oldschoolkommenterar :
Leken spelades på Warcon II (Kingvitational 0,5) 2013 och gick med lätthet 2-2 men missade slutspelet.
Det var äntligen dags att bygga min Icy-Winter Orb-lek. Vi börjar med låset det är ju lätt! Men hur kontrollera gubbarna? Antagligen kommer fler spela gubbs nu när Mana Drain är restriktad. Smoke! Jag måste ha med ett kort som folk får läsa på i varje lek jag bygger, det är ju dessutom svinbra och billigt om man bara kör två färger och endast 16 länder... Ok, men vad händer om jag blir attackerad av en Juzam var runda ändå? Hmm... Ivory tower! då spelar det ju ingen roll... jag bygger med andra ord en lek som ignorerar creatures och lägger ut så få billiga permanenter som möjligt :) Färgerna är lätta, blå för power, kontring och copy artifact, rött för smoke. Leken blir dessutom immun mot Blood Moon.
Hur gör vi med kortdrag och wincon då? skit i kortdrag och gör motståndarens kort oanvändbara :) Inga gubbar i leken vilket gör motståndarnas removals värdelösta. jag ignorerar motståndarnas gubbar vilka gör alla dessa värdelösa. Vinner med Millstone så dra du dina värdelösa kort så vinner jag fortare :)
Bästa kortet i leken var Ivory Tower och Copy Artifact. Börja kopiera ivory tower tidigt eller Icy Manipulator sent och det var ofta en win på G.
Valde att spela utan Mindtwist då den motverkade hela syftet. Ingen Recall för att jag inte skulle ha mana till den. Ingen Timetwister då den skulle sabba allt mitt millande. Ingen Regrowth för den är grön och jag skulle ha en massa bra kort på handen ändå.
Svårigheten i motståndet jag såg var Elofs typ av the Deck som vinner med en Fireball... Tanken här var att med Ivory gaina så mycket liv så det inte spelar någon roll, spela med så mycket kontringar att jag kan kontra hans Braingeyser och sen vinna med Millstone eller för att han dragit för många kort :) Efter brädan insåg jag att jag aldrig skulle ha kontringar nog att vinna... om jag inte brädar ut combon och in med hela min sideboard om 15 kort med 13 gubbar vilket gör leken snabbare, med bra kontrollelement. Samtidigt har Elof antagligen inte så mycket svar på mina gubbs och istället sitter med extra removals mot den combo jag brädat ut.... Muahahahah :)
Sagt och gjort, speltestade hemma och leken gick 50/50 både före och efter brädan vilket jag tyckte var helt OK mot Elofs fusklek.
Dock så satte jag ihop leken direkt efter Gothcon (3 månader tidigare) och på grund av planeringsmissar och några missade tåg i direkt anslutning till detta eventet så han jag inte revidera leken någonting. Detta medförde att jag inte han finslipa det sista vilket, med mina alternativa combolekar, ofta betyder skillnaden på att gå topp 4 eller landa i mitten. Glömde bland annat att lägga in Demonic Tutor...
I efterhand skulle jag struntat helt i Howling Mine som sällan var till någon hjälp även om den i teorin med Winter, Icy och Ivory var bra. Istället köra Hurkyll´s Recall, Tutor, Timetvister, Tormod´s Crypt och 65 kort i leken. (61 kort var kul men gjorde inte den effekt som var nödvändig).
Turneringen gick dock inte enligt plan då jag fick möta Elof i första duellen och förlorade mot Braingeyser ändå... I andra duellen tänkte jag, "Jag kan inte förlora med 4 Serendib och mana to go!" Elof kan inte kontra alla... Han behövde bara kontra en sen Mindtvista han hela min hand runda 3... Det blev ändå lite match med mina gubbar men duellen blev en besvikelse...
Eftersom min sideboard var till enbart för Elof så spelade jag alla andra dueller utan bräde och vann av dessa 2 av 3. Förlorade den 3:e lite snöpligt mot Henkes vinnarlek pga tusen disenchant :)
Med lite förbättringar ovan, en effektivare bräde och lite flyt i motståndet tror jag lätt att denna lek har en bra chans att vinna turneringar!
|