Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 670 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Veckans regelfråga... Diskutera regler och Penalty g ...
Ordningsregler på Regelforumet - LÄS innan du postar/svarar
Senast läst: 15:22:45, 25/4 -24. Läst 10773 gånger.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

Ordningsregler på Regelforumet - LÄS innan du postar/svarar 16:29:14, 10/11 -16  
Hej gott folk.
För att försöka göra vårat Regelforum så användarvänligt som möjligt för sitt syfte, att ställa regel & policyrelaterade frågor, är det behjälpligt med struktur.


När du postar en ny tråd:
  • Titel: Använd en informativ titel. Ex "[Kortnamn] + [Kortnamn]" eller "[Ability] vs [Annat]" ger en ledtråd om vad tråden handlar om. "Ett par frågor...." däremot säger ingenting om innehållet.
  • Kortnamn: länka alla kort du använder genom att stava korten korrekt med stor bokstav på alla ställen där kortet har stor bokstav samt rätt tecken (" ' " hittar du till höger om " ä ", förväxla den inte med apostrofen brevid " + ").
  • Inför nya sett: nya kort och mekaniker besvaras inte fören FAQn har släppts. Innan dess finns det inga Officiella svar.
  • Innehållet: Ta med det som är relevant, vare sig mer eller mindre. Behöver vi veta historien om eran spelgrupp för att svara på frågan? Har du med alla relevanta kort och händelser? Och så vidare.
  • Regular/competetive: om din fråga gäller policy, berätta då om det handlar om Competetive eller Regular REL (Rules Enforcement Level) då det är stor skillnad mellan dem.

Tänk på att Regelforumet endast är till för att diskutera de officiella reglerna. Vill du skapa egna regler eller bestämt använda dig av "house-rules" är detta inget vi kan hjälpa dig med. Vänd dig i så fall till Allmänt eller annat mer passande forum, där brukar det finnas folk som gärna hjälper till.



När du svarar:
  • Håll dig till regler/policy, även om det är frestande så hör korttips för lekbygge samt kommentarer som "håller med", "stronk kombo" och annat för frågan icke-givande inte hemma här.
  • Följdfrågor/relaterade frågor är givetvis OK så länge de berör ämnet. Sticker det av väldigt mycket så är det bättre att skapa en ny tråd istället.
  • "House-rules" är inte officiella regler och hör därmed inte hemma på ett forum för officiella regelfrågor. Har ni förslag så interna personen eller skapa en tråd i relevant forum.
  • Var hövlig, att folk frågar och vill veta är något vi uppmuntrar. Känner du att du är irriterad över alla "dumma" frågor folk ställer nuförtiden kan det vara tid för paus från Regelforumet. Att det ibland blir repetitivt är något man får leva med som aktiv på Regelforumet.



Om en tråd blir stängd:
  • Vill du veta varför? Hör av dig till den mod som stängde tråden.
  • Vill du bestrida låsningen/öppna tråden igen? Hör av dig till den mod som stängde tråden i första hand. Vid gammal tråd hör av dig till aktiv mod med motivering (och länk).

Om det inte framgår vilken mod som stängt en tråd går det att kontakta mig, choper, så försöker jag vara behjälplig.


Tråden kommer att uppdateras fortlöpande. Förslag på uppdatering/ändring mottages gladeligen :)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 09:37:50, 11/11 -16

tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

1. Förslag på tillägg: Förbud mo... 16:38:01, 10/11 -16  
Förslag på tillägg:
Förbud mot att svara när det inte är länkat.
Förbud mot att länka som svar åt dom när dom inte länkat
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

2. Herregud, det här är verkligen... 17:43:17, 10/11 -16  
tix74 skrev 16:38, 10/11 -16 Förslag på tillägg:
Förbud mot att svara när det inte är länkat.
Förbud mot att länka som svar åt dom när dom inte länkat

Herregud, det här är verkligen din hjärtefråga.
Föreslår härmed dig att allena ta hand om ordningsreglerna.
:?
 
