Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 654 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Ordningsregler på Regelforumet ...
Veckans regelfråga
Senast läst: 09:41:50, 19/4 -24. Läst 60381 gånger.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

Veckans regelfråga 08:04:09, 19/1 -15  
Här kan man diskutera veckans regelfråga.


Kom ihåg att använda spoilertaggen, och kom ihåg att det är roligare om man inte går in med "jag vet att det är så här". Svaret kommer ju ändå en vecka senare.

Uppdaterad: 18:25:23, 4/1 -21

Kalkhasse
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 14/6 -02

97 rubriker
2107 svar

1. Jag hade tänkt mig ett alterna... 08:27:42, 19/1 -15  
Jag hade tänkt mig ett alternativ som inte fanns att välja på.

Jag trodde nämligen att det fungerade såhär:

Spoiler:

Aerie Worshipers trigger är inte missad utan är en may ability som Erik anses ha valt att inte betala.
Deepwater Hypnotists ability är missad för att den kräver ett target och den händer därför inte.
Kragma Butchers ability händer eftersom den inte har "synlig effekt på spelet". Erik hade här, till och med, kunnat vänta med att säga något tills detta hade spelat roll, tex genom ändring av life totals eller liknande.


Väntar med spänning på rätt svar.
 
Alla kan inte vara bäst.
GamerGeek
MEDLEM
Västerås
@svm s. 20/12 -13

2 rubriker
79 svar

2. Jag tänkte som du Kalkhasse, m... 12:49:29, 19/1 -15  
Jag tänkte som du Kalkhasse, men jag tycker det svaret fanns med som alternativ, dock inte lika tydligt som ditt. Jag tänker på följande svar:

Spoiler:

Aerie Worshippers och Deepwater Hypnotists abilitys kommer inte hända då för mycket taktisk information fåtts i och med kortdraget. Kragma Butchers ability händer då det inte påverkas av att ett kort dragits.

Svaret nämner inte att Aerie Worshippers trigger antas vara obetald eller att Deepwater Hypnotists trigger är missad men resultatet är det samma. Kragma Butchers trigger händer fortfarande så länge Erik kommer ihåg den när den skulle ha en påverkan på game state, de andra två händer inte.

Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

3. Samma här. Spoiler:GömVisaJag ... 17:50:12, 19/1 -15  
Kalkhasse skrev 08:27, 19/1 -15 Jag hade tänkt mig ett alternativ som inte fanns att välja på.

Jag trodde nämligen att det fungerade såhär:

Spoiler:

Aerie Worshipers trigger är inte missad utan är en may ability som Erik anses ha valt att inte betala.
Deepwater Hypnotists ability är missad för att den kräver ett target och den händer därför inte.
Kragma Butchers ability händer eftersom den inte har "synlig effekt på spelet". Erik hade här, till och med, kunnat vänta med att säga något tills detta hade spelat roll, tex genom ändring av life totals eller liknande.


Väntar med spänning på rätt svar.

Samma här.

Spoiler:

Jag svarade 5 eftersom det alternativet beskriver slutresultatet bäst, men tekniskt sett tror jag att 6 är rätt svar eftersom Aerie Worshippers trigger inte räknas som missad.

 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Uppdaterad: 17:51:24, 19/1 -15
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

4. Har ingen aning om vad som är ... 01:06:54, 9/2 -15  
Har ingen aning om vad som är rätt men måste säga att sista alternativet på den aktuella frågan måste vara det bästa alternativet någonsin. Tack! :)
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

5. Bjuder på den :)... 10:39:07, 9/2 -15  
Bjuder på den
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

6. Ang. förra veckans som vi fick... 17:27:43, 9/2 -15  
Ang. förra veckans som vi fick svar på nyss tänkte jag att det med Kragma Butcher skulle fungera som man har lärt sig att prowess gör, dvs. att man inte behöver annonsera varje trigger utan bestämmer p/t när det är relevant. Men det kanske bara gäller just prowess? Hursom är jag rädd att frågan kändes en aning luddig.
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

7. Det stämmer, frågan är vid vil... 18:03:11, 9/2 -15  
Maeths skrev 17:27, 9/2 -15 Ang. förra veckans som vi fick svar på nyss tänkte jag att det med Kragma Butcher skulle fungera som man har lärt sig att prowess gör, dvs. att man inte behöver annonsera varje trigger utan bestämmer p/t när det är relevant. Men det kanske bara gäller just prowess? Hursom är jag rädd att frågan kändes en aning luddig.

