Magic the Gathering
Magic the Gathering34872 medlemmar 665 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Grym nyhet angående Iconic Mas... Felidar Guardian - Banned i St ...
Hur blir man bättre på combat?
Senast läst: 04:25:38, 16/4 -24. Läst 4998 gånger.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

Hur blir man bättre på combat? 10:28:40, 1/5 -17  
Jag har spelat MTG sedan 1994 med ett uppehåll 1999-2010. Nästan uteslutande har jag spelat eternalformat och nästan alltid har mina speltimmar varit på turneringar.

Trots alla de timmarna jag lagt ner förlorar jag ibland matcher på att jag inte gör rätt i combat.
Det kan vara små missar som att jag anfaller med fel creature, anfaller med fel antal för lethal, blockar med fel gubbar när det blir besvärligt såsom trample/doublestrike eller rentav inte anfaller alls när det kanske är helt rätt att göra det.

Vad har du för tips för att bli bättre i combat? Jag känner att jag skulle vilja utvecklas lite och legacy är tyvärr ett sådant format där man inte får så mycket träning som när man kör standard eller limited. Hur gör du innan du avgör om ett anfall är korrekt och med vad du ska anfalla? Vilka trick räknar du runt (hela formatets, rimliga outs, oneoffs)?

Stolpeman

Azorius
MEDLEM
@svm s. 7/10 -03

51 rubriker
509 svar

1. Tråkigt svar kanske, men kolla... 10:44:47, 1/5 -17  
Tråkigt svar kanske, men kolla på matcher, finns en hel del material att gå igenom på YT, titta och analysera hur de som är duktiga gör så kommer det garanterat hjälpa dig se nya saker och utvecklas.
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

2. Mm, nöta är nog det enda vetti... 10:51:18, 1/5 -17  
Mm, nöta är nog det enda vettiga. I gamla vintage spelade ingen med gubbar så ingen kunde combat där, då kunde man trixa fritt i de fallen gubbar faktiskt var tvungna att anfalla.

När man spelat en hel del limited så lär man sig känna igen scenarion och då går det betydligt snabbare i Eternal med.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

3. Guide hits face Bolt hits fac... 10:56:12, 1/5 -17  
Guide hits face
Bolt hits face
Bolt hit face?
Who dead?
... Okej det kanske bara fungerar när man lirar aggro men C: Jag är en ganska aggressiv spelare så när jag kan attackera utan att dö på backlash eller för många av mina gubbar där mot hans så gör jag det.

Det viktigaste är att veta vem du är i matchen - den aggressiva eller defensiva. Detta kommer påverka hur du vill göra i combat. Är du den aggressiva vill du så mycket som möjligt lägga över ansvaret på din motståndare och bara hugga - förlita dig på att de måste göra suboptimala blocks eller gör fel någonstans för att de håller på att dö.

Är du däremot kontrolleken i matchupen vill du ju inte attackera in i motståndaren och hans möjliga combattricks. Istället vill du kunna sitta tillbaka och välja vem som blockar var och hur.

Mycket ligger bara i ren övning tror jag iaf. Spela mot någon du känner och försök verkligen tänka efter matchen varför du vann/förlorade. Varför dog alla mina gubbar i sista anfallet där? Kunde jag gjort något annorlunda? Kan vara ganska bra att ta små anteckningar under matchen för att kunna se efteråt hur du tänkte då och då C:
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

4. Personligen hör jag till fegis... 11:12:50, 1/5 -17  
Personligen hör jag till fegisarna. De där som sitter hemma med en hög med creatures i väntan på the grand finale när jag egentligen borde svinga.
Jag tar tyvärr alltför ofta rollen som kontroll även i matcher där jag borde vara aggressiv.

Ett alternativ för den osäkre är ju Delver/tempo-lekar i legacy. Spela ut en varelse (helst med evasion och lite power) så du har en klocka. Sen håller du på all removal och kontringar tills de verkligen behövs och hoppas att din creature kan gå hela vägen. Det svarar ju dock inte på hur man blir bättre på combat, snarare hur man undviker det..