I whipped off her bloomersn stiffened my thumb
An applied rotation on her sugar plum.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

3. Jättefint, tror tyvärr att de ... 18:07:01, 10/11 -16  
Jättefint, tror tyvärr att de som är slarviga med titelnamn och/eller länkning etc inte kommer lägga en enda sekund på att läsa den här posten.
 
Gillar du modern och bor i Västmanland? Spana in Den Röda Goblinens Spelbutik på facebook. De kör modernturneringar på tisdagar som gästas av ers höghet =)
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

4. Varför är det ett självändamål... 18:08:00, 10/11 -16  
Varför är det ett självändamål att döda varje tråd så snabbt som möjligt? Kräver det resurser från förbundets sida att inte göra något åt en tråd där diskussionen fortgår fast den ursprungliga frågan är besvarad? Jag trodde att de domare som besvarade regelfrågor gjorde det frivilligt och att de inte var avtalsbundna att göra så. Vad hindrar en bitter domare som är trött på frågor från nybörjare som inte "följer protokollet" att bara strunta i frågan och låta någon annan besvara den istället?
 
"Not Gruul? Then die!"
Getolle_Punk
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 11/4 -05

138 rubriker
1195 svar

5. Väldigt bra skrivit! Tydligt ... 18:23:57, 10/11 -16  
Väldigt bra skrivit!
Tydligt och bra formulerat!

Skulle kunna tillägga:
När du svarar (nu spånar jag lite vilt, ser något av stycket bra ut använd det som är vettigt):
Se till att du svart du ger är rätt och tydligt.
Tex att endast länka till en Abilitys regler, kanske inte alltid ger ett tydligt svar för de som försöker lära sig, ett Ja eller nej är att föredra i dessa fall men båda eller ett tydligt ja/nej + förklaring är det bästa.
 
- Jag åt en halv...

- Bygg en lek - dagens tips den 24/6 -07.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

6. För att du inte ska känna dig ... 18:30:07, 10/11 -16  
Bloodspawn skrev 18:08, 10/11 -16 Varför är det ett självändamål att döda varje tråd så snabbt som möjligt? Kräver det resurser från förbundets sida att inte göra något åt en tråd där diskussionen fortgår fast den ursprungliga frågan är besvarad? Jag trodde att de domare som besvarade regelfrågor gjorde det frivilligt och att de inte var avtalsbundna att göra så. Vad hindrar en bitter domare som är trött på frågor från nybörjare som inte "följer protokollet" att bara strunta i frågan och låta någon annan besvara den istället?

För att du inte ska känna dig ensam i detta. Jag ser även jag gärna en längre tråd där folk kommer med tips och trix samt man har en fortsatt diskussion.
 
Gillar du modern och bor i Västmanland? Spana in Den Röda Goblinens Spelbutik på facebook. De kör modernturneringar på tisdagar som gästas av ers höghet =)
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

7. Jag håller med helt. Detta bor... 18:49:39, 10/11 -16  
tix74 skrev 16:38, 10/11 -16 Förslag på tillägg:
Förbud mot att svara när det inte är länkat.
Förbud mot att länka som svar åt dom när dom inte länkat

Jag håller med helt. Detta borde också stå.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
kasska
MEDLEM
@svm s. 12/5 -09

2 rubriker
146 svar

8. Förslag på tillägg: Förbud mo... 20:15:45, 10/11 -16  
Förslag på tillägg:
Förbud mot att poängtera att ts missat länka ett kort, bör ge livstids avstängning
 
En vanlig dag på mtgo, jag fick spela 3 spel och fizzla 6...
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

