Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Lira Magic i Malmö... *Bortskänkes* Ultra PRO PRO-DU ...
Nybörjare: Single Sleeves
Senast läst: 05:14:49, 18/4 -24. Läst 20703 gånger.
Gusgun577
MEDLEM
Linköping
@svm s. 11/8 -14

4 rubriker
13 svar

Nybörjare: Single Sleeves 13:04:03, 14/8 -14  
Hejsan! Har nyss fått mina första 160 magic kort från SVM och är hur glad som helst men undrar lite över det här med "sleeving".

Har ju självklart inga värdefulla kort ännu men tänkte ändå fråga vad som är bäst för Single Sleeves.

Har köpt KMC Perfect Size sleeves och undrar om jag kan använda dom som single sleeves eller om dom bara är till för double sleeving?


Eller skulle ni istället köra KMC Hyper MAT till single sleeving? Dom är ju mycket dyrare dock.

Tack på förhand!
/ Förvirrad Nybörjare ^^

Eclectic
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/2 -13

42 rubriker
233 svar

1. För att spela med en lek funge... 13:13:19, 14/8 -14  
För att spela med en lek fungerar perfect size inte bra. De är sjukt glatta och dina kort kommer hamna över hela golvet och rummet =)

Vill du komma billigare undan så skulle jag rekommendera Ultra Pro. Kostar 29:- för 50 sleeves. Men detta är mer eller mindre ett måste ifall du vill spela med korten, gör det mycket lättare att blanda etc.

Inte mycket mening att dubbelsleeva om du inte har kort som är värda flera hundra styck =)
Gusgun577
MEDLEM
Linköping
@svm s. 11/8 -14

4 rubriker
13 svar

2. Ah okej tack så mycket för sna... 13:19:17, 14/8 -14  
Ah okej tack så mycket för snabba svaret! :) Då köpte jag nog perfekt size i onödan ^^


Update: Det blir nog dragonshield för mig, 100 stycken för 69 o så kan man använda boxen med :)

Uppdaterad: 13:33:25, 14/8 -14
Skopsen

Simic
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 11/10 -05

61 rubriker
1328 svar

3. Dragonshield > UltraPro... 13:44:51, 14/8 -14  
Dragonshield > UltraPro
 
"Han har inte alla indianer i kanoten om man säger så." - Uppsalapolisen
Eclectic
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/2 -13

42 rubriker
233 svar

4. KMC Hyper > Allt =)... 13:54:51, 14/8 -14  
KMC Hyper > Allt =)
Rejzijel
MEDLEM
Nässjö
@svm s. 30/6 -10

30 rubriker
599 svar
BANNAD
Från: att skapa nya bizzar och bjuda på auktioner
Sedan: 2017-11-26
T.o.m: 2117-12-26


5. Den gamla KMC / Dragonshield d... 14:45:50, 14/8 -14  
Den gamla KMC / Dragonshield debatten.

Kmc är mer hållbara men deras hörn fuckas gärna mycket snabbare än vad dragonshields gör.
Mina 2 cent.
 
House of magic: När jag behöver pimpa skiten ur decken!
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

6. Jag föredrar Ultrapro pro-matt... 15:02:49, 14/8 -14  
Jag föredrar Ultrapro pro-matte, mest för att de är billiga och för att jag inte testat KMC eller Dragonshield
matias
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 9/9 -12

0 rubriker
6 svar

7. Både KMC och Dragonshield håll... 15:10:38, 14/8 -14  
Både KMC och Dragonshield håller bättre kvalitet än Ultrapro. Har testat alla tre tillverkare.
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

8. Ultra-Pro har en helt okej kän... 15:15:44, 14/8 -14  
Daban skrev 15:02, 14/8 -14 Jag föredrar Ultrapro pro-matte, mest för att de är billiga och för att jag inte testat KMC eller Dragonshield :P

Ultra-Pro har en helt okej känsla och blandar bra men i min erfarenhet har de två stora problem.

* De är ytterst ojämna i storleken, både vidd och höjd har varierat vilt mellan olika batchar.

* De spricker i kanterna otroligt snabbt. Jag var tvungen att kassera 2-5 fickor under varje turnering/spelkväll.

I jämförelse så har jag vart tvungen att kassera en KMC-ficka som spruckit, totalt, under all tid jag spelat med dem. Och det rör sig om 3-4 lekar under ~18 månaders tid med ungefär 2 speltillfällen i veckan.

Jag rekommenderar uten tvekan KMC och om de upplevs dyra i Sverige skulle jag köpa från MagicCardMarket.eu eller ChannelFireball.com (som har en 6.99$ sale just nu).
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

9. Jasså? För mig har inte en end... 15:45:43, 14/8 -14  
Exodite skrev 15:15, 14/8 -14
Daban skrev 15:02, 14/8 -14 Jag föredrar Ultrapro pro-matte, mest för att de är billiga och för att jag inte testat KMC eller Dragonshield

Ultra-Pro har en helt okej känsla och blandar bra men i min erfarenhet har de två stora problem.

