Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 651 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT Maxbelopp på 65000kr... Alternate 4th Edition i kortpä ...
blivit bestulen på magic online
Senast läst: 06:12:15, 25/4 -24. Läst 21043 gånger.
sirtompe
MEDLEM
Luleå
@svm s. 26/3 -02

170 rubriker
213 svar

21. Man är ju rätt säker att det ä... 21:22:27, 1/8 -17  
Man är ju rätt säker att det är samma person/personer som försökt stjäla krediter. går det att få fram något namn där?
 
mvh / Sirtompe
pellekuling

Simic
MEDLEM
Trelleborg
@svm s. 23/12 -08

103 rubriker
1382 svar

22. Hade det vid tillfället ja, me... 21:30:26, 1/8 -17  
Beakid skrev 20:35, 1/8 -17
pellekuling skrev 19:14, 1/8 -17
sirtompe skrev 16:06, 1/8 -17 någon har hackat mitt magic online konto och tagit allt av värde.

har detta hänt någon annan?

Mitt konto vart också länsat nyss märkte jag... Kontaktade wotc nyss

Hade du också samma lösenord där som här?

Hade det vid tillfället ja, men båda byttes efter hacken på svm, och båda är bytta igen
 
Följ Spelborgen på Facebook för att få förstatjing på vad som kommer komma till salu här på svm
Nr42

Golgari
MEDLEM
Vittinge
@svm s. 11/8 -04

99 rubriker
1774 svar

23. Absolut det är ett problem, om... 21:30:54, 1/8 -17  
axelsson skrev 20:09, 1/8 -17
Nr42 skrev 19:41, 1/8 -17 Tipps till alla som har problem med sina lösenord: Skaffa ett program för det hela. Själv använder jag KeePass för att spara och generera lösenord. Tillsammans med KeePassHttp och PassiFox så fyller KeePass i användarnman och lösenord på de sidor som man har sparat detta för. Går även att spara själva databas-filen i t.ex. Dropbox för att ha tillgång till den på flera datorer.

/V

Och om någon klipper ditt masterlösenord då? Jag säger inte att det är en dålig idé , men man ska vara medveten om att det finns baksidor med allt.

Absolut det är ett problem, om man har ett långt och konstigt lösenord så minskar dock risken för detta, och att ha ett lösenordsprogram som sköter generering och sparande av lösenord så har du inte problemet med att ha samma lösenord överallt samt att du får unika avancerade lösenord till allt. Allt detta gör att det är klart värt den lilla risken att någon tar mitt masterlösenord.

/V
axelsson
MEDLEM
@svm s. 9/7 -13

5 rubriker
489 svar

24. Hehe så kan man resonera. Jag ... 21:50:08, 1/8 -17  
Nr42 skrev 21:30, 1/8 -17
axelsson skrev 20:09, 1/8 -17
Nr42 skrev 19:41, 1/8 -17 Tipps till alla som har problem med sina lösenord: Skaffa ett program för det hela. Själv använder jag KeePass för att spara och generera lösenord. Tillsammans med KeePassHttp och PassiFox så fyller KeePass i användarnman och lösenord på de sidor som man har sparat detta för. Går även att spara själva databas-filen i t.ex. Dropbox för att ha tillgång till den på flera datorer.

/V

Och om någon klipper ditt masterlösenord då? Jag säger inte att det är en dålig idé , men man ska vara medveten om att det finns baksidor med allt.

Absolut det är ett problem, om man har ett långt och konstigt lösenord så minskar dock risken för detta, och att ha ett lösenordsprogram som sköter generering och sparande av lösenord så har du inte problemet med att ha samma lösenord överallt samt att du får unika avancerade lösenord till allt. Allt detta gör att det är klart värt den lilla risken att någon tar mitt masterlösenord.

