Magic the Gathering
Magic the Gathering34893 medlemmar 666 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1895 Artiklar
ordna efter: Datum - namn - artikeltyp - SKAPARE

 

Judge
Judge Call - layerreglerna, igen!

En gång i tiden (för cirka ett halvår sedan) skrev jag en layer-artikel. Sedan kom m2010 och gjorde om systemet, igen... Nu har jag uppdaterat min artikel så att ni får korrekt information. Jag har inte gått in på de allra knasigaste interaktionerna utan allt som står nedan kan man med en gnutta fantasi ha använding för. Även om man inte tänker ta domartester, spela EDH eller spela legacy!

Ha det så kul, för det har jag!

av Scale
12:25, 4/12 -09
läst 7209 ggr.
Skriv ut artikel
26 kommentarer



Grundläggande information

Layers/Lager
Engelska regeltexten:
Layer 1: Copy effects
Layer 2: Control-changing effects
Layer 3: Text-changing effects
Layer 4: Type-changing effects
Layer 5: Color-changing effects
Layer 6: Ability adding or removing effects
Layer 7: Power and toughness
Sublayer 7a: Characteristic-defining abilities
Sublayer 7b: P/T setting abilities
Sublayer 7c: Effects from abilities that modify, but do not set, P/T
Sublayer 7d: Effects from counters
Sublayer 7e: P/T-switching effects.

Svenska regeltexten:
Lager 1: Kopieringseffekter
Lager 2: Kontrolländrande effekter
Lager 3: Textändrande effekter
Lager 4: Typändrande effekter
Lager 5: Färgändrande effekter
Lager 6: Effekter som lägger till eller tar bort abilities
Lager 7: Power and toughness
Underlager 7a: Characteristic-defining abilities (CDA)
Underlager 7b: Effekter som sätter P/T (en eller båda) till ett värde
Underlager 7c: Effekter från abilities som ändrar, men inte sätter, P/T
Underlager 7d: Effekter ifrån counters
Underlager 7e: Effekter som byter P/T med varandra

Och så kommer det finstilta på detta:
I varje lager applicerar vi effekter enligt följande ordning:
Characteristic-defining abilities (CDA) först, därefter enligt timestamp-ordningen om ingen effect är beroende av en annan (isåfall appliceras den efter alla effekter den är bereonde av)

Följande krävs för att det ska vara en Characteristic-defining ability:
1.En characteristic-defining ability (CDA) kan bara definiera kortet eller tokenen den hör till.
2. Den kan inte vara triggered, activated eller villkorad på något sätt.
3. Den måste definiera en characteristic. (oftast färg, sub-type eller P/T)


Effekt A är beroende av effekt B om fallet att effekt B appliceras före A skulle ge något av följande:
Ändra på text eller existens av A
Ändra vilka objekt eller spelare A skulle appliceras på
Ändrar vad A gör till något som den påverkar
Samt att ingen av effekterna är CDA

Om en effekt ska appliceras i flera olika lager appliceras varje deleffekt i det korrekta lagret. Så fort en del av en effekt har applicerats i ett lager så kommer alla andra deleffekter i den effekten att appliceras i sina respektive lager, oavsett om de försvunnit på vägen!
(interaktionen emellan opalescence och humility är typexemplet på detta, men mer om detta senare!)


Så, då var vi klara! Eller inte…

Nu kommer den roliga delen! Vilket kort gör vad i vilket lager? När vi har gått igenom alla lager och samtidigt tagit en del exempel på vägen ska vi ta några riktigt svåra exempel på slutet.

Lager för lager

Lager 1: Kopieringseffekter
I det här lagret huserar clone och hans kompisar, saker som kopierar andra helt enkelt! Men vad kopierar de egentligen?
Jo:
503.2. When copying an object, the copy acquires the copiable values of the original object’s characteristics (name, mana cost, color, type, supertype, subtype, expansion symbol, rules text, power, and toughness) and, for an object on the stack, choices made when playing it (mode, targets, the value of X, whether a kicker cost was paid, how it will affect multiple targets, and so on). The “copiable values” are the values that are printed on the object, as modified by other copy effects, “comes into play as” abilities, and abilities that caused the object to be face down. Other effects (including type-changing and text-changing effects), status, and counters are not copied.

