Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 672 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Gideon of the Trials VS Humili... Flytta counters med Scrounging ...
planeswalkers
Senast läst: 10:59:47, 21/4 -24. Läst 1380 gånger.
Glider
MEDLEM
Västerås
@svm s. 20/11 -16

38 rubriker
42 svar

planeswalkers 13:52:50, 11/6 -17  
Har en regelfråga jag undrar över

spells och liknande

Lightning Bolt

Guttersnipe

och massa andra burn spells

kan man kassta dessa på en planeswalker eller om jag blir träffad av en sån spell kan jag då redirecta dmg till min planeswalker istället?

eller är det bara spells som det står planeswalker på som jag kan targeta pw direkt?

hur funkar det,

Morefx
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 19/11 -01

39 rubriker
1002 svar

1. 5:e stycket Ordlistan: Plan... 14:00:57, 11/6 -17  
5:e stycket

Ordlistan: PlaneswalkerPlaneswalker är en korttyp. Planeswalkers kan bara spelas av den aktive spelaren under hans/hennes main phase när stacken är tom. Planeswalker är permanenter och stannar alltså i spel precis som länder, enchantments, artifacts och creatures.



Varje planeswalker har ett loyalty-värde, som står längst ner till höger på kortet. Den kommer i spel med så många counters på sig. När den får skada förlorar den så många counters. När den har noll counters går den till graveyard.



Planeswalkers har activated abilities, vars kostnad är att antingen lägga på eller ta bort counters. Man kan bara spela en av dessa abilities per runda, och bara när man normalt kan spela en sorcery.



Motståndaren kan välja att anfalla antingen spelaren eller hans planeswalker. Man blockar som vanligt.



Om man kontrollerar en spell eller ability som skulle ge skada till en motståndare kan man välja att den ska ge skada till hans planeswalker i stället.



Om en spelare kontrollerar två planeswalkers med samma subtyp (till exempel två med subtypen Ajani) samtidigt så väljer den spelaren en att behålla och den andra går till graveyard.

Kortexempel: Chandra Nalaar


Det är altså ägaren av källan till skadan som ges som bestämmer om skadan skall överföras till planeswalkern eller inte.

Ibland står det specifikt på vissa burn spells att de kan göra skada på planeswalkers direkt, observera att det inte innebär spelare (trots att dessa är planewalkers rent flavourmässigt).
Devour in Flames
 


Uppdaterad: 14:07:04, 11/6 -17
Flatline
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 1/4 -08

15 rubriker
46 svar

2. Dock får du inte redirecta ska... 18:31:51, 15/6 -17  
Dock får du inte redirecta skada i din egen PW. Så t.ex om du skulle läggen en Earthquake så får du inte lägga skadan som kommer i dig själv till en PW du kontrollerar
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!