/V

Hehe så kan man resonera. Jag är inte av samma uppfattning och skulle av denna anledning aldrig använda ett sådant program. Det du skrev om att dela det på dropbox ger bara ytterligare en attackyta och bör inte rekommenderas heller i min mening. Jag förstår så klart att det blir bekvämt, men som sagt, det blir också mindre säkert.

Alla får ju så klart göra som man själv vill, jag ville bara tala om hur jag tänker/känner kring detta. För det är ett problem och inte helt relevant hur man löser det på bäst sätt.
 
/A
Nr42

Golgari
MEDLEM
Vittinge
@svm s. 11/8 -04

99 rubriker
1774 svar

25. Vet inte om vi ska fortsätta t... 22:25:11, 1/8 -17  
axelsson skrev 21:50, 1/8 -17
Nr42 skrev 21:30, 1/8 -17
axelsson skrev 20:09, 1/8 -17
Nr42 skrev 19:41, 1/8 -17 Tipps till alla som har problem med sina lösenord: Skaffa ett program för det hela. Själv använder jag KeePass för att spara och generera lösenord. Tillsammans med KeePassHttp och PassiFox så fyller KeePass i användarnman och lösenord på de sidor som man har sparat detta för. Går även att spara själva databas-filen i t.ex. Dropbox för att ha tillgång till den på flera datorer.

/V

Och om någon klipper ditt masterlösenord då? Jag säger inte att det är en dålig idé , men man ska vara medveten om att det finns baksidor med allt.

Absolut det är ett problem, om man har ett långt och konstigt lösenord så minskar dock risken för detta, och att ha ett lösenordsprogram som sköter generering och sparande av lösenord så har du inte problemet med att ha samma lösenord överallt samt att du får unika avancerade lösenord till allt. Allt detta gör att det är klart värt den lilla risken att någon tar mitt masterlösenord.

/V

Hehe så kan man resonera. Jag är inte av samma uppfattning och skulle av denna anledning aldrig använda ett sådant program. Det du skrev om att dela det på dropbox ger bara ytterligare en attackyta och bör inte rekommenderas heller i min mening. Jag förstår så klart att det blir bekvämt, men som sagt, det blir också mindre säkert.

Alla får ju så klart göra som man själv vill, jag ville bara tala om hur jag tänker/känner kring detta. För det är ett problem och inte helt relevant hur man löser det på bäst sätt.

Vet inte om vi ska fortsätta ta detta i den här tråden då det är OT, men jag tycker att det är intressant att höra hur andra resonerar så jag fortsätter en stund.

För mig så är detta helt klart den bästa lösningen och jag tror att det skulle vara det för de flesta som använder sig av internet. Anledningen till att jag tror detta är.

1. Man behöver bara kunna några få lösenord och kan då ha bra lösenord istället.
2. Man har unika bra lösenord till varje sida.
3. Man kan använda sig av något t.ex. USB eller DropBox för att få det att fungera på flera datorer.

Jag förstår att man kan ha reservationer mot att använda DropBox eller liknande tjänst för att det är ytterligare en attackvektor, dock är databasfilen krypterad och kommer inte riktigt gå att öppna på vettig tid och man kan använda sig av tjänster som har tvåfaktorsautentisering.

Jag tycker att detta ska rekommenderas till alla, finns idag ingen anledning till att försöka memorera bra lösenord då det egentligen är säkrare att ha dom i ett vettigt program.

Jag hör jättegärna tankar om varför man inte skulle göra det.

/V
axelsson
MEDLEM
@svm s. 9/7 -13

5 rubriker
489 svar

26. Det är absolut inte säkrare pg... 22:48:49, 1/8 -17  
Nr42 skrev 22:25, 1/8 -17
axelsson skrev 21:50, 1/8 -17
Nr42 skrev 21:30, 1/8 -17
axelsson skrev 20:09, 1/8 -17
Nr42 skrev 19:41, 1/8 -17 Tipps till alla som har problem med sina lösenord: Skaffa ett program för det hela. Själv använder jag KeePass för att spara och generera lösenord. Tillsammans med KeePassHttp och PassiFox så fyller KeePass i användarnman och lösenord på de sidor som man har sparat detta för. Går även att spara själva databas-filen i t.ex. Dropbox för att ha tillgång till den på flera datorer.