Det stämmer, frågan är vid vilken tidpunkt det är relevant.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

8. Precis som ni säger. Problemat... 19:02:22, 9/2 -15  
Precis som ni säger. Problematiken hamnade kring när man behöver påvisa att man är medveten om triggern. Vilket är när "the point where the triggered ability would have an observable impact on the game".

Det är inte när Barrage of Boulders resolvar. Frågan är om det är när blockers ska assignas, eller om det är när skada ska delas.

Personligen tycker jag det är självklart att det är när blockers ska assignas då triggerns existens påverkar detta.
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

9. Jo, det känns ju rimligt och d... 21:26:00, 9/2 -15  
partysmurphen skrev 19:02, 9/2 -15 Precis som ni säger. Problematiken hamnade kring när man behöver påvisa att man är medveten om triggern. Vilket är när "the point where the triggered ability would have an observable impact on the game".

Det är inte när Barrage of Boulders resolvar. Frågan är om det är när blockers ska assignas, eller om det är när skada ska delas.

Personligen tycker jag det är självklart att det är när blockers ska assignas då triggerns existens påverkar detta.

Jo, det känns ju rimligt och då blev liksom inget av de två första alternativen särskilt bra.
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

10. Jo, det andra blir ju jättebra... 21:51:29, 9/2 -15  
Maeths skrev 21:26, 9/2 -15
partysmurphen skrev 19:02, 9/2 -15 Precis som ni säger. Problematiken hamnade kring när man behöver påvisa att man är medveten om triggern. Vilket är när "the point where the triggered ability would have an observable impact on the game".

Det är inte när Barrage of Boulders resolvar. Frågan är om det är när blockers ska assignas, eller om det är när skada ska delas.

Personligen tycker jag det är självklart att det är när blockers ska assignas då triggerns existens påverkar detta.

Jo, det känns ju rimligt och då blev liksom inget av de två första alternativen särskilt bra.

Jo, det andra blir ju jättebra. Eftersom man fick blocka indikerar det att triggern är missad. Och då slår Kragma Butcher för 2 och väggen överlever.
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

11. Men om butcherns power bestäms... 23:06:48, 9/2 -15  
partysmurphen skrev 21:51, 9/2 -15
Maeths skrev 21:26, 9/2 -15
partysmurphen skrev 19:02, 9/2 -15 Precis som ni säger. Problematiken hamnade kring när man behöver påvisa att man är medveten om triggern. Vilket är när "the point where the triggered ability would have an observable impact on the game".

Det är inte när Barrage of Boulders resolvar. Frågan är om det är när blockers ska assignas, eller om det är när skada ska delas.

Personligen tycker jag det är självklart att det är när blockers ska assignas då triggerns existens påverkar detta.

Jo, det känns ju rimligt och då blev liksom inget av de två första alternativen särskilt bra.

Jo, det andra blir ju jättebra. Eftersom man fick blocka indikerar det att triggern är missad. Och då slår Kragma Butcher för 2 och väggen överlever.

Men om butcherns power bestäms först när det är relevant skulle det innebära att Anna med all rätt kan hävda att den är en 4/3:a och då blir felet de begår att de tänker att blockers kan deklareras. Visst, man kan också tänka sig att det går att tvinga Anna till att hennes trigger ska vara missad i och med att hon tillät block men hon är uppenbarligen inte inställd på att den ska vara det.

Jag förstår med andra ord vad du menar men lite luddigt blev det allt...
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

12. "bestäms"? Det bestäms inte, d... 20:00:44, 10/2 -15  
"bestäms"? Det bestäms inte, det kollas av. Och så fort man fasställt att triggern inte är missad så har dess power varit 4 hela tiden. Eller inte varit 4 om triggern konstateras missad...

Och det är just ord som "relevant" som är problematiken, då det är högst relevant vilken power Butcher har när Barrage of Boulders resolvar; Vilket förstås inte är visuellt förrän någon faktiskt försöker blocka.

Men ja, den alternativa tolkningen av situationen är ju som sagt att triggern inte är glömd, men däremot har man resolvat Barrage of boulders "fel". Detta tycker jag dock är en väldigt konstig logik, då alla triggers i så fall skulle kunna hamna i detta fack. "Jag har inte missat den, jag har bara missförstått hur stacken fungerar".


Jämför med följande exempel:

Ola har 4 Qasali Pridemage och anfaller med en av dem. Den blockas inte. "Du tar 5" säger Ola. Är detta a) En missed trigger eller b) Ola har givetvis kommit ihåg alla triggers men är dålig på huvudräkning?

