Magic the Gathering
Magic the Gathering34876 medlemmar 682 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Escalate... Morph + Spell Queller ...
Humility ocg magus (inte moon)
Senast läst: 02:03:18, 16/4 -24. Läst 4123 gånger.
Arson

Rakdos
MEDLEM
@svm s. 30/11 -07

122 rubriker
582 svar

Humility ocg magus (inte moon) 14:39:36, 15/5 -17  
Okay så jag vet att Magus of the Moon fortfarande gör länder till mountains när Humility ligger i spel. Gäller det också Magus of the Moat och Magus of the Tabernacle?
Behåller de också sina abilitys när Humility finns i spel?

partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

1. Riktigt så lätt är det inte. M... 15:24:10, 15/5 -17  
Riktigt så lätt är det inte. Magus of the Moon påverkar länder, något som Humility inte bryr sig så mycket om. Magus of the Tabernacle ger dock varelser abilitys, något som Humility försöker ta bort.

Magus of the Moat i sin tur försöker ändra spelets regler.


Ska se om jag kan ge en bra förklaring till hur det hela hänger ihop. Vi börjar med Magus of the Moon. Låt oss kolla på lite relevanta regler:

613.1. The values of an object’s characteristics are determined by starting with the actual object. For a card, that means the values of the characteristics printed on that card. For a token or a copy of a spell or card, that means the values of the characteristics defined by the effect that created it. Then all applicable continuous effects are applied in a series of layers in the following order:

613.1d Layer 4: Type-changing effects are applied. These include effects that change an object’s card type, subtype, and/or supertype.

613.1f Layer 6: Ability-adding effects, ability-removing effects, and effects that say an object can’t have an ability are applied.


I layer 4 blir alltså alla non-basics mountains. I layer 6 förlorar Magus of the Moon sin ability.


Vi går vidare med Magus of the Tabernacle. Denna Magus vill ge varelser en ability. Båda dessa sker i samma layer (6). I regel är det då time stamp som gäller, dvs nyaste vinner. Dock så finns det en regel som träder före om vi har ett ensidigt beroende, s.k. "dependency".

613.7. Within a layer or sublayer, determining which order effects are applied in is sometimes done using a dependency system. If a dependency exists, it will override the timestamp system.

613.7a An effect is said to “depend on” another if (a) it’s applied in the same layer (and, if applicable, sublayer) as the other effect (see rules 613.1 and 613.3); (b) applying the other would change the text or the existence of the first effect, what it applies to, or what it does to any of the things it applies to; and (c) neither effect is from a characteristic-defining ability or both effects are from characteristic-defining abilities. Otherwise, the effect is considered to be
independent of the other effect.

613.7b An effect dependent on one or more other effects waits to apply until just after all of those effects have been applied. If multiple dependent effects would apply simultaneously in this way,
they’re applied in timestamp order relative to each other. If several dependent effects form a dependency loop, then this rule is ignored and the effects in the dependency loop are applied in timestamp order.

613.7c After each effect is applied, the order of remaining effects is reevaluated and may change if an effect that has not yet been applied becomes dependent on or independent of one or more other effects that have not yet been applied.


Ja, det är ju en hel del att bita i det där. I korthet blir det så här: "Om en effekts existens är beroende av en annan så kommer den effekten inte appliceras före den som avgör dess existens". Observera att ett krav för detta är att de ska appliceras i samma layer!

Oavsett time stamp så kommer alltså Humility gå in och ta bort Magus ability. Sedan skulle Magus ability ge varelser en ability, men den abilityn existerar ju inte längre.
I kort: Humility tar helt bort Magus of the Tabernacles inverkan på spelet.

Samma sak gäller Magus of the Moat. Humility tar bort Magusens ability. Här finns det dock ingen varelse som skulle få någon ability; Magus of the Moat försöker ändra på spelets regler och för att kunna göra det måste den ha abilityn kvar.


Summa sumarum: Ingen av dem behåller sin ability. Men Magus of the Moons ability påverkar land type innan den förlorar sin ability, eftersom det sker i ett tidigare layer.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

2. Om Humility är på battlefield ... 16:48:54, 15/5 -17  
Arson skrev 14:39, 15/5 -17 Okay så jag vet att Magus of the Moon fortfarande gör länder till mountains när Humility ligger i spel. Gäller det också Magus of the Moat och Magus of the Tabernacle?
Behåller de också sina abilitys när Humility finns i spel?

Om Humility är på battlefield innan Magus of the Moon görs väl inga non basics till mountains?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

3. Magus of the Moon kommer allti... 17:21:45, 15/5 -17  
latsblaster skrev 16:48, 15/5 -17
Arson skrev 14:39, 15/5 -17 Okay så jag vet att Magus of the Moon fortfarande gör länder till mountains när Humility ligger i spel. Gäller det också Magus of the Moat och Magus of the Tabernacle?
Behåller de också sina abilitys när Humility finns i spel?