/V

Och om någon klipper ditt masterlösenord då? Jag säger inte att det är en dålig idé , men man ska vara medveten om att det finns baksidor med allt.

Absolut det är ett problem, om man har ett långt och konstigt lösenord så minskar dock risken för detta, och att ha ett lösenordsprogram som sköter generering och sparande av lösenord så har du inte problemet med att ha samma lösenord överallt samt att du får unika avancerade lösenord till allt. Allt detta gör att det är klart värt den lilla risken att någon tar mitt masterlösenord.

/V

Hehe så kan man resonera. Jag är inte av samma uppfattning och skulle av denna anledning aldrig använda ett sådant program. Det du skrev om att dela det på dropbox ger bara ytterligare en attackyta och bör inte rekommenderas heller i min mening. Jag förstår så klart att det blir bekvämt, men som sagt, det blir också mindre säkert.

Alla får ju så klart göra som man själv vill, jag ville bara tala om hur jag tänker/känner kring detta. För det är ett problem och inte helt relevant hur man löser det på bäst sätt.

Vet inte om vi ska fortsätta ta detta i den här tråden då det är OT, men jag tycker att det är intressant att höra hur andra resonerar så jag fortsätter en stund.

För mig så är detta helt klart den bästa lösningen och jag tror att det skulle vara det för de flesta som använder sig av internet. Anledningen till att jag tror detta är.

1. Man behöver bara kunna några få lösenord och kan då ha bra lösenord istället.
2. Man har unika bra lösenord till varje sida.
3. Man kan använda sig av något t.ex. USB eller DropBox för att få det att fungera på flera datorer.

Jag förstår att man kan ha reservationer mot att använda DropBox eller liknande tjänst för att det är ytterligare en attackvektor, dock är databasfilen krypterad och kommer inte riktigt gå att öppna på vettig tid och man kan använda sig av tjänster som har tvåfaktorsautentisering.

Jag tycker att detta ska rekommenderas till alla, finns idag ingen anledning till att försöka memorera bra lösenord då det egentligen är säkrare att ha dom i ett vettigt program.

Jag hör jättegärna tankar om varför man inte skulle göra det.

/V

Det är absolut inte säkrare pga just det argumentet med att med masterlösenordet så blir du av med allt. Det argumentet går liksom inte att förbise bara för att man sätter ett "långt och krångligt" lösenord. Lite som det gamla ordspråket, lägg inte alla ägg i samma korg.

Men alla gör som dom vill, men jag personligen kommer aldrig att göra det.
 
/A
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

27. Grejen med lösenordshanterare ... 23:29:08, 1/8 -17  
Grejen med lösenordshanterare är ju, som jag fattat det, att masterlösenordet knappas in i programmet lokalt. Så för att knäcka databasen måste du:
1. Få tag på databasfilen, antingen via att ta dig in på molnlagringen eller en enhet som den ligger sparad på.
2. Keylogga en enhet kopplad till databasen för att luska ut vad masterlösenordet är, alternativt brute-forcea den krypterade databasen vilket är väldigt tidskrävande om inte annat.

Finns det ett annat sätt att låsa upp databasen på så förklara gärna, jag kan ha missat nåt.

Oavsett så är det långt mycket lägre risk att du blir av med lösenorden i databasen än om du ska försöka komma på ett unikt lösen för varje inloggning, för det slutar troligtvis i att du har ett fåtal unika eller snarlika lösenord som används på mer än ett ställe om du inte är nån slags supermänniska som kan komma ihåg 100+ lösenord i huvudet.