Jag tror det är viktigt att känna till de vanligaste combattricksen i formatet. Försöka vara lite matematisk, vad är oddsen för att motståndaren har ett specifikt kort. Själv är jag ju en fegis och vågar bara slåss och bråka när det är 99% safe. Det gör att jag sällan trade:ar och om jag någonsin gör det och det visade sig vara ett dåligt trade, ja då blir jag avskräckt i flera veckor framöver :P

Var modig, ta fighten, vinner du inte har du åtminstone lärt dig identifiera vilka situationer som är fördelaktiga och inte.
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

5. Löste det problemet genom att ... 11:14:33, 1/5 -17  
Löste det problemet genom att bara spela aggro :D

Men seriöst så tror jag bara det är nöta som gäller.
Kanske skaffa ett par vänner och lira med och sätt upp olika scenarion och liknande.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
JAS
MEDLEM
Morgongåva
@svm s. 16/11 -01

212 rubriker
887 svar

6. Spela magic online. Svårare at... 11:17:47, 1/5 -17  
Spela magic online. Svårare att missa olika delar av faserna där. Tydligt vad man kan göra när osv.
 
Mvh // JAS
JoBa
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/4 -10

74 rubriker
693 svar

7. Vad gäller regler och förståel... 12:07:15, 1/5 -17  
Vad gäller regler och förståelse över faserna håller jag med JAS, det är mtgo bra på. Vad gäller det andra så förslår jag att du spelar limited. Där är det stort fokus att optimera combat fasen, gör lite extra skada eller spara något liv här och där.
 
Kolla gärna in min have och want.
Slipnogt

Boros
MEDLEM
Östhammar
@svm s. 31/5 -11

83 rubriker
198 svar

8. Spelar stor roll hur och vad m... 13:55:49, 1/5 -17  
Spelar stor roll hur och vad man spelar.
Jag spelar mycket combat fokuserade lekar i EDH. Så där är det bara att smasha face. Däremot så är ju spelets faser något man kan printa ut och har med sig. kom dock ihåg att slå med dina mana dorks när motståndarn inte har något samt du inte behöver manan

Uppdaterad: 13:56:01, 1/5 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

9. Du svarar delvis själv på fråg... 14:00:44, 1/5 -17  
Du svarar delvis själv på frågan. Spela standard och limited. Kan också vara värt att bygga en casual goblins och en casual merfolk och öva på det sättet.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
holmen
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/2 -03

252 rubriker
1880 svar

10. Spela en lek som inte passar d... 14:03:03, 1/5 -17  
useL skrev 10:28, 1/5 -17 Jag har spelat MTG sedan 1994 med ett uppehåll 1999-2010. Nästan uteslutande har jag spelat eternalformat och nästan alltid har mina speltimmar varit på turneringar.

Trots alla de timmarna jag lagt ner förlorar jag ibland matcher på att jag inte gör rätt i combat.
Det kan vara små missar som att jag anfaller med fel creature, anfaller med fel antal för lethal, blockar med fel gubbar när det blir besvärligt såsom trample/doublestrike eller rentav inte anfaller alls när det kanske är helt rätt att göra det.

Vad har du för tips för att bli bättre i combat? Jag känner att jag skulle vilja utvecklas lite och legacy är tyvärr ett sådant format där man inte får så mycket träning som när man kör standard eller limited. Hur gör du innan du avgör om ett anfall är korrekt och med vad du ska anfalla? Vilka trick räknar du runt (hela formatets, rimliga outs, oneoffs)?

Spela en lek som inte passar dig och tvingar sig att ta svåra beslut under en period. Jag spelade för cautious tidigare, byggde hypergenesis för att våga vinna och blev bättre på min vanliga lek.

Tldr: bygg aggro och spela limited.
moonlite

Rakdos
SHAGGY
REDAX
Göteborg
@svm s. 5/11 -02

185 rubriker
5115 svar

11. Drafta, drafta, drafta. Lätt b... 14:52:11, 1/5 -17  
Drafta, drafta, drafta. Lätt bästa sättet att bli bättre på combat. Eftersom lekarnas positionering är otydligare så får du också öva på att analysera vem som är kontroll och vem som är aggro (när ska jag ta ett race och när ska jag stanna hemma och blocka).
GlueBall

Boros
MEDLEM
Rockneby
@svm s. 18/4 -03

75 rubriker
1264 svar

12. Jag känner igen mig i din prob... 15:05:01, 1/5 -17  
Jag känner igen mig i din problematik, men personligen handlar mina besvär om att ta sig tiden att tänka. Jag är en gedigen autopilotare och gillar att få förklarat för mig vad som är rätt play, så att jag kan känna igen situationen och autopilota den. Nackdelen är såklart att detta innebär att vissa scenarios inte är "inpluggade". När detta händer tenderar jag att grovt generalisera istället för att räkna, typ alfasving eller inget anfall.

