal-Ravnica). Det tar ofta ett par partier med duel decks innan man finner en riktigt strategi och spelen jämnar ut sig, men det är lite av grejen som gör det så kul. Det enda riktigt obalanserade Duel Decken jag spelat var Angels vs Demons, där Angels ganska simpelt plockade hem 12-4 i matcher innan vi gav oss. Enda kortet jag känt varit riktigt fusk är nog Elspeth, Sun's Champion i Elspeth vs Kiora; Kiora-leken vinner helt enkelt inte mot det kortet.

Av de senaste som kommit tycker jag att Speed vs Cunning och Ob Nixilis vs Nissa har varit riktigt bra. Men framför allt Mind vs Might. God damn vad den är underhållande. Skulle anbefalla exakt alla att köpa den. Extremt balanserad, sjukt kul plays, och stor payoff för tight spel. Möjligen är de lite väl komplexa för helt nya spelare dock, så då kan planeswalker decks vara ett gott första steg.

Det låter intressant, tack för svaret! :>
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.

sveby presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Dark Ritual 8:-

Dark Ritual 7:-

2 Dark Ritual 8:-

Dark Ritual 8:-

Dark Ritual 7:-

Lightning Bolt (Foil) 50:-

Adarkar Wastes (Italienska) 40:-

3 Ankh of Mishra 17:-

3 Counterspell 7:-

3 Counterspell 8:-

Sedge Sliver 10:-

3 Flooded Strand (Foil) 475:-

Blood Crypt (Foil) 250:-

2 Serendib Efreet 25:-

3 Aether Vial (Tyska, Foil) 600:-

Wrath of God 50:-

Polluted Delta (Foil) 550:-

Bloodstained Mire (Foil) 375:-

Fungal Shambler 6:-

Concordant Crossroads 900:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!