Så jag ser användandet av KeePass och liknande program som ett enkelt och relativt säkert sätt för att slippa hitta på och komma ihåg lösenord. Hamnar ett lösenord till en tjänst eller hemsida på vift tar det 10 sekunder att generera ett nytt, jag slipper minnas det och allt flyter på som vanligt. Den enda risken är om någon riktar en attack specifikt mot mig, vilket verkar osannolikt för en vanlig "Svensson".

Självklart får man vara lite försiktig med vilka sidor man besöker och filer man laddar ner, då din lokala enhet är mest sårbar. Dock använde jag "kom ihåg mitt lösenord" i firefox innan jag hade KeePass, vilket lagrar alla lösenord i klartext på datorn...

Så för att klå lösenordshanterare måste du:
1. Ha helt unika lösenord för alla tjänster och webbsidor du loggar in på.
2. Kunna dem utantill och mata in dem manuellt vid varje inlogging.
3. Inte blanda ihop det nya lösenordet med ett gammalt när du väl byter, vilket du borde göra var 3-6 månad minst för att vara säker.

Trots allt detta har du en sårbar punkt ändå, din epost dit alla andra konton länkas. Snor nån din mailinloggning kan de enkelt återställa vilka lösenord de vill, vill du undgå detta borde du ha en unik epost för varje konto men det är knappast en rimlig lösning.

PS sry för OT.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
axelsson
MEDLEM
@svm s. 9/7 -13

5 rubriker
489 svar

28. Det var därför jag skrev att s... 23:52:34, 1/8 -17  
jd skrev 23:29, 1/8 -17 Grejen med lösenordshanterare är ju, som jag fattat det, att masterlösenordet knappas in i programmet lokalt. Så för att knäcka databasen måste du:
1. Få tag på databasfilen, antingen via att ta dig in på molnlagringen eller en enhet som den ligger sparad på.
2. Keylogga en enhet kopplad till databasen för att luska ut vad masterlösenordet är, alternativt brute-forcea den krypterade databasen vilket är väldigt tidskrävande om inte annat.

Finns det ett annat sätt att låsa upp databasen på så förklara gärna, jag kan ha missat nåt.

Oavsett så är det långt mycket lägre risk att du blir av med lösenorden i databasen än om du ska försöka komma på ett unikt lösen för varje inloggning, för det slutar troligtvis i att du har ett fåtal unika eller snarlika lösenord som används på mer än ett ställe om du inte är nån slags supermänniska som kan komma ihåg 100+ lösenord i huvudet.

Så jag ser användandet av KeePass och liknande program som ett enkelt och relativt säkert sätt för att slippa hitta på och komma ihåg lösenord. Hamnar ett lösenord till en tjänst eller hemsida på vift tar det 10 sekunder att generera ett nytt, jag slipper minnas det och allt flyter på som vanligt. Den enda risken är om någon riktar en attack specifikt mot mig, vilket verkar osannolikt för en vanlig "Svensson".

Självklart får man vara lite försiktig med vilka sidor man besöker och filer man laddar ner, då din lokala enhet är mest sårbar. Dock använde jag "kom ihåg mitt lösenord" i firefox innan jag hade KeePass, vilket lagrar alla lösenord i klartext på datorn...

Så för att klå lösenordshanterare måste du:
1. Ha helt unika lösenord för alla tjänster och webbsidor du loggar in på.
2. Kunna dem utantill och mata in dem manuellt vid varje inlogging.
3. Inte blanda ihop det nya lösenordet med ett gammalt när du väl byter, vilket du borde göra var 3-6 månad minst för att vara säker.

Trots allt detta har du en sårbar punkt ändå, din epost dit alla andra konton länkas. Snor nån din mailinloggning kan de enkelt återställa vilka lösenord de vill, vill du undgå detta borde du ha en unik epost för varje konto men det är knappast en rimlig lösning.

PS sry för OT.

Det var därför jag skrev att spara den på dropbox av bekvämlighetsskäl var en relativt dålig idé. För dropbox är ju inte så lokalt..

