Magic the Gathering
Magic the Gathering34891 medlemmar 695 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Ordningsregler på Regelforumet ...
Veckans regelfråga
Senast läst: 07:42:04, 23/4 -24. Läst 60491 gånger.
Flatline
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 1/4 -08

15 rubriker
46 svar

61. Tack för förklaringen. Det bl... 16:21:15, 2/6 -15  
Tack för förklaringen. Det blev mycket klarare för mig nu
Hravnir
MEDLEM
Ronneby
@svm s. 29/6 -12

0 rubriker
23 svar

62. Jag har en liten undran angåen... 22:02:36, 7/6 -15  
Jag har en liten undran angående Fishy Buisness 2, där Mutavault blir en Island o.s.v.

Eftersom jag kände mig lite osäker på mitt eget beslut (som enligt redovisning här är fel, men det spelar mindre roll) så bestämde jag mig för att kolla upp interaktionen. Så vitt jag förstod bland annat på mtgsalvation och liknande sidor så tappar inte Mutavault sin type: creature när den blir en Island. Hur kommer det sig i så fall att den inte kan bli tagen av Seasinger?

Tidal Warriors påverkan av Mutavault borde ju vara den samma som Tidal Warriors påverkan av Dryad Arbor, som inte slutar vara en 1/1 creature bara för att den temporärt blir en Island.

Eller är jag helt ute och cyklar?
TixFrix
MEDLEM
Visby
@svm s. 22/7 -06

7 rubriker
57 svar

63. Vad jag kan utläsa från de and... 08:45:04, 8/6 -15  
Hravnir skrev 22:02, 7/6 -15 Jag har en liten undran angående Fishy Buisness 2, där Mutavault blir en Island o.s.v.

Eftersom jag kände mig lite osäker på mitt eget beslut (som enligt redovisning här är fel, men det spelar mindre roll) så bestämde jag mig för att kolla upp interaktionen. Så vitt jag förstod bland annat på mtgsalvation och liknande sidor så tappar inte Mutavault sin type: creature när den blir en Island. Hur kommer det sig i så fall att den inte kan bli tagen av Seasinger?

Tidal Warriors påverkan av Mutavault borde ju vara den samma som Tidal Warriors påverkan av Dryad Arbor, som inte slutar vara en 1/1 creature bara för att den temporärt blir en Island.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Vad jag kan utläsa från de andra siterna så blir Mutavault bara en 2/2 island med alla creature types som fortfarande är en non-basic då Tidal Warrior endast ändrar subtype på kortet och inte supertype på något sätt.

Så du har en 2/2 gubbe som producerar blå mana och dör på wasteland. :)
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

64. Ni har helt rätt och jag har h... 10:55:18, 8/6 -15  
Ni har helt rätt och jag har helt fel. Jag lät mig luras av Song of the Dryads, som till skillnad från Tidal Warrior och Blood Moon faktiskt även sätter card type och inte bara land type.

Songs of the Dryads har följande förtydling i FAQ:

•The enchanted permanent loses any card types, subtypes, and colors it previously had. It keeps any supertypes it had and its name remains unchanged. It gains "t: Add G to your mana pool" and loses all other abilities from its rules text. It will still have any abilities it gained from other effects.


En effekt som sätter en land type påverkar dock inte andra card types.


305.7. If an effect sets a land’s subtype to one or more of the basic land types, the land no longer has its old land type. It loses all abilities generated from its rules text, its old land types, and any copy effects affecting that land, and it gains the appropriate mana ability for each new basic land type. Note that this doesn’t remove any abilities that were granted to the land by other effects. Setting a land’s subtype doesn’t add or remove any card types (such as creature) or supertypes (such as basic, legendary, and snow) the land may have. If a land gains one or more land types in addition to its own, it keeps its land types and rules text, and it gains the new land types and mana abilities.


Uppdaterad: 10:58:23, 8/6 -15
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

65. Liten korrektur till veckans r... 17:56:03, 15/6 -15  
Liten korrektur till veckans regelfråga: Spawning Pool reggar för , inte för .
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

66. Korrekt, fixat.... 19:32:42, 15/6 -15  
Korrekt, fixat.
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

67. Hur stämmer dagens förklaring ... 19:28:23, 9/8 -15  
Hur stämmer dagens förklaring med de kortspecifika reglerna för Day's Undoing, som säger att triggers (som skulle triggat under processen) läggs på stacken i clean-up?
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

68. Det stycket handlar om vad som... 20:26:11, 9/8 -15  
Det stycket handlar om vad som händer under "cleanupstephet".
Missläste den första gången jag med :)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 20:27:33, 9/8 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

69. "Processen" = "Ending the Turn... 20:39:09, 9/8 -15  
"Processen" = "Ending the Turn"

Dvs att om själva processen att avsluta rundan genererar triggers, så läggs de på stacken. Men triggers som väntar på att läggas på stacken innan processen "end the turn" påbörjas, ja de upphör helt enkelt att existera.
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

70. "This process" bör ju syfta ti... 22:46:04, 9/8 -15  
"This process" bör ju syfta till samma process som i stycket före (steg 1-5), eftersom det är då det nämns? Det står inget om att det bara skulle vara steg 5 som det syftas på?