9. tix74: OMG. hur många gånger h... 20:50:53, 10/11 -16  
tix74: OMG. hur många gånger har vi inte bråkat om den andra punkten? finner det synnerligen ironsikt att du kommer med den punkten, ta det inte personligt :)
Motsätter mig att lägga förbudspokaler rätt mycket. Speciellt som att det inte är något som vi i dagsläget kan enforca (har inte rättigheter att banna/frysa/w.e.). Kommer dock att jobba ännu mer aktivt med att editera folks poster samt använda MOD taggen när jag gör det.

useL: Dessvärre tror jag detsamma. Kommer att använda mig av internmailen en del samt länka till denna post när man svarar på sådana poster (samt ta mig friheten att editera topicnamn/kortnamn). Känner dock att det är bättre att faktiskt formalisera redan rådande uttalade (men inte skrivna) förhållningssätt. Kommer speciellt ihåg 2-3 år sedan när det var väldigt ifrågasatt att vi ställde krav/regler men att de inte fanns nerskrivna till allmän beskådan någonstans.

Bloodspawn & useL: är det någon speciell del du tänker på? Det är inte intentionen att döda diskussioner (det är därför jag satte en rubrik om att det är OK med vidarefrågor). Det är enligt min mening inte heller någon större skillnad med hur vi arbetar idag, har vid flera tillfällen gått in och styrt tillbaka trådar mot dess ursprung.
För argumentet av att det är bättre att fortsätta med 1 tråd och ställa alla frågor i, då kan vi skippa kortlänkning och allt annat med. Det handlar helt enkelt om sökbarhet vilket leder till att det blir färre trådar med samma fråga i. vare sig det handlar om att gå via kortpärmen eller att använda sökfunktionen så blir det icke användbart om du inte kan läsa ut att det är en relevant tråd för din fråga.
Jag är dock öppen för diskussion/förslag. Men behöver isf veta om just vad du vill invända :)

Getolle_Punk: ska fundera över någon formulering om det. känns dock lite svårt att kräva pedagogisk överblick av random vänlig själ.

kasska: antar att du inte är seriös men w/e. Kommer inte att implementera. Däremot kommer jag att som nu radera dem efter att jag editerat första inlägget.


Sedan, för att tydliggöra. jag har försökt att formalisera redan rådande men inte tydligt uttalade regler som råder på regelforumet. Det handlar alltså inte om att jag försöker skapa något nytt.
Hur många gånger har det inte begärts korrekt namn, att hålla sig till regel/policy och att inte ge korttips redan? Händer typ varje vecka åtminstone. Är dock mina tolkningar av det hela.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 20:53:41, 10/11 -16
Nr42

Golgari
MEDLEM
Vittinge
@svm s. 11/8 -04

99 rubriker
1774 svar

10. Vill bara nämna att om man kop... 21:00:46, 10/11 -16  
Vill bara nämna att om man kopierar namnet på ett kort med en ' från en lek i leklådan så kommer det inte länkas då ' är en ´ i leklådan.

Mind’s Desire (kopierat ur leklådan)
Mind's Desire (rättat för hand)

/V

EDIT: Kortpärmen verkar dock fungera bra: Mind's Desire

Uppdaterad: 21:05:31, 10/11 -16
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

11. Är starkt emot detta av följan... 22:22:23, 10/11 -16  
tix74 skrev 16:38, 10/11 -16 Förslag på tillägg:
Förbud mot att svara när det inte är länkat.
Förbud mot att länka som svar åt dom när dom inte länkat

Är starkt emot detta av följande skäl:

a) Alla frågor handlar inte om specifika kort, utan de används som Dummies i generella frågor. Att korten då är länkade tillför ingenting.
Exempel: "Om en Grizly Bears offras, räknas det som dies då?"

b) Svenskamagics regelforum är en viktig del av Sveriges magiccomunnity, och ett starkt incitament för nya medlemmar att söka sig hit. Ett surt "du har minsann inte länkat" är inte vad vi vill ha, utan snarare "Oj, tack för alla snabba svar".

c) Varför man inte ska få hjälpa till att göra regelforumet ännu bättre begriper jag inte. På vilket sätt är det dåligt att kort länkas av någon annan? Hela poängen med länkningen är ju att de som läser tråden lätt ska kunna ta den till sig. Varför vill du hindra det?