Och ja, det är väl på något av dessa vis du kan knäcka den. Men det finns ju också oändligt mycket infekterade datorer i världen. Och många av dessa vet ju inte om det. Men om du väl fått fatt i den, då kan du ju bruteforcea i godan ro?

Och ja, alternativet är ju som du skriver att ha unika lösen och mata in dom manuellt. Och helst ska du inte ha lösenord utan lösenordsfraser.

Mailen är helt klart ett problem i ekvationen, därför skrev jag också att det inte är helt relevant hur man löser detta problem på rätt sätt.
 
/A
Nr42

Golgari
MEDLEM
Vittinge
@svm s. 11/8 -04

99 rubriker
1774 svar

29. Ja vill man inte köra med bara... 00:28:55, 2/8 -17  
axelsson skrev 22:48, 1/8 -17
Nr42 skrev 22:25, 1/8 -17
axelsson skrev 21:50, 1/8 -17
Nr42 skrev 21:30, 1/8 -17
axelsson skrev 20:09, 1/8 -17
Nr42 skrev 19:41, 1/8 -17 Tipps till alla som har problem med sina lösenord: Skaffa ett program för det hela. Själv använder jag KeePass för att spara och generera lösenord. Tillsammans med KeePassHttp och PassiFox så fyller KeePass i användarnman och lösenord på de sidor som man har sparat detta för. Går även att spara själva databas-filen i t.ex. Dropbox för att ha tillgång till den på flera datorer.

/V

Och om någon klipper ditt masterlösenord då? Jag säger inte att det är en dålig idé , men man ska vara medveten om att det finns baksidor med allt.

Absolut det är ett problem, om man har ett långt och konstigt lösenord så minskar dock risken för detta, och att ha ett lösenordsprogram som sköter generering och sparande av lösenord så har du inte problemet med att ha samma lösenord överallt samt att du får unika avancerade lösenord till allt. Allt detta gör att det är klart värt den lilla risken att någon tar mitt masterlösenord.

/V

Hehe så kan man resonera. Jag är inte av samma uppfattning och skulle av denna anledning aldrig använda ett sådant program. Det du skrev om att dela det på dropbox ger bara ytterligare en attackyta och bör inte rekommenderas heller i min mening. Jag förstår så klart att det blir bekvämt, men som sagt, det blir också mindre säkert.

Alla får ju så klart göra som man själv vill, jag ville bara tala om hur jag tänker/känner kring detta. För det är ett problem och inte helt relevant hur man löser det på bäst sätt.

Vet inte om vi ska fortsätta ta detta i den här tråden då det är OT, men jag tycker att det är intressant att höra hur andra resonerar så jag fortsätter en stund.

För mig så är detta helt klart den bästa lösningen och jag tror att det skulle vara det för de flesta som använder sig av internet. Anledningen till att jag tror detta är.

1. Man behöver bara kunna några få lösenord och kan då ha bra lösenord istället.
2. Man har unika bra lösenord till varje sida.
3. Man kan använda sig av något t.ex. USB eller DropBox för att få det att fungera på flera datorer.

Jag förstår att man kan ha reservationer mot att använda DropBox eller liknande tjänst för att det är ytterligare en attackvektor, dock är databasfilen krypterad och kommer inte riktigt gå att öppna på vettig tid och man kan använda sig av tjänster som har tvåfaktorsautentisering.

Jag tycker att detta ska rekommenderas till alla, finns idag ingen anledning till att försöka memorera bra lösenord då det egentligen är säkrare att ha dom i ett vettigt program.

Jag hör jättegärna tankar om varför man inte skulle göra det.

/V

Det är absolut inte säkrare pga just det argumentet med att med masterlösenordet så blir du av med allt. Det argumentet går liksom inte att förbise bara för att man sätter ett "långt och krångligt" lösenord. Lite som det gamla ordspråket, lägg inte alla ägg i samma korg.

