Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 640 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT När ni anmäler folk till watch... Att göra affärer på SvenskaMag ...
Att köpa Magickort från land utanför EU, information och råd.
Senast läst: 03:05:42, 19/4 -24. Läst 12414 gånger.
Sathsarrion
MEDLEM
@svm s. 4/5 -04

81 rubriker
1290 svar

Att köpa Magickort från land utanför EU, information och råd. 22:31:22, 27/3 -13  
Då det regelbundet dyker upp trådar med frågor om att beställa hem kort från nätbutiker utanför EU, så tänkte jag sammanfatta lite relevant information för er som vill köpa kort på till exempel Ebay. Nedanstående information är hämtad från Postens hemsida, Tullverkets guide för näthandel, samt personliga observationer.
Om det finns intresse kan jag även skriva ihop ngt kort om att betala med paypal eller hur det praktiskt funkar att handla på ebay.
För er som inte orkar läsa finns en kort sammanfattning längst ner.

Tull.
Försändelser med ett värde på över 1300 kr exklusive frakt är tullpliktiga. Det innebär att du blir debiterad enligt tullsatsen för varan du beställt, tullsatsen brukar ligga på 0-20% av varans värde inklusive fraktavgiften beroende på vilken typ av vara det är.
Försändelser på 1300 kr eller under behöver du inte betala tull för.

Moms.
Moms ska man alltid betala på ALLA varor man köper på nätet från länder utanför EU, även om värdet ligger under gränsen för tullplikt. Momsen ligger på 25% för de flesta varor.

Andra kostnader.
Utöver tull och moms så tillkommer postens administrations och expeditionsavgifter. Normalt är det 80kr expeditionsavgift + 20kr moms på expeditionsavgiften.

Gåvor.
Nätbutiker får inte stå som avsändare för varor märkta som gåvor. Att märka en försändelse som gåva är inte tillåtet om det inte rör sig om en gåva, och det leder ofta till att din försändelse blir kontrollerad extra noggrant.

Hur?
Allt detta sköter antingen posten, eller det transport/kurirföretag som du använt dig av, när din vara kommer till Sverige.
Om posten grejar det så får du en avi hem i lådan om att du ska hämta ut ditt paket/kuvert och du betalar avgifterna när du kvitterar ut din försändelse. Om kurirföretaget sköter det kan du få en räkning från kurirföretaget för tull/moms som de debiterats för av posten. Detta kan i vissa fall ske flera månader efter att du mottagit din försändelse. Kurirföretag är i regel noggranna med att deklarera värde och innehåll på det de levererar, vilket leder till högre chans att varan förtullas
När du handlar på nätet är det bra att ha koll på om dina kort kommer att skickas som vanlig post (till exempel med USPS, United States Postal Service) eller med ett kurirföretag (vanligtvis UPS, United Parcel Service)

Viktigt!
Enligt reglerna ska man betala moms på allt man köper hem från utanför EU.
Men det finns en stor risk för att försändelser aldrig blir belagda med moms,tull och expeditionsavgiter, utan bara dimper ner i din brevlåda.
Detta är särskilt vanligt för små försändelser som delas ut som vanlig post, försändelser som ligger under tullpliktigt belopp, samt försändelser som inte skickats med kurirtjänst, då de ofta deklarerar väldigt noggrant jämfört med vanliga postverk.
Detta beror på att man inte har resurser att administrera moms och expeditionsavgifter för precis allt som kommer till Sverige, utan fokuserar på paket som kommer upp i tullpliktigt värde, samt paket som är såpass stora att du måste hämta dem på postutlämningen, och därför hade behövt få en avi skickad i alla fall.
Detta innebär att även om man enligt reglerna ska betala moms på i princip allt, så slinker
de flesta (men inte alla) försändelser i mindre format och för lägre summor igenom utan att du får chans att betala avgifterna. Detta är väldigt relevant för SVMare som köper Magic-kort, då de ofta ligger på under 1300 och skickas som post i vadderat kuvert som delas ut på vanligt sätt.

Om du märker att du sluppit undan att betala någon avgift så kan du kontakta Tullverket för att få betala.