Steg 3 säger dessutom att inga triggered abilities läggs på stacken, vilket betyder att de inte kan exilas som du beskriver i ditt svar. Däremot säger stycke 2 att de läggs på stacken efteråt (i clean-up).

Läs gärna också sista meningen i 713.1a, som du inte fetmarkerade.
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish
Uppdaterad: 22:57:11, 9/8 -15
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

71. 6/22/2015 Ending the turn thi... 06:38:53, 10/8 -15  
6/22/2015
Ending the turn this way means the following things happen in order: 1) All spells and abilities on the stack are exiled. This includes spells and abilities that can't be countered. 2) If there are any attacking and blocking creatures, they're removed from combat. 3) State-based actions are checked. No player gets priority, and no triggered abilities are put onto the stack. 4) The current phase and/or step ends. The game skips straight to the cleanup step. 5) The cleanup step happens in its entirety.


Pekade ut lite förtydliganden.
Hela processen 1-5 är endast om att avsluta turen. Först drar du korten och Sphinx's Tutelage triggar (men går inte på stacken än), sedan går du igenom steg 1-5, där hindras triggern att gå på stacken via steg 3 eftersom vi vill stoppa saker som är igång och gå till cleanup.

Håller dock med om att copy-paste grejjen skapar lite förvirring här.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

72. Hittar inte var jag skrivit at... 07:35:13, 10/8 -15  
Patrizzo skrev 22:46, 9/8 -15 "This process" bör ju syfta till samma process som i stycket före (steg 1-5), eftersom det är då det nämns? Det står inget om att det bara skulle vara steg 5 som det syftas på?

Steg 3 säger dessutom att inga triggered abilities läggs på stacken, vilket betyder att de inte kan exilas som du beskriver i ditt svar. Däremot säger stycke 2 att de läggs på stacken efteråt (i clean-up).

Läs gärna också sista meningen i 713.1a, som du inte fetmarkerade.

Hittar inte var jag skrivit att de exilas? Det enda som exilas är allt som ligger på stacken när "End the turn" initieras. Alla triggers som då väntar på att läggas på stacken (sphinx tutelage) upphör att existera.


Men kort och gott är det så här en process "End the turn" går till:
A. Avbryt allt som pågår. Rensa stack, glöm alla triggers.
B. Gör en cleanup.

Då cleanup i sig kan generera triggers (vilket också sker pga discard to maximum hand size) så måste de dock tas hand om.


Man kan grovt se det som att regel 713.1 inkl underparagrafer täcker del A ovan, och i princip så avser regel 713.2 del B.


Angående 713.1a, observera gärna följande ord: before this process began
Sista meningen i 713.1a refererar till det som sedan tas upp i 713.2, vilket är del B i min förenklade bild.
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

73. 6/22/2015 Ending the turn this... 09:01:10, 10/8 -15  
6/22/2015 Ending the turn this way means the following things happen in order: 1) All spells and abilities on the stack are exiled. This includes spells and abilities that can't be countered. 2) If there are any attacking and blocking creatures, they're removed from combat. 3) State-based actions are checked. No player gets priority, and no triggered abilities are put onto the stack. 4) The current phase and/or step ends. The game skips straight to the cleanup step. 5) The cleanup step happens in its entirety.
6/22/2015 If any triggered abilities do trigger during this process, they're put onto the stack during the cleanup step. If this happens, players will have a chance to cast spells and activate abilities, then there will be another cleanup step before the turn ends.

Ni menar att Sphinx's Tutelage skulle triggat under den första delen av resolution av Day's Undoing och att den triggern alltså upphör att existera pga det?

Ang. exilas, så skrev du att de upphör att existera. Mitt fel.
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish
Uppdaterad: 09:14:52, 10/8 -15
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

74. Triggers triggar direkt när de... 11:02:29, 10/8 -15  
Triggers triggar direkt när deras triggerkrav händer. Triggern läggs dock inte på stacken fören nästa gång sba kollas.

Tutelage triggar alltså direkt i första delen och avbryts i andra.