* De är ytterst ojämna i storleken, både vidd och höjd har varierat vilt mellan olika batchar.

* De spricker i kanterna otroligt snabbt. Jag var tvungen att kassera 2-5 fickor under varje turnering/spelkväll.

I jämförelse så har jag vart tvungen att kassera en KMC-ficka som spruckit, totalt, under all tid jag spelat med dem. Och det rör sig om 3-4 lekar under ~18 månaders tid med ungefär 2 speltillfällen i veckan.

Jag rekommenderar uten tvekan KMC och om de upplevs dyra i Sverige skulle jag köpa från MagicCardMarket.eu eller ChannelFireball.com (som har en 6.99$ sale just nu).

Jasså? För mig har inte en enda spruckit, detta är sedan i oktober förra året och framåt. Endast ultrapro med motiv har spruckit för mig.
Nediamara
MEDLEM
Solna
@svm s. 28/6 -11

199 rubriker
2157 svar

10. Då kommer du ha plastfickor so... 16:33:13, 14/8 -14  
Gusgun577 skrev 13:19, 14/8 -14 Ah okej tack så mycket för snabba svaret! :) Då köpte jag nog perfekt size i onödan ^^


Update: Det blir nog dragonshield för mig, 100 stycken för 69 o så kan man använda boxen med :)

Då kommer du ha plastfickor som håller hela livet! Dragonshield är riktigt, riktigt bra:)
 
Probably the best card in the world.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

11. Gamla KMC är de bästa, Hyper g... 17:01:07, 14/8 -14  
Gamla KMC är de bästa, Hyper går sönder hela tiden, jag har kvar KMC-fickor från 2007 som fortfarande fungerar utmärkt men mina Hyper från 2014 går sönder hela tiden, idag skulle jag köpa dragon shield om jag behövde sleaves då mina dragon shield har hållit iaf wtt år eller två nu
 
Min Bytespärm, byt med mig så blir jag glad!!!

Monsterauktion med massa gött
.
Just nu söker jag:
Gitaxian Probe(sign), Cabal Therapy(sign), Ad Nauseam(sign), Past in Flames(sign), Grim Tutor(sign), Gemstone Mine(sign), Mox Pearl(unl), Time Walk (unl), Mox Ruby (unl)Underground Sea(unl), Tropical Island(unl), Bayou (unl), Volcanic Island(unl), City of Brass(an)
Uppdaterad: 17:02:46, 14/8 -14
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

12. 214 vet vad han snackar om, sy... 17:49:12, 14/8 -14  
214 vet vad han snackar om, synd att dragonshield är fula som stryk

edit: självklart använder dock även jag dragonshield då allt annat bara går sönder på nån vecka

Uppdaterad: 17:50:07, 14/8 -14
Gusgun577
MEDLEM
Linköping
@svm s. 11/8 -14

4 rubriker
13 svar

13. haha tack för alla svar! :D Ja... 18:04:05, 14/8 -14  
haha tack för alla svar! :D Ja en box svarta dragon shield blev det!
Kanon att butiken precis hade fått in dom i färgen jag ville ha ^^
Nike
JUDGE L1
Uppsala
@svm s. 26/4 -09

67 rubriker
941 svar

14. TL;DR; Ultra Pro > alles ... 10:56:08, 15/8 -14  
TL;DR; Ultra Pro > alles

Gammalt uttjatat ämne osv, men jag tycker att Dragon Shield fans är lite för överrepresenterade i denna tråd :)

Jag har hittills aldrig testat några sleeves som jag tycker är bättre än Ultra Pro (utan motiv). De är självklart inte perfekta, och som många säger går de sönder betydligt lättare än Dragon Shields, antingen via spruckna kanter eller vikta hörn. Jag har dock aldrig haft i närheten av de problem som vissa nämner, skulle tro att det har att göra med ens blandningsmetod.

Den stora skillnaden är att Ultra Pro-fickor är oändligt mycket lättare och skönare att blanda. Detta står för mig långt över hur länge en förbrukningsvara för 59kr (pris på Ultra Pro 100 pack i min butik, ymmv) håller. Enligt min erfarenhet är Dragon Shields svårblandade redan från början, och blir knappast bättre. De får dessutom väldigt snabbt smutsfläckar på sig, som man konstant måste sitta och rengöra, för att inte riskera märkta kort. Jag tar fickor jag får bra användning av i 10 turneringar över fickor som knappt kan användas i 10 år any day of the week.

Värt att nämna andra typer också: Motivfickor, oavsett märke, är tyvärr väldigt kassa, och frasar sönder i kanterna direkt. De är dessutom svårare att blanda redan innan än motivlösa Ultra Pro. KMC har jag inte testat så jättemånga paket, men de jag testat har varit väldigt lika Dragon Shields.