Det spelar ju ingen roll om Ola faktiskt är dålig på huvudräkning; Regeltekniskt har han helt enkelt glömt en trigger.
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

13. Ok, "bestäms" var väl fel ord.... 22:18:46, 10/2 -15  
Ok, "bestäms" var väl fel ord. Men ja, jag tänker att Barrage har resolvats fel snarare än att Butchertriggern har glömts eftersom Anna uppenbarligen tänker sig att dess power ska vara 4.

Jag förstår pridemageexemplet men det känns lite mindre sannolikt eftersom det är 4 identiska saker som ska hända medan det i regelfrågan handlade om olika effekter från olika kort där någon av dem har glömts av.

Jag är alltså ute efter att belysa logiken i resonemanget hos domaren som du själv nämnde som menade att det blev en regelvidrig situation.
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

14. Jaha! Jo, logiken finns där he... 07:14:24, 11/2 -15  
Jaha! Jo, logiken finns där helt klart. Det jag försöker belysa med Pridemage-exemplet är att den logiken alltid är närvarande vid missed trigger situationer.

Barrage of Boulders - "Man missade en textrad"
Qasali Pridemage - "räknade fel"

Räkna fel blir autoamtiskt ur ett regelperspektiv att det är en missed trigger. Och jag begriper mig inte på logiken i att "missa en textrad" inte skulle få samma konsekvens - Oavsett faktisk orsak till felet.
TheHalken
MEDLEM
Örebro
@svm s. 21/1 -14

0 rubriker
1 svar

15. Problemet som jag ser det är a... 07:24:48, 11/2 -15  
Problemet som jag ser det är att information saknas. Vad som missats är ju omöjligt att veta utan att titta in i folks huvuden, men det är ju skillnad på om Norma missat att läsa Barrage of Boulders (eller tänkt fel, och tror att hon FÅR släppa fram en block om hon vill) och vet att det är en 4/3a på brädet, eller om hon missat den och försöker komma på den efter att den skulle haft relevant effekt.
Det naturliga att tänka är att folk spelar lite hastigt, glömmer att Barrage-effekten liggerpå plats, och har olika bild av vad som pågår. Så funkar det ju rent praktiskt när man spelar, ofta. Då inser man att det blivit fel.

Men om man faktiskt kan förvänta sig ett striktare flöde, då tycker jag att man kan anta att genom att Norma släpper fram en block så har hon låtit Barrage resolva som om det inte fanns någon 4power, och det kan hon bara gjort om den triggern är missad. Så första ggn power på brädet ska kollas av är vid resolv för Barrage och då missades den, uppenbarligen, eftersom inte blockar hindras.

Allt hänger alltså på hur formellt man förväntar sig att spelarna beter sig, men även där kan man kanske säga att de missat att kolla brädet för att se om ferocius gäller och därför inte resolvat fel, eller att de kollat av brädet och missat triggern...
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

16. Mycket väl formulerat TheHalke... 10:18:55, 11/2 -15  
Mycket väl formulerat TheHalken!

Jag håller helt med om att det är svårt att veta vad som faktiskt hände.
Vad gäller missed triggers är det dock nästan alltid fallet när det gäller "vänta lite nu!"-fallen; De gånger då spelaren aldrig kommer på att något vart knas är ju inget problem. Men regelverket följer då alltid det som benämner "striktare flöde" (sjukt bra benämning!). Triggern anses missad om spelet passerar den punkt då den skulle påverkat spelet. Vad som faktiskt hände i någons sinne är imo ointressant, just för att regelverket har tagit en sådan väg vad gäller just missed triggers.
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

17. Ett närliggande exempel är Nig... 14:31:50, 11/2 -15  
Ett närliggande exempel är Nightsky Mimic, i vilket fall det är uppenbart att triggern är missad om motståndaren tillåts blocka.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

18. I veckans regelfråga antar jag... 22:51:58, 15/2 -15  
I veckans regelfråga antar jag att man kan utgå från att alla targetar sig själva... och att de sista två alternativen är identiska. :P
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Skövde
@svm s. 19/6 -13

187 rubriker
522 svar

19. Men de sista två alternativen ... 00:47:27, 16/2 -15  
Men de sista två alternativen denna vecka är ju snurriga! Jag vill kunna svara
"Ceasar, Adam, Ceasar, Bertil, ADAM" men det alternativet finns inte
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Skövde
@svm s. 19/6 -13

187 rubriker
522 svar

20. Glöm vad jag just skrev!! :) ... 00:50:56, 16/2 -15  
Glöm vad jag just skrev!! :)

Update: Jag tror ändå jag svarat fel, blää

Uppdaterad: 00:58:47, 16/2 -15

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!