På det hela är det ett förslag som uppmanar folk att vara otrevliga och hindrar dem från att vara hjälpsamma.
Skopsen

Simic
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 11/10 -05

61 rubriker
1328 svar

12. Jag är med Partysmurphen, tyck... 22:30:47, 10/11 -16  
Jag är med Partysmurphen, tycker regeln om att man inte får svara ifall kort i fråga inte är korrekt länkade känns lika sund som Vogonisk byråkrati. Länkar jag som svarar till korten det gäller uppstår inte missförstånd senare heller.
 
"Han har inte alla indianer i kanoten om man säger så." - Uppsalapolisen
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

13. Det blir inte länkat i kort Re... 22:35:40, 10/11 -16  
Det blir inte länkat i kort Regelfrågor om det inte är länkat i första posten.
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
Uppdaterad: 23:14:16, 10/11 -16
Skopsen

Simic
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 11/10 -05

61 rubriker
1328 svar

14. Snarare ett designfel än en of... 22:43:13, 10/11 -16  
tix74 skrev 22:35, 10/11 -16 Det blir inte länkat i kort Regelfrågor om det inte är länkat i första topicen.

Snarare ett designfel än en ofelbar utgångspunkt isåfall. Låt regelfrågor se alla poster i en tråd, som Choper skrivit i op här ska det inte diskuteras vidare ändå i en tråd och alla kortlänkar bör då vara relevanta, även de som inte är i första posten. Du skriver även topic, knappt 20% av de högsta posterna i forumet regelfrågor har korrekt skrivet kortnamn just nu i sin forumstrådsrubrik.
 
"Han har inte alla indianer i kanoten om man säger så." - Uppsalapolisen
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

15. Choper: Jag tror att man får b... 23:08:25, 10/11 -16  
Choper: Jag tror att man får börja i den ändan och kolla om någon faktiskt söker på regler. Jag har aldrig gjort det, visste inte att det gick att göra och kommer nog aldrig göra det utan alltid skriva en ny post när jag har en fråga även om jag nu vet om att man kan söka. Hur tror du då en person som är ny i magicsvängen kommer göra? Ja, troligen går han inte in och söker, mestadels för att sidan är extremt svårnavigerad som ny.

Jag är medlem sedan snart 6 år tillbaka och fattar fortfarande inte hur Centret fungerar riktigt, det är säkert helt klart och uppenbart för de som kodar websidor, sitter vid en dator hela dagen, är specialtränade på att hitta information på sidor. Men alla är inte sådana.

Därför föreslår jag att om den enda anledningen till "tonen" i trådar och den "snäva" tillåtelsen att ställa frågor vidare och diskutera interaktioner är för att det ska gå att söka, så bör ni tänka om.
 
Gillar du modern och bor i Västmanland? Spana in Den Röda Goblinens Spelbutik på facebook. De kör modernturneringar på tisdagar som gästas av ers höghet =)
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

16. länkat i första posten. skulle... 23:14:42, 10/11 -16  
Skopsen skrev 22:43, 10/11 -16
tix74 skrev 22:35, 10/11 -16 Det blir inte länkat i kort Regelfrågor om det inte är länkat i första topicen.