När vi snackar sleeves, var också medveten om att en del färger på motivlösa sleeves har semi-transparenta baksidor. Detta kan vara ett problem om man vill proxxa kort, spelar med dubbelsidiga kort eller spelar med väldigt slitna kort. De mörkare färgerna (t.ex. svarta) tenderar att vara safe.
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

15. alltså ja, dragonshield är ful... 11:42:45, 15/8 -14  
alltså ja, dragonshield är fula som stryk, blir smutsiga hela tiden och är svårare att blanda. dock går dom i princip aldrig sönder vilket är orsaken till att jag föredrar dom.

ultra pro är najs tills dom oundvikligen går sönder och jag räknar ned att behöva byta ut typ 1-3 plastfickor varje fnm. dom hinner aldrig bli smutsiga innan dom går sönder
RRWH

Orzhov
HEDERSMEDLEM
Dalby
@svm s. 11/3 -06

160 rubriker
1832 svar

16. Jag spelar rätt ofta med bara ... 11:45:33, 15/8 -14  
Eclectic skrev 13:13, 14/8 -14 För att spela med en lek fungerar perfect size inte bra. De är sjukt glatta och dina kort kommer hamna över hela golvet och rummet

Vill du komma billigare undan så skulle jag rekommendera Ultra Pro. Kostar 29:- för 50 sleeves. Men detta är mer eller mindre ett måste ifall du vill spela med korten, gör det mycket lättare att blanda etc.

Inte mycket mening att dubbelsleeva om du inte har kort som är värda flera hundra styck

Jag spelar rätt ofta med bara Perfekt size, och du har rätt i att dom är över hela rummet . Men det är bara i början, sen är det bättre än med vanliga ultra pro.

Jag tycker bättre om att bara ha perfect size än normala oavsett märke. mina dyrare lekar dubbel sleevar jag fortfarande.
 
"Vi ville bara stanna kvar i breakfast-heaven." The_machine

RRWH på
MCM Om du skapar konto så sätt RRWH i rutan för vem som tipsade dig ;D
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

17. Det blir ännu bättre att tripp... 12:06:35, 15/8 -14  
Det blir ännu bättre att trippelsleeva. Då är det endast den yttersta "skitfickan" som blir smutsig och går sönder. Ytterfickor kostar 15:-/100st. Och då håller korten garanterat för all typ av skit inklusive fukt och väta från t.ex. öl, kaffe, annat man vill dricka när man spelar. Dessutom blir de stabilare att blanda också.

Så perfect fit eller perfect size, det är så alla kort borde vara skyddade som minimum, även när korten är i pärm eller liknande förvaring (man plockar aldrig ur korten ur dessa). Sedan köper man valfria plastfickor (funkar utmärkt med motiv om man gillar det). Och sist en billig genomskinlig ficka utanpå. Så kan man ha precis vilka fickor man vill och de dyra fickorna går aldrig sönder eller får repor osv.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

18. länk till den där ytterfickan?... 12:10:21, 15/8 -14  
Tibia skrev 12:06, 15/8 -14 Det blir ännu bättre att trippelsleeva. Då är det endast den yttersta "skitfickan" som blir smutsig och går sönder. Ytterfickor kostar 15:-/100st. Och då håller korten garanterat för all typ av skit inklusive fukt och väta från t.ex. öl, kaffe, annat man vill dricka när man spelar. Dessutom blir de stabilare att blanda också.

Så perfect fit eller perfect size, det är så alla kort borde vara skyddade som minimum, även när korten är i pärm eller liknande förvaring (man plockar aldrig ur korten ur dessa). Sedan köper man valfria plastfickor (funkar utmärkt med motiv om man gillar det). Och sist en billig genomskinlig ficka utanpå. Så kan man ha precis vilka fickor man vill och de dyra fickorna går aldrig sönder eller får repor osv.

länk till den där ytterfickan?
 
Min Bytespärm, byt med mig så blir jag glad!!!

Monsterauktion med massa gött
.
Just nu söker jag:
Gitaxian Probe(sign), Cabal Therapy(sign), Ad Nauseam(sign), Past in Flames(sign), Grim Tutor(sign), Gemstone Mine(sign), Mox Pearl(unl), Time Walk (unl), Mox Ruby (unl)Underground Sea(unl), Tropical Island(unl), Bayou (unl), Volcanic Island(unl), City of Brass(an)
Uppdaterad: 12:10:37, 15/8 -14
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

19. Finns i svm butiken. 100 Soft ... 12:16:30, 15/8 -14  
Finns i svm butiken. 100 Soft sleeves heter dom där. Är ultrapro som gör dem. Finns i typ alla butiker och är de billigaste fickorna man kan hitta.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

20. Ska tilläggas att man vänder f... 12:17:47, 15/8 -14  
Ska tilläggas att man vänder fickorna mellan varje lager
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!