Men alla gör som dom vill, men jag personligen kommer aldrig att göra det.

Ja vill man inte köra med bara masterlösenord så kan man också köra med en nyckelfil på ett usb-minne.

Anledningen till att jag använder DropBox är för att jag har två datorer jag skiftar mellan ganska ofta, båda dessa datorer är det bara jag som använder vilket gör risken mycket mindre.

Tyvärr har du inte själv rekommenderat något sätt att gå tillväga bara klankat ner på och sagt att man inte ska rekommendera lösenordshanterare. Risken att någon får tag på och knäcker ens databas är löjligt liten jämfört med risken att en av de sidor du har konto på blir hackat och alla användarnamn och lösenord läcks.

Cert.se hade en liten bra lista av saker man kunde göra för att skydda sig där man tar upp lösenordshanterare.

/V
axelsson
MEDLEM
@svm s. 9/7 -13

5 rubriker
489 svar

30. Klanka ner och klanka ner, jag... 00:46:49, 2/8 -17  
Nr42 skrev 00:28, 2/8 -17
axelsson skrev 22:48, 1/8 -17
Nr42 skrev 22:25, 1/8 -17
axelsson skrev 21:50, 1/8 -17
Nr42 skrev 21:30, 1/8 -17
axelsson skrev 20:09, 1/8 -17
Nr42 skrev 19:41, 1/8 -17 Tipps till alla som har problem med sina lösenord: Skaffa ett program för det hela. Själv använder jag KeePass för att spara och generera lösenord. Tillsammans med KeePassHttp och PassiFox så fyller KeePass i användarnman och lösenord på de sidor som man har sparat detta för. Går även att spara själva databas-filen i t.ex. Dropbox för att ha tillgång till den på flera datorer.

/V

Och om någon klipper ditt masterlösenord då? Jag säger inte att det är en dålig idé , men man ska vara medveten om att det finns baksidor med allt.

Absolut det är ett problem, om man har ett långt och konstigt lösenord så minskar dock risken för detta, och att ha ett lösenordsprogram som sköter generering och sparande av lösenord så har du inte problemet med att ha samma lösenord överallt samt att du får unika avancerade lösenord till allt. Allt detta gör att det är klart värt den lilla risken att någon tar mitt masterlösenord.

/V

Hehe så kan man resonera. Jag är inte av samma uppfattning och skulle av denna anledning aldrig använda ett sådant program. Det du skrev om att dela det på dropbox ger bara ytterligare en attackyta och bör inte rekommenderas heller i min mening. Jag förstår så klart att det blir bekvämt, men som sagt, det blir också mindre säkert.

Alla får ju så klart göra som man själv vill, jag ville bara tala om hur jag tänker/känner kring detta. För det är ett problem och inte helt relevant hur man löser det på bäst sätt.

Vet inte om vi ska fortsätta ta detta i den här tråden då det är OT, men jag tycker att det är intressant att höra hur andra resonerar så jag fortsätter en stund.

För mig så är detta helt klart den bästa lösningen och jag tror att det skulle vara det för de flesta som använder sig av internet. Anledningen till att jag tror detta är.

1. Man behöver bara kunna några få lösenord och kan då ha bra lösenord istället.
2. Man har unika bra lösenord till varje sida.
3. Man kan använda sig av något t.ex. USB eller DropBox för att få det att fungera på flera datorer.

Jag förstår att man kan ha reservationer mot att använda DropBox eller liknande tjänst för att det är ytterligare en attackvektor, dock är databasfilen krypterad och kommer inte riktigt gå att öppna på vettig tid och man kan använda sig av tjänster som har tvåfaktorsautentisering.

Jag tycker att detta ska rekommenderas till alla, finns idag ingen anledning till att försöka memorera bra lösenord då det egentligen är säkrare att ha dom i ett vettigt program.

Jag hör jättegärna tankar om varför man inte skulle göra det.