Om Humility är på battlefield innan Magus of the Moon görs väl inga non basics till mountains?

Magus of the Moon kommer alltid att göra sin grej under en Humility. Detta eftersom Magusen agerar i lager D (type-change) medan Humilty är i F (ability add/remove) (+ ett par andra lager men det är inte riktigt nödvändigt med dem)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

4. Circus de lux?! Finns det fler... 23:27:54, 15/5 -17  
Choper skrev 17:21, 15/5 -17
latsblaster skrev 16:48, 15/5 -17
Arson skrev 14:39, 15/5 -17 Okay så jag vet att Magus of the Moon fortfarande gör länder till mountains när Humility ligger i spel. Gäller det också Magus of the Moat och Magus of the Tabernacle?
Behåller de också sina abilitys när Humility finns i spel?

Om Humility är på battlefield innan Magus of the Moon görs väl inga non basics till mountains?

Magus of the Moon kommer alltid att göra sin grej under en Humility. Detta eftersom Magusen agerar i lager D (type-change) medan Humilty är i F (ability add/remove) (+ ett par andra lager men det är inte riktigt nödvändigt med dem)

Circus de lux?! Finns det fler creatures som kan gå runt Humility på detta galna sätt?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

5. Lats: Jag vet att mitt inläg... 07:51:21, 16/5 -17  
Lats:
Jag vet att mitt inlägg är omfattande. Men det ÄR krångligt med layers, då det inte blir helt intuitivt.

Det finns en gammal regelfråga, långt innan jag tog över som är en bra layer interaktion som är lurig. Tror det hade med Mishra's Factory och copy effect att göra.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

6. Ah, kom på ett annat bra exemp... 07:54:18, 16/5 -17  
Ah, kom på ett annat bra exempel som illustrerar dependency och varför det ser ut som det gör.

Crusade.

Vi bryr oss inte om Crusade kom in före eller efter din White Knight. Inte heller time stamp mellan en Wild Mongrells ability som sätter den till vit. Crusade kommer alltid ge dem +1/+1. Detta är ett skolboksexempel på hur dependency regeln fungerar.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

7. Magus of the Tabernacle lär vä... 08:13:38, 16/5 -17  
Magus of the Tabernacle lär väl påverkas på samma sätt oavsett hur layers är? Antingen försvinner dess ability innan den gör något eller så applicerar den sin ability på alla andra creatures som får en ability, som sedan försvinner i lager 6. Oavsett så har den ingen påverkarn på spelet om Humility är i spel.

Uppdaterad: 08:13:57, 16/5 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

8. party: Att Crusade ger oavsett... 10:02:54, 16/5 -17  
party: Att Crusade ger oavsett när den kommer in vs Magus of the Moon/Humility känns som att regeln fungerar helt omvänt!!! :)

Intuitivt nej, bra beskrivet ...
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

9. Jag tror jag förstår hur du me... 13:49:45, 16/5 -17  
Bjorn skrev 08:13, 16/5 -17 Magus of the Tabernacle lär väl påverkas på samma sätt oavsett hur layers är? Antingen försvinner dess ability innan den gör något eller så applicerar den sin ability på alla andra creatures som får en ability, som sedan försvinner i lager 6. Oavsett så har den ingen påverkarn på spelet om Humility är i spel.

Jag tror jag förstår hur du menar, att det spelar ingen roll hur reglerna hanterar det då man antingen får abilityn och blir av med den, eller inte får den alls. Det är ju logiskt, men det finns en poäng med att ha koll på detaljerna här.

Om vi jämför hur en Magus of the Tabernacle påverkar en Grizzly Bears jämfört med hur Predator's Strike gör det när Humility är med i matchen så får vi olika resultat.

Magus ability kommer alltid appliceras efter Humility pga dependency, vilket resulterar i att ingen varelse fick den abilityn. Regeln är väldigt rörigt formulerad, så man får lusläsa för att se vilken som appliceras först. Men A beror av B om B påverkar A's existens (613.7a). Om A beror på B så appliceras B först (613.7b). Crusade vs Wild Mongrell hjälper en att tänka rätt här även om det inte är dependency pga olika layers. Men att den måste bli vit för att få bonusen är nog de flesta med om. Att den får bonusen är också väldigt naturligt.


Dependency i det här fallet är att för att Grizzly Bears ska kunna få abilityn alls så måste Magus ha sin ability kvar. Därav " applying the other would change the text or the existence of the first effect" i regel 613.7a. Betänk t ex om Magus skulle förlora sin ability pga en Imprisoned in the Moon. Nu är det högst relevant om Magus förlorar sin ability före eller efter den gett den till alla andra varelser.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

10. Dumenar inte att det är så snå... 17:08:50, 16/5 -17  
partysmurphen skrev 13:49, 16/5 -17
Bjorn skrev 08:13, 16/5 -17 Magus of the Tabernacle lär väl påverkas på samma sätt oavsett hur layers är? Antingen försvinner dess ability innan den gör något eller så applicerar den sin ability på alla andra creatures som får en ability, som sedan försvinner i lager 6. Oavsett så har den ingen påverkarn på spelet om Humility är i spel.

