Magic the Gathering
Magic the Gathering34872 medlemmar 666 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
EDH / COMMANDER Kynaios and Tiro of Meletis la... Man kan inte tucka generaler? ...
Zur Prison
Senast läst: 22:41:28, 15/4 -24. Läst 2957 gånger.
Hero84
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 25/4 -11

12 rubriker
93 svar

Zur Prison 19:41:35, 5/1 -17  
Tjenare

Tänkte att jag lägger upp en tråd här om mitt långtida EDH-projekt med Zur.
Tanken är att göra tråden till ett bollplank där jag gladeligen tar emot idéer om roliga kort som skulle kunna inkluderas eller tas ut ur leken.

Målet med leken är iaf att den ska likna en prison-deck. Sabotera andras wincons i den mån det går och låt de andra spelarna tjafsa med varandra vid bordet medan man långsamt bygger upp för en vinst.
Att dra ut på saker för sakens skull är alltså inget mål i sig, och även om jag har full förståelse för att folk avskyr kort som "Stasis" så används den uteslutande när jag antingen behöver några rundors setup för vinst, eller för att låsa brädet ett par turer med exempelvis "Price of Knowledge" i spel.

Ok. Här kommer decklisten:

LANDS (35)
1 Command Tower
1 Mana Confluence
1 City of Brass
1 Dromar's Cavern
1 Arcane Sanctum
1 Reflecting Pool
1 Exotic Orchard
1 Ancient Tomb
1 Serra's Sanctum
1 Hallowed Fountain
1 Godless Shrine
1 Watery Grave
1 Polluted Delta
1 Marsh Flats
1 Flooded Strand
1 Temple of Silence
1 Temple of Enlightenment
1 Temple of Deceit
1 Glacial Fortress
1 Isolated Chapel
1 Drowned Catacomb
1 Underground River
1 Glacial Chasm
1 Nykthos, Shrine to Nyx
1 Bojuka Bog
1 Strip Mine
1 Temple of the False God
1 Tectonic Edge
1 Mistveil Plains
1 Mystifying Maze
1 Tolaria West
1 Reliquary Tower
1 Plains
1 Swamp
1 Island

TUTORS/SEARCHING (7)
1 Enlightened Tutor
1 Vampiric Tutor
1 Demonic Tutor
1 Idyllic Tutor
1 Plea for Guidance
1 Academy Rector
1 Zur the Enchanter

SWEEPERS/REMOVAL (11)
1 Damnation
1 Day of Judgment
1 Wrath of God
1 Supreme Verdict
1 Merciless Eviction
1 Descend upon the Sinful
1 Black Sun's Zenith
1 Phyrexian Rebirth
1 Anguished Unmaking
1 Grasp of Fate
1 Quarantine Field

PRISON/LOCKDOWN (21)
1 Sphere of Safety
1 Tainted Aether
1 Rule of Law
1 Ghostly Prison
1 Humility
1 Enchanted Evening
1 Kismet
1 Breathstealer's Crypt
1 Blind Obedience
1 Aura of Silence
1 Stasis
1 Energy Flux
1 Polluted Bonds
1 Leyline of Anticipation
1 Leyline of the Void
1 In the Eye of Chaos
1 Suppression Field
1 Storage Matrix
1 Torpor Orb
1 Winter Orb
1 Stony Silence

PROTECTION FROM HATE/REMOVAL (7)
1 Fountain Watch
1 Leyline of Sanctity
1 Energy Field
1 Story Circle
1 Karmic Justice
1 Greater Auramancy
1 Solitary Confinement

CARD DRAW (3)
1 Necropotence
1 Rhystic Study
1 Erebos, God of the Dead

RECURSION (4)
1 Copy Enchantment
1 Open the Vaults
1 Replenish
1 Sun Titan

MANAFIX/RAMP (3)
1 Land Tax
1 Chromatic Lantern
1 Sol Ring

WINCONS (9)
1 Bloodchief Ascension
1 Underworld Dreams
1 Sigil of the Empty Throne
1 Price of Knowledge
1 Opalescence
1 Wound Reflection
1 Starfield of Nyx
1 Cleansing Meditation
1 Heliod, God of the Sun




Ett urval av kombos som finns i leken är:

Enchanted Evening + Cleansing Meditation. Med Threshold så sveper du helt enkelt allas bräden på alla permanents, och slänger bouncar tillbaka allt du svept på din egna sida in i spel igen. Brukar oftast resultera i en vinst efter någon runda eller två, då dina motspelare i princip får börja om spelet.

Price of Knowledge + Wound Reflection. Mitt vanligaste wincon med lite skyddande enchantments i spel så brukar de här två korten tillsammans äta upp dina motståndares lifetotal illa kvickt, särskilt om de fortsätter skada varandra.

Necropotence + Solitary Confinement. Detta är bland de första lås-delarna man brukar leta upp. Bakom de är man hyfsat säker och kan börja bygga på sitt fort.

Greater Auramancy + Copy Enchantment. Alla dina Enchantments har Shroud. Man får passa sig för sweepers dock.

Kismet/Blind Obedience + Stasis. Hjälper till att hålla saker nedtappade medan man får några rundor av "lugn och ro".

Enchanted Evening + Opalescence. Alla land (och permanents utan kostnad) i spel är förstörda. Nya land är dessutom helt meningslöst att försöka lägga in. Ett starkt lås som är svårt att låsa upp, men kräver samtidigt att du har ett stabilt wincon i spel när du väl initierar det hela.



