Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 669 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Bästa sidan att beställa kort ... Announcement Week - Fredag ...
CARDCORE: Ett casualformat som inte är like blaffigt som commander
Senast läst: 22:16:52, 25/4 -24. Läst 8626 gånger.
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

21. Vet inte om jag lockas av idén... 08:57:02, 17/6 -17  
Vet inte om jag lockas av idén helt men vill ändå slå ett slag för kreativiteten och att fundera kring format. Hamnar själv ibland i sådana funderingar men har alltid struntat i det pga omständigt att omsätta i praktik.

Random tanke jag haft kring casual:

För flera år sen spelade jag magic i en förening som ägde en stor kartong fylld med överblivna crapkort från drafter och random donerade buntar dåliga kort genom åren. Inland draftades den på korten men mest samlade dom damm. Någon gång lite innan formatet blivit "hett" introducerade någon idén att spela EDH. Alla tyckte det lät ball. Vi ville bygga lekar där och då vilket ledde till att det byggdes från "craplådan". Jag har nog aldrig spelat på så nice EDH-bräden som då, innan flera av oss började använda egna kortsamlingar och jaga dyra kort på nätet vilket skapade rejält olika förutsättningar. Det var kul att random kisskort användes, det var kul att alla spelade osleevat och det var kul att nån random kunde få riva sönder ett kort efter matchen utan att någon tog illa upp.

I efterhand har jag tänkt att det var fan rätt nice. Kostnadsfritt, miljövänligt att återanvända gammal skit och bra avslappnad stämning. Frågan är hur det skulle kunna uppnås igen i största allmänhet. "Sleeveless EDH" kanske skulle räcka för att ta bort all köppress. Med nån tilläggsregel om att spelarna efter matchen högtidligt får rösta om ett kort som måste rivas sönder.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
Uppdaterad: 08:58:08, 17/6 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

22. noatzon: Varför man inte bara ... 09:06:01, 17/6 -17  
noatzon: Varför man inte bara ska spela tiny leaders är för att man här har chans till ett format utan general och med andra restriktioner på kort (jag ser inte just tiny leaders som något vidare superformat).

Jag gillar din galna avrundning då jag känner till den varianten på personangrepp. Först uppmaning och sen "Och din ..." :) Man minns ju vad som sas för snart 20 år sen: "Och det är inte en...!" (kategorin jag ska mörda dig din jävel!) :)

skallbrand: inne på rätt spår!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Uppdaterad: 09:07:53, 17/6 -17
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

23. Om jag spelar Emrakul, the Aeo... 09:23:02, 17/6 -17  
Om jag spelar Emrakul, the Aeons Torn, tar min extrarunda, slår med Emrakul, och sedan studsar Emrakul med Karakas, förlorar jag då?
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Uppdaterad: 09:23:48, 17/6 -17
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

24. Det var inte menat som persona... 10:18:40, 17/6 -17  
latsblaster skrev 09:06, 17/6 -17 noatzon: Varför man inte bara ska spela tiny leaders är för att man här har chans till ett format utan general och med andra restriktioner på kort (jag ser inte just tiny leaders som något vidare superformat).

Jag gillar din galna avrundning då jag känner till den varianten på personangrepp. Först uppmaning och sen "Och din ..." :) Man minns ju vad som sas för snart 20 år sen: "Och det är inte en...!" (kategorin jag ska mörda dig din jävel!) :)

skallbrand: inne på rätt spår!

Det var inte menat som personangrepp C: Vart nog bara lite för trött när jag skrev att och formulerade mig lite fel. Tycker inte själv TL är ett vidare superformat men menade att jag hellre spelar det än detta om jag vill ha nån form av skum EDH hybrid.

Kändes mest som formatet var döende innan det ens börjat, lite som TL. MEn vad vet jag egentligen - testa på och informera mig!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

25. skallbrand , har du testat pau... 10:30:25, 17/6 -17  
skallbrand , har du testat pauper commander eller 1 dollar highlander?

I pauper commander har man en uncommon creature som general, resten av korten måste varit tryckta som commons någon gång och alla startar med 30 liv istället för 40.

I 1 dollar highlander får inget kort i leken ha ett marknadsvärde på över en dollar.