Eller på svenska:
Det som kopieras är: namn, mana kostnad, färg, typ, supertyp, undertyp, expansionssymbol, text, power och toughness. Med andra ord: allt det som står på kortet kopieras. (om inte kortet i sin tur kopierar något)

Exempel:
En clone som kopierar en seton's scout är en precis en sådan.
Den är grön, 4/3 om du har treshold, har reach samt kan bli snodd av Threads of Disloyalty.
Om du däremot skulle använda den på en animerad weatherseed totem så skulle du ha en oanimerad totem eftersom clone kopierar kortet i dess grundform!


Lager 2: Kontrolländrande effekter
Om två effekter säger olika säger tittar på man på deras ”timestamp”, tidsavtryck för att avgöra vilken som vinner. Lägg på effekterna med äldst först och se vad som hamnar på toppen!

Exempel:
Din motståndare spelar ut en grizzly bears. Du lägger control magic på den. Då kommer du att kontrollera den eftersom din ”control-effect” har ett senare timestamp och därför är överst. Aktiverar din motståndare senare vedalken shackles tar han kontroll över björnen. Om du vill vara trixig och spelar krosan grip i vedalken shackles kommer återigen din control magic ha det senaste timestampet och ta kontrollen över grizzly bears. Vad som händer om han förstör control magic hoppas jag alla vet. (Din motståndare får tillbaka Grizzly bears)


Lager 3: Textändrande effekter
Inte mycket att säga här egentligen, kort som ändrar text är få och inte så användbara.
Lägg dock märke till att kortet ska ÄNDRA på text och inte lägga till eller ta bort text för att få appliceras här.
Kort som trots allt gör saker här är: magical hack och artificial evolution


Lager 4: Typändrande effekter
Nu börjar vi komma någonstans, här ändras det friskt emellan land, creature, enchantment osv.
Kort som appliceras här är: opalescence, mutavault(delen av abilityn som gör om den till creature), Mycosynth Lattice (första abilityn)


Lager 5: Färgändrande effekter
Helt plötsligt blev det ett lättförståeligt lager igen.
Kort av detta slag använder detta lager: crimson kobolds, quickchange.


Lager 6: Effekter som lägger till eller tar bort abilities
Usch, det är i alla fall enklare än det var innan regeluppdateringen.
Det är dock fortfarande svårt!
Följande kort är notoriska användare av detta lager: humility, vigilance


Lager 7: Power and toughness och deras underlager
Det viktigaste lagret med sina underlager, jag visar kortexempel för varje underlager och sedan är det bara att dra slutsatser var liknande kort hamnar!
Underlager 7a: Characteristic-defining abilities-tarmogoyf
Underlager 7b: Allt som sätter P/T-gigantiform, snakeform
Underlager 7c: Effekter från abilities som ändrar men inte sätter P/T- rancor, giant growth
Underlager 7d: Effekter ifrån counters-en counter ifrån battlegrowth
Underlager 7e: Effekter som byter P/T med varandra-about face



Praktiskt tillämpning

Humility, första gången
Då kör vi igång med lite frågor jag fått som domare för att sedan gå över till mina egna exempel.

Fråga: hur fungerar humility?

Svar: Det är enkelt, i lager 6 förlorar alla creatures sina abilities och i lager 7b blir de 1/1:or. Nästa fråga tack!

Men vänta nu, varför blir en faerie conclave en 2/1 om man aktiverar den då?

Jo, för timestamp är avgörande här! Conclave blir en creature i lager 4, i lager 6 blir det sedan timestamp-order emellan ”loses all abilities” och ”flying”, flying har senaste timestamp så den vinner, dock så förlorar landet sin manaability och sin aktiveringsability här. Samma logik gäller i 7b för 1/1 vs 2/1 dvs den är en 2/1:a.

Fråga: men vad händer om jag spelar harmonic sliver då?

Svar: Exakt samma sak som händer om man spelar eager cadet, du får en 1/1:a

????
Jo, för precis innan någonting kommer in i spel gör man följande:
1. Applicera replacement effects-finns inga i det här fallet
2. Applicera continous effects-här kommer humilityn in
3. Nu triggar alla cip och varelsen kommer in i spel.

Fråga: Voice of all och humility då?

Svar: här blir svaret annorlunda eftersom ”as…” indikerar en replacement effect.
Voice of all kommer alltså ha valt en färg men den kommer inte att ha protection eftersom humility tar bort den abilityn efter att färgen valts!


Mer om timestamp i 7b...
Dags för att visa lite fler interaktioner!


Humility, igen

Fråga: två opalescence i spel och jag spelar humility vad händer då?