Det jag övar på är att andas, ta det lugnt och räkna ut vad som kommer att hända. Detta för att jag är en spelare som borde få "fast play-varningar". Jag gör saker fort och kommer omedelbart på varför det var korkat, så att stanna upp och tänka är mitt råd.
 
"Det går inte att waste:a Skåne, det är ett Plains."
Berzell

Izzet
MEDLEM
Malmö
@svm s. 20/11 -01

15 rubriker
220 svar

13. Instämmer.... 15:27:23, 1/5 -17  
moonlite skrev 14:52, 1/5 -17 Drafta, drafta, drafta. Lätt bästa sättet att bli bättre på combat. Eftersom lekarnas positionering är otydligare så får du också öva på att analysera vem som är kontroll och vem som är aggro (när ska jag ta ett race och när ska jag stanna hemma och blocka).

Instämmer.
 
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness."
funfviertel

Rakdos
JUDGE L1
Staffanstorp
@svm s. 21/5 -07

188 rubriker
916 svar

14. EDH.... 19:24:18, 1/5 -17  
EDH.
ThaiOne
MEDLEM
Storvreta
@svm s. 19/2 -04

107 rubriker
1073 svar

15. Tvinga över nån (grilla!) spel... 20:44:08, 1/5 -17  
Tvinga över nån (grilla!) spela mtgo och drafta, det ger en mycket att ha en person brevid sig som kan ifrågasätta en hur man spelar och tänker, inte nog blir du bättre spelare i kombatfasen du börjar gå plus och kan börja investera i andra format online sen så blir du bättre spelare irl och vinner ära och snacks och får resa runt och vara pro!

play the game see the world
 
“Sometimes I think that the other four colors are just a vessel just to be able to experience the color blue.”
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

16. Det är bara att instämma i föl... 22:47:26, 1/5 -17  
Det är bara att instämma i följande: Spela fler format och då särskilt limited. Gå ur din comfort zone. Mitt intryck är att du spelar mer controllish-lekar. Testa mer aggro.

Det är allmänt känt att man minns sina bad beats mer detaljerat än vinsterna. I Eternalformaten är det ofta helt omöjligt att spela runt formatets alla potentiella kort. En netdeckad lista kan t.ex. innehålla 3 överraskningskort som ingen annan tagit till en sanktionerad turnering detta årtusendet och det är helt omöjligt att förutse. Det är bara att erkänna att sådana bad beats tillhör spelet i legacy och vintage. Häng inte upp dig på enstaka förluster mot randomkort. Du kan ju fortfarande ha spelat "rätt" utifrån vad du visste om motståndarens lista.
 
Köp mina kort på auktion här! Playset Goyfar, Svärd, LED, Duals, Goblin Guides, Shockland etc
Angus
FANTASY KING
Göteborg
@svm s. 20/4 -05

22 rubriker
990 svar

17. Det finns bra artiklar på ämne... 23:07:13, 1/5 -17  
Det finns bra artiklar på ämnet: Who's the Beatdown? och the Philosophoy of Fire av Mike Flores till exempel.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

18. Nej, Philosophy of Fire är en ... 23:11:14, 1/5 -17  
Angus skrev 23:07, 1/5 -17 Det finns bra artiklar på ämnet: Who's the Beatdown? och the Philosophoy of Fire av Mike Flores till exempel.

Nej, Philosophy of Fire är en obegriplig sörja och katastrof. Who is the Beatdown är bra mycket bättre!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
kalleam
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

49 rubriker
243 svar

19. Kolla på filmer; Tryck på pau... 06:30:51, 2/5 -17  
Kolla på filmer;
Tryck på pause innan combat och analysera situationen, vad hade du gjort och ha det klart för dig innan du ser hur proffset gör. Utvärdera; Valde ni samma linje? Om inte, hur kommer det sig att de skiljer sig? Ta screenshoot på scenarion och dela analysen med vänner.
 
MLV.
Rosholm
FORUMPLAYAH
Malmö
@svm s. 24/11 -01

42 rubriker
2244 svar

20. "Hur blir man bättre på x?" "G... 08:55:00, 2/5 -17  
"Hur blir man bättre på x?" "Gör x"
 
<Barneyk> dakka hälsar att ni är cepe



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!