/V

Det är absolut inte säkrare pga just det argumentet med att med masterlösenordet så blir du av med allt. Det argumentet går liksom inte att förbise bara för att man sätter ett "långt och krångligt" lösenord. Lite som det gamla ordspråket, lägg inte alla ägg i samma korg.

Men alla gör som dom vill, men jag personligen kommer aldrig att göra det.

Ja vill man inte köra med bara masterlösenord så kan man också köra med en nyckelfil på ett usb-minne.

Anledningen till att jag använder DropBox är för att jag har två datorer jag skiftar mellan ganska ofta, båda dessa datorer är det bara jag som använder vilket gör risken mycket mindre.

Tyvärr har du inte själv rekommenderat något sätt att gå tillväga bara klankat ner på och sagt att man inte ska rekommendera lösenordshanterare. Risken att någon får tag på och knäcker ens databas är löjligt liten jämfört med risken att en av de sidor du har konto på blir hackat och alla användarnamn och lösenord läcks.

Cert.se hade en liten bra lista av saker man kunde göra för att skydda sig där man tar upp lösenordshanterare.

/V

Klanka ner och klanka ner, jag tycker det är lite falsk marknadsföring att bara skriva om en produkts positiva sidor utan att nämna de negativa. Och därför tycker jag det är konstigt att göra en rekommendation baserat på bara dessa fakta.

Jag skrev i förra inlägget att unika lösenord/lösenordsfraser som knackas in manuellt är det tillvägagångssätt man får använda.

Strunt samma, jag har seglat iväg OT och hopps TS får tillbaka sina virtuella kort.
 
/A
KungMarkatta
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 2/2 -16

0 rubriker
19 svar

31. Polisanmälan + kolla om hemför... 10:04:23, 2/8 -17  
Polisanmälan + kolla om hemförsäkringen täcker detta.
 
T1 Lava Spike
sirtompe
MEDLEM
Luleå
@svm s. 26/3 -02

170 rubriker
213 svar

32. Några förslag på hur man ska l... 10:08:42, 2/8 -17  
Några förslag på hur man ska lägga fram detta till försäkringsbolaget?
 
mvh / Sirtompe
Morefx
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 19/11 -01

39 rubriker
1002 svar

33. Hade samma på MTGO som svm vid... 10:19:12, 2/8 -17  
Hade samma på MTGO som svm vid hacket 2015.

Numera bytt till ett riktigt komplicerat genererat lösen via 1Password. Deras lösning kan man välja vart databasen skall lagras. Lokalt eller via valfri molntjänst.

Till de som är skeptiska mot lösenordshanterare (får de tag i Master password är man rökt) vill jag bara säga detta:
Tillgång till ditt enhet är också ett lager av säkerhet. Din dator/mobil bör ju vara låst med lösenord/kod. Utöver detta bör din dator/mobil vara krypterad, om inte så slå på den funktionen.
2 lager av säkerhet (var av den ena kräver fysisk närvaro) är bättre än en.

Sen att dessa attacker verkar gå via password reset där man kunnat gissa säkerhetsfrågan är under all kritik mot wizards. Men synpunkter på hur de hanterar MTGO brukar ju inte leda någonvart...
 


Uppdaterad: 10:21:10, 2/8 -17
KungMarkatta
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 2/2 -16

0 rubriker
19 svar

34. Ring upp dom och förklara vad ... 10:19:49, 2/8 -17  
Ring upp dom och förklara vad som hänt. Jag inbillar mig att dom måste ha viss erfarenhet av liknande händelser. Sen är frågan om det är något som hemförsäkringen faktiskt täcker; det kan jag inte svara på tyvärr.
 
T1 Lava Spike
sirtompe
MEDLEM
Luleå
@svm s. 26/3 -02

170 rubriker
213 svar

35. Pratade och förklarade för mit... 10:46:50, 2/8 -17  
Pratade och förklarade för mitt försäkringsbolag Folksam och fick svar att mjukvara som digitala produkter inte ersätts.