Svar: i lager 4 kommer de båda opalescence att göra om varandra till gubbar samt även humility.
I lager 6 kommer alla tre att förlora alla sina abilities, men eftersom en deleffekt av deras abilities redan börjat appliceras ska hela effekterna appliceras klart.
I lager 7b blir då det timestamp som avgör igen, alla blir 1/1 eftersom humility kom i spel sist.

Fråga: om en opalescence är i spel och du spelar humility, och sedan spelar en till opalescence?

Svar: se förra exemplet förutom att nu kommer alla dina enchanments utom den sist lagda opalescence vara N/N där N är deras converted manacost. Den sista opalescencen är en 1/1. Detta eftersom vi tar timestamp, igen. Den sista opalescencen påverkas ju av den första opalescencens timestamp som är före humility medans alla andra har den andra opalescencens timestamp.


Lite av varje
Du kontrollerar ett swamp och 6 island, en nightmare med en +1+1-counter ifrån rustic clachans reinforce. Du kontrollerar även parapet. Först spelar du magical hack och ändrar swamp till island, sedan spelar du giant growth med nightmare som target. När giant growth resolvat använder din motståndare sin Serendib sorcerer på din nightmare. Du svarar på det med att spela transmutation. Och till slut när allt resolvat vill du spela humility (igen)…

Vad har vi här, jo:
Nightmare (Nightmares p/t är lika med antalet swamps) appliceras i lager 7a
+1+1-counter, lager 67d
Parapet, lager 7c
Magical hack, lager 3
Giant growth,lager 7c
Transmutation, 7e
Serendib sorcerer, 7b
Humility (alla creatures förlorar sina abilites), 6
Humility (alla creatures är 1/1), 7b


Då går vi igenom lagren:

Om det står */* innebär det att p/t inte är definerad där pga av att antingen har man inte kommit dit i lagren eller så har den ingen abilitytext som kan definiera den.


Och det var allt som jag hade att säga om lager-reglerna för idag!
Hoppas svmbot och alla andra där ute har lärt sig något nytt och användbart!
Vill ni ha fler artiklar om konstiga regler är det bara att efterlysa dem!
Ha en bra dag!
Mvh
Scale

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

IlsaGold

MEDLEM
Linköping
Tack för en riktigt bra artikel.
Du kan även ha räddat liv!
Hade jag spelat Humility och motståndaren sedan aktiverat Treetop Village och påstått sig göra 3 skada på mig hade det nog smällt. :p

21:26:43, 10/1 -13
PowerSwedeN

MEDLEM
Det här får jag nog läsa en och två och tre gånger till innan jag helt förstår allt. Mycket bra skrivet!

02:50:24, 30/11 -10
Uppdaterad: 02:50:39, 30/11 -10
cjva

MEDLEM
Göteborg
Scale skrev 17:46, 9/12 -09 Life and limb, conspiracy (saproling), blood moon (som blir magical hack till forest), ett dryad arbor i spel... Du fattar tanken.

Nu har du fått mig att längta efter uppföljningen. =)

07:00:29, 10/12 -09
Scale

REDAX
MODERATOR
FSVM - REVISOR
Vikingstad
Life and limb, conspiracy (saproling), blood moon (som blir magical hack till forest), ett dryad arbor i spel... Du fattar tanken.

17:46:37, 9/12 -09
Jönsson

MEDLEM
Umeå
Jag har inte gått in på de allra knasigaste interaktionerna

Pray tell, vilka är dessa knasigaste av knasiga interaktioner? Uppföljarartikel? :)

16:31:24, 9/12 -09
Hypnox

MEDLEM
Sävar
Tack för jättefin artikel! Nu har man även lärt sig något nytt idag :)
Får fixa en egen bokmärkesflik för dessa artiklar. Är kanonbra att ha till hands ifall det blir diskussion under matcher.

12:53:23, 7/12 -09
Jolly_roger

SM-VINNARE 2014
JUDGE L1
Växjö
The_machine skrev 01:00, 5/12 -09 Nu återstår bara en fråga:

Alltså jag vet att hon har en porr-blick... men vad gör bruden från Sleight of hand i montaget med Nightmare ?

Du gav själv svaret på frågan.....