Sammanfattning:
Ingen tull på beställningar under 1300kr exklusive frakt.
Enligt reglerna moms (oftast 25% av varans värde inklusive frakt) på allt.
Försändelser som ligger under tullgränsen och skickas i kuvert slinker oftast igenom utan att du debiteras för varken moms eller expeditionsavgifter. Du kan kontakta tullverket för att få betala.
 
Folk som har fel är ju lika nöjda som om de haft rätt om ingen påpekar det.
Uppdaterad: 14:48:19, 23/5 -13

CreenshaW
MEDLEM
Åby
@svm s. 7/2 -06

42 rubriker
338 svar

1. Klockrent, mer matnyttig info ... 22:35:52, 27/3 -13  
Klockrent, mer matnyttig info

+1
 
You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong then you lack empathy, not religion.
Uppdaterad: 22:36:05, 27/3 -13
signal
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 28/12 -12

20 rubriker
309 svar

2. Snyggt jobbat :)... 23:10:47, 27/3 -13  
Snyggt jobbat :)
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

3. Underbart, det spred ljus för ... 06:24:30, 28/3 -13  
Underbart, det spred ljus för mig i alla fall.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

4. Din guide stämmer inte riktigt... 07:55:58, 28/3 -13  
Din guide stämmer inte riktigt. Jag fick tulla på ett fetchland från ebay sist. Fetchlandet kostade 250 och tull + postens avgifter gick på 200.
 
Det är dags för en auktion. Rensar lite i byrålådorna för nya äventyr. Auktionen finner du här
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

5. Suverän post. Nu är det bara a... 07:57:55, 28/3 -13  
Suverän post. Nu är det bara att hänvisa till denna så slipper frågan "varför måste jag betala moms när jag handlade för 250 kr" besvaras 100 gånger till.
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

6. Fick du betala tull på något s... 07:59:02, 28/3 -13  
useL skrev 07:55, 28/3 -13 Din guide stämmer inte riktigt. Jag fick tulla på ett fetchland från ebay sist. Fetchlandet kostade 250 och tull + postens avgifter gick på 200.

Fick du betala tull på något som kostade 250 kr ska du ha tillbaka de pengarna (dock inte postens avgifter).
Beakid

Simic
ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
@svm s. 3/2 -01

621 rubriker
10801 svar

7. Bra jobbat!... 08:01:27, 28/3 -13  
Bra jobbat!
 
Strätz!
Sathsarrion
MEDLEM
@svm s. 4/5 -04

81 rubriker
1290 svar

8. Du betalar ingen tull för en f... 09:44:53, 28/3 -13  
useL skrev 07:55, 28/3 -13 Din guide stämmer inte riktigt. Jag fick tulla på ett fetchland från ebay sist. Fetchlandet kostade 250 och tull + postens avgifter gick på 200.

Du betalar ingen tull för en försändelse med så lågt pris, bara moms, var totalsumman för fetchen+frakt 250?

Var det postens expeditionsavgift eller ngt annat kurirföretags?
 
Folk som har fel är ju lika nöjda som om de haft rätt om ingen påpekar det.
414448
MEDLEM
@svm s. 7/8 -06

226 rubriker
7656 svar

9. Snyggt!... 10:29:45, 28/3 -13  
Snyggt!
 
Team Squattelhaups - Slump och fusk!
Valei
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 9/9 -13

2 rubriker
16 svar

10. Jag kan inte svära på det här ... 21:28:19, 17/11 -13  
Jag kan inte svära på det här men jag vill minnas att när jag beställde kläder för några år sen så fick jag betala någon typ av minimiavgift. Typ:

Varan kostar 500kr. Mom's á 25% = 125kr, och sen rundade tullmyndigheten glatt upp det till 200:-.

Nu har jag beställt lite bilder för en mindre peng från USA, återkommer om jag åker på patrull av tullverket. Framgår inte på deras hemsida vad jag kan se.

Uppdaterad: 21:29:01, 17/11 -13
Eclectic
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/2 -13

42 rubriker
233 svar

11. Har köpte minst 50 st beställn... 10:18:37, 8/8 -14  
Har köpte minst 50 st beställningar med kort från försäljare på Ebay. Ofta i prisläget mellan 15->400 kr. Aldrig fått några problem med tull/moms. Dock har de alltid levererats med brev vilket troligen gör det hela lite smidigare
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!