Jag tror jag förstår hur du menar, att det spelar ingen roll hur reglerna hanterar det då man antingen får abilityn och blir av med den, eller inte får den alls. Det är ju logiskt, men det finns en poäng med att ha koll på detaljerna här.

Om vi jämför hur en Magus of the Tabernacle påverkar en Grizzly Bears jämfört med hur Predator's Strike gör det när Humility är med i matchen så får vi olika resultat.

Magus ability kommer alltid appliceras efter Humility pga dependency, vilket resulterar i att ingen varelse fick den abilityn. Regeln är väldigt rörigt formulerad, så man får lusläsa för att se vilken som appliceras först. Men A beror av B om B påverkar A's existens (613.7a). Om A beror på B så appliceras B först (613.7b). Crusade vs Wild Mongrell hjälper en att tänka rätt här även om det inte är dependency pga olika layers. Men att den måste bli vit för att få bonusen är nog de flesta med om. Att den får bonusen är också väldigt naturligt.


Dependency i det här fallet är att för att Grizzly Bears ska kunna få abilityn alls så måste Magus ha sin ability kvar. Därav " applying the other would change the text or the existence of the first effect" i regel 613.7a. Betänk t ex om Magus skulle förlora sin ability pga en Imprisoned in the Moon. Nu är det högst relevant om Magus förlorar sin ability före eller efter den gett den till alla andra varelser.

Dumenar inte att det är så snårigt att Magusen inte stängs av av Imprisoned in the Moon om den redan gett ut abilityn? :(
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

11. Tvärtom. Jag menar att regeln ... 07:41:35, 17/5 -17  
latsblaster skrev 17:08, 16/5 -17
partysmurphen skrev 13:49, 16/5 -17
Bjorn skrev 08:13, 16/5 -17 Magus of the Tabernacle lär väl påverkas på samma sätt oavsett hur layers är? Antingen försvinner dess ability innan den gör något eller så applicerar den sin ability på alla andra creatures som får en ability, som sedan försvinner i lager 6. Oavsett så har den ingen påverkarn på spelet om Humility är i spel.

Jag tror jag förstår hur du menar, att det spelar ingen roll hur reglerna hanterar det då man antingen får abilityn och blir av med den, eller inte får den alls. Det är ju logiskt, men det finns en poäng med att ha koll på detaljerna här.

Om vi jämför hur en Magus of the Tabernacle påverkar en Grizzly Bears jämfört med hur Predator's Strike gör det när Humility är med i matchen så får vi olika resultat.

Magus ability kommer alltid appliceras efter Humility pga dependency, vilket resulterar i att ingen varelse fick den abilityn. Regeln är väldigt rörigt formulerad, så man får lusläsa för att se vilken som appliceras först. Men A beror av B om B påverkar A's existens (613.7a). Om A beror på B så appliceras B först (613.7b). Crusade vs Wild Mongrell hjälper en att tänka rätt här även om det inte är dependency pga olika layers. Men att den måste bli vit för att få bonusen är nog de flesta med om. Att den får bonusen är också väldigt naturligt.


Dependency i det här fallet är att för att Grizzly Bears ska kunna få abilityn alls så måste Magus ha sin ability kvar. Därav " applying the other would change the text or the existence of the first effect" i regel 613.7a. Betänk t ex om Magus skulle förlora sin ability pga en Imprisoned in the Moon. Nu är det högst relevant om Magus förlorar sin ability före eller efter den gett den till alla andra varelser.

Dumenar inte att det är så snårigt att Magusen inte stängs av av Imprisoned in the Moon om den redan gett ut abilityn?

Tvärtom. Jag menar att regeln är utformad så att även om effekten bara påverkar Magus (Imprisoned in the Moon) istället för samtliga varelser (Humility) Så kommer ingen varelse få Magusens ability oavsett.

Björns resonemang om att man lätt ser att abilityn tas bort oavsett i vilken ordning Magus/Humility appliceras håller alltså bara för Humility då den även påverkar övriga varelser. Men den håller inte om bara Magus påverkas, för då blir ordningen högst relevant. Och därför är reglerna utformade så att Magusens ability alltid kommer tas bort innan den kan appliceras på andra varelser.

Poängen med inlägget var alltså "Det finns en poäng att ha koll på detaljerna" även om Humilty i sig råkar förenkla vägen till en korrekt slutsats.

Shaitan presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Grim Feast

Fallen Angel

Tombstone Stairwell

Wand of the Elements

2 Darigaaz, the Igniter

Shimian Specter

Sylvan Safekeeper

3 Phyrexian Negator

Purgatory

Sacred Ground

Winds of Change

Phyrexian Plaguelord

Seton, Krosan Protector

Wellspring

Mindslicer

2 Disrupting Scepter

Earthquake

Aetherflux Reservoir

Comet Storm

Twinflame


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!