Days undoing resolvar alltså såhär:
Shuffle/draw
steph 1-5
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 11:04:46, 10/8 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

75. Precis så. Hela regeln blir my... 23:11:31, 10/8 -15  
Patrizzo skrev 09:01, 10/8 -15 6/22/2015 Ending the turn this way means the following things happen in order: 1) All spells and abilities on the stack are exiled. This includes spells and abilities that can't be countered. 2) If there are any attacking and blocking creatures, they're removed from combat. 3) State-based actions are checked. No player gets priority, and no triggered abilities are put onto the stack. 4) The current phase and/or step ends. The game skips straight to the cleanup step. 5) The cleanup step happens in its entirety.
6/22/2015 If any triggered abilities do trigger during this process, they're put onto the stack during the cleanup step. If this happens, players will have a chance to cast spells and activate abilities, then there will be another cleanup step before the turn ends.

Ni menar att Sphinx's Tutelage skulle triggat under den första delen av resolution av Day's Undoing och att den triggern alltså upphör att existera pga det?

Ang. exilas, så skrev du att de upphör att existera. Mitt fel.

Precis så. Hela regeln blir mycket mer lättläst om man byter ut "this process" mot "ending the turn".


Triggers triggar alltid precis när deras trigger event sker (det är ju det de triggar på). Dock så sker triggers i princip bara vid tre typer av tillfällen:

A. Man byter fas
B. Något sker under resolve av en spell/ability
C. En state-based action resulterar i ett event som något triggar på (ofta dies)

En spelare kan dock inte göra något när man byter fas. För spelaren börjar den nya fasen med att det ligger en och annan trigger på stacken. Likaså kan man som spelare inte göra något när en spell resolvar, utan får vackert vänta på att den ska resolva klart. Och state-based actions, ja de sker definitift utan att någon spelare kan lägga sig i mitt i alltihop.

Således läggs triggered abilitys på stacken först efter fasen bytts, spellen resolvat klart eller sba gjort sitt.


Vad gäller Day's Undoing så gör den följande:
- Blanda in
- Dra 7 kort (triggers!)
- End the Turn (som tar bort triggers, exilar stacken och går till cleanup)
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

76. Jag fick en jättebra fråg på m... 09:22:16, 11/8 -15  
Jag fick en jättebra fråg på mailen angående förra veckans regelfråga (Day's Undoing).


Hejsan, jag undrar en sak med regelfrågan. Försvinner inte alla "This Turn" effekter när man går in i Cleanup Step? I det här fallet skadan som man har gjort med Chandra?


Jag har inte ens reflekterat över att det finns flera sätt att använda "This turn" på. Svaret på frågan är: Nej, och Jo. "This turn"-effekter försvinner. Regeln säger så här:

"...all damage marked on permanents (including phased-out permanents) is removed and all “until end of turn” and “this turn” effects end. "


This turn effects avser dock effects vars duration beskrivs som "this turn". Exempel på sådana effekter är Abattoir Ghoul, Anger of the Gods, Alluring Siren, Healing Salve etc etc.

Chandra, Fire of Kaladeshs ability kollar dock hur mycket skada hon gjort den rundan. Det handlar inte om duration, utan är en förfrågan om ett fakta.

Det spelar alltså ingen roll om Chandra tidigare gjort 2 skada på en varelse, och att den skadan inte längre är markerad på den varelsen (pga cleanup). Chandra har fortfarande gjort 2 skada den turen.
Lindeman
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 5/3 -05

42 rubriker
701 svar

77. Veckans regelfråga är intressa... 01:08:44, 19/8 -15  
Veckans regelfråga är intressant. Tydligen betyder inte "prevent" vad jag trodde om alternativen stämmer.
 
Lindeman har rätt.
-Priceguy
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

78. Hej, Jag snubblade på min ege... 07:38:16, 19/8 -15  
Lindeman skrev 01:08, 19/8 -15 Veckans regelfråga är intressant. Tydligen betyder inte "prevent" vad jag trodde om alternativen stämmer.

Hej,
Jag snubblade på min egen finurlighet i frågeformuleringen.. Prevent betyder faktiskt precis det du tror, och frågan är felaktig. Uppdaterad version kommer inom kort.
Lindeman
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 5/3 -05

42 rubriker
701 svar

79. Toppen! En annan smågrej ja... 12:03:24, 19/8 -15  
partysmurphen skrev 07:38, 19/8 -15
Lindeman skrev 01:08, 19/8 -15 Veckans regelfråga är intressant. Tydligen betyder inte "prevent" vad jag trodde om alternativen stämmer.

Hej,
Jag snubblade på min egen finurlighet i frågeformuleringen.. Prevent betyder faktiskt precis det du tror, och frågan är felaktig. Uppdaterad version kommer inom kort.

Toppen!

En annan smågrej jag tänkte på är att det står "may" på Pridemate så jag förmodar att vi ska anta att Anneli vill lägga maximalt antal counters på den. Men nu är jag bara petig :P
 
Lindeman har rätt.
-Priceguy
Flatline
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 1/4 -08

15 rubriker
46 svar

80. För lätt veckans fråga då svar... 14:49:21, 8/10 -15  
För lätt veckans fråga då svaret står på kortspecifika regler



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!