Jag har introducerat pauper commander i min spelgrupp med framgång, har inte prövat 1DH än men läste denna primer och tyckte det verkade kul.

http://www.gatheringmagic.com/stevehorton-06132017-1dh-the-dollar-skill-tree-of-multiplayer-magic/
 
"Not Gruul? Then die!"
Torax
MEDLEM
Västerås
@svm s. 2/8 -05

173 rubriker
795 svar

26. Har läst samtligas svar, jag t... 10:33:17, 17/6 -17  
Har läst samtligas svar, jag tackar för allas input. Det verkar som majoriteten hänger upp sig på detaljerna kring mitt förslag - tanken med hela posten är att höra om era tankar kring dilemmat - att det idag inte finns ett kul format som tillåter många kort, men där man också kan spela vissa kort utan att dem blir dåliga.

Commander enligt mig är ett dåligt försök till detta, och att commander inriktar sig på multiplayer gör formatet ännu röriga/blaffigare. Här är en totalt personlig åsikt, och jag förstår att det finns många som inte håller med mig.

Anledningen till att lekarna är 40 kort och inte 60 är för att få någelunda consistency i sinna draws.

Anledningen till att lekarna bara får innehålla 1-offs är för att skapa variation och låta non-staples bli spelbara.

Är det någon som har ett annat förslag på hur man kan göra:
Goblin Dark-Dwellers
Zur the Enchanter
Enduring Ideal
Gifts Ungiven
Ohran Viper
Mortify
Lightning Greaves
Blazing Shoal
Silver-Inlaid Dagger

spelbara? (listan är en exempellista på kort som är sköna att spela, men som inte har någon ordentlig plats någonstans nu).
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
Uppdaterad: 11:00:14, 17/6 -17
Torax
MEDLEM
Västerås
@svm s. 2/8 -05

173 rubriker
795 svar

27. Svar nej: eftersom du inte kan... 10:37:13, 17/6 -17  
214 skrev 09:23, 17/6 -17 Om jag spelar Emrakul, the Aeons Torn, tar min extrarunda, slår med Emrakul, och sedan studsar Emrakul med Karakas, förlorar jag då?

Svar nej: eftersom du inte kan gå inf. utan att gå vidare till nästa tur (in the moment så att säga) så kvalificeras detta inte som en inf. combo. Och att lyckas resolva emrakul i sig själv är starkt nog att förhoppningsvis vinna.
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

28. Är lite anti pauper i sammanha... 10:41:36, 17/6 -17  
Är lite anti pauper i sammanhanget, craprares är kul. Och risken är ju att nån spelar sleevat med pimpbasics och då försvinner hela känslan. Allt ska vara försumbart :)
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
Torax
MEDLEM
Västerås
@svm s. 2/8 -05

173 rubriker
795 svar

29. Anledningen till att många tut... 10:50:58, 17/6 -17  
Louie skrev 22:25, 16/6 -17
Rablador skrev 22:00, 16/6 -17 Känns som att folk missar skogen för alla träd. Jag gillar, det skulle göra spelandet lite mer sansat, både mekaniskt och prismässigt, utan att göra alltför stora inskränkningar på valbara kort. Den slutliga formen kan säkert itereras över tills den blir tillräckligt bra.

Detta känns just nu som ett format där varelse-beatdown dominerar totalt. Något som alltid varit främmande för mig. Hade man bytt bort "nej till combo" mot "nej till tutors" hade det varit intressant. Som det är nu, definitivt nej från min sida.

Kan du säga fler lekr än storm som hade kunnat klassas som combo? Sedan är det svagare combo då det bara är one offs.

Anledningen till att många tutors upplevs som "OP" är just för att lekarna i vanliga format är consistent. Tutors gör dem ännu mer consistent.

Bygg en beatdownlek i vilket format som helst med en massa tutors, du kommer märka att din lek inte presterar särskilt bra som en annan beatdown utan tutors. För faktumet är att det alltid är bättre att "dra kortet" istället för att "tutora för det".

Storm som vi vet det idag innehåller oftast rött/svart för att dessa kort har bäst temporär ramp och bästa tutors. Men vem säger att man inte kan bygga en storm i andra färger, och framförallt en storm som inte vinner på det traditionella sättet (tendrils)?

Att varelse-beatdown skulle dominera totalt kan stämma. Jag vet inte hur formatet skulle spelas i det långa loppet. Däremot får du väga in faktorn att man spelar bara 40 kort. Det finns inte så många Tarmogoyf's i magic. Mill kan vara en idé. Tillochmed burnlekar tror jag skulle vara kul! (både att spela och att möta) då man inte tillåts att jamma 4x Lightning Bolt och 4x Lavaspike osv.

