Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 652 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Expertise cyclen... Hangarback Walker för 7? ...
Master Warcraft + Ghostly Prison
Senast läst: 22:13:32, 12/4 -24. Läst 1805 gånger.
Tamerleen
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 15/4 -13

8 rubriker
4 svar

Master Warcraft + Ghostly Prison 21:39:09, 16/7 -17  
Jag och ett par vänner satt och spelade EDH när följande scenario kom upp.

Jag vill anfalla vän A, men han spelar Master Warcraft med önskan att alla mina trupper ska anfalla vän B. Vän B har en Ghostly Prison.

Vad händer? Kan vän A tvinga mig att använda min mana för att anfalla vän B? Anfaller mina trupper vän B utan att jag behöver betala mana? Kan vän A inte få mina trupper att anfalla vän B om inte jag går med på det och självmant tappar mana?

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

1. Edit. Kind of weird så behöver... 22:15:13, 16/7 -17  
Edit. Kind of weird så behöver kolla exakt hur det blir. Master warcraft nämner bara att du bestämmer vilka, inte hur de ska anfalla. Specifika reglerna antyder annat.

I vilket fall kan inte A tvinga dig att betala mana. Denne har bara rätt att bestämma attackers, inte någon tillgång till din mana.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 22:24:12, 16/7 -17
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

2. Master Warcraft bestämmer bara... 22:32:16, 16/7 -17  
Master Warcraft bestämmer bara vilka varelser som ska attackera. Inte vem de ska attackera.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Hört under tribelander: "Du får fan sluta spela med Grozoth, han är alldeles för bruten!"

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
Tamerleen
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 15/4 -13

8 rubriker
4 svar

3. Ah, tack. Det hade vi inte ens... 22:36:10, 16/7 -17  
Ah, tack. Det hade vi inte ens märkt! :P Fast frågan kvarstår lite då om hur det blir ifall det endast är två personer kvar, och de vill att man ska anfalla in i Ghostly Prison? (:
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

4. Aktiv spelare (inte den som sp... 22:53:07, 16/7 -17  
Tamerleen skrev 22:36, 16/7 -17 Ah, tack. Det hade vi inte ens märkt! :P Fast frågan kvarstår lite då om hur det blir ifall det endast är två personer kvar, och de vill att man ska anfalla in i Ghostly Prison? (:

Aktiv spelare (inte den som spelar Master Warcraft dvs) väljer om hen vill betala för prison eller ej på de varelser som valts ska attackera. Vill inte aktiv spelare betala för prison kan varelserna inte attackera.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Hört under tribelander: "Du får fan sluta spela med Grozoth, han är alldeles för bruten!"

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

5. Utan att ha läst på kortspecif... 09:41:22, 17/7 -17  
Utan att ha läst på kortspecifika notes kring just Master Warcraft (som imo borde få errata) så kan jag dela med mig av följande generella regler:

Du måste uppfylla så många krav du kan, utan att bryta några restriktioner. Dvs controller av Master Warcraft kan ju inte tvinga en varelse med defender att attackera. Man kan inte heller tvinga någon att betala en kostnad för att undslippa en restriktion (Ghostly Prison).

Om man t ex har en Trusty Companion och en Grizzly Bears så kan man inte få Companion att anfalla ensam - Det är en illegal declaration of attackers. Gör om, gör rätt.

Så, utan att ha djupdykt i ämnet (väntar med spänning på vad Choper hittar) så är min uppfattning att du kan tvinga varelser att anfalla om attacken är legal. Annars får du som controller av Master Warcraft inte göra det valet. Spelare A får då betala till Ghostly Prison om hen vill, annars måste hen anfalla dig istället (antar att ni är 3 spelare, och att du inte har någon Ghostly Prison effekt).
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

6. Heh. Never mind min tidigare k... 10:49:18, 17/7 -17  
Heh. Never mind min tidigare kommentar. Var jag som rörde ihop det när de blandar saker som caster och active player.

Så ja, som anthrox säger så är det enda man får bestämma med Master Warcraft vad som skall anfalla och blocka. På inget sätt får man bestämma om spelare ! eller B skall anfallas (eller vilka critters som skall springa åt vilket håll för den delen om du vill dela upp anfallet).


Redan fått svar men tänkte att jag skall undvika förvirring genom att korrektera mitt inlägg :)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!