:(
 
mvh / Sirtompe
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

36. Står det i dina försäkringsvil... 11:13:09, 2/8 -17  
sirtompe skrev 10:46, 2/8 -17 Pratade och förklarade för mitt försäkringsbolag Folksam och fick svar att mjukvara som digitala produkter inte ersätts.

:(

Står det i dina försäkringsvillkor också? Lita inte på vad som sägs i telefon, de kan ta till rena lögner för att slippa betala.

Hade inbrott i mitt föräldrahem när jag var yngre varpå min pappa fick höra i telefon att deras försäkringsbolag endast ersatte sådant vi hade kvitto på. Vilket han genast ifrågasatte och sedan aldrig hörde nåt mer om igen.
 
"Not Gruul? Then die!"
Laggie

Rakdos
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 20/9 -04

54 rubriker
268 svar

37. +1 på detta. Försäkringsbolag ... 13:24:43, 2/8 -17  
Bloodspawn skrev 11:13, 2/8 -17
sirtompe skrev 10:46, 2/8 -17 Pratade och förklarade för mitt försäkringsbolag Folksam och fick svar att mjukvara som digitala produkter inte ersätts.

:(

Står det i dina försäkringsvillkor också? Lita inte på vad som sägs i telefon, de kan ta till rena lögner för att slippa betala.

Hade inbrott i mitt föräldrahem när jag var yngre varpå min pappa fick höra i telefon att deras försäkringsbolag endast ersatte sådant vi hade kvitto på. Vilket han genast ifrågasatte och sedan aldrig hörde nåt mer om igen.

+1 på detta. Försäkringsbolag gör allt de kan för att komma undan att ersätta.

Menar de att de inte heller skulle ersätta "digitala produkter" i form av stölder av fonder och aktier i så fall? Du bör ju kunna få en log från WotC som visar på dina inköp av kort vilket borde fungera som kvitto i sammanhanget.

Men magic online supporten bör ju vara första instance för ersättning hur som.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

38. I regel gäller inga försäkring... 18:07:38, 2/8 -17  
I regel gäller inga försäkringar för mjukvara (eftersom det många gånger handlar om dåliga lösenord och dålig säkerhet från användarens sida. Samt att mjukvara ofta åldras extremt dåligt och det som en gång var säkert är nu som en öppen dörr osv..

Beklagar dock det inträffade, sjukt trist!
sumpanb
MEDLEM
Degerhamn
@svm s. 26/6 -17

3 rubriker
10 svar

39. Jag tror inte att försäkringsb... 01:52:07, 3/8 -17  
Jag tror inte att försäkringsbolag täcket sådant eftersom att det är såpass svårt att bevisa och att du inte kan redovisa värdet på ett bra sätt till dom.

Annars skulle alla sitta och säga att dom blivit hackade i spel.

Däremot om du blivit av med pengar ifrån banken så ska banken stå för det.

Kolla så du inte har fått något virus i datorn och kolla igenom din autostart.

Säkerhetsfrågan är ju standard för att loosers att lura folk på saker

Tror inte heller att Polisen kommer göra något åt det då det aldrig kommer att spåras till personen som hackat dig.


Innan du byter lösenord så scanna igenom datorn med diverse lösenord.
Blev en gång av med mitt paypal konto och så hade någon gris handlat och sprungit in på webhallen och plockat ut lite prylar. Han åkte fast dock.

Uppdaterad: 03:11:47, 3/8 -17
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

40. Blir alltid nedstämd när jag l... 07:05:21, 3/8 -17  
Blir alltid nedstämd när jag läser sånt här. Det är ju inte bara värdet i pengar utan också en grymt lång investering i tid man gjort. Hoppas det löser sig!
 
Om det saknas något common på min have som du vill köpa, interna. Det ligger ca 100.000 commons här som jag inte kagt upp på min have :P



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!