Att döda motståndaren genom att ta dennes life total till 0 är dessvärre vad magic i grund och botten handlar om. Det var med den idén spelet designades till början. Och jag gillar idén att hålla sig till det. Vill du vinna på andra sätt, så går det med. Det går bara inte att vinna "out of no where" med en två/tre-kortscombo.

Blazing Shoal + Reaper King + Infect är bland annat en combo som vinner on the spot, men den är inte "evig".
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
Uppdaterad: 10:52:53, 17/6 -17
Torax
MEDLEM
Västerås
@svm s. 2/8 -05

173 rubriker
795 svar

30. Jag håller med om båda. Pauper... 10:57:16, 17/6 -17  
skallbrand skrev 10:41, 17/6 -17 Är lite anti pauper i sammanhanget, craprares är kul. Och risken är ju att nån spelar sleevat med pimpbasics och då försvinner hela känslan. Allt ska vara försumbart :)

Jag håller med om båda. Pauper utesluter mycket roligt, och man vill ju ha tillgång till "alla goa kort". Craprares är dock inte alltid crap, om nu formatet gör dem spelbara.

Jag vill kunna jamma in alla mina favoritkort genom tiderna (flavour, effekt osv.) i en lek och bara spela spelet. Vi alla har minnen och "favoriter från förut" som inte längre går att spela.

Om nu någon sätter sig och mastermind-brewar en lek för att vinna varje match han spelar, då är det väl bara upp till alla andra att matcha honom i power level? Så som alla andra format fungerar idag.

Summan av ett format med 40kortslekar är att man konstant kan bygga om sin lek, utan att behöva lägga en förmögenhet.
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
Uppdaterad: 10:59:18, 17/6 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

31. Det vet jag att det inte var, ... 11:43:57, 17/6 -17  
noatzon skrev 10:18, 17/6 -17
latsblaster skrev 09:06, 17/6 -17 noatzon: Varför man inte bara ska spela tiny leaders är för att man här har chans till ett format utan general och med andra restriktioner på kort (jag ser inte just tiny leaders som något vidare superformat).

Jag gillar din galna avrundning då jag känner till den varianten på personangrepp. Först uppmaning och sen "Och din ..." :) Man minns ju vad som sas för snart 20 år sen: "Och det är inte en...!" (kategorin jag ska mörda dig din jävel!) :)

skallbrand: inne på rätt spår!

Det var inte menat som personangrepp C: Vart nog bara lite för trött när jag skrev att och formulerade mig lite fel. Tycker inte själv TL är ett vidare superformat men menade att jag hellre spelar det än detta om jag vill ha nån form av skum EDH hybrid.

Kändes mest som formatet var döende innan det ens börjat, lite som TL. MEn vad vet jag egentligen - testa på och informera mig!

Det vet jag att det inte var, men den roliga formuleringen får mig att tänka på sur tonårstant! :) Jag blev glad!

Det borde finnas highlander-varianter med färre kort än 100 som är alternativ till commander men som inte är tiny leaders!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

32. Ok. Om jag spelar High Tide ... 18:13:50, 17/6 -17  
Torax skrev 10:37, 17/6 -17
214 skrev 09:23, 17/6 -17 Om jag spelar Emrakul, the Aeons Torn, tar min extrarunda, slår med Emrakul, och sedan studsar Emrakul med Karakas, förlorar jag då?

Svar nej: eftersom du inte kan gå inf. utan att gå vidare till nästa tur (in the moment så att säga) så kvalificeras detta inte som en inf. combo. Och att lyckas resolva emrakul i sig själv är starkt nog att förhoppningsvis vinna.

Ok.
Om jag spelar High Tide med 7Island i spel och sedan spelar Palinchron, förlorar jag då?
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

33. Tydligen? Eftersom du kan göra... 21:40:47, 17/6 -17  
214 skrev 18:13, 17/6 -17
Torax skrev 10:37, 17/6 -17
214 skrev 09:23, 17/6 -17 Om jag spelar Emrakul, the Aeons Torn, tar min extrarunda, slår med Emrakul, och sedan studsar Emrakul med Karakas, förlorar jag då?

Svar nej: eftersom du inte kan gå inf. utan att gå vidare till nästa tur (in the moment så att säga) så kvalificeras detta inte som en inf. combo. Och att lyckas resolva emrakul i sig själv är starkt nog att förhoppningsvis vinna.