14:40:29, 5/12 -09
Zatzir

MEDLEM
Norrköping
Scale skrev 13:15, 5/12 -09
Zatzir skrev 13:13, 5/12 -09 Hade varit intressant med en liten notis på vad som är skillnaden mot tidigare. Kanske markera det som är ändrat med en annan färg eller dyl. Nu har jag iaf en ny artikel att bookmarka, så tack för det :)

Om man går igenom vad som gällde tidigare ökar risken för missförstånd, jag vill undvika det så långt det bara går och därför är det bara nu gällande information som tas upp.

Ja, men du kunde markerat det som var nytt kanske? Så jag vet vad jag ska fokusera på :)

Jag håller helt med om att man inte ska ta upp vad som gällde tidigare i den här typen av artiklar.

13:19:03, 5/12 -09
Scale

REDAX
MODERATOR
FSVM - REVISOR
Vikingstad
Zatzir skrev 13:13, 5/12 -09 Hade varit intressant med en liten notis på vad som är skillnaden mot tidigare. Kanske markera det som är ändrat med en annan färg eller dyl. Nu har jag iaf en ny artikel att bookmarka, så tack för det :)

Om man går igenom vad som gällde tidigare ökar risken för missförstånd, jag vill undvika det så långt det bara går och därför är det bara nu gällande information som tas upp.

13:15:55, 5/12 -09
Zatzir

MEDLEM
Norrköping
Hade varit intressant med en liten notis på vad som är skillnaden mot tidigare. Kanske markera det som är ändrat med en annan färg eller dyl. Nu har jag iaf en ny artikel att bookmarka, så tack för det :)

13:13:52, 5/12 -09
Nightfall

MEDLEM
Kungälv
Mycket bra artikel. Tackar ödmjukast!

Skulle man kunna få ett exempel på syftet med den här uppdelningen?:

Underlager 7c: Effekter från abilities som ändrar, men inte sätter, P/T
Underlager 7d: Effekter ifrån counters

Jag kan verkligen inte komma på ett scenario där det skulle påverka utgången att ha dessa två i olika lager gentemot att ha dem i samma.

13:08:48, 5/12 -09
mabe

MEDLEM
Västerås
Tomten rockar! Tack ändå för artikeln... :)

11:09:08, 5/12 -09
Uppdaterad: 13:37:38, 5/12 -09
cjva

MEDLEM
Göteborg
takfort skrev 01:31, 5/12 -09 kul att ett kort för 4 mana är bomben nummer 1 i legacy som anses vara ett snabbt format. Ni fattar vilket kort på 4 jag syftar på ;)

Bomb #1 för 4 i legacy? Jag förstår inte vilken bild du pratar om.

Scale: Grym artikel i en grym artikelserie. Går det att få föreningen att tigga pengar från studiefrämjandet för detta?

10:54:52, 5/12 -09
flaggis

MEDLEM
Skarpnäck
oj oj vilken huvudvärk -.-'
iaf bra artikel, vill se fler judge-call artiklar, de är intressanta om än denna var lite komplicerad :P

09:54:05, 5/12 -09
takfort

MEDLEM
Stockholm
kul att ett kort för 4 mana är bomben nummer 1 i legacy som anses vara ett snabbt format. Ni fattar vilket kort på 4 jag syftar på ;)

01:31:54, 5/12 -09
The_machine

REDAX
Västra Frölunda
Nu återstår bara en fråga:

Alltså jag vet att hon har en porr-blick... men vad gör bruden från Sleight of hand i montaget med Nightmare ?

01:00:16, 5/12 -09
Cranky

MEDLEM
Stockholm
Fler artiklar i Judge Call-serien please!

18:48:22, 4/12 -09
Xior

JUDGE L3
Täby
Bjorn: Bara inom varje lager är ordningen saker kom in relevant. Om två effekter agerar i samma lager applicerar man först den som existerat längst. Humility slutar inte gälla i och med interaktionen med Opalescence, utan varje gång du undrar hur ett objekt ser ut går du igenom alla lager och applicerar alla effekter i ordning tills dess du tagit i aktning allt som påverkar det du tittar på, som i Nightmare-exemplet i artikeln.

Giant Growth och Serendib Sorcerer agerar i olika lager, så det spelar ingen roll vilken som spelades/aktiverades först, som arikeln beskriver.

15:43:25, 4/12 -09
Frashannes

MEDLEM
Västerås
Tackar!

15:32:07, 4/12 -09
CrowZoneMan

MEDLEM
Bra med varningsskylten längst upp så jag visste vart jag skulle sluta läsa..

15:23:58, 4/12 -09
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!