Kort jag för tillfället letar efter för att klämma in i leken är:
1 Moat
1 Invoke Prejudice
1 Mana Vortex
1 Time Spiral
1 Ward of Bones
1 Crackdown
1 Time Spiral
1 Null Rod


Som sagt, idéer och förslag är gladeligen mottagna :D

Uppdaterad: 19:47:39, 5/1 -17

KimpaK
MEDLEM
Bromma
@svm s. 2/11 -03

13 rubriker
34 svar

1. Trevlig och rolig(!?)combo i m... 20:42:47, 5/1 -17  
Trevlig och rolig(!?)combo i multiplayer är också:
Words of Waste + Waste Not

Båda kan tutas med Zur också, till skillnad från några av dina andra enchantments. Rhystic Study gör att du kan dra lite extra kort också, för att dumpa i Words of Waste.
 
-Jag är inte dum i huvet. Har bara lite otur när jag tänker.
Uppdaterad: 20:45:32, 5/1 -17
HeroBean

Simic
MEDLEM
Arvika
@svm s. 24/10 -15

42 rubriker
314 svar

2. Jag spelar inte EDH, men om ja... 20:47:51, 5/1 -17  
Jag spelar inte EDH, men om jag gjorde det hade jag spelat den här leken! The Abyss känns som ett bra tillskot till vad leken försöker göra.
 
Jag Brainstormar för en ny signatur...
Hero84
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 25/4 -11

12 rubriker
93 svar

3. KimpaK> Haha den kombon vet... 21:08:05, 5/1 -17  
KimpaK> Haha den kombon vettefan om jag har plats för, men den borde definitivt in i min monosvarta EDH :D

Jo, jag vet att många av de enchantments jag spelar inte går att leta med Zur, men det är inte heller jätteofta han får ligga kvar länge på planen och slå :P


HeroBean> Det gör den definitvt! Men den kostar väl fan en slant också? :O Får se över möjligheterna att skaffa en till leken.
JackaBo

Dimir
MEDLEM
Farsta
@svm s. 3/8 -13

11 rubriker
245 svar

4. Tyvärr dör ju Zur till Abyss. ... 21:46:53, 5/1 -17  
Tyvärr dör ju Zur till Abyss.
Om du ändå pratar dyra kort; Chains of Mephistofeles och necro är bra combo

Uppdaterad: 21:52:14, 5/1 -17
Hero84
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 25/4 -11

12 rubriker
93 svar

5. Jo men det kvittar rätt friskt... 21:51:57, 5/1 -17  
Jo men det kvittar rätt friskt ^^ Leken använder sig mestadels av Zur i början för att få ut några kort ur leken, sen brukar jag skita rätt bra i min Commander, till skillnad från vissa lektyper som spelar mängder av auror runt commandern och vinner på beatdown.

Jo, den känner jag allt till ;) Men fan, lite budget får jag nog hålla mig till :D
KimpaK
MEDLEM
Bromma
@svm s. 2/11 -03

13 rubriker
34 svar

6. Gift of Immortality får Zur at... 21:57:15, 5/1 -17  
Gift of Immortality får Zur att ligga kvar bättre speciellt med Blixtstövlarna: spela zur, equip, slå, tuta auran, så har du en Zur som kommer tillbaks när han dör och har shroud med stövlarna.

Ett annat tips är en sweeper som är lätt att tuta: Planar Collapse . Funkat bra för mig i min Zur-lek.

Jag spelade med ett wincon egentligen bara: Enduring Renewal + Ashnods Altar + Ornithopter (eller motsvarande djur) + Random u-win-the-game card (t.ex. Stroke of Genius, Altar of the Brood, Exsanguinate, Diciple of the Vault, m.m.) Toolsen för att hitta delar är förutom dom du redan spelar: Fabricate, Trinket Mage, Top + Future Sight, Transmutekort som Muddle of Mixture, m.m.)

Du har ju lite annat tänk, men när jag Zur:ade mycket, hade jag mycket prison tema, men ändrade mina combos ganska mycket. En härlig var Arcanum Wings + Eldrazi Conscription. Det som är kul med Zur: Finns hur mycket combos som helst. GL HF!
 
-Jag är inte dum i huvet. Har bara lite otur när jag tänker.
Hero84
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 25/4 -11

12 rubriker
93 svar

7. KimpaK> I know, men jag är ... 22:26:46, 5/1 -17  
KimpaK> I know, men jag är inte direkt intresserad av att fokusera mer kring själva generalen, eller att han ska ligga kvar på brädet :)

Du ser ju mängden sweepers och creaturehat-kort, det är lite därför jag håller antalet creatures i leken till minimum.

Ah, coolt kort! Men den gör ju tyvärr inte att man själv riktigt kan bestämma när man ska sweepa :/ Det är en rätt stor nackdel kan jag tycka.

Jag förstår absolut ditt tänk, men det är för nära snudden på inf-combo att jag inte vill ha med det :P Men absolut är det ett nice trick! Har en del shenanigans kring Ashnod's Altar i min Zombiecombo-edh :P


Hahaha, den där sista med Aura-swap var ju hur cool som helst :P Det måste jag trixa ihop något med :D
Larven

Gruul
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 14/7 -08

36 rubriker
314 svar

8. Spelar själv Zur men på senare... 00:47:20, 8/1 -17  
Spelar själv Zur men på senare tid har den fått mycket lite kärlek. Slänger med en lista så kanske du ser något du gillar

Zur EDH

Booster Draft / Casual

Av: Larven
19:23, 23/4 -16

Larven kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Casual
Format: Booster DraftStorlek: 99 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
30433:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]200279[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

Hero84
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 25/4 -11

12 rubriker
93 svar

9. Grymt kul att se en "kollegas"... 03:25:58, 8/1 -17  
Grymt kul att se en "kollegas" lista :D Ska djupdyka lite mer i den under kvällen :P



BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!