Ok.
Om jag spelar High Tide med 7Island i spel och sedan spelar Palinchron, förlorar jag då?

Tydligen? Eftersom du kan göra detta inf gånger på samma runda och att spela Palinchron i säg själv inte är ett wincon?
Torax
MEDLEM
Västerås
@svm s. 2/8 -05

173 rubriker
795 svar

34. Du får spela Palinchron, men r... 03:04:28, 18/6 -17  
noatzon skrev 21:40, 17/6 -17
214 skrev 18:13, 17/6 -17
Torax skrev 10:37, 17/6 -17
214 skrev 09:23, 17/6 -17 Om jag spelar Emrakul, the Aeons Torn, tar min extrarunda, slår med Emrakul, och sedan studsar Emrakul med Karakas, förlorar jag då?

Svar nej: eftersom du inte kan gå inf. utan att gå vidare till nästa tur (in the moment så att säga) så kvalificeras detta inte som en inf. combo. Och att lyckas resolva emrakul i sig själv är starkt nog att förhoppningsvis vinna.

Ok.
Om jag spelar High Tide med 7Island i spel och sedan spelar Palinchron, förlorar jag då?

Tydligen? Eftersom du kan göra detta inf gånger på samma runda och att spela Palinchron i säg själv inte är ett wincon?

Du får spela Palinchron, men returnerar du den samma runda så har du initierat något du skulle kunna göra oändligt.

Precis som kiki-jiki + pestermite exemplet. Du får kopiera pestermite, men du får inte targeta kiki-kiki med pestermite triggern.
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

35. fast det borde ju gälla först ... 09:25:38, 18/6 -17  
Torax skrev 03:04, 18/6 -17
noatzon skrev 21:40, 17/6 -17
214 skrev 18:13, 17/6 -17
Torax skrev 10:37, 17/6 -17
214 skrev 09:23, 17/6 -17 Om jag spelar Emrakul, the Aeons Torn, tar min extrarunda, slår med Emrakul, och sedan studsar Emrakul med Karakas, förlorar jag då?

Svar nej: eftersom du inte kan gå inf. utan att gå vidare till nästa tur (in the moment så att säga) så kvalificeras detta inte som en inf. combo. Och att lyckas resolva emrakul i sig själv är starkt nog att förhoppningsvis vinna.

Ok.
Om jag spelar High Tide med 7Island i spel och sedan spelar Palinchron, förlorar jag då?

Tydligen? Eftersom du kan göra detta inf gånger på samma runda och att spela Palinchron i säg själv inte är ett wincon?

Du får spela Palinchron, men returnerar du den samma runda så har du initierat något du skulle kunna göra oändligt.

Precis som kiki-jiki + pestermite exemplet. Du får kopiera pestermite, men du får inte targeta kiki-kiki med pestermite triggern.

fast det borde ju gälla först när jag spelar ut Palinchron igen, right? och spelet kan ju omöjligt veta om det är 'samma' Palinchron eftersom det räknas som ett nytt objekt.

jag kan ju även välja att inte tappa upp alla länderna, vilket gör att jag inte kan gå inf.

om jag har Platinum Angel i spel, kan jag gå inf då?

tramsregel, tramsformat. det känns som att du försöker fylla ett hål som inte finns och hitta på regler som gör att saker du inte gillar ska vara förbjudet. ska man ta bort möjligheten att gå inf samma runda, men inte möjligheten att gå inf över flera rundor, så bör man fan ta bort storm och attackfasen också, då får vi ett format där det är svårt att vinna och det kommer bli en del intressanta matcher och lekar.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Uppdaterad: 09:27:27, 18/6 -17
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

36. Crucible + Fastbond + Zuran Or... 09:31:10, 18/6 -17  
Crucible + Fastbond + Zuran Orb förlorar
men
Crucible + Azusa, Lost but Seeking + Walk the Aeons vinner
trots att båda combosarnaa går inf....
strange...
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Torax
MEDLEM
Västerås
@svm s. 2/8 -05

173 rubriker
795 svar

37. Regeln är inte där för att ska... 10:11:42, 18/6 -17  
214 skrev 09:31, 18/6 -17 Crucible + Fastbond + Zuran Orb förlorar
men
Crucible + Azusa, Lost but Seeking + Walk the Aeons vinner
trots att båda combosarnaa går inf....
strange...