Snarare ett designfel än en ofelbar utgångspunkt isåfall. Låt regelfrågor se alla poster i en tråd, som Choper skrivit i op här ska det inte diskuteras vidare ändå i en tråd och alla kortlänkar bör då vara relevanta, även de som inte är i första posten. Du skriver även topic, knappt 20% av de högsta posterna i forumet regelfrågor har korrekt skrivet kortnamn just nu i sin forumstrådsrubrik.

länkat i första posten. skulle det vara
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
ztrider

Golgari
HEDERSMEDLEM
Uppsala
@svm s. 7/2 -13

79 rubriker
343 svar

17. Håller helt med till 100%. Vis... 23:25:58, 10/11 -16  
partysmurphen skrev 22:22, 10/11 -16
tix74 skrev 16:38, 10/11 -16 Förslag på tillägg:
Förbud mot att svara när det inte är länkat.
Förbud mot att länka som svar åt dom när dom inte länkat

Är starkt emot detta av följande skäl:

a) Alla frågor handlar inte om specifika kort, utan de används som Dummies i generella frågor. Att korten då är länkade tillför ingenting.
Exempel: "Om en Grizly Bears offras, räknas det som dies då?"

b) Svenskamagics regelforum är en viktig del av Sveriges magiccomunnity, och ett starkt incitament för nya medlemmar att söka sig hit. Ett surt "du har minsann inte länkat" är inte vad vi vill ha, utan snarare "Oj, tack för alla snabba svar".

c) Varför man inte ska få hjälpa till att göra regelforumet ännu bättre begriper jag inte. På vilket sätt är det dåligt att kort länkas av någon annan? Hela poängen med länkningen är ju att de som läser tråden lätt ska kunna ta den till sig. Varför vill du hindra det?


På det hela är det ett förslag som uppmanar folk att vara otrevliga och hindrar dem från att vara hjälpsamma.

Håller helt med till 100%. Visst, det ska inte svämma över av frågor och man ska helst vara tydlig, men någon som glömmer länka ser jag som lite gulligt :)
 
"Drog inga land"
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

18. Nr42: medveten om det. Därav a... 08:52:28, 11/11 -16  
Nr42: medveten om det. Därav att jag lade till parantesen om det (ska komma ihåg att lägga upp det på supportforumet igen).

Angående diskussionen om korrekt länkning i första posten, släpp den. Det kommer inte att implementeras av skäl som redan nämnts och några fler.

useL: har edditerat en del. Så kolla igenom igen innan du funderar vidare :)
Första delen, att folk lär sig det? Ja. Väldigt många vänliga själar som upplyser om att man kan söka regelfrågor via kortpärmen (går i vågor dock, inte så mycket nu). Att hitta "Sök" är dock inget man behöver utbildning för. De flesta vet vad det innebär och förväntar sig att det skall finnas (finns både i huvudmenyn och en egen i forumet). Att du inte ser om folk använder den är inte konstigt, inte så vanligt att man skapar en tråd där man berättar att man hittat det man sökte.
Andra delen, vad har centret med det här att göra?
Sista delen, besvaras lite i andra delen men det är inte allt. Kort säger jag såhär, externerna är att antingen tar vi bort regelforumet och använder oss av 1 tråd istället alternativt tillåter vi 1 fråga/tråd utan möjlighet för vidareutveckling. Det är de 2 motsatta extremerna, vi ligger som vanligt i spännvidden emellan. Nej tanken är inte att du inte får vidareutveckla (vilket stod redan från början) men att hoppa över till något helt annat är inte att vidareutveckla. Likaså vill vi att det skall vara lätt att ställa frågor och hitta svar, därför vill vi inte drunkna i lekbyggardiskussioner. Det här är både för de som frågar och för oss som jobbar med att svara, även om vi råkar göra det på frivillig basis.

Edit: ska även ändra i delen om relevant innehåll så den blir lite vänligare på tal om tonen. Hinner inte just nu dock.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 09:26:34, 11/11 -16
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

19. Har sett att en del ger rena g... 20:44:34, 11/11 -16  
Har sett att en del ger rena gissningar i regelforumet så mitt förslag är:

Svara inte om du inte är säker.
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

20. Sen kan jag rekomendera dig at... 00:09:52, 12/11 -16  
Sen kan jag rekomendera dig att kolla den gamla regelforumet som användes tidigare kan nog få lite ideer från den:
http://www.svenskamagic.com/forum/topic.php?ID=17755
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!