Regeln är inte där för att skapa förvirring. Jag är inte en professor inom magicregler, hur strikt regeln ska vara och exakt hur den fungerar är inte utbenat. Oavsett vad finns regeln där för att motverka korta games där en stor del av lekarna går ut på att få ihop X och Y för att sen vinna.

Ditt första exempel skulle inte gå att göra, då fastbond är bannad i det här formatet. Men jag förstår ditt exempel.
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
Torax
MEDLEM
Västerås
@svm s. 2/8 -05

173 rubriker
795 svar

38. Jag förstår att regeln känns d... 10:18:41, 18/6 -17  
214 skrev 09:25, 18/6 -17
Torax skrev 03:04, 18/6 -17
noatzon skrev 21:40, 17/6 -17
214 skrev 18:13, 17/6 -17
Torax skrev 10:37, 17/6 -17
214 skrev 09:23, 17/6 -17 Om jag spelar Emrakul, the Aeons Torn, tar min extrarunda, slår med Emrakul, och sedan studsar Emrakul med Karakas, förlorar jag då?

Svar nej: eftersom du inte kan gå inf. utan att gå vidare till nästa tur (in the moment så att säga) så kvalificeras detta inte som en inf. combo. Och att lyckas resolva emrakul i sig själv är starkt nog att förhoppningsvis vinna.

Ok.
Om jag spelar High Tide med 7Island i spel och sedan spelar Palinchron, förlorar jag då?

Tydligen? Eftersom du kan göra detta inf gånger på samma runda och att spela Palinchron i säg själv inte är ett wincon?

Du får spela Palinchron, men returnerar du den samma runda så har du initierat något du skulle kunna göra oändligt.

Precis som kiki-jiki + pestermite exemplet. Du får kopiera pestermite, men du får inte targeta kiki-kiki med pestermite triggern.

fast det borde ju gälla först när jag spelar ut Palinchron igen, right? och spelet kan ju omöjligt veta om det är 'samma' Palinchron eftersom det räknas som ett nytt objekt.

jag kan ju även välja att inte tappa upp alla länderna, vilket gör att jag inte kan gå inf.

om jag har Platinum Angel i spel, kan jag gå inf då?

tramsregel, tramsformat. det känns som att du försöker fylla ett hål som inte finns och hitta på regler som gör att saker du inte gillar ska vara förbjudet. ska man ta bort möjligheten att gå inf samma runda, men inte möjligheten att gå inf över flera rundor, så bör man fan ta bort storm och attackfasen också, då får vi ett format där det är svårt att vinna och det kommer bli en del intressanta matcher och lekar.

Jag förstår att regeln känns diffus. Allt är fortfarande i tankestadiet och inte utbenat till 100%.

Jag har ingenting emot magic som det är idag, som jag tidigare skrivit spelar jag mer eller mindre bara combo i turneringssammanhang.

Hittills har idén om att inte kunna gå inf. blivit nedröstad av samtliga, vilket är bra för då finns det en tydlig åsikt kring det. Den regeln krävs inte för att formatet ska kunna spelas.
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

39. Väntar ivrigt på alla 214s pos... 10:27:30, 18/6 -17  
Väntar ivrigt på alla 214s poster. Kunde inte sagt det bättre själv.



Jag känner lite att kan vi inte lägga till en regel där man måste äta en Piggelin när man spelar?

Gör god stämning kring bordet eftersom alla gillar ju Piggelin liksom.



Skämt åsido, istället för att hitta på luddiga regler tycker jag att du kan snacka med dina EDH-spelande vänner och diskutera fram hur NI vill att spelet ska se ut. Gör Instipation-regler, soft-banna kort eller what not.

"Vi bygger lekar utan fokus på infi-combos"

"Leken måste inne hålla 5 av varje Tribal. Goblins, Slivers, Merfolks, XX, XX och XX"

"Leken måste innehålla 10 Vanilla-creatures, 10 Sorcerys för 5+ mana, 10 Instants för 2- mana, 1 Enchantment som gör dina gubbar större på något sätt, 1 Equipment och 1 Planeswalker (om möjligt) för 50kr eller mindre"

"Vi får spela med Hermit Druid. Men spela med den som om den vore ungefär en Manamupp fast den hämtar land istället. Bryt den inte med 0 Basics. Spela lagom"

"Bygg Tema-lekar. En lek som går ut på att spela med motståndarens lek så mycket som möjligt. En lek som spelar med kort liknande konceptet Squeee, Goblin Naboo + Faithless Looting och Life from the Loam + Molten Vortex. En lek som går ut på att gå vinnande ur Random-effekter"





Här uppe i Luleå arbetade vi på en "Riktlinjes-lista" istället för Ban-list. Ett koncept som var riktigt spännande att diskutera, men till slut orka vi inte hålla på tjafsa utan spelade mer lagom istället ;)





Men här är texten från den tråden:


Flertalet av commanderspelarna i Luleå har uttryckt en viss skepticism mot den officiella multiplayer banlisten till commander.
Jag tänker egentligen inte föreslå att vi startar en helt ny banlist eller så, men jag tycker den är ganska idiotisk den som finns, så jag tänkte snarare att man kan sätta upp lite "riktlinjer". (finare ord för banlist...)

DET ÄR SÅKLART HELT FRIVILLIGT ATT FÖLJA DETTA
Men jag kommer då försöka göra det för att få en roligare multiplayer miljö :)

Alla får såklart vara med och bidra! Åsikter är varmt välkomna, diskussion uppmuntras!
Each/When/Whenever Opponent:
Consecrated Sphinx
Rhystic Study
Cyclonic Rift
Sylvan Primordial
Trade Secrets

Extra turns:
Walk the Aeons
Time Walk
Time Warp
Temporal Mastery
Emrakul, the Aeons Torn
Time Vault

Fast Mana:
Sol Ring
Mana Crypt
Mana Vault
Grim Monolith
Mox Pearl
Mox Sapphire
Mox Jet
Mox Ruby
Mox Emerald
Black Lotus
Fastbond
Burgeoning
Tolarian Academy
Metalworker
Mishra's Workshop
Mana Drain

Mass-Denial:
Armageddon
Wildfire
Obliterate
Jokulhaups
Ravages of War
Cataclysm
Burning of Xinue
Upheaval
Balance
Limited Resources
Sundering Titan
Winter Orb
Static Orb
Stasis
The Tabernacle of Pendrell Vale
Blood Moon
Magus of the Moon
Back to Basics

Combo-enablers:
Gifts Ungiven
Tinker
Hermit Druid
Oath of Druids

Commander Hate:
Humility
Karakas





EDIT: Tåls att nämnas att tråden skapades 12e Februari 2014 och att det var nästan ett år sen vi skrev senast i den :)
Annan rolig grej var att vi diskuterade Tucking-regeln innan den blev officiell.


EDIT 2: Läste på i tråden där vi hejvilt diskuterade kort till höger och vänster och mer eller mindre kom fram till att listan skulle bli för lång. Lättare att varje man tar det beslutet själv istället. Hell det är skitenkelt egentligen, har ni en tönt som gör lekar som vinner skitfort hela tiden är det ju bara vägra denne in i matchen från första taget?

Uppdaterad: 10:34:17, 18/6 -17
Torax
MEDLEM
Västerås
@svm s. 2/8 -05

173 rubriker
795 svar

40. Jag tror inte mitt budskap kom... 10:44:39, 18/6 -17  
Cogo skrev 10:27, 18/6 -17 Väntar ivrigt på alla 214s poster. Kunde inte sagt det bättre själv.



Jag känner lite att kan vi inte lägga till en regel där man måste äta en Piggelin när man spelar?

Gör god stämning kring bordet eftersom alla gillar ju Piggelin liksom.



Skämt åsido, istället för att hitta på luddiga regler tycker jag att du kan snacka med dina EDH-spelande vänner och diskutera fram hur NI vill att spelet ska se ut. Gör Instipation-regler, soft-banna kort eller what not.

"Vi bygger lekar utan fokus på infi-combos"

"Leken måste inne hålla 5 av varje Tribal. Goblins, Slivers, Merfolks, XX, XX och XX"

"Leken måste innehålla 10 Vanilla-creatures, 10 Sorcerys för 5+ mana, 10 Instants för 2- mana, 1 Enchantment som gör dina gubbar större på något sätt, 1 Equipment och 1 Planeswalker (om möjligt) för 50kr eller mindre"

"Vi får spela med Hermit Druid. Men spela med den som om den vore ungefär en Manamupp fast den hämtar land istället. Bryt den inte med 0 Basics. Spela lagom"

"Bygg Tema-lekar. En lek som går ut på att spela med motståndarens lek så mycket som möjligt. En lek som spelar med kort liknande konceptet Squeee, Goblin Naboo + Faithless Looting och Life from the Loam + Molten Vortex. En lek som går ut på att gå vinnande ur Random-effekter"





Här uppe i Luleå arbetade vi på en "Riktlinjes-lista" istället för Ban-list. Ett koncept som var riktigt spännande att diskutera, men till slut orka vi inte hålla på tjafsa utan spelade mer lagom istället ;)





Men här är texten från den tråden:


Flertalet av commanderspelarna i Luleå har uttryckt en viss skepticism mot den officiella multiplayer banlisten till commander.
Jag tänker egentligen inte föreslå att vi startar en helt ny banlist eller så, men jag tycker den är ganska idiotisk den som finns, så jag tänkte snarare att man kan sätta upp lite "riktlinjer". (finare ord för banlist...)

DET ÄR SÅKLART HELT FRIVILLIGT ATT FÖLJA DETTA
Men jag kommer då försöka göra det för att få en roligare multiplayer miljö :)

Alla får såklart vara med och bidra! Åsikter är varmt välkomna, diskussion uppmuntras!
Each/When/Whenever Opponent:
Consecrated Sphinx
Rhystic Study
Cyclonic Rift
Sylvan Primordial
Trade Secrets

Extra turns:
Walk the Aeons
Time Walk
Time Warp
Temporal Mastery
Emrakul, the Aeons Torn
Time Vault

Fast Mana:
Sol Ring
Mana Crypt
Mana Vault
Grim Monolith
Mox Pearl
Mox Sapphire
Mox Jet
Mox Ruby
Mox Emerald
Black Lotus
Fastbond
Burgeoning
Tolarian Academy
Metalworker
Mishra's Workshop
Mana Drain

Mass-Denial:
Armageddon
Wildfire
Obliterate
Jokulhaups
Ravages of War
Cataclysm
Burning of Xinue
Upheaval
Balance
Limited Resources
Sundering Titan
Winter Orb
Static Orb
Stasis
The Tabernacle of Pendrell Vale
Blood Moon
Magus of the Moon
Back to Basics

Combo-enablers:
Gifts Ungiven
Tinker
Hermit Druid
Oath of Druids

Commander Hate:
Humility
Karakas





EDIT: Tåls att nämnas att tråden skapades 12e Februari 2014 och att det var nästan ett år sen vi skrev senast i den :)
Annan rolig grej var att vi diskuterade Tucking-regeln innan den blev officiell.


EDIT 2: Läste på i tråden där vi hejvilt diskuterade kort till höger och vänster och mer eller mindre kom fram till att listan skulle bli för lång. Lättare att varje man tar det beslutet själv istället. Hell det är skitenkelt egentligen, har ni en tönt som gör lekar som vinner skitfort hela tiden är det ju bara vägra denne in i matchen från första taget?

Jag tror inte mitt budskap kommer fram överhuvudtaget. Låt oss säga att commander, som format, inte fanns idag och mitt förslag skulle vara commander. Samma personer i denna tråd som tycker mina regler är "luddiga" och "diffusa" och att formatet är ett "dåligt sätt att eliminera saker som jag tydligen inte gillar med magic". Alla skulle ifrågasätta sättet formatet och generalen fungerar.

"Men vadå går alltid till command zone? Ska vi ha en extra exile pile? Ska vi banna Hinder då också? Den stoppar ju hela din inkonsekventa 100 kortslek (och 100 kort är det dummaste jag hört, vem vill blanda 100 kort i plastfickor?) osvosv."

Allt jag försökte göra var att vara kreativ, och jag ville höra era åsikter om dilemmat, gärna mitt föreslagna format också, men ni hänger upp er på detaljer.

Hur som helst så verkar detta inte vara något särskilt många tänker på. Jag tycker det är toktråkigt att det finns så många interaktiva och coola kort i magic som helst enkelt har blivit preskiberade och knappt alls ser spel.

Förövrigt är "DET ÄR SÅKLART HELT FRIVILLIGT ATT FÖLJA DETTA" korkat enligt mig. Varför inte bara vara tydlig med vad som gäller, istället för att uppmana om saker folk "kan förhålla sig till"?

"Du får gå före i kön, men gör det helst inte." Ett sånt system fungerar inte i praktiken.
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!